۷۵۳۱۹۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

چند نکته درباره پرونده فعالان محیط زیست

بهمن کشاورز؛ حقوق‌دان ایرانی و وکیل دادگستری در خصوص وضعیت پرونده فعالان محیط زیست نکاتی را مطرح کرد.

بهمن کشاورز؛ حقوق‌دان ایرانی و وکیل دادگستری در خصوص وضعیت پرونده فعالان محیط زیست نکاتی را مطرح کرد.

چند نکته درباره پرونده فعالان محیط زیست

کشاورز نوشت:

1- ماده 242 قانون آیین دادرسی کیفری مقرر داشته «هرگاه در جرائم موضوع بندهای الف، ب، پ و ت ماده‌ی 302 این قانون تا دو ماه و در سایر جرایم تا یک ماه به علت صدور قرار تأمین، متهم در بازداشت بماند و پرونده اتهامی او منتهی به تصمیم نهایی در دادسرا نشود، بازپرس مکلف به فک یا تخفیف قرار تأمین است. اگر علل موجهی برای بقای قرار وجود داشته باشد، با ذکر علل مزبور، قرار، ابقاء و مراتب به متهم ابلاغ می‌شود.

متهم می‌تواند از این تصمیم ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ به دادگاه صالح اعتراض کند. فک یا تخفیف قرار بدون نیاز به موافقت دادستان انجام می‌شود و ابقای تأمین باید به تأیید دادستان برسد و در صورت مخالفت دادستان، حل اختلاف با دادگاه صالح است. فک، تخفیف یا ابقای بازداشت موقت باید به تأیید دادستان برسد و در صورت مخالفت دادستان حل اختلاف با دادگاه صالح است.

هرگاه بازداشت متهم ادامه یابد، مقررات این ماده حسب مورد هر دو ماه یا هر یک ماه اعمال می‌شود. به‌هر‌حال، مدت بازداشت متهم نباید از حداقل مجازات حبس مقرر در قانون برای آن جرم تجاوز کند و در هر صورت در جرایم موجب مجازات سلب حیات، مدت بازداشت موقت از دو سال و در سایر جرایم از یک سال تجاوز نمی‌کند». جرایم موضوع ماده‌ی 302 از‌جمله جرایم موجب مجازات تعزیری درجه 3 و بالاتر را در بر می‌گیرد.

2- در قانون مجازات اسلامی درخصوص جاسوسی در چند ماده بحث شده است: ماده 501 که مجازات آن یک تا 10 سال حبس است؛ ماده 502 که مجازات آن یک تا پنج سال حبس است؛ ماده 510 که مجازات آن شش ماه تا سه سال حبس است و برای جرم موضوع تبصره ماده اخیر شش ماه تا دو سال حبس پیش‌بینی شده است.

3- در مورد فعالان محیط زیست که در‌حال‌حاضر در بازداشت هستند، از جاسوسی سخن گفته شده لیکن در مورد اینکه کدام‌یک از مصادیق جاسوسی یا اعمال مرتبط با آن مورد نظر بوده، اطلاع‌رسانی نشده است. بنابراین از‌آنجا‌که حداقل مجازات برخی از جرایم جاسوسی و موارد مرتبط با آن شش ماه است، به ‌نظر می‌رسد مورد، مشمول قسمت اخیر ماده‌ی 242 پیش‌گفته باشد. در‌عین‌حال ظاهرا هنوز در مورد این مسئله تصمیم نهایی در دادسرا اتخاذ نشده و ناچار موضوع فک یا تخفیف قرار تأمین قابل طرح است.

4- بدیهی است این توقع وجود ندارد که مسائل تخصصی امنیتی و محرمانه موضوع- در صورت وجود- افشا شود. اما موارد مربوط به شکل دادرسی و حقوق متهم با توجه به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که فعلا موجود است و قرار است قانون شفافیت نیز به آن ضمیمه شود، باید در اختیار عموم قرار گیرد. به ‌طور کلی اینکه بعد از 6 ماه پرونده‌ای آماده‌ی ارسال به دادگاه و رسیدگی ماهیتی نباشد، محل تأمل بسیار است. والله اعلم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج