۷۵۴۳۶۹
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

چرا بازار ارز به خبر‌های سیاسی بی‌تفاوت است؟

در آخرین روز هفته، بازار سکه و ارز اخبار سیاسی را با احتیاط پیگیری کرد و خبری از نوسانات شدید نبود. در این روز هر دو دارایی در مسیر افزایشی قرار گرفتند، ولی هیچ کدام نتوانستند از مرزهای روزهای پیشین فاصله بگیرند.

دنیای اقتصاد نوشت: در آخرین روز هفته، بازار سکه و ارز اخبار سیاسی را با احتیاط پیگیری کرد و خبری از نوسانات شدید نبود. در این روز هر دو دارایی در مسیر افزایشی قرار گرفتند، ولی هیچ کدام نتوانستند از مرزهای روزهای پیشین فاصله بگیرند.

سکه همچنان زیر مرز ۴ میلیونی باقی ماند و دلار نتوانست پا را فراتر از محدوده ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومانی بگذارد. روز پنج‌شنبه سکه در ابتدای روز از کانال ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان دور شد و در نهایت حدود ساعت ۵ عصر روی عدد ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان قرار گرفت. دلار نیز در این روز در دامنه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزارو ۸۰۰ تومان روز کم نوسانی را نسبت به کل هفته پشت سر گذاشت.

نوسان کم دلار و سکه در حالی به ثبت رسید که در ابتدای روز معامله‌گران سعی داشتند با جوسازی پیرامون اقدام یک بانک آلمانی بازار را ملتهب کنند؛ به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مرکزی آلمان (دویچه بانک) سیاست مالی جدیدی را تصویب کرد که مانع انتقال مبلغ حدود ۴۰۰ میلیون دلار به ایران می‌شود.

بعدازظهر پنج‌شنبه نیز نوسان‌گیران روی صحبت وزیر امور خارجه ایران مبنی بر عدم برنامه خاصی برای ملاقات با همتای آمریکایی خود مانور دادند؛ ولی این موضوع نیز تنها توانست سکه را در معاملات پشت خطی در مقطعی تا مرز ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بالا ببرد و در بازار ارز واکنش خاصی به این اظهار نظر رخ نداد.

حتی بازار با وجود انجام معاملات پشت خطی در وقت اضافه (ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه و روز جمعه) به خبرهای رسانه‌های غربی پیرامون رزمایش ایران در خلیج فارس نیز واکنشی نداشت و در همان محدوده ۱۰ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان باقی ماند.

به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شده است بازیگران ارزی در چنین شرایطی به وقایع سیاسی توجه نکنند، در پیش بودن تغییر سیاست‌های ارزی است. عده زیادی از معامله‌گران باور دارند؛ در‌صورتی‌که شرایط برای معامله توافقی میان صادرکنندگان پتروشیمی و واردکنندگان فراهم شود، بازار آزاد ظرفیت رشد بیشتر را نخواهد داشت. از سوی دیگر، گمانه‌زنی‌های مطرح شده مبنی بر احتمال بازگشت صرافی‌ها به چرخه معاملات و خروج از وضعیت ممنوعیت معاملات ارزی دیگر متغیری است که احتیاط نوسان‌گیران را بالا برد.

حتی عده‌ای از فعالان افزایش محدود روز پنج‌شنبه را ناشی از به تعویق افتادن معرفی بسته ارزی دانستند. در این میان، برخی کارشناسان هشدار می‌دهند، در‌صورتی‌که بسته ارزی جدید نیز از انجام معامله با نرخ قطعی رونمایی کند، ممکن است بازار آزاد واکنش متفاوتی نسبت به پیش‌بینی‌ها از خود بروز دهد.

همچنین چگونگی توافق با پتروشیمی‌ها در زمینه عرضه ارز برای بازار اهمیت بسیاری دارد. اگر مواد بسته به‌گونه‌ای باشد که معامله‌گران احساس کنند ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به راحتی عرضه خواهد شد، فروشنده‌ها در هفته جاری در بازار دست بالا را خواهند داشت. بازارها در هفته جاری با آغاز مرحله اول تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند بود.

عده زیادی از تحلیلگران باور دارند، بازار اثر این اتفاق را پیشخور کرده است و در‌صورتی‌که سیاست‌های ارزی صحیحی در پیش گرفته شود، احتمال وقوع شوک بیشتری وجود نخواهد داشت. هفته جاری برای بازار ارز و سکه بسیار مهم است؛ چرا که بیشتر فعالان باور دارند، قیمت‌ها می‌توانند با تغییرات زیاد و غیرقابل پیش‌بینی مواجه شوند.

اگر سیاست‌گذار از فرصت پیش آمده استفاده کند و روند متفاوت را در بازار ارز پیش بگیرد، می‌توان مرز ۱۱ هزار تومانی را تا مدتی سقف قیمت دلار در نظر گرفت و برای مدتی کف قیمت در بازار از اهمیت بیشتری برخوردار شود. با این حال، بازار نشان داده است، زمانی که اتفاقی برخلاف انتظارش رقم بخورد، واکنش آرامی را صورت نخواهد داد.

البته برخی فعالان نیز این نکته را متذکر می‌شوند که تعدادی از معامله‌گران به‌دلیل احتمال آغاز مذاکره بین ایران و آمریکا از انجام معامله کنار کشیده‌اند و اخبار پیرامون این متغیر در روزهای آینده در بازار نقش مهمی خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرگ بر امریکا

      ای آقا وقتی دولت همه چیز را رها کرده دیگر ارزی نیست که به ان‌ فکر کنیم .

    • بدون نام

      بگذار ترامپ ی جمله بگه اونوقت معلوم میشه !!!

    • بدون نام

      دلار 10هزار و 800 تومانی !!!
      دلاری که تا 6ماه پیش 3هزار و 700تومان بود!

    • مجید

      ههه تازه بعد از دلار ۱۱ هزار تومنی میخوای بازهم واکنش نشان بده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج