۷۵۲۲۱۶
۲۹ نظر
۵۰۰۶
۲۹ نظر
۵۰۰۶
پ

رد پای ۲ صراف در پشت پرده جهش دلار

افزایش دلار تا نرخ طبیعی آن یعنی حدود ۷ هزار تومان قابل پیش بینی و منطقی بود. سرکوب ارزی در ۵ سال گذشته سبب شده بود تا نرخ واقعی دلار به حدود ۷ هزار تومان برسد. این سرکوب باعث فشرده شدن فنر دلار شده بود.

اقتصاد آنلاین: افزایش دلار تا نرخ طبیعی آن یعنی حدود ۷ هزار تومان قابل پیش بینی و منطقی بود. سرکوب ارزی در ۵ سال گذشته سبب شده بود تا نرخ واقعی دلار به حدود ۷ هزار تومان برسد. این سرکوب باعث فشرده شدن فنر دلار شده بود.

تا نرخ ۷ هزار تومان، خروج ترامپ از برجام و یا هیچ عامل سیاسی و سیاست خارجی را نمی‌توان علت جهش نرخ دلار دانست. این عوامل فقط باعث شدند دولت نتواند سرکوب ارزی را ادامه دهد.

ولی الله سیف در ۱۸ ماه منتهی به فروردین ۹۷ بیش از ۳۶ میلیارد دلار ارز بصورت نقدی در بازار تهران توزیع کرده بود، اما از فروردین ماه این امر متوقف شد. در نتیجه فنر دلار رها شده و دلار به آستانه ۷ هزار تومان رسید.

اما افزایش دلار تا حدود ۸۵۰۰ تومان هم غیر طبیعی نبود چرا که مردم در حال پیش خور کردن شرایط بعد از تحریم‌ها بودند. مدل‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهند که دلار اگر تابع عوامل فاندامنتال اقتصادی و سیاسی بود می‌توانست تا ۸۵۰۰ تومان هم رشد کند.

اما افزایش نرخ دلار به بیش از ۸۵۰۰ تومان و رسیدن آن به ۱۱۵۰۰ تومان در روز جاری آنهم صرفا در چند روز نه تنها غیرطبیعی است بلکه دست‌های پنهان در این افزایش در حال نقش آفرینی هستند.

بطور مشخص ۲ صراف بزرگ که هرکدام بیش از چند صرافی دارند و صرافی‌های معتمد بانک مرکزی بوده و با افراد ذی نفوذ در بانک مرکزی و نهاد‌های مختلف در کشور مرتبط هستند عامل افزایش چند روز اخیر قیمت دلار هستند.

این ۲ صراف که از دو خانواده قدرتمند هستند در ۳ ماه گذشته با حمایت برخی افراد خاص و پرداخت هدایای مختلف به مدیران شرکت‌های پتروشیمی و معدنی، دلار و درهم آن‌ها را در دبی خریداری کرده و برای خود انحصار ایجاد کرده اند.

بطوری که گفته می‌شود هم اکنون بیش از ۹۰ درصد درهم و دلار صادرات غیرنفتی در اختیار این دو صراف است.

باتوجه به جدی شدن بحث بازار ثانویه و فروش ارز پتروشیمی‌ها در این بازار این دو صراف این رانت و انحصار خود را در خطر دیده و لذا برای فشار به رئیس کل جدید بانک مرکزی و رئیس جمهور اقدام به جیره بندی دلار‌ها و درهم‌های خود کرده اند!

بطوری که با فشار به بانک مرکزی خواستار تزریق ارز فروش نفت به بازار حواله شده و تهدید کرده اند که اگر خود دولت به آن‌ها تزریق ارزی انجام ندهد و بخواهد طرح فروش ارز در بازار ثانویه را که خواسته کارشناسان اقتصادی است اجرایی کند آن‌ها بازار را تشنه نگه داشته و دلار را به سقف می‌چسبانند!

در این شرایط دولت به هیچ وجه نباید به این زالو‌های اقتصادی که نفعشان در گل آلود کردن آب اقتصاد کشور است باج بدهد. دستگاه‌های امنیتی نیز باید دست ناپاکان را چه در داخل سیستم خود و چه در نهاد‌های اقتصادی قطع کرده و سریعا نسبت به ارایه گزارش دقیق و واقعی به رئیس جمهور در این خصوص اقدام کنند.

همچنین رئیس کل جدید بانک مرکزی نباید مرعوب فضاسازی‌های این باند‌های مافیایی اقتصادی شود. همتی دلار را ۱۱۵۰۰ تومان تحویل گرفته و با اقدام به راه اندازی بازار ثانویه می‌تواند دلار را در مرز ۸ الی ۹ هزار تومان تثبیت کند.

افرادی هم که در این روز‌ها دلار و طلا می‌خرند به هوش باشند که فریب این باند‌های مافیایی را نخورند چرا که با خرید دلار و طلا در این قیمت‌ها ضرر خواهند کرد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کی گفته دلار گرون نشه ولی نامردیه درآمد هم به همون نسبت بالا نره مگه ریال حاصل از فروش دلار تو جیب دولت نمیره پس چرا حاضر نیس بابت افزایش ۳۰۰ درصدی دلار حقوق ها رو هم ۳ برابر کنه آخه افزایش ۵ درصدی حقوق چه معنی میده ...

    • بدون نام

      اعدام حتی اگرپسر...

    • عماد

      ... نرخ دلار رو با 8000 تومان هم طبیعی میدونی خراب شه این مملکت که ارزش پول ملیش با پهن برابر شده ...

    • بدون نام

      برید پی کارتون و از این اراجیف نگید! دولت نظاره گر افزایش دلار به ده هزار تومان هست مگه تو سه چهار ماه سکه نشده چهار میلیون. مردم را مسخره خودتان فرض نکنید.

    • بدون نام

      این بیناموسها رو باید اعدام کرد

    • احمد تیامی

      مفسدان اقتصادی و عاملین فشار به مردم اعدام شوند

    • بدون نام

      برخورد با تروریست های اقتصادی جدی نیست شهرام جزایری چند ساله در حال محاکمه است؟ کجا دستگیر شده؟ پس امیدی هم به بهبود نیست....

    • رضا

      اگه میدونید این دو صراف کی هستند پس چرا دست به عمل نمی‌شید اگه نمی‌دونید دیگه حرف مفت نزنید

    • بدون نام

      چرا نمی گیرند واعدام نمی کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منتظر باش اینشااله اقدام میشه

    • بدون نام

      يكيشون جمشيدبسم الله هست اويكي وزيره واقبال تابنده داره...شمابگيد...شمابگيد ....توي اين...

    • علی

      زمانی جمشید بسم اله امروز 2 برادر دست بردارید از این بازیهای بچه گانه کار هر بز نیست خرمن کوفتن گاو نر میخواهد و مرد کهن اداره کشوربه زنان و مردان بزرگ نیاز دارد نه هر ننه قمری که متاسفانه به دلایل سیاسی کشور به قدرت میرسند

    • حسن رسول نژاد

      یعنی دلار 7000تومان طبیعی بود؟؟؟؟واقعا خاک بر سرت

    • بدون نام

      الان وقتشه که یه کاری کنن
      همین دو صراف ((حالا هر کی میخواد باشه)) باید بیارن اعدامشون کنن تا دل مردم یکم اروم بشه

    • بدون نام

      اگه واقعا این خبر صحت داره، پس چرا برای دستگیری و مصادره اموال این زالوها و وابستگانشون هیچ اقدامی نمیشه، باید تمام این کفتارها و زالوها دستگیر بشن، رسما به مردم معرفی بشن، تمام مهره هایی که این افراد پست به اتکای اونها دست به چنین اقداماتی زدن هم دستگیر و معرفی بشن. از آبروی نظام نترسید. این جرثومه های فساد در نظام رو پاکسازی کنید. همه شونو به اشد مجازات محکوم کنید. در ملاعام چندین بار اعدام کنید. اموال مردمو ازشون پس بگیرید. چطور ممکنه اینقدر قدرت داشته باشن که بانک مرکزی رو تهدید کنن مگر اینکه پشتشون به خیلی از کله گنده ها گرم باشه

    • بدون نام

      2 تا صراف از خانواده قدرتمند 80 ميليون ملت و ريس جمهور و بانك مركزي را تحت فشار ميذارند .....!!!!!!
      90% ارز غير نفتي دست اينهاست ؟؟!!!
      شما توان برخورد با اين ها رو نداريد ؟؟؟
      هر دو رو بگيرد و در ملا عام گردن بزنيد به جرم مفسد في الارض

    • بدون نام

      80% درصد دلارهاي ايران در دست دولت است چون دلار ايران حاصل از فروش نفت و صادرات شركت هاي پتروشيمي است كه اين شركتها هم دولتي هستند
      اونقت چطور20% مابقي ارز تعيين كننده قيمت ميشود
      خجالت بكشيد و سناريو سازي نكنيد

    • بدون نام

      وای بحال مملکتی که دوتا صراف بتونن گند بزنن به اقتصادش وارزش پول ملی را به صفر برسونن وسیصددرصد همه چیز را گران بکنن چفدر بدبختیم ما

    • بدون نام

      باید مدیران شرکتهای پتروشیمی و معدنی را بخاطر سوء استفاده هایی که از بابت واگذاری دلار و درهم به دو صرافی اخلا ل گر اقتصادی کردند مجازات کرد و طبق قانون با آنها برخورد کرد.

    • یوناس حقی

      نقش دو صراف در آشفتگی بازار ارز !
      دستگیری سلطان سکه که قیمت تعیین میکرد !!!!
      دستگیری 10 نفر از اخلالگران اقتصادی !!!
      و....
      اگر اینها میتونند اقتصاد و وضعیت سکه و ارز را اینقدر تحت تاثیر قراردهند باید دستشون رو بوسید !!!!
      اینها رو باید سرمون بزاریم ، فرمون اقتصادی مملکت دست ایشون باشه ؛
      آهاااای کسانیکه پشت میز نشسته اید و هیچ کاری نمیکنید ، شما عرضه اگر داشتید از 2 صراف ، یک سکه فروش ، 10 نفر و .... میتوانستید کار بکنید .
      بروید ، تو رو خدا جمیعا بروید ، تا درها رو بازکنین ما بریم

    • مجید

      ...دولت که نمیتونه دو تا صراف و جمع کنه .بعد میخواد با امریکا در بیافته

    • کامبیز

      جرات ندارید دوتا از این زالوها رااعدام کنید وضع همینه!؟

    • بدون نام

      چرا ک ش میگین یعنی دو تا صراف برای اقتصاد کشور ۸۰ میلیونی تعیین تکلیف میکنن؟؟!!!!!!!!!!!! یعنی باور کنیم این وضعیت تقصیر اونهایی نیست که علنی میگن تحریمها کاغذ پاره هست ، اونهایی که میگن تحریم و جنگ برای ما برکته

    • محسن

      مملکت ما رو فقط فساد داغون کرده تنها راه درمان اعدام در ملا عام بدون تخفیف مفسدین

    • shayanchan

      چرا مردمو گول میزنین واقعیاتو بمردم بکین ..بگین یه دست خود دولت و مسیولین پشت پرده تو جیب همین دو تا صرافه البته مهمم نیست چون شرم و حیا تو تمام مسیولین ایران از بین رفته فقط ادای دین و اسلام و در میارن

    • بدون نام

      اگه این خبر صحت داره پس قوه قضاییه و نهادهای امنیتی کشور چه کار میکنند. .....دو تا صراف اقتصاد کشور رو نابود کنند وای بر ما...

    • بدون نام

      این جمله نخرید ضرر می کنید را تو این چند ماه چند بار شنیدم، فکر کردید با بچه طرفی؟ دو تا صراف مملکت را اینجوری کردن؟ اگه راست میگی بریز تو بازار دلار نفتی رو به خاک سیاه بنشونشون
      من خودم فروشنده پرینتر هستم، هیچ وقت ندیدم جنسی که 20 تا 50% یه دفعه کشیده بالا بیشتر از 5% ارزونتر بشه
      کاهش قیمت ها نیاز به شوک معکوس داره که این حرف ها عطسه هم به حساب نمیاد،

    • بدون نام

      چرا اعدامشون نمیکنین ۸۰ میلیون ایرانیو بدبخت کردن

    • بدون نام

      همه دستشون تو همه با هم می خورن بیخودی جوش نز نید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج