۷۵۹۱۵۶
۲۸ نظر
۵۰۰۵
۲۸ نظر
۵۰۰۵
پ

فارین پالیسی بررسی کرد:

چین و روسیه پای ایران می‌مانند؟

دولت ترامپ با اعمال مجدد تحریم‌ها (که تمامی آن پس از امضای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ م. لغو شده بودند) و ائتلاف سازی و تحمیل حداکثر فشار علیه تهران درصدد هست تا زمینه تغییر رفتار ایران را فراهم کنند. همانطور که در توئیت با عصبانیت ترامپ در ۲۲ جولای شاهد بودیم، وی خواهان این است تا با کاربرد حداکثرسازی فشار، تهران را به پذیرش توافق بزرگتر و بهتر وادار کند.

پایگاه خبری انتخاب: فارین پالیسی نوشت: دولت ترامپ با اعمال مجدد تحریم‌ها (که تمامی آن پس از امضای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ م. لغو شده بودند) و ائتلاف سازی و تحمیل حداکثر فشار علیه تهران درصدد هست تا زمینه تغییر رفتار ایران را فراهم کنند.

همانطور که در توئیت با عصبانیت ترامپ در ۲۲ جولای شاهد بودیم، وی خواهان این است تا با کاربرد حداکثرسازی فشار، تهران را به پذیرش توافق بزرگتر و بهتر وادار کند.

در ادامه این گزارش آمده است: ترامپ در این زمینه با شکست روبرو خواهد شد، زیرا که نه تنها متحدان اروپایی این کشور با تصمیم او در خروج از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها مخالفت کرده اند، بلکه روسیه و چین، دیگر اجازه نخواهند داد تا ایران منزوی شود.

در واقع ایران بر اساس سنت دیرینه خود درصدد است تا علیه غیرقابل اعتماد بودن کشور‌های غربی به سمت اتحاد با کشور‌های روسیه و چین حرکت کند. در این راستا اولین میزبان سفر دیپلماتیک محمد جواد ظریف پس از خروج آمریکا از برجام برای تضمین تداوم توافق هسته ای، پکن و مسکو بود.

پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ م؛ و سرنگونی رژیم شاه مورد حمایت آمریکا، ایران در صحنه بین الملل در شرایط انزوا قرار گرفت.

پس از شکل گیری بحران گروگان گیری و مواضع ضد غربی مقامات ایران، دولت آمریکا به قطع روابط با ایران پرداخت و برای مهار آن به همکاری با متحدانش پرداخت.

به سرعت آمریکا و اروپا که زمانی جز شرکای اصلی ایران بودند، روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را با این کشور متوقف کردند. در نتیجه تهران به گسترش روابط با چین و روسیه سوق پیدا کرد.

در دهه‌های پس از انقلاب ۱۹۷۹ م. تهران، روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی با پکن و مسکو را تقویت کرده است. چین یکی از حامیان تهران در جنگ ایران و عراق بود و این کشور نقش گسترده‌ای را در تامین تسلیحات و تجهیزات نظامی به تهران ایفا می‌کرد.

پس از پایان جنگ، نقش چین در بازسازی ایران به طور خاص در پروژه‌های زیرساختی و تامین کالا‌های مصرفی گسترش پیدا کرد. در این دوره همچنین روسیه هم در توسعه زیرساخت‌های بندر، ریلی و بخش هسته‌ای ایران نقش گسترده‌ای داشت.

در نتیجه پس از افشای جنبه‌های پنهانی برنامه هسته‌ای ایران در دهه ۲۰۰۰ م. مسکو و پکن تمایلی نداشتند تا در تلاش‌های بین المللی برای تحریم و انزوای ایران مشارکت کنند.

اما دو کشور، از انزوای ایران برای توسعه جای پا و نفوذ خود در این کشور نهایت بهره برداری را انجام دادند. در مقابل هم ایران از این روابط برای کاهش اثربخشی تحریم‌های آمریکا استفاده کرد.

اما همکاری با دو غول بزرگ برای تهران آنچنان هم آسان نبوده و از غیرقابل اعتماد بودن و محصولات بی کیفیت و غیراستاندارد چین و روسیه هیچ گونه رضایتی نداشته اند.

در این راستا می‌تواند به تکمیل نیروگاه هسته‌ای بوشهر توسط مسکو اشاره کرد که بیش از ۱۹ سال طول کشید یا ساخت خط مترو توسط پکن اشاره کرد که نخستین خط آن ۵ سال پس از توافق امضا شده اجرایی شد.

در سال ۲۰۱۲ م. دولت ایران تصمیم گرفت تا اقتصاد خود را به روی جهان بگشاید. به همین ترتیب روابط خود را با غرب بهبود بخشید.

هدف ایران از بازگشت به میز مذاکره، عادی سازی وضعیت خود در صحنه بین الملل، دسترسی به بازار‌های بین المللی و تامین کنندگان بیشتر، محصولات اروپایی با کیفیت بالاتر و روابط جامع‌تر با مسکو و پکن بود. سابقه تاریخی حاکی از این است که ایران نمی‌تواند تنها به غرب تکیه کند.

بنابراین، ایران به ایجاد و تعمیق روابط خود با روسیه و چین ادامه دادند.

در طی چند سال گذشته، روسیه با مشارکت در ساخت برنامه نیروگاه هسته‌ای بوشهر و فروش هواپیما و قطعات آن نقش مهم و تعیین کننده‌ای در توسعه صنعت هسته‌ای و هوافضا ایران ایفا کرده است.

به طور فزاینده آن‌ها از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در خاورمیانه و آسیای جنوبی که مهم‌ترین آن حمایت از بشار اسد در مقابل مخالفان و گروه‌های شورشی در سوریه است حمایت و پشتیبانی کرده اند.

وابستگی انرژی چین و طرح کمربندی جاده چین، ایران را به شریک بسیار جذاب چین تبدیل کرده است. پکن نقش مهمی در ایجاد زیرساخت‌های ایران از جمله برق، سدسازی، کارخانه سیمان، کارخانه فولاد، کشتی سازی، اتوبان و فرودگاه ایفا می‌کند.

همکاری دفاعی از جمله تجارت تسلیحات و تکنولوژی و تمرینات نظامی مشترک به طور فزاینده بخش گسترده‌ای از روابط ایران با چین در خلیج فارس و روسیه در دریای خزر را پوشش می‌دهد.

توافق هسته‌ای ایران، پیگیری ابتکار مشترک با روسیه و چین را آسان‌تر کرد، اما فروپاشی برجام آنچنان تاثیری بر مناسبات دو کشور با ایران ندارد. هر دو کشور حضور طولانی مدتی در بازار ایران داشته اند و هر دو درصدد راه‌هایی برای حفاظت از بانک‌های دولتی و غیردولتی خود در مقابل تحریم‌های آمریکا هستند.

در حالی که آمریکا، مصرف کنندگان نفت ایران را تشویق می‌کند تا ماه نوامبر، واردات نفت از ایران را به صفر برسانند، اما چین نه تنها با این مسئله مخالفت کرده، بلکه درصدد واردات نفت از ایران بر پایه یوان است تا خود را از تبادلات بر پایه دلار جدا کند.

به همین ترتیب در ماه آوریل، روسیه تلاش کرد تا از پول ملی برای پرداخت واردات نفتی ایران استفاده کند، زیرا چنین اقداماتی توانایی آمریکا را برای اعمال موثر تحریم‌های علیه ایران و کشور‌های دیگر را در آینده، محدود خواهد کرد.

همچنین شرکت ملی نفت چین برای همکاری مشترک با ایران در میدان پارس جنوبی - که شرکت توتال فرانسه از آن خارج شده بود - اعلام آمادگی کرد.

در حالی که ایرانی‌ها همچنان نسبت به روسیه و چین بدگمان هستند، اما چاره‌ای جز همکاری با آن‌ها ندارند. برای نمونه، پس از خروج آمریکا از برجام و توقف فروش هواپیما توسط شرکت‌های بوئینگ و ایرباس، دولت روسیه مذاکراتی را برای فروش هواپیمای مسافربری آغاز کرد و در آوریل برای فروش به توافقاتی دست یافتند.

روسیه و چین به طور موثر توانسته اند با حمایت‌های سیاسی، کمک دفاعی و اقتصادی از انزوای کامل ایران جلوگیری کنند و تلاش‌های غربی برای فشار به تهران را تضعیف کنند.

این بدان معناست که ترامپ با هدف انزوای ایران، درصدد تحمیل حداکثر فشار است تا این کشور را مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند تا به یک توافق مطلوب‌تر دست پیدا کند که این امر تا حدودی غیرعملی است؛ زیرا انزوا زمانی موثر خواهد بود که از سوی بازیگران اصلی جامعه بین الملل پیگیری شود.

امروز، ایران و شرکایش می‌توانند اثرات فروپاشی توافق هسته‌ای را کاهش دهند؛ بنابراین با توجه به منافع استراتژیک روسیه و چین در ایران، فشار‌های بی پایان آمریکا برای آن‌ها اثری نخواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با باجی که به کمونیست ها دادید و اب و خاک رو بخشیدید بایدم کمکتون کنن ولی خوبیش اینه که هممون میدونیم چین و روسیه ب شغال میگن بدو و ب سگ میگن بگیر اخرش پشت ایرانو خالی میکنن و امریکا پیروز میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین

      • بدون نام

        شک نکن آخر وعاقبت خیانتکاران به ایران وایرانی توسط همون دوستان خاله خرسه سرنگون خواهند شد چون یه باج بزرگی هم آمریکا به روسیه وچین میده که از پشت به حاکمان خنجر بزنند

      • بدون نام

        خزر شده مال روسیه بندر عباس هم مال چین چرا نباید حمایت کنن خفت از این بیشتر که خاک بفروشیم

    • بدون نام

      با باج سیبیلی ک دادید بایدم کمونیست ها ازتون حمایت کنن ولی خوبیش اینه که همه میدونیم روس و چین پشت ایرانو خالی میکنن و امریکا پیروز میشه دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا و امریکا هم چون میبینه اینا با پای خودشون رفتن تو تله روسیه خیالش راحته والان کاری با ایران نداره

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      دوتا گشور کومونیست حامی شدن مبارکه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا .کمونیست هم که اخلاق سرش نمیشه

    • بدون نام

      ازچین فقط جنسهای خراب به دست مارسیده اصلا همه چی پارسال اتفاق افتاده دولتمردان ایران یادشان رفته متاسفم بعدا میاد انم تحریم میکنه دولتم دلش خوش کرده که اینا حمایت میکن خودش تماشاچی

    • بدون نام

      در واقع ما مستعمره این دو کشوریم.و چارهای جز این نداریم.

    • بدون نام

      بله بایدکه بمونند به روسیه خزر واگذارکردیم به چین سفره ی خلیج فارس به قیمت بدبخت شدن مردم

    • بدون نام

      بله بایدکه بمونند به روسیه خزر واگذارکردیم به چین سفره ی خلیج فارس به قیمت بدبخت شدن مردم

    • بدون نام

      یکیش دریای خزر مفتی برد
      یکیش هم خلیج فارس

    • کارمند

      فعلا که خزر به روسیه و پارس جنوبی به چین واگذار شد و تا مدتی سبیلشان چرب است میمانند تا مسئولین قسمتی دیگر از ایران را حراج کنند تا باز هم بمانند.

    • بدون نام

      ازبس باج دادید جنس بنجل چینی وارد کردید دریای خزر را هم تقدیم روسیه کردید

      پاسخ ها

      • نوری

        این ۲کشور کمونیست به فکرمنافع ملی خودشانن هیچ وقت امریکا رابه ایران نمی فروشن مطمین باشید..اگرازابانماه که شدیدا تحریم های امریکا برمیگردن نگفتن که بخاطر تحریم های امریکا ما باایران معامله نمی کنیم دلتون به این ۲کشور بیشرف خوش نکنی سگ امریکا شرف به اینها دارد .

    • بدون نام

      همه جای ایران سرای چین و روسیه است برای چی پای ایران نمانند

    • m

      اینابخاطرایران نموندن بخاطرمنفعت خودشون موندن که دارن ایرانوچپاول میکنن

    • بدون نام

      با توجه به اینکه خزر را به روسیه و خلیج فارس را به چین بخشیدیم، اگر پای ما نمانند خیلی نامردند

    • بدون نام

      اشتباه می کنند

    • محمد

      تا لحظه ای که ایران نفت و گاز و ... داره این موش و گربه بازیها ادامه داره.
      به عمر ما که قد نداد.
      هر وقت اینا تموم شدن، مردم خلاص میشن از دست این دو کشور به تمام معنا جهانخوار.
      میدونی چقدره جمعیت چینیا؟؟؟
      یه جوری خدا باید روزیشون رو برسونه یا نه.
      مسئولین وسیله هستند، روزی رسان خداست.

    • سعید

      این وضع تغییر بکنه اول به نفع مسئولین و دوم به نفع مردمه

    • بدون نام

      اینو به یه بچه هم بگی میدونه تا زمانی که بصرفه که فعلا مصرفه وخوب هم مصرفه میمونن. این همه توضیح وتفسیر نمیخواد

    • بدون نام

      چرا نمونن نفت به این خوبی کجا برن بهتر از اینجا
      یه پیشنهاد دارم بهتر نیست این همه باجی که میدم به روسیه .چین ......همونو بدیم امریکا شاید تحریم ها برداشته بشه

    • بدون نام

      چرا نمونن نفت به این خوبی کجا برن بهتر از اینجا
      یه پیشنهاد دارم بهتر نیست این همه باجی که میدم به روسیه .چین ......همونو بدیم امریکا شاید تحریم ها برداشته بشه

    • مهدی شیخعلی نژاد

      روسیه وچین شک نکنین قدرپهن ایران ارزش قایل نیستن درگذشته هم همه مواردثابت شد فقط ازایران بعنوان مهره بازی استفاده میکنن درعمل خاین ترین درحق ایران بودن تاریخ ثابت کرده ظلمی که روس ها کردن هیچ حکومتی ودولتی حتی آمریکاواسراییل درحق ایران نکرده

    • بدون نام

      چین و روسیه بخاطر منفعتی که از ایران ما میبرند پشت ایران میمانند ، آن هم نه همه جا و در همه شرایط، که تاریخ به وضوح نشون داده این مسئله رو !
      من حتی حدس میزنم این یک بازی باشه و ما داریم فریب میخوریم ، آمریکا و روسیه با هم دست به یکی کردند ، آمریکا به ما فشار میاره ، روسیه میاد از ما باج میگیره و حمایتمون میکنه و پشت دست باج رو با هم تقسیم میکنند !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج