۷۵۷۷۴۹
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

پرونده یاسی اشکی و وزارت بهداشت به کجا رسید؟

بیش از دو ماه از مطرح شدن پروژه مشکوک تبلیغ واکسن HPV توسط وزارت بهداشت در برنامه ماه عسل می‌گذرد، اما مسئولان این وزارتخانه تنها سکوت کرده‌اند و هیچ توضیحی در خصوص روند رسیدگی به این پروژه و تعیین تکلیف چند میلیارد پول جمع شده از مردم ارائه نکرده‌اند.

خبرگزاری فارس: دو ماه قبل شخصی به نام یاسی اشکی در آنتن زنده تلویزیون اعلام کرد که برای تولید واکسن باید پول جمع کرد، چرا که این واکسن وارداتی است و برای تولید داخل آن بودجه‌ای نیاز است که بنا به دلایلی دولت قادر به پرداخت آن نیست.

البته اشکی بعد از این برنامه فاش کرد که شخص وزیر بهداشت بر این پروژه نظارت داشته و شخصا خواسته است که او در این برنامه حضور پیدا کند. اشکی، همچنین یادآور شده که وزارت بهداشت وی را به برنامه ماه عسل معرفی کرده و بالاترین مقام این وزارتخانه از قبل در جریان سناریوی مطرح شده بوده‌ است!

همین حضور و تبلیغ باعث شد تا مردم بیش از دو میلیارد تومان از طریق یک سامانه برای کمک به ساخت این واکسن پرداخت کنند.

تکذیب پروژه توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری

البته که پس از ادامه دار شدن موج اعتراضات سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره حاشیه‌های ایجاد شده درباره واکسن hpv واکنش نشان داد و گفت: واکسن HPV ایرانی در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است و سال آینده وارد بازار می‌شود!

معاون علمی و فناوری با اشاره به اقدام یاسمن اشکی مبنی بر جمع آوری پول از مردم برای ساخت واکسن HPV بیان کرد: برای ساخت واکسن HPV نیازی نیست که از مردم پولی را جمع آوری کنیم، زیرا این شرکت تسهیلاتی در قالب وام از معاونت علمی و فناوری دریافت کرده است و به همین دلیل نیازی به پول ندارد.

تکذیب دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری

از طرفی هم دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و رئیس سابق انستیتو پاستور کشور ضمن انتقاد از ادعاهای واهی یاسمن اشکی در برنامه ماه عسل، با اشاره به تولید واکسن HPV در یک شرکت دانش بنیان ایرانى به رسانه‌ها گفت:

معاونت علمی ریاست جمهوری تاکنون معادل ۵۰۰ میلیون تومان از شرکت دانش بنیان تولیدکننده واکسن HPV حمایت کرده است.

قانعی بیان کرد: قوه قضاییه باید نسبت به پول‌های جمع آوری شده برای حمایت از تولید این واکسن ورود کند. زیرا این واکسن به مرحله تولید رسیده و اصلا نیازی به اعانه جمع‌کردن نیست و نباید اجازه داده شود جریانی که به بهانه کمک به زلزله زدگان کرمانشاه راه افتاد، دوباره رخ دهد.

ورود قوه قضاییه به پرونده واکسن پرحاشیه

پس از آنکه زوایای مختلف پروژه واکسن برملا شد و مردم هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند، حجت الاسلام والمسلمین منتظری با اعلام اینکه این موضوع را در قوه قضاییه بررسی خواهند کرد گفت:

در پی پخش برنامه ای در تاریخ ۸ خرداد در شبکه ۳ سیما و طرح ادعاهایی درباره نوعی بیماری، معاونت حقوق عامه دادستانی کشور پس از انجام بررسی های لازم و اعمال و اعلام نظر کارشناسان و متخصصان ذی‌ربط درخصوص کذب بودن مطالب و ادعاهای مطرح شده در آن برنامه، گزارشی به دادستان کل ارائه داده است.

به دنبال بررسی های اولیه، دادستان عمومی و انقلاب تهران مامور شد برابر با مقررات، در اسرع وقت و با توجه به آثار و تبعات ادعاهای مطرح شده در آن برنامه، موضوع را پیگیری و تعقیب کند و نتیجه نیز برای عموم اعلام شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری همچنین دستور داد؛ نسبت به وجوه جمع آوری شده نیز برابر مقررات اقدام و از تضییع حقوق عامه جلوگیری شود.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت: به قوه قضاییه احضار نشدیم

پس از دوماه پیگیر این موضوع شدیم، محمد ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشت که امضای وی در پای قرارداد با یاسی اشکی مشاهده می‌شود. وی در ویدیوهایی هم مردم را به شرکت در کمپین جمع آوری پول برای پروژه واکسن «اچ پی وی» تشویق می‌کند. اشکی هم از جلسات مختلف با ایازی گفته بود.

حال بعد از گذشت این مدت ایازی به خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس گفت که قوه قضاییه اصلا وی را احضار نکرده است.

وی که از ابتدا به عنوان شخص اصلی در پروژه واکسن پرحاشیه شناخته شده است گفت که اصلا ازا احضار هیچ شخصی در وزارت بهداشت برای پاسخگویی و پیگیری اطلاع ندارد.

همچنین یاسی اشکی هم در این‌باره به خبرنگار فارس گفت که تنها یک بار برای پاسخگویی به قوه قضاییه رفته است اما پس از این مدت هیچ اطلاعی از روند رسیدگی به پرونده ندارد.

برای مردم شفاف‌سازی کنید

ظاهرا مسئولان وزارت بهداشت مسئله را در سکوت قرار دادند و از پاسخگویی به درخواست‌های قبلی خبرنگاران و افکار عمومی هم مبنی بر شفاف سازی در مورد چگونگی عقد قرار داد با یاسی اشکی و معرفی وی به برنامه ماه عسل خودداری کردند.

شاید این موضوع هم نوعی استراتژی برای فراموشی افکار عمومی و فرافکنی از داستان اصلی باشد، اما مردم همچنان منتظر روشن شدن تکلیف پول‌هایی که از آنها جمع شده‌ است هستند.

از طرفی اگر در این پروژه دروغی به مردم گفته شده باید با شخص خاطی از باب جنبه عمومی برای انحراف افکار عمومی و کسب مال از این روش، برخورد شود و از مردم عذرخواهی کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      خدایا خانم دکتر و محقق از ینگه دنیا اومده تو ایران تو سرزمین مادری خود مانند پدر بزرگ خود خدمت کند تازه انگ دزدی هم بهش میزنند متاسفم برای وزارتخانه هایی که باید در این موضوع دخول کنند و کم کاری می کنند متاسفم برای دیوان محاسبات و حراست آن وزارتخانه ای که با بی محلی محل ورود شایعات را در مورد یک دکتر محقق باز گذاشته است!!!

    • مهدی

      پبشنهاد میکنم مستند قربانیان باکره را تماشا کنید

    • مریم

      بله به هر طریقی وارتخانه ها که هیچی مجموعه های زیر دست توی شهر ها هم مغازه باز کردند نمیدونیم به کی بگیم ... دانشکده علوم پزشکی یزد برای انتقالی بچه های یزدی به شهر خودشون از کرمان و رفسنجان و شیراز و یا هر شهر دیگر ، نفری سه چهار میلیون میگیره و میگه به عنوان هدیه بدهید که بگذاریم بیاید یزد در حالی که اون بیچاره ها به خاطر غربت و خوابگاههای کوچک جندین نفره و امکانات اندک ... در حالیکه استحقاق انتقال را دارند باید با ریختن پول به حساب دانشگاه به درسشون ادامه بدهند .. این در حالی اتفاق افتاده که ظاهرا دولتی ها برنامه نقل و انتقال هر دانشجو و اجازه آن را به رئیس دانشکده موکول کرده است...
      آیا یک دانشجو برای هزینه های ایاب و ذهاب و کتاب و خوراک باید دسنش همچنان پیش پدر و مادرش باشه و غرورش را بشکند ..جوانی که در اوج بلوغ و قدرت رسیده نباید دولت برای کمک هزینه های تحصیلی اش فکری بردارد؟ بلکه هنوز ازشون باج می گیرند ..آیا کسی هست که رسیدگی کند
      برید از دانشجوهای خوابگاهها مشکلاتشون را بپرسید و لطفا درد مردم را به گوش مسئولین برسونید

    • بدون نام

      وزیر بهداشت لابدفعلا مشغول زد وبندهای سیاسی واقتصادیشون هستن ووقت برای اینکارهای بی اهمیت ندارن....

    • بدون نام

      کاربر بختییار اشکی دکتر نیست مریضم نیست کسی که۸سال تب داره سلول مغزیش میمیره ونکتونه زنده بمونه سطحی فکر نکن ایشان برای اجرای سند ۲۰۳۰ آمریکا ماموره.وزی ودولتم میدونن قول مساعد برای اجرای سند دادن

      پاسخ ها

      • محمدرضا بختیار

        عینک بدبینی افرادی همچو جنابعالی به همه انگ جاسوس و ماموریت می زند!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج