۷۵۲۵۳۳
۳۳ نظر
۵۰۰۸
۳۳ نظر
۵۰۰۸
پ

دفاع بهمنی از دوران ریاستش بر بانک مرکزی

رییس اسبق بانک مرکزی ضمن دفاع از عملکرد خود در دوران مسئولیتش گفت که ساماندهی موسسات اعتباری در آن دوره آغاز شده و به دلیل تغییر دولت ناتمام مانده است.

خبرگزاری ایسنا: رییس اسبق بانک مرکزی ضمن دفاع از عملکرد خود در دوران مسئولیتش گفت که ساماندهی موسسات اعتباری در آن دوره آغاز شده و به دلیل تغییر دولت ناتمام مانده است.

محمود بهمنی با اشاره به وضعیت موسسه ثامن‌الحجج، گفت: این موسسه خیلی قبل‌تر از دولت فعلی و دولت قبل فعالیت می‌کرد و فکر می‌کنم آغاز فعالیتش در دهه ۷۰ بود.

ما در دولت قبل ساماندهی موسسات را شروع کردیم و تا ۹۶ ـ ۹۷ درصد آنها را ساماندهی کردیم به این ترتیب که هر موسسه‌ای ۲۰ تا ۳۰ موسسه دیگر را جمع می‌کرد و پول‌هایشان را می‌داد و خودش جایگزین می‌شد، ما هم می‌گفتیم از نظر مالی قوی است و می‌شود به آن مجوز داد.

وی افزود: در آن زمان موسسه ثامن‌الحجج ۲۳ موسسه را جمع کرد و ما از آن تشکر کردیم ولی این ساماندهی ناقص ماند. الان هم پنج شش موسسه است که یک موسسه با سرمایه بالاتر باید آنها را جمع کند تا بتواند به عنوان یک موسسه مالی یا بانک فعالیت کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در آن زمان ما ۱۷۰۰ تعاونی اعتبار داشتیم که وزارت تعاون به آنها مجوز داده بود نه بانک مرکزی و خیلی از آنها هم جمع شد و می‌رفت که تمام شود اما اتفاقی که افتاد این بود که عمر دولت کفاف کار ما را نداد.

بهمنی با بیان اینکه موسساتی مثل آرمان، توسعه و ثامن مربوط به سال ۷۰ هستند و هنوز ساماندهی نشده‌اند، ادامه داد: برای ساماندهی شرایطی وجود دارد مثلا یک بانک باید ۴۰۰۰ میلیارد تومان و یک موسسه اعتباری باید ۳۰۰ میلیارد تومان بیاورد.

به هر حال این موسسات وجود داشتند و شاید میلیون‌ها سپرده‌گذار هم داشتند، نمی‌شود آنها را ضربتی جمع کرد، باید جواب مردم را می‌دادیم و ناچار بودیم آنها را به گروه‌های قوی‌تری محول کنیم تا دولت متحمل این زیان نشود. در آن دوره ما یک ریال هم بابت این موسسات هزینه ندادیم.

وی با بیان اینکه نباید اجازه داده می‌شد موسسات مالی سودهای ۳۸ و ۴۰ درصد بدهند، گفت: هر دوره شرایط خاص خود را دارد. اینها بخشی از پول‌ها را ملک خریدند به امید اینکه هر سال ۳۰ تا ۴۰ درصد بالا برود اما سه سال افزایش قیمت اتفاق نیفتاد و در مقابل آنها سه سال سود ۳۰ درصد دادند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: موسسات مالی در حالیکه داشتند ورشکسته می‌شدند آزادانه نرخ‌های بالاتری را ارائه دادند تا ورشکستگی‌شان را به تاخیر بیندازند. در دوره ما نرخ‌ها پایین‌تر و حدود ۱۴ تا ۱۶ درصد بود و ما نظارت کامل بر آنها داشتیم.

در یک دوره اجازه داده نشد بیش از ۱۶ درصد سود دریافت شود اما یک دوره شرایط ایجاد شد که آنها ۴۰ درصد سود بگیرند، ما نباید اجازه می‌دادیم کار به اینجا کشیده شود.

بهمنی ادامه داد: در دوران ما هم سکه می‌خریدند ولی با اعمال سیاست‌هایی سکه به زیر قیمت فروش رسید و مردم فیش‌ها را پس دادند و پول‌هایشان را گرفتند چرا که برایشان به صرفه نبود، اگر هم سکه گرفتند بابت هر کدام ۵۰ هزار تومان با احتساب ارزش افزوده ضرر کردند لذا برایشان عاقلانه نبود.

وی درباره وضعیت تورم در دولت گذشته نیز گفت: تورم به معنی کاهش ارزش پول ملی است. در دوره ما یعنی آخرین دوره سال ۹۱ تورم به ۳۰.۵ و نقدینگی به ۳۰.۸ رسید ولی کارخانه‌ها تعطیل نشد، ممکن است ما تورم را به صفر برساینم ولی چیزهای دیگر را از دست بدهیم لذا باید نقطه بهینه را انتخاب کنیم. اگر اشتغال و تولید باشد و تورم معقولی هم وجود داشته باشد مشکلی ایجاد نخواهد شد.

رییس اسبق بانک مرکزی درباره درآمدهای نفتی در دولت پیش هم اظهار کرد: در آن دوره فروش نفت به ۷۰۰ هزار بشکه با قیمت هر بشکه ۱۱۰ تا ۱۱۵ دلار رسید و در واقع درآمد نفتی به یک سوم یعنی حدود ۷۰ میلیارد دلار رسید اما الان دو میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه نفت فروخته می‌شود که حتی با احتساب بشکه‌ای ۵۰ دلار، درآمد ما بیش از آن دوره یعنی چیزی حدود ۱۳۰ میلیارد دلار است.

بهمنی در پایان گفت: من نه تنها از عملکرد بانک مرکزی در دوره قبل دفاع می‌کنم بلکه معتقدم خداوند به ما کمک کرد و من هر چه فکر کردم آیا بهتر از این می‌توانستم عمل کنم به نتیجه نرسیدم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      کی میگه ماست من ترشه....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اب که سربالا برود.......

      • جراح پولی و اقتصادی

        جناب بهمنی به شما بگم اولین موسسه قرضالحسنه در اواسط دهه هفتاد با نام موسسه بسیجیان شروع شد ولی بانک مرکزی یارای مقابله یا مخالفت با آن را نداشت، پس از آن موسسه های دیگر سر از زیر خاک برآوردند باز بانک مرکزی نه قدرت و توان مخالفت با این موسسه ها را داشت و نه شفاف در یک مقطع از طریق صداوسيما حقیقت را به مردم گفت، چون این موسسات کمر اقتصاد مملکت را شکستند و بانک مرکزی هرچند قوانین را رعایت میکرد اما این موسسه ها پایبند هیچی نبودند و ریاست بانک ملی در کل دوره ها قادر به جلوگیری نبود هیچ اعلام خلاف این موسسه ها را نمیکرد که باعث یک اقتصاد بیمار چند نرخی گشت و یک شبه ده ها نفر مبلیاردر شدند و اقتصاد مریضی ماند و بامک مرکزی که دیگر قادر به درمان آنان هم نميشد اینکه رو شد چند موسسه و شاندیز اعلام ورشکستگی کردند که مردم چند درصدی متوجه شدند اما بانک مرکزی دیگر خود بیمار شده بود که الان نیز همین است یعنی حدود سی سال بانک مرکزی بيمارشده ادامه میداد البته سودجویان و بازاریان و سرمایه داران عمده بی تقصیر نبودند الان هم اگرچه بانگ مرکزی مستقل عمل کنند بیشتر در منجلاب فرو می رود،

      • بدون نام

        این روندی که سیف پیش گرفته بود ادامه روند همین است که اینجوری از خودش تعریف کرده , متاسفانه چون هیچ کسی با این آدم اون زمان برخورد نکرد الان از آب گل آلود میخواد ماهی بگیره

      • بدون نام

        الان ایشون دارای قویترین زنجیره صرافی در سرتاسر ایران هستند وعده رساندن دلار به هزار تومان تا روزی که ۴۰۰۰ تومان شد در زمان احمدی نژاد از وعده های هر روزه ایشون بود خالی بند مثه مموتی لعنت به اون دولت و این دولت

    • بدون نام

      از خودش تشکر کرده

    • بدون نام

      همه تان یک کرباس هستید یکی از یکی بدتر

      پاسخ ها

      • فرشاد

        احسنت.....از ماست که بر ماست

      • فرهاد

        احسنت، تبارک الله، خجالت خوب چیزی هست.کم نیاورید ای مسئولان!!!!
        ذره ای هم قبول ندارید اشتباه داشته اید.کاش واسه یک لحظه خودتان را جای کارگر و کارمندی قرار می دادید که از ابتدای سال حقوق نگرفته!!!!؟ افسوس، وکاش کمی به بیکاران توجه داشتید.
        خدا وکیلی کم نمی آورید که به دفاع از عملکردتان می پردازید.
        پست هم که پشت سر هم داریدو پولهای یک شبه که.

      • بدون نام

        مردک تمام کندها زمان تو دوستان پاکدست هست اور برداری نمیشود

    • بدون نام

      چه دفاعی؟
      شلوغ بازی درنیار! استارت این نابسامانی اززمان ریاست شماست.فرداروزی شما وسیف بایدجوابگوباشید.

    • شهین سیفی

      مرد شریف وبا سواد ودست پاک هر اتفاقی زمان با زور اسلحه توسط احمدی نژاد بود

    • بدون نام

      برا خودت نوشابه باز نکن!!!! .... همتون سر وته یک کرباسین! وجدان دارین! شبها آسوده میخوابین! !!!اگه آسوده میخوابین مطمعنا"وجدان ندارین!!!

    • بدون نام

      عجب رویی داری سیف .واقعا خیلی بی سوادی

    • بدون نام

      خجالت بکش بیسواد .همتون مثل اربابتون دروغگو و بیدرد هستید

    • ب

      دوره دکتر احمدی نژاد عالی بود بخصوص 6 سال اول که هیچ مشکلی نبود اون سال آخرم با وجود همه مشکلات از الان بهتر بود اوضاع مدیریت لااقل وزرای دلسو»ز و کاری داشتیم. هر کس انکار کنه از بغض و تعصب بی‌جای خودشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردک تمام گندها دوران این عقب مانده بود یادتان رفته دلار 1000 شد 3500 بنزین 50 شد 1000ووو

    • r.s

      عجب خزعبلاتی.. سکه صد و پنجاهی رو به یک و نیم میلیون رسوندی.. یعنی ده برابر گرونتر... حالا جک تعریف میکنی

    • بدون نام

      ثامن از ۸۴ مجوز فعالیت بدون ثبت ومجوز در شهرها شروع شده وقبلش فقط دریک شهر کوچک مجوز صندوق قرض الحسنه بوده ....و دقیق در دوران طلایی حضور شما اوج میگیره که مدیرعاملش روی فضا سیر میکرده و تلویزیون مردم را باپخش تیزر امام هشتم ( ع) اسم ثامن الحجج را در سرمایه گذاری مطمئن وحلال را ترویج میکرد! تاریخ پخش تبلیغات تلویزیونی ومسابقات فوتبال هم نیازی به اسناد ودفاع نداره! مثل علیخانی نباشید وسکت بهتراست

    • بنام

      دوران محمود بهمنی سکه ازطریق بانک‌ها عرضه شد
      پیش فروش سکه نامحدود به مدت یک سال شد
      ولی سال 90 نماینده های خیلی دلسوز مردم وجود نداشت که دخالت کنند واز ذخایر بانک مرکزی دفاع کنند
      اگر اون زمان هم همین نماینده ها بودند مطمن باشید طرح دوفوریتی میزاشتن میبنید همه چیز آروم!
      !

    • خلیلی قوشچی

      دیگ به دیگ میگه روت سیاهه

    • بدون نام

      سامان دهی شمارو هم دیدیم اقای بهمنی...همتون گند زدین رفت..

    • محمدرضا بختیار

      جناب بهمنی عزیز وزارت تعاون در امر اعطای موافقتنامه و اجازه صدور موسسه مالی اگر اقدام کرده است پس چرا بانک مرکزی بر اعمال سیستماتیک آن نظارت داشت و چرا بانک مرکزی این موسسه را غیر قانونی اعلام نمود چرا از تریبون مراجع ذیصلاح اقدامی صورت نگرفت

    • ایمان

      مگه زمان همین شخص نبود که واسه اولین بار دلار ازحدود هزارتومان به ۳۰۰۰هزارتومان افزایش یافت.

    • ایرانی

      اصلا همه شما از یاران خاص امام زمانید فقط خرابی ها توسط اجانب و بیگانگان صورت میگیرد. نمیدانم چرا خداوند شما را اینقدر پوست کلفت و بی شرم افریده است. توی عحیب الخلقه ان تورم سرسام آور را 30 در صد اعلام میکنی حالا دولت روحانی هم تورم تیرماه را 9و چهارصدم درصد اعلام کرده. مثلا نوشابه از دوهزار تومان به 3500 تومان رسیده یعنی نه درصد افزایش داشته. خداوکیل دست از سر ایران بردارید و بگذارید لایق ها برسر کار بیایند. شرمتان باد که خیانت میکنید و اینقدر دروغ میگویید.

    • 141

      خدا وکیل زمان این آقا علاوه بر تحریم های آمریکا تحریم های سازمان ملل هم بود ولی از این آقایان امروز بهتر کنترل کردند

    • بدون نام

      همتون بی عرضه

    • بدون نام

      ((و من هر چه فکر کردم آیا بهتر از این می‌توانستم عمل کنم به نتیجه نرسیدم!!!))
      حتي پيغمبر هم اينقدر از كار خودش راضي نبود و آخر عمري حلاليت طلبيد
      أينا ديگه كي هستند خدايا

    • غلامحسین قائدی

      اگر حساب وکتابی وجودداشت اینطوری نمیفرمودند.خود گویی وخود خندی عجب مردهنرمندی.

    • بیسواد

      نمیدونم چطور رییس بانک مرکزی بوده جمع و منها بلد نیست: ۷۰۰ هزار ضربدر ۱۱۵ در یکسال میشه ۳۰ میلیارد نه ۷۰ میلیارد دلار. ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار در ۷۰ دلار برای یکسال میشه حدود ۶۷ میلیارد نه ۱۳۰ میلیارد دلار. به حال این اقتصاد باید گریست

    • بدون نام

      آقای بهمنی برگرد ا سر کارت همه چی دو درست کن......

    • بدون نام

      آقای بهمنی درسته بوی کباب به مشامت خورده اما اشتباه نکن دارن خر داغ می کنن، گندکاریهای تو هنوز توی ذهن مردم هست اگه امثال تورو محاکمه کرده بودن هیچ مدیری جیبش رو پر نمی کرد الفرار

    • ن ج

      چرا اقای روحانی رو استیضاح نمیکنند، فرزندان ایشون کجا هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج