۷۵۲۹۶۶
۵ نظر
۵۰۰۳
۵ نظر
۵۰۰۳
پ

آخوندی: سرنوشت بخش ریلی را به بازی نگیرید

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد این وزارتخانه با یک شرکت داخلی برای تولید ریل، گفت که نمی‌توان سرنوشت کل بخش ریل را به تولید یک کارخانه گره زد.

خبرگزاری ایسنا: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد این وزارتخانه با یک شرکت داخلی برای تولید ریل، گفت که نمی‌توان سرنوشت کل بخش ریل را به تولید یک کارخانه گره زد.

عباس آخوندی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی، گفت: تولید ریل در ایران به سال ۷۳ بر می‌گردد. خوشبختانه در سال ۹۳ با حمایت جدی وزارت راه پروژه‌ای که ۲۰ سال معطل مانده بود به نتیجه رسید.

ما سال ۹۳ توافقنامه‌ای با وزرای صنعت و کار امضا کردیم و پشتیبانی خود را از اینکه شرکت ذوب‌آهن اصفهان خط تولید ریل را مستقر کند، اعلام کردیم و همان جا گفتم که تولیدات تا چهار سال آینده را بلافاصله خرید می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ما بلافاصله سفارش ۴۰ هزار تن ریل را به ذوب‌آهن اصفهان دادیم اما آنها تا سال ۹۶ موفق به تولید نشدند. در سال ۹۶ این شرکت موفق به تولید شد و اولین محموله ۵۰۰ تنی را تحویل داد. اخیرا هم گفتند هزار تن آن قابل تحویل است بنابراین قرارداد منعقد شده و کار در حال انجام است.

وزیر راه در ادامه با بیان اینکه در چهار سال گذشته حدود سه هزار کیلومتر ریل‌گذاری شده، اظهار کرد: این رقم شامل ۱۲۰۰ کیلومتر خط جدید و ۱۸۰۰ کیلومتر نوسازی یا بازسازی است که این سه هزار کیلومتر خط جدید معادل ۳۶۰ هزار تن ریل است.

آخوندی ادامه داد: در سال ۹۱ کل بار حمل شده توسط ریل ۲۲ میلیارد تن کیلومتر بوده که در سال ۹۶ به بیش از ۳۰ میلیارد تن کیلومتر رسیده که میزان صرفه‌جویی آن در یک سال ۱۰ میلیارد لیتر گازوئیل است.

همچنین در بخش مسافر در سال ۹۶، ۱۳.۵ میلیارد نفر کیلومتر جابجایی مسافر داشتیم که در چهار ماهه اول امسال با وجود شرایط سخت ۱۲ درصد رشد داشته است که بر این اساس ۲.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی بخش مسافر بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش ریلی در اولویت این وزارتخانه است، همچنان که در سیاست‌های ابلاغی رهبری و تذکرات مجلس هم آمده، گفت: سوال این است که ما چه مقدار از ۳۶۰ هزار تن ریل را می‌توانیم در داخل تولید کنیم. من به همین خاطر به شرکت ذوب‌آهن اصفهان رفتم و به آنها گفتم هر آنچه در چهار سال آینده تولید می‌کنید را یک جا می‌خریم ولی آیا باید سرنوشت کل بخش ریل را به تولید یک کارخانه گره بزنیم؟

ما از سال ۹۳ که پیگیر تفاهمنامه بودیم نهایتا در سال ۹۶ موفق شدیم قرارداد ببندیم مشروط به اینکه ریل استاندارد به ما تحویل شود. پیش از این قرار بود ظرف چهار ماه تا شهریور ۴۰ هزار تن ریل تحویل شود که نهایتا در مرداد ۹۷، ۵۰۰ تن تحویل شد.

آخوندی با بیان اینکه میزان مطالبات وزارت راه از شرکت ذوب‌آهن اصفهان ۱۷۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: ما حتی توافق کردیم که ۱۰۰ میلیارد تومان را در جهت حمایت از این شرکت پروژه کنیم اما نمی‌توانیم پروژه‌ها را متوقف کنیم.

زیرا کل ریلی که آنها به ما تحویل دادند برای چهار کیلومتر بوده و ما در چهار سال گذشته بیش از سه هزار کیلومتر ریل‌گذاری کردیم. کدام عقل سلیم می‌گوید تمام بخش ریل را به خاطر این شرکت متوقف کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از بخش ریلی موجب کنترل قیمت حمل و نقل و ارائه خدمات ارزان به مردم می‌شود، افزود: مصرف‌کننده ریل در بخش مسافر طبقه پایین جامعه هستند و بر این اساس سر پا نگه داشتن بخش ریلی برای ما بسیار مهم است.

وزیر راه در پایان با اشاره به قراردادهای این وزارتخانه با مپنا و واگن‌سازی پارس نیز گفت: من در چند سال اخیر ۱۳۰۰ واگن باری با واگن‌سازهای ایرانی قرارداد بستم که ۹۰۰ واگن باری تحویل شده و در حال کار است و بقیه در حال ساخت است. همچنین ۴۱۰۰ واگن باری از محل خط اعتباری ایران و روسیه برای ساخت داخل قرارداد بسته شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خداوند

      لعنت من بر تو و امثال تو

    • بدون نام

      تا در خونت ریل بکش. به ما چه.

    • بدون نام

      واقعا دمت گرم من قانع شدم اقای عزیز یکی از عوامل موثر در پبشرفت امریکا راه اهن بود ،و یکی از عوامل عقب افتادگی ایران همین مساله است واگر واقعا انجام بشه پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت

    • بدون نام

      اینکه چیزی نیست وقتی کارگرایرانی هم وطن بیکارکنیم وبهدجاش کارگرافغانی خارجی کاربدین بابودجه ومنابع کشورنفت وگازومعدن ایران وایرانی نتیجش این میش به هرایرانی این تعدادافغانی بالای۳۰۰ملیون تومان درسال ضرربزنن وبه قول وزیرکاراگه این افغانیابرن بیشترمعصل بزرگ بیکاری حل میش وتواستیضاح وزیرکارربیعی نمایندگان مجلس گفتن یعنی چی که بیش از۴ملیون شغل فقط توکار ساختمانی اشغال کردن وچندبرابران توشغلهای دیگه هستن واینهاهمه بااب انجام میش شغلهایی که افغانیا مشغول واستانداردجهانی مصرف روزانه هریک نفربالای۱۵۰لیتروافغانیادرروزبالای۹میلیاردلیتراب مصرف میکنن وقتی ۱عددسیب زمینی۵۰لیترو۱کیلوگندم ۳۰۰لیتروگوشت ۸۰۰لیترمصرف داببنیدافغانیاچقدراب مصرف میکنن وهمچنین بااین بی ابی فقربیکاری نجومی وکم بودجگی چه توجیحی دارین اخراج نمیکنیدچرابیش از۳۰درصدسرپرست خانوادههابیکارن وجوانان وهر۴نفر۳نفربیکارجوانان نتیجش این میش هر۴نفر۱نفرروانین وجرم وجنایت فسادناامنی ناامیدی ازماست برماست

    • بدون نام

      توی این پنج سال کجا بودی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج