جاباما
۷۵۶۷۲۸
۸ نظر
۵۰۰۳
۸ نظر
۵۰۰۳
پ

رای الیوم: ایران، لقمه راحتی برای ترامپ نیست

صالح القزوینی در رای الیوم نوشت: رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ تنها به گفتن این نکته اکتفا کرد که کشورش ۷ تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده و هیچ دستاوردی نداشته است، اما به زمان، مکان و چگونگی چنین هزینه‌ای اشاره نمی‌کند.

انتخاب: صالح القزوینی در رای الیوم نوشت: رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ تنها به گفتن این نکته اکتفا کرد که کشورش ۷ تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده و هیچ دستاوردی نداشته است، اما به زمان، مکان و چگونگی چنین هزینه‌ای اشاره نمی‌کند.

این رسانه عرب زبان ادامه داد: ایالات متحده این مبلغ هنگفت را در عراق و افغانستان هزینه کرده است و با این فرض، انتظار می‌رود که دو کشور مذکور به قطعه‌ای از بهشت خدا روی زمین تبدیل شوند! اما می‌بینیم که جز ویرانی، خرابی و بحران‌ها و جنگ‌ها چیزی عاید آن‌ها نشده است؛ بنابراین، ایالات متحده چنین مبلغی را چگونه هزینه کرده است؟!

آمریکا مدعی است که این مبلغ صرف دو جنگ عراق و افغانستان شده، اما آیا عاقلانه است که تصور کنیم تمام این مبلغ زمانی در کشور‌های عراق و افغانستان هزینه شده است که صدام حسین و طالبان در ضعیف‌ترین مراحل حیات سیاسی خود به سر می‌بردند و به همین دلیل بلافاصله پس از حمله آمریکا فرو پاشیدند؟ واقعا برای از بین بردن چنین نظام‌های ضعیفی ۷ تریلیون دلار لازم است؟!

شکی نیست که بخش اندکی از ۷ تریلیون دلار صرف دو عملیات براندازی طالبان و صدام شد و بخش قابل توجهی از این مبلغ در راستای تبعات إشغال هزینه شد؛ چرا که مقاومت عراقی‌ها در برابر این اشغال، خسارت‌های زیادی را به امریکایی‌ها وارد کرد. روزی نبود که نیرو‌های آمریکایی در عراق مورد حمله قرار نگیرند.

رئیس جمهور سابق آمریکا، اوباما متوجه این بحران اقتصادی شد و معتقد بود در صورت ادامه اشغال عراق، ایالات متحده بدون شک فرو می‌پاشد؛ از این رو، به سرعت نیرو‌های آمریکایی را از عراق خارج کرده و از دخالت کشورش در بسیاری از بحران‌های خلیج فارس کاست.

ترامپ به نوبه خود مشکل را تا حدی مشخص کرد و دانست که بحران اقتصادی به ایالات متحده اجازه ایفای نقش رهبری در جهان را نمی‌دهد؛ به همین دلیل، در پشت پرده تمام اقدامات و تصمیمات او، در درجه اول، سودآوری برای آمریکا قرار دارد و هدف او کاهش هزینه هاست.

امروز، ترامپ آمده است تا نتایج هزینه‌هایی که کشورش در گذشته صرف کرده است را برداشت کند؛ از این رو، صراحتا دولت‌های منطقه را به ضرورت پرداخت بهای برخورداری از حمایت آمریکا فراخوانده است؛ اما این مهم بدون ساختن یک دشمن فرضی محقق نمی‌شود و ایران همان دشمن فرضی است. در همین رابطه، ایالات متحده از برجام خارج شد تا مقابله را رسانه‌ای کند و چه بسا در صورتی که ترامپ موفق شود اتحادیه اروپا را در این مورد با خود هم داستان کند، مقابله از سطح رسانه‌ها نیز فراتر رود.

ایران، اما به خود اجازه نمی‌دهد که به لقمه راحتی برای ترامپ تبدیل شود؛ البته طبیعت مقابله ایران با این حمله آمریکا، منوط به میزان همراهی جامعه بین الملل با تحریم‌های آمریکاست و در حالتی که جامعه بین الملل در برابر فشار‌های آمریکا تسلیم شود، این مقابله در حدود مشخصی باقی نخواهد ماند.

چرا که ترامپ از زمان خروج از برجام، به نحوی آتش را به روی ایران گشوده است و با اینکه تهران از شراره‌های این اتش متاثر شده، اما هنوز مستقیما در معرض آن قرار نگرفته است؛ بدین جهت است که ایران هر آنچه در دست دارد را برای مقابله با همراهی دیگر دولت‌ها با واشنگتن، به خدمت می‌گیرد.

اوج گیری تنش‌ها علیه ایران و احتمال به راه افتادن جنگی علیه ان، برای ترامپ آسان نخواهد بود و در صورتی که ایالات متحده ادعا می‌کند ۷ تریلیون دلار برای سرنگونی دو نظام رو به فروپاشی هزینه کرده است، برای از بین بردن ایرانی که از توانایی‌های موشکی و هسته‌ای برخوردار بوده و امتداد منطقه‌ای و بین المللی دارد، چه مبلغی را باید هزینه کند؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پیری

      خب که چی چنذ رقم حرف زد گفت که برحام برای سوریه بودالان مشا چی میگی واقعا امرکیا چرا داعش بوجود اورد چرا دست از جنگ کشورهای خارجی برنمیداره

    • حرف تو حرف

      امریکا نمیداند که خدای نکرده اگر جنگ شود همه مردم با هم متحدتر وتحمل بیشتر در مقابل هر دشمن خارجی خواهند ایستاد ترامپ بداند ایران پر از شیر زنان وشیرمردانیست که اگر تاریخ را بخواند انوقت میداند واینگونه یاوه گویی نمی کند

    • بی نام

      ترامپ چی کاره است
      اگر یک مدیریت یکپارچه درکشور باشه و از نخبه های جوان استفاده بشه موانع کار وتولید از جلوی جوانان برداشته بشه وتصمیمات غیر کارشناسی گرفته نشه والتهاب درجامعه بوجود نیاوریم ترامپ هیچ غلطی نمیتونه بکنه

    • تبریز

      بالاخره لقمه است دیگه! یه جوری میخورن به حمدالله...آمریکا بهتر از این دزدهای بیت المال است.

    • بابا

      پیری جان مقداری تو جمله هات دقت کن

      پاسخ ها

      • پیری

        پیش میاد شما خودت غلط املایی نداری توهمین جاهم جند تاغلط املایی دیدم شمامگه معلمی

    • محمد

      حالا فمهیدید.جنگ هشت ساله یادت رفت

    • بدون نام

      بهترین گزینه فعلا برای ملت ایران جنگه با آمریکا.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج