۷۵۳۵۱۰
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

توسعه فرایند تولید بذر خیار هیبریدی

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای طرح تولید اینبرد لاین و بذر هیبرید در خیار موفق به جمع آوری و بهینه سازی تکنیک کشت توده‌های بومی در سیستم هیدروپونیک و تولید چند نسل از این خیارها شدند.

خبرگزاری ایسنا: محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای طرح تولید اینبرد لاین و بذر هیبرید در خیار موفق به جمع آوری و بهینه سازی تکنیک کشت توده‌های بومی در سیستم هیدروپونیک و تولید چند نسل از این خیارها شدند.

خیار یکی از بیشترین محصولات صیفی مصرفی مردم محسوب می‌شود به طوریکه سالانه میلیون‌ها دلار فقط صرف واردات بذر خیار هیبرید به کشور می‌شود ولی متاسفانه تاکنون در خصوص اصلاح و تولید بذر این گیاه مهم اقتصادی تلاش قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است.

دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این خصوص گفت: به طور کلی توده‌های بومی خیار ایران با وجود طعم مناسب به دلیل اینکه به صورت هیبرید تهیه و انتخاب نشده است دارای عملکرد پایین می‌باشد و در نتیجه جایگاهی در میان ارقام هیبرید مورد کشت در کشور ندارند.

در حقیقت بذور مورد استفاده جهت تولید خیار در ایران غالباً ارقام تجاری وارداتی هستند که سالیانه حجم وسیعی از آنها وارد کشور شده و باعث خروج ارز نسبتاً زیادی می‌شود.

وی افزود: با ایجاد لاین‌های مناسب از نمونه‌های بومی ایران می‌توان بذور هیبریدی به دست آورد که محصول حاصل از آن‌ها هم دارای طعم و عطر مناسب و هم برخوردار از عملکرد مناسب باشد.

فاضلی گفت: در این راستا مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران طرحی را تحت عنوان " تولید اینبرد لاین و بذر هیبرید در خیار" در دست اقدام دارد و محققان این مرکز موفق به جمع آوری توده‌های بومی ایران، بهینه سازی تکنیک کشت توده‌های بومی در سیستم هیدروپونیک و تولید چند نسل از خیارهای مذکور گردیده‌اند.

بر اساس اعلام مرکز ملی ذخایر ژنتیکی، این روش تا رسیدن به خلوص و تولید لاین در خیارهای منتخب و حصول هتروزیس ادامه خواهد داشت و نتایج آن با ارقام خارجی مورد مقایسه قرار خواهند گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میثم

      تو رو خدا اینقدر تراریخته به خورد ملت بیچاره ندید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج