۷۵۲۰۰۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نگاه کاسبکارانه ترامپ به فوبیای شاهزاده سعودی

اعلام تمایل دونالد ترامپ به تشکیل ناتوی عربی، بار دیگر این ایده شکست‌خورده سابق را بر سر زبان‌ها آورد. رسانه‌های عربی به نقل از مسئولین آمریکایی و عرب خبر دادند دولت ترامپ تلاش‌های محرمانه‌ای را برای تشکیل پیمان امنیتی ـ سیاسی جدیدی بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به همراه مصر و اردن با هدف مقابله با ایران در منطقه آغاز کرده است.

اعتماد آنلاین: اعلام تمایل دونالد ترامپ به تشکیل ناتوی عربی، بار دیگر این ایده شکست‌خورده سابق را بر سر زبان‌ها آورد. رسانه‌های عربی به نقل از مسئولین آمریکایی و عرب خبر دادند دولت ترامپ تلاش‌های محرمانه‌ای را برای تشکیل پیمان امنیتی ـ سیاسی جدیدی بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به همراه مصر و اردن با هدف مقابله با ایران در منطقه آغاز کرده است.

خبرگزاری‌های مختلف به نقل از چهار منبع آمریکایی که نامی از آنها نبردند اعلام کردند «کاخ سفید به دنبال تقویت همکاری بین این کشورها به‌ویژه در زمینه دفاع موشکی، آموزش، مبارزه با تروریسم و مسائل دیگری مانند حمایت از روابط اقتصادی و دیپلماسی منطقه‌ای است. این دقیقا همان طرحی است که یک سال واندی پیش نیز مطرح شد و بسیاری از کارشناسان آن را غیرعملی و حتی محال توصیف کرده بودند.

به اعتقاد کارشناسان ایده تشکیل این نیروی نظامی به دلیل ناهمگونی دیدگاه‌های کشورهای عربی نسبت به مسائل منطقه‌ای امری محال و غیرقابل انجام است چون به هر شکل تمامی کشورهایی که نامشان به عنوان عضو پیمان ذکر شده نظر مشابهی در رابطه با آنچه که به خطر ایران بر ثبات منطقه توصیف می‌شود، ندارند.

از نکات جالب این پیمان عضویت اردن ومصر به عنوان دو کشور دارای توافق سازش با اسرائیل در کنار عربستان و امارات وبحرین به عنوان کشورهای عربی است که به شکل شبه‌علنی اقدام به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل کرده‌اند. این در حالی است که نقش آمریکا در این پیمان صرفا در بُعد حمایت نظامی (بخوانید فروش سلاح) و اطلاعاتی (فروش ملزومات جمع‌آوری اطلاعات) به این پیمان خلاصه خواهد شد.

در یک معادله کاملا ساده برای همسطح کردن توان نظامی این پیمان، ارتش کشوری همچون اردن باید به سلاح‌های پیشرفته مسلح شود که این تسلیحات را آمریکا تامین و عربستان و امارات هم هزینه آن را پرداخت می‌کنند! در این حال سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ناتوی عربی یا «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» را بلوکی برای مقابله با تروریسم و نیز افراطی‌گری ایرانی با هدف بسط صلح در خاورمیانه توصیف کرد.

در این حال، یک منبع آگاه آمریکایی به رویترز خبر داد مسئولین عربستانی مصرانه به دنبال ایجاد این پیمان امنیتی هستند و مدتی قبل از سفر ترامپ به ریاض در سال گذشته بر آن تاکید می‌کردند و اگر چه آنها پیشنهاد آمریکا برای خرید عمده و گسترده سلاح را پذیرفتند اما پیشنهاد آنها برای تشکیل پیمان همچنان روی زمین باقی مانده است.

به اعتقاد کارشناسان عرب، ناتوی عربی یا ائتلاف راهبردی خاورمیانه با هر نامی که خوانده شود چیزی فراتر از ائتلاف جنگ علیه یمن نخواهد بود، ائتلافی که عربستان آن را رهبری کرده و با وجود صرف هزینه‌های هنگفت و میلیاردی تاکنون موفق نشده چند تپه و کوه را از کنترل شماری از جنگجویان نه چندان مسلح یمنی خارج سازد.

یک تحلیلگر لبنانی هم در توییتر خود نوشت اعلام آمریکا را مبنی بر اینکه در ناتوی عربی صرفا در بُعد جنگ‌افزار و اطلاعات نقش‌آفرینی می‌کند، می‌توان در یک جمله شفاف‌تر توضیح داد؛ اینکه عرب‌ها اگر می‌خواهید با ایران بجنگید خودتان دست به کار شوید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج