۷۵۴۴۲۱
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

استقبال از اظهارنظر نظامیان درباره سیاست خارجی

روزنامه آرمان با دکتر یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل در باره پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا برای مذاکره با ایران گفت وگو کرده و دیدگاه او را دراین خصوص جویا شده است.

روزنامه آرمان با دکتر یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل در باره پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا برای مذاکره با ایران گفت وگو کرده و دیدگاه او را دراین خصوص جویا شده است.

استقبال از اظهارنظر نظامیان درباره سیاست خارجی

مهمترین محورهای این گفتگو را بخوانید:

رابطه ایران و آمریکا در نهایت به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟

بدون شک اگر مذاکره بین ایران و آمریکا صورت نگیرد تنش‌ها بین دو کشور افزایش پیدا می‌کند و شرایط دو کشور به سمتی حرکت می‌کند که احتمال تخاصم‌های جدی‌تر وجود خواهد داشت. این در حالی است که ترامپ جنگ اقتصادی با ایران را آغاز کرده و تلاش می‌کند منافع اقتصادی ایران را در عرصه بین‌المللی بیشتر از گذشته به خطر بیندازد.

دیدگاه شما درباره ورود نظامیان به جنگ‌های لفظی به چه صورت است؟

ورود نظامیان به این جنگ لفظی بیانگر این مسأله است که بخشی از قدرت در اختیار نظامیان است و به همین دلیل نظامیان تمایل دارند چه مذاکره ایران و آمریکا صورت بگیرد و چه این اتفاق رخ ندهد ایالات متحده آمریکا در مناسبات خود نقش نظامیان را جدی بگیرد. در یک مقطع زمانی حضور نظامیان در یک تنش به منزله پیشگیری از وقوع یک جنگ تمام عیار است و در مقابل در یک مقطع زمانی حضور نظامیان به معنای ضرورت برخورد با دولت متخاصم ارزیابی می‌شود. بدون شک اگر حضور نظامیان برای پیشگیری از وقوع جنگ و در راستای برگزاری مذاکره باشد می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

اگر مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا صورت بگیرد مانند گذشته در سطح وزرا خواهد بود یا اینکه این‌بار مذاکره بین روسای جمهوری دو کشور خواهد بود؟

این یک تصمیم فنی و تکنیکی است که در مرحله دوم قرار دارد. در مرحله نخست آن چیزی که دارای اهمیت است اراده طرفین برای مذاکره و حل تخاصم است. اگر این حالت در هر دو طرف وجود داشته باشد طرفین تخاصم مشخص خواهند کرد که مذاکرات در چه سطحی و به چه نوعی برگزار شود. به نظر من بهترین تصمیم در شرایط فعلی این است که همه نخبگان و دلسوزان کشور در فرایند این تصمیم قرار بگیرند و در نهایت یک تصمیم عقلایی و علمی برای آینده کشور گرفته شود.

هرچه عقلا و نخبگان جامعه بیشتر در این زمینه نقش آفرینی کنند به همان اندازه میزان خطا و اشتباه کمتر خواهد شد. بدون شک اگر این اتفاق رخ ندهد و ما نتوانیم از منابع قدرت داخلی و نخبگان فکری و سیاسی در زمینه تصمیم برای مذاکره استفاده کنیم شرایط از وضعیت کنونی نامناسب‌تر خواهد شد.

شما با برگزاری رفراندوم عمومی موافق هستید؟

بنده موافق هستم و معتقدم رفراندوم می‌تواند سرنوشت مذاکره را مشخص کند. با این وجود باید فرایندی در کشور شکل بگیرد که به خوبی از دیدگاه‌های کارشناسی نخبگان جامعه در زمینه تصمیم درباره مذاکره استفاده شود. بدون‌شک اگر به خوبی از نظرات نخبگان جامعه استفاده شود نخبگان مطالبات مردم را در این زمینه نمایندگی خواهند کرد و در نهایت تصمیمی گرفته خواهد شد که به سود کشور و مردم خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهروند

      لعنت به هرکسی که فقط به فکر حفظ مقام خودش است آمین یا رب العالمین

    • عباس توحیدی

      در سالیان گذشته بمن ثابت شده دولت ها از شرایط سؤ استفاده کرده وبه شکل مافیایی قیمت ارز را بالا برده تا هزینه های خود را از جیب فقرا تأمین کنند و پشیزجیب فقرا بی ارزش شده,

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج