۷۵۸۸۲۰
۲۰ نظر
۵۰۰۴
۲۰ نظر
۵۰۰۴
پ

توکلی: فرزندان همه مسئولان رانت‌خوار نیستند

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن استقبال از پویش «فرزندت کجاست؟» گفت: «پاسخگویی به این پرسش اعتماد عمومی را افزایش می دهد زیرا فرزندان همه مسئولان که از رانت استفاده نمی کنند. افزایش فشار جامعه مدنی حتی موجب می شود آن عده ای که از رانت استفاده می کنند نیز پشیمان شده و از این رویه دست بکشند.»

پایگاه خبری الف: احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن استقبال از پویش «فرزندت کجاست؟» گفت: «پاسخگویی به این پرسش اعتماد عمومی را افزایش می دهد زیرا فرزندان همه مسئولان که از رانت استفاده نمی کنند. افزایش فشار جامعه مدنی حتی موجب می شود آن عده ای که از رانت استفاده می کنند نیز پشیمان شده و از این رویه دست بکشند.»

اهم سخنان توکلی:

*اخیرا پویشی در فضای مجازی تحت عنوان فرزندت کجاست به راه افتاده و نشان می دهد که مبارزه با فساد، رانت خواری و پدیده آقازادگی یکی از مطالبات اصلی جامعه است. به نظر شما این نحوه مطالبه گری می تواند به نتایج مثبتی برسد؟

بله، به نظر من این رویکرد می تواند خیلی مفید باشد زیرا اخیرا شاهدیم که اتهامات بسیاری به فرزندان مسئولین زده می شود و متاسفانه برخی از این اتهامات نیز درست است و ثابت می شود. یکی از بهترین راه ها برای خروج از این فضا آن است که مسئولین به طور مشخص به این سوال پاسخ دهند و به اطلاع مردم برسانند که فرزندانشان کجا هستند و چه کاری می کنند.

از این طریق حتی مشخص می شود که برخی مسئولین به خاطر همین موضوعات با فرزندان خود سازگار نیستند. با پاسخگویی به مردم روشن می شود که فرزندان مسولان از رانت مسئول بودن پدر خود استفاده می کنند یا به طور طبیعی زندگی کرده و اقدام خلاف شان خود ندارند.

*پاسخگویی به این پرسش چه تاثیر بر اعتماد عمومی دارد؟ روشن شدن حجم احتمالا زیاد از رانت خواری ها موجب افزایش بی اعتماد در جامعه نمی شود.

اتفاقا برعکس . پاسخگویی به این پرسش اعتماد عمومی را افزایش می دهد زیرا فرزندان همه مسئولان که از رانت استفاده نمی کنند. افزایش فشار جامعه مدنی حتی موجب می شود آن عده ای که از رانت استفاده می کنند نیز پشیمان شده و از این رویه دست بکشند.

*اثربخشی این مطالبه مردمی چقدر به جدیت در برخورد قانوی با مفسدان و رانتخوران بستگی دارد؟ افشاگری در مورد تخلفات و رشد پدیده آقازادگی در صورتی که با همراهی قوه قضاییه و نهادهای مسئول توامان نباشد چه ثمری دارد؟

به نظر من این موضوع به یک جریان مطالبه گری نیاز دارد و بعد هم باید با در مورد موارد افشا شده تحقیق بررسی کرد. قوه قضاییه باید طی بررسی های خود موارد جرم، تخلف ، قباحت اجتماعی و بی تقصیری را از هم جدا کند.

*منظورتان از قباحت اجتماعی دقیقا چیست؟

مواردی که جرم و تخلف نیست اما در شان یک مسئول نیست. فعلی که قانون برای آن مجازات مشخص نکرده است و جرم به حساب نمی آید اما زشت است. بعضی اقدامات و تحرکات قباحت اخلاقی دارد مثل اینکه یک مدیرکلی وسط خیابان برقصد. این عمل خلاف شان است و حتی ممکن است که از موارد تخلف اداری هم به حساب نیاید اما زشت است و آن فرد و اداره را سبک می کند.

*الان که ما با موارد متعدد جرم و فساد اقتصادی مواجه هستیم، این مورد به حاشیه می رود.

بله . خیانت مسئولین خیلی اهمیت دارد. مثلا ممکن است که یک پیمانکار تخلف کند اما این خیلی کمتر از عمل آن مسئولی که به او کمک کرده ، بد است. وقتی یک فرد امین که مسئولیت دارد تخلف و به عبارتی خیانت کند مساله خیلی جدی است. فردی که امین فرض می شود نباید به سیستم نارو بزند و اگر زد باید حتما با او برخورد شود. در همین جهت می گویم که اگر خانواده ها از طرف فرزندان خود تحت فشار قرار نگیرند ، سلامت آن ها بیشتر تضمین می شود. گاهی فرزندان با خانواده های خود دشمن می شوند ، فرزندان نباید از قدرت ناشی از مسئول بودن والدین خود سوءاستفاده کنند.

*اما به نظر می رسد مواردی که فرزندان مسئولان با اتکا به نسب خود پیشرفت می کنند و از رانت بهره مند می شوند خیلی بیشتر از مواردی است که فرزندان مسئولان علی رغم میل خانواده خود چنین می کنند.

بله ، متاسفانه عده ای از فرزندان مسئولان خانواده ها را آلوده می کنند اما باید از این رویه پرهیز کرد. منظور من این نبود که خانواده های مسئولان از عملکرد فرزندان خود مطلع نیستند. این به هیچ وجه قابل قبول نیست. حتما خبر دارند و بعضا این امر ناپسند را تسهیل می کنند ، حتی اغماض کرده و گاهی دستور می دهند. در هر صورت باید با این فساد مقابله کرد.

* مقابله با فساد که آقازادگی نیز بخشی از آن است به یک مطالبه جدی جامعه بدل شده و پویش اخیر نیز مصداق آن است. از طرفی اظهارات مقامات مسئول به خصوص در قوه قضایه نیز نشان می دهد که عزم جدی برای این مقابله وجود دارد. به نظر شما این مهم به زودی امکان تحقق دارد؟

این بستگی به ما دارد. اگر از مطالبه گری و مقابله با فساد خسته شویم ممکن است که این بار نیز به جایی نرسیم اما اگر جدی باشیم و مطالبه خود را تکرار کنیم حتی با همراهی مسئولین مواجه شده و آنان را نیز به رسیدگی تشویق می کند. مهم این است که ما از مطالبه گری خسته نشویم و دست نکشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • را

      بهتره تو خودت اون شش هزا وتر زمین را که در سعادت اباد داری پس بدی

    • حسن.کریمی.

      این.آقا.زاده.ها.که.راند خار هستند چرا.به مردم معرفی نمیکنید.بخدا
      قسم کسی که واقعان بدون که پسر مسئولی.راند.خار.است.اگر.معرفی
      کند.به.خون.شهدا.مدیون.است.در.آخرت.باید.جواب.پس بدهد

    • بدون نام

      30 درصد فرزندان مسوولین رانت خوار باشند. 10 تا کشور را به گند می کشند.

    • بدون نام

      مگر تو ایران دانشگاه نیست.مسئولین ما ادعا می کنند که بهترین دانشگاه ها رو تو ایران داریم. بله مردم هم می دانند.مثال دانشگاه.صنعتی شریف. شهید بهشتی و.... پس چرا مسئولین فرزندانشان را برای تحصیل به امریکا و انگلیس می فرستند. دلیلش چی هست. تا کی مسئولین ایران باید مدیر باشند و بازنشستگی نداشته باشند. بله دلیلش اینه مسولین می خواهند بعد از خودشان فرزندانشان .پست و مقام خودشان را داشته باشند... ..به کسی هم درایران اجازه مدیریت در پستهای مدیریتی داده نمی شود. آقای ....فلان مدیر است..برادرش معاون ارزی بانک مرکزی ...و......اله آخر

    • بدون نام

      خودت با یه درخواست ساده رفتی فرنگ و با ارز دولتی تحصیل کردی ، گفتی حقم بود تا بیشتر مثمر ثمر باشی !!

      پاسخ ها

      • جورشری

        این چه حرفیه آقای توکلی زبونم لال روم به دیوار اینها رانت خوار نیستند یا دزدند یا سارق

    • am

      خدا را خوش نمی آید فقط فرزندان 99.8 درصد رانت خواری میکنند پس همه (100 درصد) نیستند

    • بدون نام

      همه رانت خار هستند

    • شهین سیفی

      ادم دروغگو

    • بدون نام

      فعلا که فرزندان ذکورشون منصب دولتی ندارند و شغلهایی مثل چوپانی دارند( با احترام به چوپانان شریف ایران زمینم) و فرزندان دخترشون ، خانه دار هستند، حتمن احتکار داروی تاریخ گذشته و واردات خوردو وزندگی های لاکچری در خارج کشور و معاون فلان وزیر و مدیر فلان شهردار و ....کاره من و فرزندان منه!

    • بدون نام

      حالا راستو حسینی بگو خودت چقد ارزدولتی گرفتی و بچه تو کجاست الان

    • بدون نام

      ... مفتخوار هستند..

    • بدون نام

      دانشگاههای داخلی جذابیت ندارد

    • بدون نام

      اقای توکلی اکثر فرزندان مسئولین فاسد ورانت خوار هستند ومدیران شرکت های خصوصی هستند وبه اصطلاح در بخش خصوصی مشغول کار هستند وبا سواستفاده از موقعیت پدر امتیازات خاصی را از دولت برای شرکت خودشان میگیرند

    • بدون نام

      جناب اقای توکلی برای جلب اعتماد مردم و برگرداندن کشور روی ریل ترقی و پیشرفت سالیان گذشته باید تمامی مسولین سه قوه شفاف یاری کنن و تمام اموال و داراییهایشان را صادقانه ویترین دید عموم بگذارن و اگر خطایی کرده و اموالشان را از راههای نا مشروع و به وسیله رانت بدست اورده را به خزانه بیت المال برگردانده و از رهبر معظم انقلاب و مردم شریف ایران عذر خواهی کنن و مطمئن باشید که مردم ایران با گذشت هستن و اونا را میبخشن

    • ح

      ایشان اگر حرف نزنند کسی نمیگه لال هست

    • بدون نام

      با همه این مسایل اگر ثروتهایی را که طی این سالها کسب کرده اند اگر در جهت تولید سرمایه گذاری کرده بودن شرایط امروز جامعه عالی بود ولی متاسفانه ثروت کسب شده به خارج کشور منتقل شده و دشمنانمان را با دست خودمون قوی تر کرده ایم . پولهای فراوانی که در دبی ،ترکیه ،گرجستان ، انگلیس و اقصی نقاط دنیا سرمایه گذاری شده

    • بدون نام

      اکر دلارهای خارج شده از کشور که حق همه ملت بوده به کشور برگردانده شود نیاز به سرمایه گذاری هیچ کشور اجنبی نداریم به قولی ایرانیان مقیم امریکا ثروتی بالغ بر دو هزار میلیارد دلار دارن و دارن به بزرگترین دشمن ایران خدمت میکنن

    • کاش امریکایی بودم

      یکی از یکی ....

    • لی لی لا

      رانت خوار نیستن ولی مثل تحریم ها دورش میزنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج