۷۵۴۷۶۱
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

خانوارها در خرید دلار محتاط شدند

بازار ارز از معامله‌گران و افراد غیرحرفه‌ای که اغلب خانوارها جزو آن‌ها هستند، خالی شده است. آنان در انتظار ارزانی دلار با بسته ارزی که دولت وعده آن را داده، دست از خرید برداشته‌اند. به گفته تحلیلگران بازار ارز، این کاهش تقاضا عاملی موثر بر کم شدن نوسان بوده است.

خبرگزاری ایسنا: بازار ارز از معامله‌گران و افراد غیرحرفه‌ای که اغلب خانوارها جزو آن‌ها هستند، خالی شده است. آنان در انتظار ارزانی دلار با بسته ارزی که دولت وعده آن را داده، دست از خرید برداشته‌اند. به گفته تحلیلگران بازار ارز، این کاهش تقاضا عاملی موثر بر کم شدن نوسان بوده است.

بازار غیررسمی ارز برخلاف هفته‌های گذشته این روزها روندی آرام‌تر را پشت سر گذاشته و قیمت‌ها تا حدی رو به کاهش گذاشته است.

به گونه‌ای که قیمت دلار که در روزهای قبل تا ۱۲ هزار تومان پیش رفته بود، صبح امروز با نرخ حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد و به ۱۰ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.

همچنین یورو که ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان را پشت سر گذاشته بود، امروز تا حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. با توجه به کمتر شدن نوسان بازار، تا حدی از فاصله بین قیمت خرید و فروش کاسته شده است.

کم شدن نوسان و توقف افزایش قیمت ارز در بازار غیر رسمی در اواخر هفته اخیر با اعلام رئیس جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران آغاز شد، اما ادامه این روند به اعتقاد فعالان بازار عمدتا به محتاط شدن خانوارها در خرید و فروش ارز بر می‌گردد.

این در حالی است که گزارش‌های قبلی از بازار ارز از این حکایت داشت که واردکنندگان و متقاضیانی که در ماه‌های قبل در بازار ارز نقش اصلی خرید و فروش را برعهده داشتند، این روزها برای تامین ارز به سمت سامانه نیما رفته‌اند و در بازار غیررسمی، خانوارها بودند که به دلیل خریدهای هیجانی التهابات را تشدید کردند.

چراکه تقاضای آنها برای خرید به دلیل این‌که متصور بودند با توجه به تحریم‌های احتمالی آمریکا در روزهای آینده دلار گران‌تر شده و می‌توانند از این محل سود کسب کنند، بالا رفته بود.

صرافان می‌گویند با این‌که هنوز وضعیت اعمال تحریم‌ها مشخص نیست، اما با توجه به وعده‌ای که دولت برای ارائه بسته ارزی در روزهای آینده داده و اخبار ضدونقیض از این حکایت دارد که قرار است نرخ حدود ۸۵۰۰ تومانی برای بازار ثانویه تعیین شود.

خانوارها و عموم مردم اینگونه تصور می‌کنند که قرار است نرخ دلار در بازار غیررسمی هم به ۸۵۰۰ تومان برسد؛ از همین‌ رو از خرید و فروش آن دست برداشته و در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند.

این در حالی است که به گفته فعالان بازار، تا حدی هم انتظار برای ارزان‌شدن قیمت دلار باعث ورود برخی برای فروش نیز شده که دلیل آن ترس از متضرر شدن بابت خریدهای قبلی است.

در مجموع می‌توان گفت که اکنون خانوارها بازیگران اصلی بازار غیر رسمی ارز هستند و غیرحرفه‌ای بودن آن‌ها در تحلیل بازار سبب اثرگذاری بر نوسان قیمت‌ها می‌شود.

گرچه همچنان پیش‌بینی دقیقی از روند بازار وجود ندارد ولی تحلیلگران معتقدند احتمالا تا زمان اعلام بسته ارزی روند به صورت کاهشی پیش خواهد رفت.

این در حالی است که بنابر اعلام مسئولان دولتی، بسته تدوین شده فردا یکشنبه در هیات دولت تصویب و احتمالا روز دوشنبه رونمایی خواهد شد.

ظاهرا قرار است در این بسته حجم ارز ناشی از صادرات پتروشیمی ها وارد بازار ثانویه شده و دلار با نرخ توافقی مورد معامله قرار گیرد که احتمالات مطرح شده برای آن حدود ۸۵۰۰ تومان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه راحت وموجه دلار 3ماهه از 3700 رسید به 8500 ،همه ام خوشحال وراضی ،چه ملته خوبییییی ،وچقدر مطیع وسربزیرومتین وهمه وقت راضی،دولتمردان ومسئولین خدارو شاکر باشن برای این ملت همیشه همراه و وفادار

    • اهوازی

      خدا شکر په چی بگم دلار 71ریال 12000تومان شده 11500 تومان

    • esma

      اکثریت بازیگران حرفه ای بازار فعلی ارز ؛ خانواده های تهرانی هستن که ریختن توی بازار و با همراهی و رانت آشکار دولت مشغول تجارتی نامیمونند که دودش مستقیم به چشم شهرستانیها میره که دور از این سفره گسترده هستن.....
      ارز مسافرتی هم همینطور رانت آشکاری شده برا مردم تهران که کلا بازارشون و مغازه و خدماتشون رو بسته اند و مشغول این شیوه که خیلی هم براشون نون و آب داره شده اند...‌به قول یارو گفتنی حق السکوتشون رو دم درب خونه شون میگیرن.....
      ....من نمیدونم این چه سفره ای است که برا ما شهرستانها حرام و برا تهرانیها از شیر مادر حلاله؟؟؟؟؟؟
      این ارز مسافرتی دیگه چه صیغه ایه؟؟؟؟ میخوام صد سال آنتالیا و ترکیه نرن...یا نه برن ولی از رانت و حق بقیه مردم چرا برن؟؟؟دلار دوازده تومن بگیرن و تشریف ببرن....سفرهای زیارتی هم همینطور دلار دوازده تومنی بگیرن و حاجی بشن....

    • محمد سلطان

      خوب مرگ رو به مردم نشان دادید وبه تب راضیشون کردید اقتصاد کشور بسمت فروپاشی کامل خواهد رفت! دلار 3800شد 4200 والان 8500! شما نفت هم نمیتکانید بفروشید دولتمردان سیرمونی ندارند!

    • بدون نام

      الان باید خوشحال باشیم که دلار سه هزار تومنی شاید برگردد بشود هشت هزار پانصد؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      هرچند سال یکبارفنرارزدرمیرود، برای جا انداختن آن دوباره تلاش میکنند، این بار پیچ آنراروی8500یا9500تنظیم میکنند،

    • بدون نام

      هرچند سال یکبارفنر «ارز» شایدبه عمد، درمی رود، وعده‌ای آگاه ازاین موضوع سودکلانی به جیب می زنند، دوبارفنررا جامیاندازند، این بار روی عدد8500یا9500تنظیم میشود..

    • محبی

      یاد اون روزها بخیر که صبحها اعلام می کردن دلار ۷۴ ریال

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج