جاباما
۷۵۷۸۶۸
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

نکات کلیدی برای افزایش مهارت‌های عکاسی با موبایل

به عکاسی علاقه مندید، اما دوربین حرفه‌ای ندارید؟ اصلا نگران نباشید. در این مطلب تعدادی از برترین نکاتی که هنگام عکاسی با موبایل باید رعایت کنید تا بتوانید عکس‌های بی نطیری بگیرید، به شما معرفی می‌کنیم.

وب سایت کلیک - مریم شعبانی: به عکاسی علاقه مندید اما دوربین حرفه ای ندارید؟ اصلا نگران نباشید. در این مطلب تعدادی از برترین نکاتی که هنگام عکاسی با موبایل باید رعایت کنید تا بتوانید عکس های بی نطیری بگیرید، به شما معرفی می کنیم.

نکات کلیدی برای افزایش مهارت‌های عکاسی با موبایل

دوربین گوشی های هوشمند در چند سال اخیر، پیشرفت چشمگیری کرده اند، دارای سنسورهای بهتر شده اند و پردازش عکس بهتری انجام می دهند. همچنین انقلاب دوربین های دوگانه و حتی سه گانه گوشی ها باعث به وجود آمدن زوم بهتر و عمق میدانی شده است که تا قبل از این، برای گوشی های هوشمند ناشناخته بوده است.

با این وجود، داشتن یک دوربین عالی تنها بخشی از این چالش است. بقیه آن به عکاس بر می گردد.

همراه کلیک باشید تا با تعدادی از نکات طلایی برای افزایش مهارت های عکاسی با موبایل آشنا شوید.

افزایش تعداد عکس هایی که هربار می گیرید

این نکته یکی از ساده ترین نکاتی است که هنگام عکاسی با موبایل باید رعایت کنید. تفاوت اصلی یک عکاس خوب و عکاس معمولی به تعداد عکس های گرفته شده توسط آن ها بستگی دارد. قاعدتا پس از گرفتن 300 عکس مهارت های شما تفاوت های چشمگیری خواهد داشت.

بنابراین دفعه بعدی که خواستید عکس بگیرید عکس های بیشتری تهیه کنید. کمی تغییر در محل ایستادن، نقطه فوکوس و یا زاویه تصویر می تواند دست شما را برای گرفتن عکس های بیشتر باز بگذارد و باعث شود عکس های مشابه نگیرید.

در حالت پست سر هم (Burst mode) عکس بگیرید یا ویدیوهای ۴k ضبط کنید

نکات کلیدی برای افزایش مهارت‌های عکاسی با موبایل

حالت پشت سر هم برای عکاسی از کودکان، عکس های دسته جمعی و سوژه هایی که تحرک زیادی دارند، مانند حیوانات یا عکاسی ورزشی بسیار کاربردی است. بعضی از گوشی ها به شما این اجازه را می دهند تا تنها تعدادی از آن عکس ها را نگه دارید و بقیه را حذف کنید.

همچنین می توانید پس از انتخاب کادر عکاسی خود، یک ویدیو در حالت ۴k از آن بگیرید، چرا که تصاویر جدا شده از فیلم گرفته شده در ۴k، کیفیتی بیش از ۸ مگاپیکسل دارند. ساده ترین راه این است که حین فیلم برداری دکمه شاتر دوربین را فشار دهید. بعضی از برنامه های پخش کننده ویدیو (مانند برنامه های مخصوص سامسونگ) این اجازه را به شما می دهند تا پس از گرفتن ویدیو، در حالی که بعدا آن را تماشا می کنید هر قابی را که می خواهید، در قالب عکس جدا کنید.

قلق برنامه عکاسی گوشی خود در دست بگیرید!

این ترفند نسبت به ترفندهای دیگر عکاسی با موبایل زیاد مورد توجه نیست. چه گوشی شما نو باشد و چه قدیمی، بهتر است وقت بگذارید و با زیر و بم برنامه عکاسی آن آشنا شوید. در غیر این صورت ممکن است مهارت های عکاسی با موبایل شما چندان پیشرفت نکند.

برای مثال فرض کنید دوربین گوشی شما هواووی است، که به شما اجازه می دهد برای تنظیم فوکوس روی صفحه ضربه بزنید و سپس برای تنظیم نوردهی، انگشت خود را روی صفحه بکشید. گوشی های دیگر ممکن است ویژگی های دیگری داشته باشند، مانند حالت Bothie در نوکیا و حالت های مختلف قابل دانلود عکاسی سامسونگ (این دانلودها را می توانید با ضربه زدن روی + در منوی Camera mode انجام دهید). کشف این ویژگی ها در اکثر موارد بسیار ساده است.

برنامه عکاسی دیگری به غیر از برنامه اصلی موبایلتان دانلود کنید

هیچ الزامی وجود ندارد که شما از برنامه از پیش نصب شده در موبایلتان برای عکاسی استفاده کنید. شما می توانید برنامه های بسیاری را برای عکاسی با موبایل دانلود کنید.

این برنامه ها می توانند به شما قدرت کنترل همه چیز را دهند؛ از کنترل های گرانولی تا حالت های پیشرفته دیگر. برای مثال، اگر به برنامه ای نیاز دارید که تمرکز آن روی عکس های سلفی باشد، Candy Camera می تواند برایتان مناسب باشد.

شما ممکن است درباره برنامه غیررسمی +Google Camera HDR هم شنیده باشید. این برنامه توسط خود گوگل و یا Play Store پشتیبانی نمی شود، اما بدون تردید برنامه بی نظیری است (اگر برای گوشی شما قابل استفاده باشد). برنامه دیگری که ارزش چک کردن را دارد Open Camera است (بهترین اپلیکیشن های دوربین برای اندروید و iOS).

تا زمانی که واجب نیست از فلش استفاده نکنید

گوشی های هوشمند در زمینه عکاسی با نور کم پیشرفت های چشمگیری را تجربه کرده اند، پس شما همیشه نیازی به فلش زدن نخواهید داشت. فلش زدن در بسیاری از موقعیت ها ممکن است تنها باعث خراب شدن عکس شما شود.

در واقع، بسیاری از گوشی های پرچمدار امروزه قابلیت گرفتن عکس های فوق العاده، آن هم بدون فلش زدن را دارند. پس دفعه بعد که خواستید در فضای داخلی یا محلی تاریک عکس بگیرید، سعی کنید تعداد کمی را با فلش و تعداد بیشتری را بدون فلش بگیرید.

ممکن است شرایطی برایتان به وجود بیاید که نور آنقدر کم بوده که فلش زدن آخرین گزینه شما باشد. نگران این موضوع نباشید؛ به یاد داشته باشید که بسیاری از عکاسان حرفه ای عکس های خود را در مرحله اول تیره تر ثبت می کنند، چرا که بعدا می توانند هنگام ویرایش عکس، نور آن را تنظیم کنند. در واقع اصلاح عکسی که نور آن کم است، راحت تر از اصلاح عکسی است که با فلش گرفته شده و بسیار روشن شده است.

یاد بگیرید چه موقع و چگونه از نور خورشید استفاده کنید

ترفند بعدی این است که سعی کنید وقتی از افراد عکاس می کنید، در مقابل خورشید عکس نگیرید. بدون شک استثناهایی هم وجود دارند؛ برای مثال زمانی که می خواهید عکس های ضد نور بگیرید. با این همه سعی کنید از نور خورشید مستقیما مقابل دوربین استفاده نکنید و سوژه خود را زیر یا مقابل آن تنظیم کنید.

گزینه شبکه بندی را برای رعایت «نسبت طلایی» فعال کنید

نکات کلیدی برای افزایش مهارت‌های عکاسی با موبایل

این ترفند یکی از نکات ساده اما اصلی عکاسی با موبایل محسوب می شود. نحوه رعایت نسبت طلایی به این گونه است که باید صفحه نمایش موبایل خود را به 9 قسمت برابر تقسیم کنید، که این کار را می توانید با فعال کردن گزینه شبکه بندی دوربین انجام دهید.

قانون این ترفند بدین شکل است که بهترین موقعیتی که سوژه شما می تواند در آن قرار بگیرد در نقاط تقاطع این خطوط تقسیم کننده است. شبکه بندی صفحه می تواند به شما کمک کند دقیق تر عمل کنید. اما اگر علاقه ای به انجام این کار نداشتید، می توانید قانون شکنی کنید و به عکس های متفاوت تری دست یابید.

مشخصا اگر این اصل را رعایت کنید بهتر است، اما نگذارید شما را محدود کند و کادربندی موردعلاقه تان را انجام دهید. یک کادربندی غیرمعمول می تواند تفاوت عظیمی در میزان اثربخشی عکس شما ایجاد کند، پس از متفاوت بودن نترسید! همچنین هنگامی که با قطع مربعی اینستاگرام عکس می گیرید، می توانید این شبکه بندی را که برای رعایت نسبت طلایی است، ببینید.

از قابلیت HDR کمک بگیرید

نکات کلیدی برای افزایش مهارت‌های عکاسی با موبایل

تقریبا تمام گوشی های موجود در بازار حالت HDR دارند. این حالت تنظیمات نور مختلف را با هم ترکیب می کند تا در نهایت عکس بهتری داشته باشید. با گرفتن عکس HDR جزئیات بیشتری در قسمت های سایه و روشن عکستان خواهید داشت. بعضی از گوشی ها حالت خودکار HDR را روشن می کنند، اما در بعضی دیگر این حالت به صورت خودکار فعال نمی شود و خودتان باید آن را فعال کنید (مانند هواوی).

حالت HDR برای عکاسی از مناظر طبیعی و شهری، درست هنگامی که ترکیب آسمان روشن و سایه های تیره نتایج نامطلوبی را به دنبال دارد، بهترین گزینه است. در این شرایط اگر از HDR استفاده نکنید، ممکن است آسمانی بسیار روشن و سایه هایی بسیار تیره در عکستان داشته باشید.

حالت های HDR طی سال ها پیشرفت زیادی کرده اند، در حدی که ممکن است تفاوت یک عکس HDR و یک عکس غیر HDR را متوجه نشوید. اما هنوز هم گوشی های بسیاری نیازمند این ترفند برای گرفتن یک عکس خوب هستند، مگر آن که بخواهید عکس متفاوتی ثبت کنید!

گوشی های Pixel گوگل نشان می دهند که عکاسی HDR (که در این گوشی ها HDR+ هم وجود دارد) می تواند برای عکاسی در شب هم مفید باشد.

با حالت های عکاسی دستی آشنا شوید

نکات کلیدی برای افزایش مهارت‌های عکاسی با موبایل

حالت عکاسی دستی ممکن است در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد. اما اگر درباره آن بخوانید متوجه می شوید که این حالت یکی از آسان ترین روش های عکاسی است.

سرعت شاتر مشخص می کند که شاتر دوربین چه مدت باز بماند (هرچه طولانی تر باشد برای عکاسی در تاریکی بهتر است، اما باید دوربین خود را ثابت نگه دارید و حرکت ندهید). ISO معیاری برای سنجش حساسیت به نور است. هرچه ISO پایین تر باشد برای طول روز مناسب تر است و هرچه ISO بالاتر باشد برای موقعیت های تاریک بهتر است. گشودگی دیافراگم (Aperture) برای این است که تشخیص دهید چه میزان نور از لنز دوربین شما به سنسور می رسد؛ این گزینه در واقع میزان باز و بسته بودن دیافراگم را نشان می دهد.

تنظیمات Iso، Exposure و دیافراگم مثلت مهم Exposure را تشکیل می دهند؛ به نحوی که تغییر یکی از آن ها باعث تنظیم خود به خودی دیگری می شود. در بعضی گوشی ها مانند Galaxy K Zoom و Asus Zenfone Zoom شما نمی توانید تنظیمات دیافراگم را دستکاری کنید، اما شناخت و کار کردن با این مثلث یکی از واجبات عکاسی با موبایل به حساب می آید.

فقط به یاد داشته باشید که سرعت شاتر بیشتر، اگر گوشی به طور کامل ثابت نباشد، باعث تار شدن عکس شما می شود. سکوی کوتاهی پیدا کنید تا گوشی خود را به آن تکیه دهید و بتوانید عکس خوبی بگیرید. حتی می توانید گوشی خود را روی سکو گذاشته و سپس آن را زمان بندی کنید (Timer) که این کار باعث جلوگیری از لرزش گوشی می شود (ترفندی جالب در عکاسی با دوربین گوشی های هوشمند).

برای عکاسی در تاریکی با سرعت شاتر پایین از سه پایه استفاده کنید

نکات کلیدی برای افزایش مهارت‌های عکاسی با موبایل

عکس هایی که با سرعت شاتر پایین گرفته می شوند، می توانند بسیار زیبا باشند، مثل عکس هایی که در تاریکی گرفته می شود و دنباله های نور را ثبت می کنند و یا عکس هایی که از آسمان شب گرفته می شود. گرفتن این عکس ها معمولا برای مدتی احتیاج به باز بودن شاتر دارند که در صورتی که دستگاه شما ۱۰۰ درصد ثابت نباشد، تار خواهند شد.

بعضی گوشی ها مانند هوواوی P۲۰ Pro از نوعی تثبیت کننده استفاده می کنند که به شما اجازه می دهد به مدت چهار ثانیه گوشی را در دستتان نگه دارید و عکس های به اصطلاح Long Exposure بگیرید.

یکی از بهترین راه حل ها برای کسانی که این گوشی را ندارند، این است که یک سه پایه مخصوص موبایل تهیه کنند که اجازه می دهد گوشی کاملا بی حرکت بماند و عکس ها تار نشود. حتی اگر هدفتان گرفتن عکس هایی از این دست نباشد، سه پایه برای موبایلی که در شب عکس های خوبی نمی گیرد، هم مناسب است.

همچنین می توانید از سه پایه برای گرفتن سلفی هایی با زاویه دید بازتر و گرفتن عکس های گروهی (قرار دادن گوشی روی تایمر و گذاشتن آن روی سه پایه) نیز استفاده کنید.

استفاده از ابزار شارپ کردن فوکوس (Focus Peaking)

نکات کلیدی برای افزایش مهارت‌های عکاسی با موبایل

شارپ کردن فوکوس که ترفندی دستی است، یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای افزایش مهارت عکاسی با موبایل است. این ویژگی در حالت دستی گوشی هایی مانند LG های جدیدتر و سامسونگ یافت می شود.

این ابزار باعث می شود مناطقی از عکس شما که فوکوس روی آن هاست، روشن تر دیده شود تا فوکوس روی آن ها هم بهتر تشخیص داده شود. در واقع این ابزار به شما نشان می دهد فوکوس دقیقا روی چه قسمتی است، چون ممکن است نه فقط روی سوژه شما بلکه روی سایر بخش هایی که با سوژه در یک صفحه هستند، باشد. شما می توانید از این ترفند همراه با فوکوس دستی در حالت های دستی و یا پیشرفته روبین استفاده کنید.

لنز را قبل از عکس گرفتن تمیز کنید

لنزها معمولا در برابر سایر ویژگی های گوشی های هوشمند مانند دیافراگم، سایز سنسور و دوربین های ثانویه، اولیت دوم هستند. اما هنگامی که صحبت از گرفتن عکسی خوب به میان می آید، این ویژگی بسیار مهم خواهد بود و لنزهای بی کیفیت یا لک دار می توانند عکس شما را خراب کنند.

این کار را با آستین خود انجام ندهید و ترجیحا از پارچه میکروفایبر یا بدون پرز استفاده کنید. اگر به تمیز کردن لنز خود قبل از عکاسی عادت کنید پس از مدتی متوجه پیشرفت چشمگیر عکس هایتان خواهید شد.

گزینه Auto-fix گوگل

نکات کلیدی برای افزایش مهارت‌های عکاسی با موبایل

Google Photos بسیار فراتر از یک برنامه پشتیبانی عکس است، چرا که تعداد زیادی ابزار برای ادیت کردن عکس به شما ارائه می دهد. این ابزارها به شما اجازه تنظیم همه چیز را می دهند؛ از نور عکس گرفته تا رنگ ها و کادربندی.

می توانید تمام این ابزارها را فراموش کنید و تنها به یکی از بهترین ابزارهای عکاسی با موبایل اعتماد کنید؛ گزینه Auto-fix. این گزینه را انتخاب کنید تا عکس خسته کننده و بی روح شما تبدیل به عکسی مطبوع با تنظیمات درست شود.

برنامه های ادیت عکس مختلف را دانلود کنید

نکات کلیدی برای افزایش مهارت‌های عکاسی با موبایل

اپلیکیشن گوگل فوتوز ابزارهای زیادی برای تنظیمات عکس به شما ارائه می دهد، اما ممکن است شما بخواهید برنامه های متنوع تری را امتحان کنید؛ مانند Snapseed.

این برنامه ویژگی های بیشماری دارد؛ از تنظیمات خام گرفته تا ابزاری مانند Healing tool و White balance. همچنین می توانید از فیلترهای متنوع، تغییر کادربندی عکس و گزینه های Auto-fix نیز استفاده کنید.

تغییر کادربندی عکس

یکی از ابزارهای بسیار ساده و کاربردی برای افزایش مهارت های عکاسی با موبایل تغییر کادربندی عکس است.

امروزه گوشی های هوشمند توانایی های بسیاری دارند و شما می توانید پس از گرفتن عکس کادربندی آن را تغییر دهید، پس نگران انتخاب کادری بزرگ تر از آنچه در نظر دارید، نباشید! حتی اگر هنگام عکس گرفتن قاعده نسبت طلایی را فراموش کرده باشید، به سادگی می توانید هنگام تغییر کادربندی آن را رعایت کنید.

تعدادی خط مورب در عکس هایتان بگنجانید

نکات کلیدی برای افزایش مهارت‌های عکاسی با موبایل

این ترفند هنگام عکاسی با موبایل زیاد بدیهی نیست، اما می توانید به دنبال خطوط مورب بگردید، مانند جاده ها، خطوط نقاشی شده و یا ساختمان ها. این کار به افزایش عمق عکس شما کمک می کند.

امیدواریم با استفاده از این ترفندها بتوانید مهارت هایتان را هنگام عکاسی با موبایل افزایش دهید (نکات مهم در عکاسی با دوربین گوشی هوشمند).

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • morteza

      عالی بود مرسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج