۷۵۸۹۷۱
۳۰ نظر
۵۰۰۲
۳۰ نظر
۵۰۰۲
پ

مجلسی: سهم ۵۰ درصدی ایران از خزر شوخی است

فریدون مجلسی، دیپلمات و کارشناس مسائل سیاست خارجی می‌گوید: کنوانسیون رژیم حقوقی خزر برای من به عنوان یک کارشناس راضی کننده بود. زیرا من ۲۵ سال است مقاله می‌نویسم و یادآوری می‌کنم که این توهمات ۵۰ درصدی باید کنار گذاشته شود. چنین چیزی در هیچ قراردادی هرگز وجود نداشته.

انتخاب: فریدون مجلسی، دیپلمات و کارشناس مسائل سیاست خارجی می‌گوید: کنوانسیون رژیم حقوقی خزر برای من به عنوان یک کارشناس راضی کننده بود. زیرا من ۲۵ سال است مقاله می‌نویسم و یادآوری می‌کنم که این توهمات ۵۰ درصدی باید کنار گذاشته شود. چنین چیزی در هیچ قراردادی هرگز وجود نداشته.

مجلسی در پاسخ به این سوال که آیا کنوانسیون رژیم حقوقی خزر برای ایران راضی کننده بود؟ گفت: برای من به عنوان یک کارشناس راضی کننده بود. زیرا من ۲۵ سال است مقاله می‌نویسم و یادآوری می‌کنم که این توهمات ۵۰ درصدی باید کنار گذاشته شود. چنین چیزی در هیچ قراردادی هرگز وجود نداشته.

کلمه «استفاده مشاع» و اصولا کلمه «مشاع» بین ایران و روسیه در هیچ قراردادی وجوی نداشته و مبانی تخیلی و توهمی ۵۰ درصد از بن بی جا بوده و مملکت را ۲۵ سال با همسایگان خود اگر نگوییم در خصومت، دست کم در بلاتکلیفی قرار داده و مانع از بهره برداری درست از دریای خزر شده و مانع از مبارزه با آلودگی‌های زیست محیطی دریا شده است.

او ادامه داد: دریایی بوده بین ایران و روسیه که بر اساس قرارداد ترکمنچای که حتی جزیره آشوراده نزدیک ساحل مازندران هم در تصرف روسیه قرار گرفت، ما هیچ حقی روی آن دریا نداشتیم. بعد قرارداد بستند گفتند ماهیگیری کنیم، اما حتی ماهی را هم باید به روسیه بدهیم و عبور و مرور کشتی‌ها در قسمت وسط دریا انجام شود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: در قرارداد ۱۹۴۰ هم تکلیف این کشتیرانی را قدری را روشن‌تر کردند و گفتند ده مایل آب ساحلی داریم که متعلق به شماست و در آنجا هم باید کشتی‌ها پرچم شما را بزنند. خارج از آن هم به طور مساوی حق کشتیرانی دارید.

یعنی همان طور که روسیه حق دارد، ایران هم دارد. مبنا کردن و تفسیر این موضوع به این شکل که نصف دریا متعلق به ماست، خیلی تفسیر شاعرانه و ایرانی است. مثل اینکه ما ادعا کنیم کره ماه متعلق به ما ایرانی هاست، چون بیشتر از همه درباره آن شعر گفته اند و همه شاعران ما از هزار سال پیش گفته اند‌ای ماه چه زیبا شده ای... منطق ۵۰ درصد از این نوع منطق هاست.

او ادامه داد: وقتی کشوری می‌گوید ۵۰ درصد، سپس می‌گوید حالا که ۵۰ درصد نشد، ۲۰ درصد بدهید، یعنی خودش هم می‌داند که این ادعا بیجا بوده. تکلیف هر کشوری را قرارداد‌های حقوق دریا مشخص کرده و آن استفاده سنتی هم که ما هیچ وقت نداشتیم، یک حقوق مکتسبه‌ای ایجاد کرده.

مجلسی افزود: ما یک نسبتی ساحل داریم و ۹ برابر هم بقیه ساحل دارند. قرار گرفتن در این قسمت ساحل ما هم اتفاقا طوری است که بیش از ده درصد دریا به صورت تقسیم بندی حقوقی بین المللی نصیب ما خواهد شد. زیرا اگر یک خط مستقیم از بندر آستارا تا حسینقلی در نزدیکی گرگان بکشیم، مثلثی ماوراء آن به ایران تعلق خواهد گرفت.

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره طرح روسیه برای تقسیم کف دریا و آزاد بودن سطح آن گفت: همین کاری است که ما در خلیج فارس انجام دادیم. ما هم در خلیج فارس یک آب ساحلی داریم و در بقیه آن تقسیم بندی کردیم و خط کشیدیم که از روی آب به صورت فرضی تا کف دریا می‌رود. در آنجا قطر چاه گاز خود را می‌زند واین طرف خط ایران چاه گاز خود را می‌زند.

عربستان و کویت هم به همین ترتیب. گهگاهی اختلافاتی در محاسبات ریاضی و هندسی پیش می‌آید که آن هم مرجع رسیدگی دارد. دیگران هم استفاده خودشان را می‌کنند. ما این وسط فقط چندین سال خودمان را معطل کردیم.

او افزود: پیشنهاد کرده بودم که اگر نمی‌توانید و خجالت می‌کشید که مردم بگویند ۵۰ درصد آب را دادند از این نوع تبلیغات، موضوع را به یک داوری بین المللی در لاهه بسپاریم و نتیجه را بپذیریم. کارشناسان هم حقوق دریایی بین الملل و حقوق سنتی دریای خزر بین همسایگان را که زمانی ایران و شوروی بوده و الان ۵ کشور شده اند.

و همین طور کنوانسیون اخیر را جلو می‌گذارد و تقسیم بندی می‌کند و به ما هم سهم حقه متناسب با سواحل خودمان را می‌دهد. اصل این است که بتوانیم به کف دریا برویم و بهره برداری کنیم و با کشور‌های مهم دنیا روابط داشته باشیم و از نفت و گازی که سمت ما هم هست، اما کمی گودتر است بهره‌مند شویم.

مجلسی درباره ادعای رجب صفروف درباره سهم ۵۰ درصدی ایران هم گفت: او شوخی کرد، به پوزخند گفت و مسخره کرد. جلسه را هم پس و پیش گفت و ۱۹۹۵ را ۱۹۹۶ گفت. می‌خواست بگوید شما آمدید گفتید ۵۰ درصدی بعد خودتان به ۲۰ درصد کاهش دادید، که البته آن هم بی معنی و بی پایه است. کشوری دو برابر ما ساحل دارد چرا باید با ما مساوی سهم ببرد؟ مگر بچه ابتدایی هستند؟ صفروف گفت: شما که ۲۰ درصد رضایت دادید، بیایید چانه بزنید و مطابق حقتان ببرید.

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: روسیه هم زمانی ادعای بهره برداری مشاع می‌کرد. چون قدرت داشت و لجش گرفته بود که این کشور‌ها از حیطه امپراطوری او خارج شده بودند. چون در بخش آن‌ها نفت بو و می‌گفت: «انا شریک». آمده بود که مشاعش کند وسهمی هم اگر شد به ایران بدهد، اما آمده بود امتیاز بگیرد و گنار بود و با ایران کاری نداشت.

او تاکید کرد: مسئله صحیح این است که توسعه طلبانه و به خوردن حقوق دیگران فکر نکنیم.

مجلسی درباره نحوه تقسیم منابع نفتی خزر هم اظهار داشت: هرکسی در سهم خودش. یعنی هر سهمی که حقوق بین الملل تعیین می‌کند مثل خلیج فارس که در آنجا قطر ۲۰ سال است از منابع مشترک می‌برد، اما ما تکنولوژی و توانایی و ارتباطات را نداریم، به پای قطر نرسیده ایم.

حالا چند سالی است که قدری بهتر داریم کار می‌کنیم. این دیگر یک موضوع خدادادی است و به ما ربطی ندارد. مگر ترکیه نفت ندارد و مارداریم باید بیاید و ادعای سهم کند؟ ضمنا در بخش ایران به قدر کافی اکتشاف صورت نگرفته؛ گودی بیشتر دارد و قدری پرهزینه‌تر است؛ تکنولوژی آن هم بیشتر آمریکایی است که با ایران رابطه ندارد و اجازه هم نمی‌دهد دیگران آن تکنولوژی را بیاورند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نظر

      سلام چراسفسطه بازی،میکنی؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه به آدم مزدور چی میشه گفت 13 درصد سهم ایران حتی با توجه به بند شرایط ساحلی! خیلی بی غیرتی میخواد که بیای و از این موافقت نامه ننگین حمایت کنی

      • بدون نام

        حال آدم بهم میخوره ‌
        این همه وطن فروش داشتیم و نمی‌دونستیم ؟
        شوخی کرد ، کمی گودتر و... این همه دروغ ؟


        نادری پیدا نخواهد شد امید
        کاشکی اسکندری پیدا شود..‌.

      • بدون نام

        بابا بدبختمون کردین ول کنید این حاشیه ها یکم به فکر مردم و حق مردم باشیذ

    • بدون نام

      سهم 50 درصدی شوخی

      مگر در سال 1996 سهم ایران 20 درصد نبود

      چرا الان شده 11 درصد


      سال 96 به پیشنهاد ایران سهم شد 20 درصد برای هر کشور


      چرا الان سهم ایران شد 11 مال اونا رفت بالا


      چرا سهم ما از نفت و گاز فقط 1 درصد هست




      تو اخبار اون چهار کشور نشان داد که سهم اونا بیشتر شده




      اینم دروغ

    • بدون نام

      الان یه عده میان
      میگن
      شما مطالعه ندارید
      سهم ما صفر درصد بوده الان زیادش کردیم



      خدای نمایش بده بی سانسور

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقاً .
        همون داستان قدیمی
        اقلیتی خائن و اکثریتی جاهل .

        اگر مردی از داغ رسوایی این ننگ بمیرد حرجی بر او نیست .

    • بدون نام

      تو چیکاره ی مملکتی که راضی بودن یا نبود نت
      بخواد برای مردم مهم باشه
      چی به تو دادن

    • بدون نام

      کاملا مشخصه پولی که دولت بابت فروش دریا گرفته خرج استخدام نیرو برای توجیه این وطن فروشی کرده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعاً

    • بدون نام

      قطعا تو ایرانی نیستی که اینجور صغرا کبری میچینی که دریا رو بدی بره.

    • بدون نام

      محمود صادقی در حالی دروغ سهم ۵۰ درصدی دریای خزر را پخش کرد که قبل از آن خواستار فروش جزایر سه گانه بود

      هیئت نظارت بر نمایندگان در کدام خواب زمستانی است

    • رضا

      وطن فروش! پس همه توهم زدن اگه تو راست میگی چرا خود روسها از سستی امثال شما تعجب کردن؟! به تو چی رسیده؟ فکر میکنی میتونید مردم رو قانع بکنید؟ الان بچه دبستانی هم دیگه میدونه قرارداد ترکمانچای و مشاع و... چیه! وای به روزی که به ملت حساب پس بدید.

    • بدون نام

      خدا نابودتون بکنه

    • مرز

      عکس با کراوات آقای مجلسی را منتشر کردید که بگویید : روشنفکران هم سهم ایران را کمتر از 20% میدانند
      وطن فروش در هر لباسی ، وطن فروش است
      اگر ایشان نماینده ایران در مذاکرات بودند ، مازندران ، گلستان و گیلان را هم میبخشیدند چون 25 سال مقاله نوشته اند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلأ ایران از خزر سهمی نداشت
        فقط برای خوشگلی توی نقشه‌ها خزر رو میزاشتن .
        دریاچه ارومیه رو دود کردن رفت
        خزر رو هم دادن رفت
        خلیج فارس رو هم بدن
        میمونه استان‌ها که یکی یکی بدن بره .

    • سهیل

      حق از یک دریا یه چیز مشخصه! با میزان ساحل دریا محاسبه میشه. همه جای دنیا. جو میگیره مردم مارو فقط! اگه کمی کله رو از اینستاگرام و تلگرام در بیارین و کتاب و ویکی و... بخونید٫ اینجوری نمیشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینجا دریا نیست که کشورها بر اساس طول ساحل محدوده سرزمینی داشته باشند و فراتر از آن آبهای بین المللی و متعلق به تمام جهان باشه. دریاچه است و قبلاً مالکیتش به طور مشاع متعلق به دو کشور بود. ربطی هم به طول ساحل نداره.

    • بدون نام

      ی کم دیگه چونه بزنید شاید کمی از سهم مون رو کمتر کنن بابا یاز ده درصد زیاده .

    • بدون نام

      یه مشت چرت وپرت گرفته مردک

    • بدون نام

      فری جان اصلا بگو همه چیز شوخیه . ما هم شوخی شوخی فقیر شدیم شوخی شوخی گوشت و میوه نمیتونیم بخریم . شوخی شوخی زنان سرزمینمان تن فروشی میکنن شوخی شوخی فقرا دانشگاه نمیتونن برن شوخی شوخی مفسدین دارن بیت المال را کمپلت هاپولی میکنن شوخی شوخی مدیرانمون حقوقهای نجومی میگیرن شوخی شوخی تورم ۲۳۰درصد شده و بانک مرکزی به شوخی میگه تورم ده درصده کلا ما ایرانیها ادمای شوخ طبعی هستیم و همه چیز را به شوخی میگریم و فری جان هم شوخی شوخی دیپلمات شده و همش دوست داره برا شاد بودن مردم طنازی کنه

    • بدون نام

      .... این زندگی چقدر ارزش دارد که به وطنت خیانت میکنی و حقیقت را وارونه میکنی

    • بدون نام

      بمیرباباتوشعرمیگی بچه هم میدونی نصفش مال ایران وروسیه بایداز۵۰درصدش به اون کشورهایی که جداشدن وبده نه ازسهم ایران

    • satanicheel

      بردروغگولعنت

    • بهمن

      اصلا سفسطه بازی نیست ...عین واقعیت گفت

    • بدون نام

      داداش اصلا کل ایران که به ما تعلق داره شوخیه چرا خودتو ناراحت میکنی...
      شما برو یه سری به تاریخ بزن قبل از تفسیر کردن.

    • بدون نام

      خب حرف راستی داره میگه وقتی ما ساحل نداریم چطور ۵۰درصد مال ماست؟ساحل ما ده در صده حالا چطور ۵۰ درصد به ما بدن؟ما بریم تو دل کشورای دیگه و بگیم این مال ماست؟همچنانی که دوست نداریم کسی حقمون و بخوره دوست نداریم حق کسی هم بخوریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دریاچه مثل دریا نیست که مالکیتش مربوط به طول ساحل باشه. شما فکر کن یه کوه بین دو کشور باشه که یکیش ۹۰ درصد و دومی ۱۰ درصد مالکش باشن. بعد دومی بگه چون کوه در مرزه پس باید سهمتو بدی به من که مساوی بشه.

      • بدون نام

        متن قرارداد ۱۹۴۰ و ۱۹۲۱ رو از اینترنت بگیرید بخونید ، همه چیز به سویه مشاعا تقسیم شده بود بین ایران و شوروی .
        شوروی تجزیه شد سهمش باید بین کشورهای جدید تقسیم بشه چه ربطی به سهم ما داره .
        نشون به اون نشون یکی از این مدافعین قرارداد جدید یک کلمه نمیگن اگه سهم ایران ۵۰ درصد نبوده پس چقدر بوده ؟
        ۱۱ درصد بوده ؟

    • کاش امریکایی بودم

      تو یه وطن فروشی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج