جاباما
۷۵۵۴۶۰
۱ نظر
۵۰۶۴
۱ نظر
۵۰۶۴
پ

سیاستمدارانی که از ترور جان سالم به در بردند

انتشار خبر ترور رئیس جمهور ونزوئلا بهانه خوبی پیدا شد تا نگاهی به چند نمونه از ترورهای نافرجام سیاستمداران در دنیا بیندازیم. ترورهایی که سوژه‌هایشان از آن جان سالم به در برد.

خبرگزاری مهر - رویاسادات هاشمی: انتشار خبر ترور رئیس جمهور ونزوئلا بهانه خوبی پیدا شد تا نگاهی به چند نمونه از ترورهای نافرجام سیاستمداران در دنیا بیندازیم. ترورهایی که سوژه‌هایشان از آن جان سالم به در برد.

ترور رهبران کشورها یکی از بخش‌های جدا نشدنی تاریخ ترسناک سیاست به حساب می‌آید که می‌توان طی تاریخ به نمونه‌های مختلفش اشاره کرد و به این نتیجه رسید که دنیای سیاست، پدر و مادر نمی‌شناسد. ترورهایی که اگر لا به لای خبرهای جدید و قدیم جست و جو کنید به مصادیق مختلفی از آن در تاریخ و دور و نزدیک می‌رسید.

ترورهایی که گاه موفق‌اند و گاهی ناموفق؛ به همین خاطر بسته به اتفاقی که رقم زده‌اند در تعیین سرنوشت تاریخی یک کشور و یک ملت اثر گذار تلقی می‌شوند. یکی از خبرهای داغ امروز در جهان خبر ترور ناموفق رییس جمهور ونزوئلا بود. به همین بهانه سراغ چند نمونه از مهمترین ترورها ناموفق سیاستمداران دنیا رفتیم. جالب اینجا بود که در بین موارد مختلف دنیا بیشترین سهم از آن ترور روسای جمهور امریکا در دوره‌های مختلف بوده است.

نیکلاس مادورو؛ رئیس جمهور ونزوئلا

سیاستمدارانی که از ترور جان سالم به در بردند

یکی از خبرهایی که صبح دیروز به وقت ایران دست به دست می‌شد خبر ترور رئیس‌جمهور ونزوئلا بود. حادثه‌ای که نافرجام بود و اتفاقا به صورت زنده از تلویزیون این کشور هم پخش می‌شد. «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور این کشور امروز وقتی در حال سخنرانی در جمع نیروهای مسلح ونزوئلا بود که رخ دادن یک انفجار در محل برگزاری مراسم، به توقف آن منجر شد. بعد از این حادثه سخنگوی دولت ونزوئلا اعلام کرده که یک پهباد حامل مواد منفجره بر فراز محل برگزاری مراسم قصد ترور رئیس جمهور کشورشان را داشته که این حادثه چیزی نزدیک به هفت زخمی برجای گذاشته است. رئیس جمهور این کشور آمریکای جنوبی، بعد از هوگو چاوز رئیس جمهور موقت ونزوئلا شده بود و دست آخر در سال ۲۰۱۳ با اختلاف کمی رقیب خود را پشت سر گذاشت و در انتخابات پیروز شد. جالب اینجاست که او در ابتدا تنها یک راننده اتوبوس ساده بود ولی رفته رفته در عالم سیاست پیش رفت و به یکی از نزدیکان هوگو چاوز تبدیل شده بود.

۶ تیر ۱۳۶۰؛ مسجد جامع ابوذر

سیاستمدارانی که از ترور جان سالم به در بردند

رادیوی دستی‌ای که برای ضبط سخنرانی امام جمعه وقت تهران در کنار جایگاه تعبیه شده بود، قرار بود یکی دیگر از رهبران انقلاب نوپای ایران را از نهضت جدا کند. در بحبوحه قیام مسلحانه منافقین و علیرغم تلاش های نیروهای کمیته و مردم برای شناسایی خرابکاران هر روز خبر ترور تازه‌ای از گوشه و کنار کشور شنیده می‌شد. این بار هدف آیت الله سید علی خامنه‌ای بود. در اواسط سخنرانی بلندگو به ناگاه سوت کشید. سخنران گفت: «آقا... این بلندگو را تنظیم کنید...» او داشت درباره مقام زن سخن می‌گفت اما تا جمعیت به خودش آمد صدای انفجاری فضای مسجد را پر کرد. حجت‌الاسلام رضا مطلبی که شاهد عینی این ماجرا بود می‌گوید که «خدا خواست که آقا به سمت چپ حرکت کنند که وقتی ضبط صوت منفجر شد، به دست راست ایشان اصابت کرد. پس از انفجار، ناله و شیون مردم بلند شد. خون روی فرش می‌ریخت. آقا را بلافاصله به چند درمانگاه بردند، چون ابعاد حادثه زیاد بود قبول نمی‌کردند. مجبور شدند ببرند بیمارستان بهارلو. رادیو بلافاصله خبر را مخابره کرد.»

دکترهایی که به بالای سر نماینده امام در شورای عالی دفاع رسیده بودند تلاش خودشان را کردند. آیت الله خامنه‌ای به طرز معجزه‌آسایی از این ترور جان سالم به درد برد. درست روز بعد از حادثه مسجد ابوذر؛ دفتر حزب جمهوری اسلامی منفجر شد و دکتر بهشتی به همراه ۷۲ تن از نمایندگان، وزرا و فعالان انقلابی به شهادت رسیدند. دو ماه بعد هم دفتر نخست وزیر هدف حمله منافقین قرار گرفت و اقایان رجایی و باهنر به شهادت رسیدند ... در روزهای داغ تابستان ۶۰، بسیاری دیگر از شخصیت‌های سیاسی آن زمان توسط گروهک منافقین ترور شده و به فیض شهادت نائل شدند.

فیدل کاسترو رکورد دار ترورهای نافرجام

سیاستمدارانی که از ترور جان سالم به در بردند

فیدل کاسترو رهبر کوبا را رکورد دار رهبرانی در دنیا می‌دانند که از سو قصد و ترورهای متوالی جان سالم به در برده است. تا جایی که طبق آمار و ارقام رهبر انقلاب کوبا در دوران زندگی‌اش از چیزی حدود ۶۳۸ ترور جان سالم به در برد موضوعی که سبک زندگی فیدل کاسترو را تحت تاثیر خود قرار داده بود تا جایی که مدام در حال جا به جایی بود و کمتر کسی از محل اسکان و جای زندگی او خبر داشت.

نکته جالب توجه درباره این مبارز کوبایی این است که در سو قصدهایی که علیه او صورت می‌گرفت از روش‌های متعددی استفاده می‌شد که در این میان عملیات مانگوس معروفترین آنهاست در این عملیات سازمان سیا ساز و کاری ترتیب داده بود تا در سیگارهای برگ فیدل کاسترو مواد منفجره جاسازی کنند نا گفته نماند که چندی پیش به دستور ترامپ فایلهایی درباره طرح‌های عجیب و غریب ترور این سیاستمدار کوبایی منتشر شد. در این گزارش‌ها نوشته شده بود که فیدل کاسترو در جوانی علاقه شدیدی به غواصی داشت و یکی از از ایده‌های عجیب سیا این بود که لباسی آلوده به دست او برسانند و یا اینکه یک صدف را با مواد انفجاری پر کنند و در اعماق آب‌های این جزیره حوزه کارائیب پنهان کنند تا شاید کاسترو آن را پیدا کند.

نجات شش گانه سید حسن نصرالله از ترورهای رژیم صهیونیستی

سیاستمدارانی که از ترور جان سالم به در بردند

یکی دیگر از رهبران مشهور سیاسی که طی دوران فعالیتش تا به الان مورد سو قصدهای مختلف قرار گرفته است کسی نیست جز «سید حسن نصرالله» رهبر حزب الله لبنان. سید حسن نصرالله تا به امروز چیزی نزدیک به شش ترور نافرجام را پشت سرگذاشته است برای همین هم در سالهای اخیر کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شود تا بیش از پیش تحت حفاظت قرار بگیرد. از ترورهای مختلفی که برای رهبر حزب الله لبنان ترتیب داده بودند می‌توان به این موارد اشاره کرد: ترور با مسمویت غذایی، بمباران ساختمانی که گمان می‌رفت سید حسن نصرالله در آن حضور داشته باشد و یا حتی حمله خمپاره‌ای.

ترور بانوی آهنی؛ مارگارت تاچر

سیاستمدارانی که از ترور جان سالم به در بردند

یکی از ترورهای معمایی و بحث برانگیز قران بیستم، بمب‌گذاری سال ۱۹۸۴ در هتل برایتون بود که هدف این ترور کشتن «مارگارت تاچر» و کابینه او در زمان برگزاری کنفرانس «حزب محافظه کار» بود. اما نکته این ترور ناموفق این بود که بانوی آهنی از آن جان سالم به در برد ولی تعدادی از نمایندگان حاضر در آن مجلس کشته شدند، مثل همسر مارگارت تاچر که در این حادثه زخمی شد.

ترور «ریگان» برای جلب نظر خانم سوپر استار

سیاستمدارانی که از ترور جان سالم به در بردند

سال ۱۹۸۱ بود و کمتر از سه ماه از آغاز ریاست جمهوری رونالد ریگان می‌گذشت. بعد از انجام سخنرانی رئیس جمهوردر هتل هیلتون واشنگتن، ریگان و سه نفر دیگر از همراهان او به ضرب گلوله‌ مورد اصابت قرار گرفتند و زخمی شدند؛ اما جالب این جاست که انگیزه «جان هینکلی» عامل این عملیتات تروریستی، هیچ ربطی به انگیزه‌های سیاسی و اقتصادی نداشته است. بلکه در خبرها آمده که او این کار را برای تحت تاثیر قرار دادن «جودی فاستر» بازیگر مشهور هالیوود انجام داده است کسی که هینکلی بعد از تماشا بازی او در فیلم «راننده تاکسی» حسابی دلداده‌اش شده بود!

آن ۱۳ دقیقه حیاتی برای هیتلر

سیاستمدارانی که از ترور جان سالم به در بردند

کمتر از ۱۰ روز بود که هیتلر رئیس جمهور آلمان آتش جنگ جهانی را در لهستان روشن کرده بود برای همین هم تصمیم گرفته بود تا در مونیخ برای هواداران حزب نازی به سخنرانی مشغول شود ولی با توجه با حساس بودن اوضاع ترجیح داده بود که زودتر به برلین برگردد. او نطقش را کوتاه کرد و راهی ایستگاه راه آهن شد تا به پایتخت بازگردد برای همین هم آبجو فروشی‌ای را که بعد از سخنرانی به آنجا رفته بود را ترک کرد و تنها ۱۳ دقیقه بعد از رفتن هیتلر بود که این مغازه با بمب منفجر شد و چیزی نزدیک ۸۰ کشته و ۶۳ زخمی بر جای گذاشت گفته می‌شود که السون گئورگ آلمانی با گرایش‌های کمونیستی این ترور را با کمک دولت بریتانیا برای کشتن هیتلر ترتیب داده بود.

خبرنگاری که لب شاه را با تیر دوخت

سیاستمدارانی که از ترور جان سالم به در بردند

در تاریخ یکی دیگر از ترورهای ناموفق به محمدرضا شاه پهلوی مربوط می‌شود. کسی که طی دوران سلطنتش دوبار به طرز جدی مورد هدف قرار گرفت و هربار جان سالم به در برد. اولین بار در ۱۵ بهمن سال ۱۳۲۷بود که شاه برای شرکت در دانشگاه به راه افتاد و نزدیک پله‌های دانشکده حقوق بود که صدای گلوله توجه همه را به سمت خودش جلب کرد. تیر به لب بالایی شاه خورد و بلافاصله ضارب دستگیر شد ضاربی که هویت او را به «حسین فخرایی» خبرنگار روزنامه «پرچم اسلام» نسبت می‌دهند. ترور دوم محمدرضا پهلوی هم بهار سال ۱۳۴۴ در کاخ مرمر اتفاق افتاد. آن هم درست وقتی که «حسین شمس آبادی» سرباز گارد سلطنتی که از نگهبان محوطه کاخ هم بود موقع پیاده شدن شاه ازماشین به سمت او شلیک کرد. در کنار شاه دو نفر از محافظان او به نام‌های «محمد علی بابائیان» و «آیت‌الله لشگری» هم مورد هدف شمس آبادی قرار گرفتند و دست آخر خود شمس آبادی هم با گلوله یکی دیگر از نگهبانان کشته شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رحیم شکری

      استقلال کشور خدا رحمتش کند اگرنیست وخدا عمرباعزتش بدهد اگر هست زمانی امام فرمودندبرای اولین بارکه کلینتون تحریم علیه ایران راامضا کرد فرمودند حال وقت خودکفایی آمده هرچه اجناس خارجیس که مارانسبت به آن تحریم کردند باید مردم خود چرخش صنعت وکشاورزی وپوشاک رادردست بگیرند و هر انچه خوردوخوراک میتوانیم ازخودتهیه کنیم سخنورآنروز درنماز جمعه ها مردم رابه وجه درآوردند وفرمودنداگر پیراهن آمریکایی وانگلیسی نداریم بپوشیم از گونی ولنگ وسنت قدیم خوداستفاده میکنیم تا اجانب بدانند مردم دیگر آن مردمانی نیستند که از هم بدزدند اگرداشتندباهم میخورند ونداشتندروزه و افراط نمیکنند تااستقلال حفظ شود آیاحالا که همه نعمتی هست هرچند گران باید دولت ومردم وتجار وآنهایی که وطندوستند وناموس خودراحفظ میکنند پشت به دشمن خواهند کردوهرکه تعرض وجاسوس و احتکارگروخیانتکاربود بدست مردم به عدالت تحویل تاحکم خدابرآنان صادرگردد ماکه دیگر بدتراز یمن نیستیم شکرخدا تجربیات چندین ساله حاصل عمرومردانی که پای استقلال جان خودرانثار کردند وانقلاب رابدینجاباالم امام حسین وباشعارهیهات منالذله رساندندومانیز تاانتها این راه راتا پیروز برکفر وپرچم ومیدان نبردراتا ظهورآقا خواهیم کشاند باذکرویادخداوهرچه دردست داریم ونصرت اذان مومنان است اگربدانند این کلام پروردگاراست وتافتح ونصرت باتقواوایمان وتزکیه یازنده یا الم راسپردن بدست دیگری خواهیم پیروز شد وعتصمو بحبل الله جمیعا ولا تفرقو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج