۷۵۶۰۲۵
۱۱ نظر
۵۰۰۶
۱۱ نظر
۵۰۰۶
پ

ترامپ، چطور عربستان را پُررو کرده است؟

رفتار تهاجمی دولت سعودی در قبال انتقاد خفیف دولت کانادا از وضعیت حقوق بشر در این کشور، مورد توجه و انتقاد ناظران داخلی آمریکا قرار گرفته است.

عصرایران: رفتار تهاجمی دولت سعودی در قبال انتقاد خفیف دولت کانادا از وضعیت حقوق بشر در این کشور، مورد توجه و انتقاد ناظران داخلی آمریکا قرار گرفته است.

دولت سعودی در واکنش به انتقاد خفیف وزارت خارجه کانادا از بازداشت دو فعال حقوق زنان در سعودی، سفیر کانادا را اخراج و روابط بازرگانی و تجاری خود با کانادا را به حالت تعلیق در آورد و پرواز‌های خود به مقصد این کشور را نیز.

ترامپ، چطور عربستان را پُررو کرده است؟

این رفتار در حالی است که دولت ایالات متحده - دستکم تا کنون - در برابر این رفتار دولت سعودی سیاست سکوت در پیش گرفته و از موضع اصولی و حقوق بشری دولت لیبرال کانادا به عنوان همسایه شمالی و یکی از نزدیک‌ترین متحدان خود، حمایت نکرده است.

برخی ناظران بر این گمانند که سیاست‌های ترامپ در قبال دولت سعودی از نظر دولتمردان ریاض به ویژه "محمد بن سلمان" ولیعهد جاه‌طلب و ماجراجوی سعودی به عنوان یک چک سفید امضا تلقی شده تا به رفتار‌های تهاجمی و بدخیم منطقه‌ای از جمله تجاوز نظامی به یمن و تلاش برای مقابله بی محابا با ایران، شدت بیشتری بدهد.

در این رابطه نشریه "هافینگتون پست" آمریکا با انتشار یادداشتی نوشته است: "به لطف ترامپ عربستان سعودی هم اینک حتی انتقاد خفقیف متحدان غربی آمریکا را نیز تاب نمی‌آورد. "

"پری کاماک" از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا (در دوره اوباما) به هافینگتون پست گفته است: "رفتار اخیر سعودی‌ها با کانادا بسیار متفاوت از چیزی است که ما در گذشته از عربستان سعودی پیش از درگذشت ملک عبدالله - پادشاه سابق عربستان - شاهد بوده‌ایم ... مقامات سابق سعودی چنین رفتاری نداشتند و رفتار جدید دولت سعودی از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان در سال ۲۰۱۵ و به ویژه ولیعهدی فرزند او محمد بن سلمان به طور کلی تغییر کرده است. "

" ند پرایس" از سخنگویان سابق کاخ سفید در دوران اوباما نیز با تایید تغییر رفتار دولت سعودی به ویژه از زمان به قدرت رسیدن ترامپ گفت:" در سال‌های گذشته ما (آمریکا) انتقادات مشابهی درباره نقض حقوق بشر در عربستان می‌کردیم، اما مقامات سعودی این حرف‌ها را می‌شنیدند و واکنش آن‌ها در حد غرغر کردن زیر لب بود، اما همین قسم انتقاد خفیف حقوق بشری کانادا در دولت جدید، منجر به رفتار عجیب و غریب دولت سعودی شده است در حالی که انتقاد اخیر کانادا حاوی مطلب جدید و عجیبی نیست. "

از نظر منتقدان رفتار سعودی، نوع رابطه دولت ترامپ با نزدیک‌ترین متحدان آمریکا از جمله کانادا و اتحادیه اروپا به کشور‌هایی مثل عربستان سعودی این جرات و جسارت را بخشیده که با یک غرور کاذب ناشی از توهم خودبرتر پنداری به شدیدترین و عجیب‌ترین اشکال با متحدان غربی آمریکا رفتار کنند و این در حالی است که دولت ترامپ در برابر این رفتارها، سیاست سکوت پیشه کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاربسیارخوبی کرده به کانادا فهمونده که نباید هرکجا دخالت کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مجاهدین خلق صف کشیدند برای دفاع از ارباب شترچران :)چی می شد این شترچرانها در بیابانهاشون نفت پیدا نمی کردند .چقدر جهان جای متفاوتی بود

    • بدون نام

      عربستان اگه پرویه،اگه مزدوره ،اگه هرچی هست مردمش مرفهن.زندگی میکنن.و معترضم نیستن به سیاستمدارانشون.چون دغدغه یی ندارن.تو نازونعمتن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون مردم عربستان مثل گوسفند هستند مثل مردم ایران که قبل از انقلاب اگر یک آمریکایی یک نفر ایرانی رو به هر دلیل می‌کشت تو ایران محاکمه نمی شد

    • بدون نام

      اینها با پولهای نفتی شون همه دنیا رو فاسد کردند ودر تمام فعالیتهای تروریستی از یازده سپتامبر تا داعش نقش داشتند و باز جهان باهاشون مماشات میکنه.چون این جهان بنده پوله .خاک بر سر این قرن بیست و یک و مزخرفاتی که در موردش می گفتید .عملا یه مشت گاوچران و شترچران دارند دنیا رو اداره می کنند!

    • ادریس

      خوب کرده افرین ملک سلمان شجاع .....

    • وحید

      عربستان یعنی داعش خونخوار

    • بدون نام

      متاسفانه عربستان علی رغم تلاش برای پیشرفت اقتصادی و قدرت نظامی و کسب موقعیت جغرافیایی بهتر در خاورمیانه .دچار نوعی خود بزرگ بینی شده که در آینده اگر به همین منوال جلو برود نتیجه خوبی نمیگیرد .

    • بدون نام

      عربستان با رشوه دادن به ترامپ واطرافیان ترامپ پررو شده

    • بدون نام

      خودت اگه نفت پیدا نمیکردی مجبور بودی طور دیگه ای بدزدی شایدم از دیوار همسایه بالا میرفتی

    • بدون نام

      یا ابولفضل. چ زیبا سخن میگویی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج