۷۵۹۱۲
۷ نظر
۵۱۵۱
۷ نظر
۵۱۵۱
پ

۱۰۰ راز ۱۰۰ پزشک (۱)

توصیه هایی جالب و مفید از پزشکان برتر کشور در حوزه های مختلف سلامت.


100 راز 100 پزشک (1)
مجله سیب سبز:

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

نوشیدن آب وسط غذا، فقط چند جرعه

روزانه بیشتر از 4استکان چای، قهوه و نسکافه مصرف نکنید. علاوه براین اگر طی روز مصرف مایعات مورد نیاز بدن‌تان را کنترل شده نگه دارید طوری که موقع غذا خوردن نیاز نداشته باشيد 1 تا 2 لیوان آب مصرف کنید و این مقدار فقط در حد 1 تا 2 جرعه باشد، هیچ مشکل گوارشی‌اي برای‌تان ایجاد نخواهد شد.

دکتر محمود صدوقی، متخصص گوش و حلق و بینی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

گوش‌تان گرفته است؟ آدامس بجوید!

جویدن آدامس عمل بلع را زیاد می‌کند و از آنجایی که با هر بلعی «شیپور استاش» باز و بسته می‌شود می‌تواند برای تهویه گوش میانی مفید باشد بنابراین آدامس جویدن حین گرفتگی گوش به خصوص در زمان مسافرت با اتومبیل یا هواپیما باعث وارد شدن هوا به داخل گوش میانی می‌شود و کیپ شدن گوش را بر طرف می‌سازد.

100 راز 100 پزشک (1)

دکتر محمدرضا قوام نصیری، متخصص رادیولوژی، انکولوژی و سرطان و عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

با زنگ موبایل بیدار نشوید!

هرچه مدت زمان صحبت کردن با موبایل بیشتر باشد عوارض بیشتری برای مغز و بدن ایجاد می‌کند. زمانی که از موبایل استفاده نمی‌کنید آن را در جیب خود قرار ندهید و به دور گردن‌تان نیندازید. عوارض موبایل در حالت خاموش کمتر است اما اگر باتری آن درآورده شود تقریبا بی عارضه می‌شود. درضمن قرار دادن موبایل کنار بالشت در هنگام خواب عوارض زیادی در پی خواهد داشت. بهتر است برای بیدار شدن از زنگ موبایل استفاده نکنید و آن را دور از خود نگه دارید.

دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست، مو و زیبایی

اگر می‌خواهید اکستنشن کنید ...

توصیه می‌شود تا حد امکان از اکستنشن استفاده نشود و در صورت استفاده، مناطق اکستنشن محدود باشد و همچنین مدت زمان آن هم بیشتر از ۳ ماه نشود. چسب اکستنشن ممکن است باعث آسیب‌های شیمیایی، حساسیت‌ها و خارش و التهاب پوست سر شوند. اکستنشن‌های کلیپسی نیز بیشتر از انواع دیگر آن روی مو کشش ایجاد می‌کنند. در بین روش‌های موجود شاید استفاده از نخ بهتر باشد چراکه آسیبش کمتر است.

دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق تخصص نازایی و لاپارسکوپی

اگر قاعدگی‌های خیلی دردناک و لکه بینی دارید

اگر همیشه لکه بینی دارید و دردهای پریودتان از روز سوم و چهارم بیشتر می‌شود و هر ماه بدتر از ماه قبل می‌شوید باید به بیماری آندومتریوز شک کنید. کاشته شدن بافت رحم در قسمتی غیر از جدار داخلی رحم را «آندومتریوز» می‌گویند. این بیماری معمولا دردناک است و ممکن است منجر به نازایی شود. گاهی اوقات نیز همراه با آن، کیست‌های تخمدان، درد هنگام نزدیکی و دفع دردناک ادرار و مدفوع دیده می‌شود.

دکتر عباس صداقت، رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت

در معرض رفتارهای پرخطر قرار گرفته‌اید...

اگر زن و شوهری احساس می‌کنند به هر دلیلی قبلا در معرض ویروس ایدز و بیماری‌های جنسی یا رفتارهای پرخطر مرتبط با آن قرار گرفته‌اند توصیه می‌شود قبل از مبادرت به بارداری به مراکز بهداشتی درمانی یا مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند و با مشاوره همکاران دوره دیده اقدام به بارداری كنند. اگر درمان به موقع و صحیح صورت بگیرد امکان اینکه ویروس HIV از مادر باردار به نوزاد منتقل نشود دور از ذهن نیست.

دکتر افسانه ثنایی، متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

این افراد نباید بوتاکس تزریق کنند!

مصرف زیبایی بوتاکس معمولا برای افراد زیر ۲۱ سال توصیه نمی‌شود. همچنین کسانی که بیماری‌های خاص مانند میاستنی گراویس دارند و دچار ضعف عضلانی هستند نباید بوتاکس تزریق کنند. توصیه می‌شود از ۳ ماه قبل از بارداری مصرف بوتاکس قطع شود و در زمان بارداری و شیردهی نیز تزریق نشود. اما اگر خانمی بوتاکس تزریق کرد و بعد بدون برنامه ریزی باردار شد مشکل خاصی برای فرزندش پیش نمی‌آید.

دکتر فاطمه سلیمانی، عضو کمیته کشوری تجویز و مصرف صحیح دارو

پنی سیلین را با داروی بی‌حسی تزریق نکنید!

گاهی اوقات افراد برای کاهش درد حاصل از تزریق پنی‌سیلین همراه با آن مقداری داروی بی‌حس‌کننده تزریق می‌کنند. این کار عوارض خاص خود را دارد و بی‌خطر نیست. اگر نمی توانید درد پنی‌سیلین را تحمل کنید بهتر است از پزشک خود بخواهید تا در صورت امکان آن را با داروی خوراکی و طولانی اثر دیگری جایگزین کند.

100 راز 100 پزشک (1)

دكتر محمد هاشمی، متخصص تغذیه و دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران

با پرخوری قبل امتحان، نمره بیشتری نمی‌گیرید!

بسیاری از مادر و پدرها فکر می‌کنند برای داشتن تمرکز بالا نیاز به خوردن بیشتر است. این باور اشتباه است زیرا برای فراگیری نیازی به دریافت کالری بیشتر نیست. حتی بالعکس، دریافت غذاهای سنگین و پر چرب می‌تواند باعث ایجاد اختلالات گوارشی و سوء هاضمه شود که تمرکز فرد را نه تنها بیشتر بلکه کمتر می‌کند. درعوض دریافت تدریجی و متعادل مواد مغذی در طول روز و اضافه کردن ماست، میوه جات و سبزیجات به وعده‌های اصلی برای عملکرد مغزی، بسیار مفید است.

دکتر منیژه شهبازخان، روانشناس و مشاور

زندگی‌را متحول کنید

یکی از بهترین راه‌های دستیابی به صمیمیت و نزدیکی در رابطه زناشویی خلاقیت و جست‌وجوی راه‌های تازه است. پختن یک غذای جدید و متفاوت با کمک همان موادی که می‌دانید همسرتان از خوردنشان لذت می‌برد، تماشای یک فیلم خوب در آخر هفته، خرید یک تفریح تازه برای چند ساعت متفاوت وقت گذراندن یا حتی ایجاد تنوع و تغییر در ظاهر، همه راه‌های به ظاهر ساده اما تاثیرگذاری هستند که کسالت را از زندگی شما دور می‌کنند.

دکتر بهروز بیرشک، روانشناس و عضو هیات موسس انجمن روانشناسان

به مشاوره نیاز دارید؟

اگر فردی بسیار خمود و بی‌حوصله است و بیشتر از قبل تحریک‌پذیر شده است، حرکاتش کند‌تر شده و در روابطش تغییراتی ایجاد کرده باید نسبت به سلامت روانش نگران باشیم. ممکن است فرد حتی میلی به رسیدگی به سلامتی و ظاهرش نداشته باشد و از اطرافیان و حتی اعضای خانواده فاصله بگیرد.

حیدر حسینی، روانشناس

از بحران گذر کنید

برخلاف تصور بسیاری از افراد، مشاوره تنها به حل مشکلات مقطعی افراد کمک نمی‌کند و می‌تواند به عنوان یک روش درمانی بلند مدت و تخصصی انجام شود اما گذشته از این تعریف گسترده، مشاوران معمولا به کمک افرادی می‌آیند که به دنبال گرفتن نتیجه سریع و حل کردن بحرانی که در یک برهه خاص با آن روبه‌رو شده‌اند هستند. اگر می‌خواهید مشکلات‌تان را آن طور که حس می‌کنید با یک متخصص مطرح کنید، حرف دل‌تان را بزنید و از آسان‌ترین راه برای حل آنها باخبر شوید، از مشاور‌ها کمک بگیرید.

محمود هندی پور، روانشناس و مشاور

قصد ازدواج دارید؟

ازدواج دارو و اکسیری برای رسیدن به حال و رفتار خوب و مناسب نیست به ویژه اینکه ما با جنس مخالفی روبه‌رو هستیم که تفاوت‌های بسیاری با ما دارد و برای سازگاری و داشتن ارتباطی خوب با او باید مجهز به دانش و آگاهی باشیم.

دکتر مهرداد متین‌راد، روانشناس

از تنش رها شوید

اگر احساس می‌کنید به دليل به‌هم ریختن برنامه‌های‌تان، جسم و روان‌تان دچار تنش شده‌ است، بهتر است چند موزیک از صدای طبیعت را تهیه کنید و شب‌ها قبل از خواب روی یک مبل راحت در اتاقی بدون صدا بنشینید و به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به آنها گوش دهید. در این زمان خود را از محیط فیزیکی که در آن قرار دارید منفک کنید. تصویر ذهنی حرکت کردن یا قدم زدن در طبیعت یکی از بهترین شیوه‌ها برای انجام این کار است.

دکتر فیروزه رحیمی، جراح و فوق تخصص قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

چه کسانی نباید جراحي‌هاي لیزیک و لازک کنند؟!

انجام این جراحي‌ها معمولا بعد از ۲۰ سالگی توصیه می‌شود. علاوه براین باید شماره چشم يك الی ۲ سال ثابت مانده باشد. بیشتر کسانی که پس از عمل، دوباره چشم‌شان ضعیف می‌شود افرادی هستند که قبل از عمل پیشرفت عیب انکسارشان هنوز ادامه داشته است. توصیه می‌شود بعد از ۵۰ سالگی نیز این اعمال انجام نشوند زیرا در این سن ممکن است به دلیل پیدایش آب مروارید تغییراتی در عدسی ایجاد شده باشد. همچنین وجود برخی بیماری‌ها مانند دیابت، روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید باعث می‌شود فرد کاندیدای مناسبی نباشد.

100 راز 100 پزشک (1)

حجت الاسلام محمدرضا زائری

مراقب باشید!

پورنوگرافی در حریم خانواده، به‌طور مستقیم در تخریب روابط خانوادگی تاثیر دارد. دیدن این تصاویر، شخص را از علایق و روابط سالم و محدود با همسرش دور می‌کند و رضایت روانی او را برای برقراری رابطه باهمسرش از بین می‌برد.

دکتر سید احمد طباطبایی، فوق تخصص بیماری‌های ریوی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

چرا نباید سیگار بکشید؟

تنگی نفس یک علامت است نه بیماری. اگر این مشکل ناشی از بیماری‌های آسم -که شایع‌ترین علت است- باشد، فرد باید آسم را درمان کند. اگر تنگی نفس به دليل بیماری قلبی باشد، باید بیماری اصلی درمان و اگر ناراحتی ناشی از مصرف سیگار باشد، باید این عامل حذف شود.

دکتر مصطفی تبریزی، روانشناس

توانایی‌تان را بشناسید!

متاسفانه این روزها بيشتر افراد در مقابل ناکامی‌ها، رفتاری شبیه واکنش خزندگان انجام می‌دهند. خزندگان در مواجهه با خطر، ۳ واكنش نشان مي‌دهند؛ یا حمله می‌کنند یا دلیل مشکلات را دور می‌زنند یا پنهان می‌شوند. درحالی که انسان از توانایی بالاتری برای تفکر و تصمیم‌گیری برخوردار است و این توانایی بالاتر باید در خدمت حل مسئله درآید، نه دور زدن آن یا فرار کردن از مشکلات.

هرایر دانلیان، روانشناس و مشاور

این نکته را جدی بگیرید

اگر می‌خواهیم کنترل احساسات‌مان را در دست بگیریم، باید آنها را به رفتار مناسبی تبدیل کنیم؛ رفتاری که به ما و دیگران آسیب نزند و نتیجه مثبتی را برای‌مان به همراه داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترسو

      جالبه که برای فیلم پورنوگرافی یک روحانی نظر داده !!!!!!!!!!!!!!!؟؟

      پاسخ ها

      • laya

        به هر حال با وجود روحاني بودن اين نظرش درسته

    • nice

      thanks

    • بدون نام

      با زنگ موبایل بیدار نشوید!
      امم بیاد از خاب بیدارم کنه؟

      پاسخ ها

      • زهرا

        منظورت عمه است عایا؟!!

    • احسان

      توصیه و نظر دکتر مصطفی تبریزی به نظرم خیلی جالب بود.

    • هدیه

      لطفا زود بقیه اش رو منتشر کنید منتظرم!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج