۷۵۶۳۵۰
۴۵ نظر
۵۰۱۰
۴۵ نظر
۵۰۱۰
پ

انجمن خودروسازان: راهی جز افزایش قیمت نداریم

دبیر انجمن خودروسازان کشور گفت: خواسته ما این است حالا که همه چیز آزاد شده و ارز سوبسیدی نمی‌دهند برای اینکه بساط رانت و فساد جمع شود اجازه بدهند قیمت را حاشیه بازار تعیین کند.

خبرگزاری ایلنا: احمد نعمت بخش در خصوص سیاست‌های جدیدی ارزی دولت و تاثیر آن بر بازار خودرو گفت: ما از قبل پیشنهاد کرده بودیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و دارو تخصیص پیدا کند و باقی کالاها از بازار آزاد ارز خود را تامین کنند تا جلوی رانت و فساد گرفته شود که خوشبختانه سرانجام آقایان به این نتیجه رسیدند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: همین کار باید در حوزه خودرو نیز انجام شود و آزادسازی قیمت‌ها صورت بگیرد یعنی همانطور که آقای همتی گفته قیمت ارز بازار ثانویه براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود قیمت خودرو نیز براساس حاشیه بازار تعیین شود تا دست دلال‌ها از این بازار قطع شده و بازار خودرو به آرامش برسد.

نعمت بخش اظهار داشت: خواسته ما این است حالا که همه چیز آزاد شده و ارز سوبسیدی نمی‌دهند برای اینکه بساط رانت و فساد جمع شود اجازه بدهند قیمت را حاشیه بازار تعیین کند.

وی گفت: هفته گذشته گروه خودروسازی بهمن قرار بود نزدیک به ۲۵۰ خودرو را بفروشد اما در لحظه اول حدود ۲۵۰ هزار نفر ثبت نام کردند یعنی امکان موفقیت هر فرد یک در هزار بود الان هم اگر خودروسازی قصد فروش داشته باشد با همین اتفاق روبرو می‌شود زیرا پول‌های سرگردان در بازار زیاد است و برای صاحبان آنها خودرو یک بازار جذاب است این یعنی احتمال اینکه مصرف کننده بتواند به قیمت کارخانه خودرو تهیه کند خیلی ضعیف است و مجبور هستند از دست دلال با قیمت گران‌تر بخرند!

وی خاطرنشان کرد: اکنون که قیمت ارز افزایش پیدا کرده بهترین فرصت است که آزادسازی صورت بگیرد تا قیمت خودرو برای مصرف کننده علاوه بر اینکه خودرو سازها از زیان دهی خارج می‌شوند قیمت‌ها تعدیل شود و بازار براساس عرضه و تقاضا قیمت نهایی را مشخص کند.

نعمت بخش افزود: دلال‌ها نیز عملا از بازار خودرو خارج می‌شوند که در نتیجه خودرو با قیمت ارزان‌تری به دست مصرف کننده می‌رسد البته این کاهش قیمت در بازار است و در واقع با توجه به افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده خودرو بالاتر می‌رود.

وی گفت: وقتی سایت از سوی خودروساز باز می‌شود بیشترین تعداد ثبت نام توسط دلال‌ها صورت می‌گیرد. کار آنها این است که هر روز اخبار مربوطه را دنبال کنند و از تاریخ و ساعت دقیق باز شدن سایت خودروسازها مطلع هستند در نتیجه این افراد یک پله جلوتر از مصرف کننده‌ای هستند که هر سه یا چهار سال می‌خواهند خودروی خود را تعویض کنند و از روال ثبت نام خبر ندارند.

نعمت بخش ادامه داد: اگر آزاد سازی صورت بگیرد خودرو ۲۰۶ که امروز در بازار ۷۰ میلیون و در کارخانه ۵۰ میلیون است به طور حتم کمتر از قیمت بازار دست مصرف کننده می‌رسد و از آن طرف خودروسازها هم با ضرر محصول خود را نمی‌فروشند.

وی در پاسخ به این سوال که شورای رقابت در حوزه خودروهای ارزان قیمت (کمتر از ۵۰ میلیون ) ورود می‌کند اما وضعیت دیگر خودروها نیز مناسب نیست، گفت: آزادی قیمت گذاری وجود ندارد و دولت و وزیر صنعت دخالت می‌کنند و نمی‌گذارند هر قیمتی که خودروساز در نظر دارد اعمال بکند در واقع اینطور می‌توان گفت دولت در قیمت گذاری تمام خودروهای ساخت داخل نقش اصلی را دارد.

وی در مورد افزایش قیمت مجدد خودرو و کشش بازار گفت: این واقعیت که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده غیر قابل کتمان است ضمن آنکه درآمدها نیز همگام با تورم هفته‌های اخیر افزایش پیدا نکرده که بایستی راه‌های جایگزین ارایه شود.

وی با بیان اینکه بسته به ارز بری هر خودرو، قیمت آن به همان تناسب افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: الان هیچ پیش بینی در خصوص میزان افزایش قیمت‌ها نمی‌توان کرد.

نعمت بخشی در خصوص وضعیت شرکای اروپایی خودرو سازها گفت: بعید است که این شرکت‌ها به همکاری خود با ایران ادامه دهند هرچند قرار است بسته اروپایی‌ها در این خصوص راهکاری ارایه بدهد اما نمی‌توانیم الان به طور قطع در این خصوص اظهار نظر کنیم.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص شروع تحریم خودرو از سوی آمریکا و آمادگی خودروسازها گفت: ما یک سری تمهیداتی در این خصوص انجام داده‌ایم به طور مثال سطح داخلی سازی را بالاتر بردیم ضمن آن که در برخی قطعات کشورهای چین و هند و ترکیه را جایگزین اروپایی‌ها کرده‌ایم و هر اقدامی که توانستیم انجام دادیم هر چند در برخی از حوزه‌ها بانک مرکزی همکاری لازم را با ما نکرد، ما ۸/۱ میلیارد یورو درخواست دادیم و می خواستیم تا قبل از ۱۶ آگوست گشایش اعتبار را انجام دهیم اما فقط ۹۰۰ میلیون یورو به ما دادند.

وی ادامه داد: تا پیش از این شرکت‌های ایرانی سفارش قطعه می‌دادند و بعد از تحویل کالا، بستگی به میزان اعتبار با طرف خارجی تصفیه می‌کردند اما با متنوع شدن واردات بدون انتقال ارز جنس‌ها در گمرک ماند و نتوانستیم آنها را ترخیص کنیم که همین باعث شد نزد طرف خارجی بدقول شویم و این بار باید پول حواله شود بعد به ما جنس بدهند.

نعمت‌بخش گفت: خودرویی مانند پژو پارس هنوز ۲ هزار یورو ارزبری دارد. الان ۵۰ هزار خودروی ناقص در ایران خودرو و سایپا وجود دارد که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو می شود.

وی افزود: به هر حال تحریم ها باعث کاهش تولید خودرو خواهد شد وافت خواهیم داشت و تلاش داریم تا تولید امسال ما حداقل به یک میلیون دستگاه برسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دادا اگه قیمتها آزاد بشه اونوخت میزارین عوارض واردات خودرو بشه ۲ الی ۳ درصد؟ محاله

      پاسخ ها

      • سعید

        این همیشه به فکر دزدی از جیب مردمه. نمیدونم به کجا وصله که همیشه هم هستش. ....

      • بدون نام

        این آدم هروقت مصاحبه کرده فقط دم از افزایش قیمت کرده خدا انشاالله جونش رو بگیره تا مردم از شرش راحت بشن , مردک هنوز مصاحبه ات با اون خبرنگار یادمون نرفته , مردم نخرید آشغالهای تولیدی اینها رو

      • محسن

        من خودم تو ایران خودرو هستم. یکی نیس از اینها سوال کدوم قطعه 206 اروپایی و شامل تحریمه که قیمتش اینقدر رفته بابا. فروش پارسالشونو نگاه کنید ببینید همه ماهه فروش فوری داشتن واسه206 . این یعنی رو دستشونم باد کرده بوده. اما حالا خودشون عمدا بیرون نمیدن و تولید رو آوردن پایین. خدا لعنتشون کنه. اگه راست میگین برید جلو دزدی مدیرانشو بگیرین که میلیارد میلیارد دارن میخورن و میچاپن.

      • بدون نام

        بابا این دیگه چقدر پدر سوخته هست اب رو گل الود کرده ، حالا میخواهد ماهیاشونو بگیرن دلالان خودرو از خود شما هستن و کدام خودروی ارزان ، تا حالا به چه کسی دادید! قیمت خودروی خارجی با انهمه کیفیت ، تا دم مرز یک دهم خودروی شما و به اندازه قیمت پراید هم نیست پدر سوخته چرا اینقدر دزدید؟

    • بدون نام

      شما هم فقط فکر دزدی و چپاول بیت المال و استفاده از رانت هستید
      خسته نباشید دزدان سرکردنه

    • مجتبی

      اتفاقا ما همه موافقیم که قیمتو بازار تعیین کنه. به شرط اینکه گمرکی خودروهای خارجیو حذف کنن اونها هم توی بازار باشن باهاتون رقابت کنند ببینم دیگه کی میاد 80 تومن بده ماشینهای بی کیفیت شما رو سوار بشه

    • بدون نام

      اگر توقع دارید سقف قیمتها ازاد شود باید واردات هم ازاد شود . انوقت می بینیم چه کسی فرغون های شما را می خرد .

    • حسین

      قیمت نمایندگی مجدد ببری بالا قیمت بازار هم باز میره بالا.بیشعور واسه دلال چه فرقی میکنه که خودرو با چه قیمتی بخره؟دلال هر قیمتی باشه میخره بهد با سود خودش میفروشه.یه فکر اساسی باید به حال این وضعیت بکنی

      پاسخ ها

      • رضا

        این معلون نیس به کجا وصله. اینها خودشون تولید رو آوردن پایین تاتقاضا زیاد بشه و قیمتها رو ببرن بالا

      • بدون نام

        کاملا صحیح است

    • کارمند

      تا وقتی پراید۵۰میلیون نشود بازار آرام نمیشه

    • شهروند

      قضیه خودرو فروشی توایران حتی قبل از تحریمها هم حکایت نخ سیگار تو زندونه که بیرون پاکتی پنج هزار تومنه وداخل زندان دونه ایی هزار تومان البته چند دوز پیش یکی از نمایندگان هم گفتند در زندان فشافویه اب معدنی ده هزار تومان فروخته میشه که دقیقا شبیه بازار خودرو در ایرانه !

    • زهرانیک اقبال سیسخت

      دزد

    • محمدرضا بختیار

      مسئولین و نمایندگان پوپولیستی به والله اگر کارخانجات خودرو سازی در ایران ویران گردند نیمی از رشد فساد و لابی و اختلاس در سیستم حذف می شود به والله نه سازمان استاندارد و نه راهنمایی رانندگی هیچکدام از محصولات خودرویی ما را تایید نکرده اند و عملا عاملی برای رشد مرگ ومیر و آلاینده های محیط زیستی تشخیص داده اند فردا باز زمستان می شود و کشور از آلودگی هوا دچار بحران می شود پس لطفا کاری بکنید!!!!

    • بدون نام

      شما بجای خودرو فروشی بهتره بریدن خود فروشی کنید، گناهش از دزدی مال مردم کمتره ،لازم هم نیست هی دروغ بگید........

    • بدون نام

      در کارخانه های فرغون سازی را ببندید ، خودروی خارجی با کیفیت و ایمنی وارد کنید از تفاوت قیمت مصرف سوخت آن که در خودروهای ایرانی که تا ۱۲ لیتر در صد کیلومتر هست خودرو با مصرف سوخت صدی پنج وارد کنید هم مصرف سوخت کاهش پیدا می کند هم مرگ ومیر کاهش پیدا می کند هم آلودگی هوا کاهش پیدا می کند و از تفاوت پول بنزین آن همین کارگرهای بیکار را هم حقوق بیکاری دهید که ارابه مرگ تولید نکنند و این همه رانت و فساد شکل نگیرد
      ولی کی به فکر مردم هست.

    • بی نام

      راهی جز دزدی ندارین

    • بدون نام

      زباله های تولید داخل رو فعلان به مردم بفروشین تا بعد همانطور که سمند تون توتست انگلیس۵۰۰ دلار قیمت خورد

    • بینام

      بقول رییس جمهور قبلی مگه آهن کیلو چنده که شما هی میبرید روش

    • بدون نام

      بروپی کارت....دارین طرح دزدی.برای خودتان میریزید... بااین‌ خودرتان.کورهستید.تولید.کشورهاراببینید...همش بفکر دزدی هستین.

    • بدون نام

      حالا تو زنده ی؟؟؟؟!!؛؛؛!!؛!؛؛

    • بدون نام

      بترکین که سیر مونی هم ندارین!!!!!

    • عمو

      ...
      هر بلایی سرمون میارن باز ما براش جوک میسازیم
      خدا بخیر کنه آخر و عاقبت این ملت را

    • بدون نام

      اقای نعمت نبخش چرا چرت میگی چرا بازار را ملتهب میکنی از بنده خدا که نمیترسی از خدا بترس .قیمت واقعی پراید الان نه ملیونه نه سی ملیون . پژو و سمند۱۵ملیون دیگه چی را میخوای گرون کنی قاتل

    • بدون نام

      چرا جرات نداری که حقوقهای میلیاردی مدیران خودرو سازی را افشا کنی تو که نه دین داری نه آزاده ای برو بمیر

    • بدون نام

      اگر شایسته سالاری حاکم بود تو الان فوقش شاگرد مکانیک بودی

    • بدون نام

      خدا ریشه ات را بکنه خدا نابودت کنه که همش دم از گرانی میزنی آخه پف یوز با کدام در آمد مگه کارگران یا کارکنان مخصوصا بازنشسته هابا کدام حقوق مگر با یک میلیون یا یکونیم میلیون حقوق ماهیانه میشه خودرو خرید شما که دم گرانی میزنی آیا از جیب مردم خبر داری به خودت نگاه نکن که سرمایه داری وسهام داری وماهانه چندین میلونها در آمد داری .. آی که ایشاءالله از زندگی خیر نبینی که مردم را به روز سیاه کشاندید روزگارتان سیاه باد نفرین ابدی برشما از خدا بیخبرها

    • خلیلی قوشچی

      کی از دست این راحت میشیم
      مگه ما خودرو سازیم که دبیر داشته باشه
      چرا اسمش رو دبیر انجمن فرغون سازان نمیزارن

    • sara

      این اقا بازار خودرو را به هم ریخته وعامل گرانی خودرو میباشه

    • عباس

      ... این... ماهی یک بار میخواد قیمتو بالا ببره

    • مهدی

      آخه... یه برنامه ریزی ونظارت سفت وسخت بزار تامعلوم شه خریدار ماشین مصرف کننده است یا دلال.اصلا بگو فقط به مصرف کننده ای میفروشیم که واسه زیرپای خودش باشه وتا شش ماه بعد هم سندرو بهش نمیدیم .بعد شش ماه باید پلاک ماشین به نام خودش باشه وچندهزارتا هم ماشین راه رفته باشه.یه قانون هم تصویب کن که هیچکس نتونه با پلاک کس دیگه رانندگی کنه.شما خودتون این وضعیت حال میکنید ودوسش دارید

      پاسخ ها

      • امین

        مردحسابی
        شما طریق سودمشارکت همش باپول همین دلالان مردم گاری درست میکنین همش پول مردمه

    • علی

      توهنوز زنده ای،خداازت نگذره هروقت صحبت کردی خواستی ملت چپاول کنی دلال خودتونید ک دارید خودرو احتکار می کنید

    • بدون نام

      این آدم خیلی پلیده. حالا وقتی این سخنگوه. ببینید پشت پرده ها چه هیولاهایی هستند . فقط به خون مردم تشنه اند .

    • بینام

      دزد بی شرف . واردات خودرو رو آزاد کنید و گمرکی نگیرید
      ببینم که این آشغالا رو چند میخای بفروشی
      تا دیروز میگفت تمام قطعات تولید داخلیه وقتی اسم تحریم میاد پیداش میشه و میخاد ماشین گرون کنه . این آشغال هایی که تولید میشه رو نگو خودرو

    • حسینی

      بنام خدا چهل سال از انقلاب می گذرد . چهل سال به خودرو ساز ها مهلت دادند تا خودرو با کیفیت بسازند چی شد ؟ عوارض صدرصدی برخودرو وارداتی برای حمایت به خدا نفرین خانواده کسانی که در جاده ها کشته شدند دنبال این ها هست باز هم قطعات خودرو از چین وارد میشه کی سود این ها را می خورد . به والله این ظلم است

    • بدون نام

      بابا یکی زورش به این آقای نعمت بخش نمیرسه .فقط دنبال اضافه کردن قیمته.رییس مافیای خودرو

    • بدون نام

      این چندسال فسیل شده ودست برنمیداره ازایرانخودرو وسایپا.....بندازیدش بیرون

    • بدون نام

      لعنت به تو ،شما ضد ملت هستید برای دوختن کیسه برای خودتان

    • بدون نام

      خفه شو . شما چجوری میخواین جواب خدا رو بدین؟ قسم میخورم همین دنیا تاوان پس میدین

    • بدون نام

      آقای نعمت بخش اگر کارخانه های خودرو سازی ریگی به کفش ندارند چرا احازه میدهند دلالان چند صدتا چند صدتا خودرو ثبت نام کنند . مصرف کننده یک خودرو میخواهد پس نباید سایت اجازه ثبت نام بیش از یک خودرو را بدهد تا وضعیت درست شود . اینطوری دلالان حذف میشوند و قیمت ها هم بالا نمی رود .

    • بدون نام

      حق گمرکی ماشینای خارجی صفر بشه اونوقت هم همین مزخرفات رو میگی

    • حسین

      اولا باید کارخانجات خودروسازی به خاطر دلارهای 3800 تومنی و4200 تومنی که بابت ورود قطعات گرفتن و به جاش قهوه ساز وبرنج وارد کردند محاکمه بشن . تا یک ماه پیش هیچ کس به ماشین هاتون نگاه هم نمی کرد . حالا که یه کم اوضاع کشور اضطراری شده درعوض اینکه با ملت همصدا باشین رفتین تو جبهه دشمن وترامپ . مجلس محترن تعرفه واردات خودرو را صفر کنه براملت اونوقت شما حرف از آزاد سازی بزن .

    • بدون نام

      اگه خریداران تحمل کنند وفقط 1ماه نخرن مطمئن باشین همین خودروسازهای عوضی به غلط کردن می افتن .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج