۷۵۵۵۳۴
۷ نظر
۵۰۱۱
۷ نظر
۵۰۱۱
پ

درآمد نفت و گاز در سه ماه امسال افزایش یافت

وضعیت دخل و خرج بودجه در سه ماه نخست سال نشان می دهد که درآمد نفت و گاز و فرآورده‌ها ۷۲ درصد افزایش یافت و پرداخت‌های عمرانی ۲۶۶۴ درصد رشد کرد.

خبرگزاری فارس: بر اساس جزئیات عملکرد بودجه سال ۹۷ دولت، طبق آمارهای سه ماهه نخست سال بالغ بر ۲۶ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان درآمد کسب شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۸ درصد رشد دارد.

* ۲۲ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد

این درآمدها متشکل از دو بخش درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها بوده که به ترتیب ۲۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان و ۳ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان است. در بخش مالیاتی ۲۴.۲ درصد رشد درآمد نسبت به مدت مشابه سال پیش مشاهده می‌شود.

*افزایش ۷۲ درصدی درآمد نفت در بودجه

همچنین بخش دیگر درآمدهای بودجه مربوط به فروش نفت، فرآورده‌ها و میعانات گازی ۳۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان وصولی وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۷۲.۱ درصد رشد دارد.

* هزینه جاری دولت ۷.۲ درصد افزایش یافت

در طرف مقابل درآمدهای بودجه یعنی مصارف، هزینه‌های جاری دولت در این مدت ۵۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان بوده که ۷.۲ درصد رشد دارد. دولت توانسته در این بخش با توجه به آن‌که مصوب سه ماهه ۷۴ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان بوده، صرفه‌جویی داشته باشد که امیدواریم این صرفه جویی تا پایان سال ادامه یابد.

* رشد ۲۶۶۴ درصدی پرداخت‌های عمرانی نسبت به سال ۹۶

بخش دیگر هزینه‌ها مربوط به پرداخت اعتبارات عمرانی است که رکورد جدیدی به ثبت رسیده و ۲۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان پرداختی وجود دارد. این رقم در مدت مشابه سال ۹۶، ۸۲۰ میلیارد تومان بود.

* کسری ۳۸ هزار میلیاردی بودجه در سه ماه

با وجود مثبت بودن درآمدها اما بازهم تراز عملیاتی بودجه که از اختلاف درآمدها و پرداخت‌های جاری دولت به دست می‌آید، کسری ۳۸ هزار ۹۷۰ میلیارد تومانی دارد و با احتساب درآمدهای نفت (واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای) ۲۹ هزار میلیارد تومان کسری ثبت شده است.

* رشد ۵۷ درصدی فروش اوراق و شرکت‌ها

بخش دیگر درآمد-هزینه دولت مربوط به فروش اوراق و واگذاری شرکت‌های دولتی است که از این محل ۲۹ هزار میلیارد تومان با ۵۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل درآمد کسب شده و در کنار آن در طرف مقابل از محل سررسید اوراق و تعهدات دارایی‌های مالی، هیچ رقم پرداختی وجود نداشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی صد درصد است. این به معنای عدم پرداخت مطالبات از سوی دولت است که با گذشت زمان به معوق تبدیل می‌شود.

* زور درآمدها به هزینه‌های دولت نرسید

بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت دریافت و پرداخت بودجه سال ۹۷، آمارها نشان می‌دهد نسبت درآمدها به پرداخت‌های هزینه‌ای ۴۴.۹ درصد است که باید طبق قانون بودجه ۷۳.۵ درصد باشد.

مجموع درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به مجموع پرداخت‌های هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۷۲.۵ درصد بوده که با حدنصاب قانون یعنی ۹۰.۹ درصد باز هم فاصله دارد.

* نسبت پرداخت‌های عمرانی به فروش نفت خام رکورد زد

همچنین نسبت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به فروش نفت خام بیش از رقم مصوب بوده و توانسته ۸۷.۳ درصد را به خود اختصاص دهد و در بخش نسبت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به پرداخت‌های هزینه‌ای وضعیت خوبی وجود دارد و مصوب ۲۱.۱ درصد قانون رقم ۳۸.۵ درصد ثبت شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      سیاست های پولی و نقدینگی کشورما در نوع خودش منحصر به فرد هستش با افزایش در آمد نفتی افزایش قیمت های داخلی و افزایش فشارها بر کمر خانوارهای ایرانی نیز بالا می رود و بیشتر می شود !!!!

    • بدون نام

      خوش بحال کشورهای عربی و آقازادها و ژن خوبها.

      پاسخ ها

      • هادی

        آقازاده نه نکبت زاده.

    • بدون نام

      به ما چه ؟پولش واسه اون بالابالاایهاس،

    • جانباز دوران دفاع مقدس

      درآمدش کجا خرج شد؟

    • بدون نام

      پولاش توجیب کیارفت

    • علی

      خواهشی. از مسؤلین مح
      ترم دولتی دارم این درآمد نفت وگاز را با خرید دستگاه های مدرن آب شیرین کن در سواحل خلیج فارس اقدام کنند تا بتوانیم معضل کم آبی شهرهای جنوبی کشور ار بندر گواتر تا بندر بوشهر را برطرف نماید ونسبت به ساخت راه ها وتجدید اسفالت اتوبانها وراه های شهری وروستایی وتمام کردن پل خلیج فارس بندر قشم که مدتهاست بلاتکلیف به حال خود رها شده به انجام برسانند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج