۷۵۲۳۹۴
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

آب در یزد جیره بندی می‌شود؟

مدیر عامل شرکت آب منطقه­‌ای یزد با بیان این که براساس برنامه ششم توسعه سهم یزد از صرفه‌جویی مصرف منابع آب زیرزمینی ۳۴۲ میلیون مترمکعب است، از تلاش برای جلوگیری از جیره‌بندی آب در یزد با صرفه‌جویی مردم و تدابیر اندیشیده شده جهت تامین آب استان خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: مدیر عامل شرکت آب منطقه­‌ای یزد با بیان این که براساس برنامه ششم توسعه سهم یزد از صرفه‌جویی مصرف منابع آب زیرزمینی ۳۴۲ میلیون مترمکعب است، از تلاش برای جلوگیری از جیره‌بندی آب در یزد با صرفه‌جویی مردم و تدابیر اندیشیده شده جهت تامین آب استان خبر داد.

محمد مهدی جوادیان‌زاده در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان یزد که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، با تشریح سیمای آب یزد اظهار کرد: از تعداد ۳۸۹۵ حلقه چاه موجود ۸۳۳ میلیون مترمکعب و از تعداد ۲۶۳۰ رشته قنات ۱۶۳ میلیون مترمکعب آب تخلیه می­‌شود و نیز ۳۸۷ دهنه چشمه با ۳۲ میلیون مترمکعب خروجی وجود دارد که همگی آنها منابع آب استان را شامل می‌شوند؛ عمده این سه منبع در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۱۱ میلیارد مترمکعب در مصرف منابع آب زیرزمینی در کشور صرفه‌جویی شود که سهم استان یزد از این میزان ۳۴۲ میلیون مترمکعب یعنی حدود ۳.۱ درصد است.

جوادیان‌زاده، تعداد چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده در استان را ۲۶۲ حلقه چاه اعلام و اظهار کرد: تعداد چاه غیرمجاز در استان نسبت به کشور زیاد نیست ولی مسئله‌ای که وجود دارد، اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز بیش از میزان پروانه بهره‌برداری است چرا که اهرم کنترل‌کننده‌ای برای این امر نداشته‌ایم و نصب کنتورهای حجمی می‌تواند در کنترل این اضافه برداشت‌ها کمک زیادی کند.

وی، بهترین منبع تأمین آب استان را آب انتقالی به استان دانست و اظهار کرد: ۱۸۳۵ لیتر بر ثانیه میزان آب انتقالی به استان است، ۱۶۴۴ لیتر بر ثانیه ظرفیت تولید آب زیرزمینی و ۹۲۸ لیتر بر ثانیه آب زیرزمینی با کیفیت پایین و ۲۹۸ لیتر بر ثانیه ظرفیت آب استیجاری است.

جوادیان زاده گفت: حدود ۴۷۰۵ لیتر بر ثانیه آب موجود است در حالی که در سال گذشته ۴۵۹۵ لیتر بر ثانیه نیاز آبی استان بوده و پیش‌بینی می‌شود در تابستان سال جاری ۴۶۸۷ لیتر بر ثانیه آب نیاز باشد. کاهش سهم آب انتقالی باعث شده تأمین آب استان با مشکل روبرو شود که با صرفه‌جویی مردم و تدابیر اندیشیده شده تلاش شد آب جیره‌بندی نشود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد عنوان کرد: سهم آب انتقالی در تأمین آب شرب استان در فصل زمستان ۷۱ درصد و در فصل تابستان که مصرف افزایش می‌یابد به ۵۸ درصد می‌رسد. هرسال ۶۶ میلیون مترمکعبی انتقال داده می‌شود ولی در سال جاری ۵۳ میلیون مترمکعب آب انتقال داده شده و سهم آب انتقالی کاهش یافته است.

وی افزود: کیفیت منابع آب و شوری چاه‌های آب شرب هر سال بدتر از سال قبل می‌شود و برای اینکه بتوانیم کاهش کیفیت را تحت کنترل درآوریم، پهنه‌بندی‌های کیفی توسط کارگروه اجرایی نظام مدیریت کیفیت منابع آب انجام شده است.

جوادیان‌زاده اظهار کرد: ۴۵ درصد از کنتور چاه‌های آب کشاورزی نصب شده و امیدواریم با کمک و تأمین منابع مالی بتوان این طرح را به طور کامل اجرا کرد.

وی اعلام کرد: بیش از ۷۰ درصد چاه‌های غیرمجاز در سال‌های ۹۵ و ۹۶ مسدود شده و اجرای طرح خاموشی زمستانه در تمام دشت های استان اجرا شده و ۳۰ درصد پروانه های استان اصلاح و تعدیل شده و امیدواریم تا پایان سال تمامی پروانه های کشاورزی استان اصلاح و تعدیل شود و در مورد واحدهای آلاینده هم با آنها برخورد قانونی شده است.

جوادیان زاده در مورد اجرای طرح برون سپاری و مدیریت مشارکتی نیز گفت: باید در هر دشت تشکل آب بران توسط سرمایه‌گذار راه‌اندازی شود و این تشکل‌ها برای آب قابل برنامه‌ریزی، کمک و از محل آب صرفه‌جوئی شده درصدی به سرمایه‌گذار داده شود که با اجرای این طرح می‌توان برنامه طرح احیاء و تعادل بخشی را در ۵ سال کامل اجرا کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از اردبیهشت ماه آب و برق تو اصفهان جیره بندی شده مردم شرق اصفهان همه به فقر افتادن رودخانه که هزار سال جریان داشت خشک شده بخاطر یه سوء مدیریت سی ساله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج