۷۵۹۱۷۰
۲۰ نظر
۵۰۰۰
۲۰ نظر
۵۰۰۰
پ

روزنامه جوان: عادل دخالت‌های بی‌ربط می‌کند

برنامه تلویزیونی نود در تازه‌ترین قسمت که دوشنبه شب روی آنتن رفت استثنائاً به دلیل حوادث تلخ اخیر در برخی ورزشگاه‌های کشور به مسئله فرهنگ تماشاگران در ورزشگاه‌ها ورودی حاشیه‌ای داشت و از این مسئله مهم با طرح یک نظرسنجی غیرکارشناسانه عبور کرد.

روزنامه جوان: برنامه تلویزیونی نود در تازه‌ترین قسمت که دوشنبه شب روی آنتن رفت استثنائاً به دلیل حوادث تلخ اخیر در برخی ورزشگاه‌های کشور به مسئله فرهنگ تماشاگران در ورزشگاه‌ها ورودی حاشیه‌ای داشت و از این مسئله مهم با طرح یک نظرسنجی غیرکارشناسانه عبور کرد.

در این نظرسنجی درباره رخداد‌های غیرفرهنگی روی سکو‌ها چهار پرسش مطرح شده که در هیچ کدام به انفعال و ضعف برنامه نود نسبت به امر فرهنگ به عنوان دلیل حوادث تلخ روی سکو‌ها اشاره نشده است، گویی برنامه نود به عنوان یک رسانه در سطح ملی رسالت فرهنگی برای خود قائل نیست و اساسا هیچ وظیفه‌ای روی دوش خود احساس نمی‌کند.

جالب است که در سؤالات طرح شده غلبه رویکرد‌های امنیتی بر راهکار‌های فرهنگی به وضوح دیده می‌شود یعنی برنامه‌ای که مجری آن همواره و در مواقع مختلف درباره مسائل مختلف با ژست‌های صلح‌طلبانه سعی می‌کند از زمین و زمان ایراد بگیرد و به عنوان نماینده صلح‌طلبی و مدارا و منش فرهنگی ابراز عقیده کند، همچنین در خصوص آشوب‌ها و بی‌اخلاقی تماشاگرنما‌ها تلویحاً توصیه‌های امنیتی و برخورد پلیسی را توصیه می‌کند و معلوم است که از دل پرسش‌هایی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت غیرکارشناسانه تنظیم شده رویکرد پلیسی به عنوان بهترین راهکار از سوی مخاطبان انتخاب شود.

چهار سؤال ترتیب داده شده در نظرسنجی مورد ذکر از این قرار است: کوتاهی فدراسیون فوتبال در جریمه و محدودیت، عدم ساماندهی هواداران و قدرت زیاد لیدرها، ضعف در کنترل عدم شناسایی و برخورد با تماشاگران مختلف، تاثیر مسائل اجتماعی روی رفتار تماشاگران.

این‌ها پرسش‌هایی است که در نظرسنجی برنامه نود مطرح شده است، اما این برنامه هیچ گزینه‌ای درباره کوتاهی برنامه پرمخاطب و پردرآمد خود لحاظ نکرده است تا یک وقت در معرض قضاوت مخاطبان قرار نگیرد. برنامه نود ترجیح می‌دهد درباره عمل نکردن به تکالیف فرهنگی‌اش درباره ورزش فوتبال اساساً در معرض هیچ قضاوتی نباشد.

نظرسنجی این برنامه پردرآمد را از این حیث می‌توان انحراف افکار عمومی تلقی کرد. عادل فردوسی پور همواره و طی سال‌های اخیر به خود اجازه داده در برنامه نود به هر موضوع بی‌ربطی ورود کند. برای مثال با جواد ظریف، وزیر خارجه کشور بدون هماهنگی گفت و گوی اختصاصی می‌کند و برای انتشار آن سازمان را تحت فشار قرار می‌دهد. شهاب الدین حسینی یا محسن تنابنده را به برنامه‌اش دعوت می‌کند و درباره سینما و ارتباط آن با فوتبال با آن‌ها گپ می‌زند.

همه این‌ها به بهانه پرمخاطب بودن برنامه اتفاق می‌افتد ولی وقتی سخن از ارتقای فرهنگ تماشاگران پیش کشیده می‌شود مغز تهیه کننده و شورای سیاستگذاری شبکه و دوستان دیگر تقریبا هنگ می‌کند که خدایی نکرده ورود به این ماجرا از دایره مخاطبان این برنامه کم نکند هرچند با کمی خلاقیت می‌توان ایده‌های عامه‌پسندی برای ارتقای فرهنگ تماشاگران اتخاذ کرد.

جالب است که عادل فردوسی پور در مقاطعی تلویحا و تصریحا ژست حمایت از ورود بانوان به ورزشگاه‌ها می‌گیرد، اما هیچ گاه از خود این سؤال را نمی‌کند که برنامه متمول او چقدر برای سالم‌سازی سکو‌ها کار کرده است. جو فرهنگی حاکم روی سکو‌ها چه اندازه برای حضور بانوان مهیاست. این را همه می‌دانند که برنامه نود صرفاً به واسطه اتکا بر حواشی مستطیل سبز تولید می‌شود و سؤال جدی این است که آیا این کافی است؟

برنامه نود طی نزدیک به دو دهه سابقه هرگز دغدغه ارتقای فرهنگ تماشاگران را جزو شرح وظایف خود تعیین نکرده است و برای همین این مسئله حتی جزو اولویت‌های دست‌چندم برنامه هم تعریف نشده است.

به نظر می‌رسد با بروز رخداد‌های تلخ اخیر روی سکو‌های ورزشگاه‌های فوتبال ضروری است برنامه نود پس از نزدیک به دو دهه از فعالیت رسانه‌ای خود تجدید نظر جدی در قالب و شکل برنامه به نفع فرهنگ تماشاگران ایجاد نماید. هر چند ضعف این برنامه در فرهنگ‌سازی فقط به تماشاگران فوتبال خلاصه نمی‌شود و در زمینه فرهنگ حاکم بر فضای فوتبال نیز نمی‌توان کارنامه موفقی مشاهده کرد.

زمان آن فرارسیده تا کارشناسان رسانه درباره یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های رسانه ملی و نقش فرهنگی آن جرئت به خرج داده و زمینه ارتقای کیفی آن را رقم بزنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mileg

      مشخصا این مطلب از کجا آب میخوره

    • بدون نام

      نودهرساله نظرسنجی میزاره بالای۹۵درصدرضایت دارن...اگه نمیدونی بدان

    • کاظم

      متنش کلا دریوری بود،روزنامه های جوان،کیهان و.... کلا روال مخالفت بی منطق با هر کسی که موافقشون نباشه کارشونه،چه ربطی داره اگه قرار به کار فرهنگی باشه شما هم روزنامه داری پس یقه خودتم گیره چرا اون همه بودجه فرهنگی رو صرف نوشتن همچین مطالب بی ارزشی میکنی،میخوای گیر بدی حداقل یه دلیل بهتر گیر بیار،با کار فرهنگی تا صد سال دیگه هم نمیشه روی اون اراذل و اوباشی که پول گرفتن تو ورزشگاهها خرابکاری کنن تاثیر گذاشت،

    • بدون نام

      بسیار تحلیل نادرستی بود. وشما همه چیز را در ید خود می پندارید.و فکر می کنید دیگران فقط باید از شما ها الگو بگیرند . زهی خیال باطل.

    • بدون نام

      آخه نویسنده بی مخ برنامه نود از همون روز اول تولید اساسش بر پایه به تصویر کشیدن حاشیه ودرست کردن حاشیه برای فوتبالیست ها بود چطور میخوای باعث از بین رفتن حواشی بشه؟ نکنه تو هم یکی از اقتصاد دانای مملکتی؟

    • ح

      هر چند نه از کیهان و نه از بچه اش یعنی روزنامه جوان بخاطر اینکه فقط نقد میکنند و هیچ راه حلی ندارند و به قولی نق نقو هستند ولی اینبار بخاطر نقد منصفانه و نیز ارایه راه حل که همان فرهنگ سازی از طریق صدا و سیما است موافقم امیدوارم این روزنامه نیز خود را اصلاح کند و واقعا جوانگرا باشد

    • بدون نام

      روزنامه جوان برای شیشه پاک کردن به مرغوبیت کیهان نیست

    • بدون نام

      دهنت رو ببند هرکس حرف حق بزنه دخالت کرده. زنده باد عادل

    • بدون نام

      کلا برنامه نود از اهداف خودش دور شده. قرار بود فقط به مسائل داوری بپردازه.

    • دانیال

      واااای خدای من یعنی فکر میکنید برنامه نود هم باید جزو گزینه ها میبود؟!!! برنامه نود در اتفاقات اخیر ورزشگاه ها چه تاثیری میتونست داشته باشه ؟ چجوری فکر میکنید شماها ؟؟؟ کوته فکری تا این حد؟!!!

    • بدون نام

      وقتی به عادل فردوسی پور رو میدید همین میشه
      باید برنامه نود حداقل برای چند سال متوقف شود
      هرچه زودتر
      دیگه رانت و پارتی بازی بسه دیگه

    • شهرام

      عالی بود . فردوسی پور واقعا دیگه داره همه کاره مملکت میشه . برای تیم ملی تصمیم میگیره و هزارتا کار دیگه که اصلا ربطی بهش نداره . ضمن اینکه توی نظر سنجی فقط اقوام و دوستان خودشون برنده میشن که این خودش خیلی جای بحث داره .

    • ali Katrina

      از عادل دلِ خوشی ندارم، به نظرم گزینه‌ها هم بی ربط بود، ولی انصافا این تحلیل دیگه داغون بود، فقط یه سوال پیش میاد ک مگه همین روزنامه در راستای ارتقای فرهنگ جامعه و فوتبال به عنوان یه نهاد فرهنگی ک میلیون‌ها تومان از اینور و اونور بودجه میگیره چکار کرده؟؟؟؟؟
      و اگ فکر می‌کنید نود هرگز هیچ کاری واسه فوتبال نکرده نشون میده یه نود دیگه تو یه شبکه دیگه رو دوشنبه شب‌ها می‌بینید

    • یکی

      وقتی یکی که چیزی حالیش نباشه بشه سردبیر یه روزنامه همینه.
      الان به همین روزنامه جوان بگید واقعا جواب این سواله یکی از همین چهارتا گزینه نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      شما برو مطالب و گزارشای خیلی جذاب و خوندنی خودت پخش کن به این کارا هم کاری نداشته باش،

    • احمد ناصری

      راستی این کیهان و جوان تا کی میخوان با رانت روزنامه بدن بیرون

    • بدون نام

      میشه فضولی نود نکنی

    • ف.ازادبخت

      عجب این روزنامه کسی بهش اهمیت نمیده بخاطرخط وخطوطی که داره حالا کارشناس شناس شده چقدر این گیرت احمقانه است جوان!!!؟؟؟

    • ایرانی

      برنامه نود با نشون دادن معضلات فوتبال داره نقش خودشو ایفا میکنه . نکنه توقع داری حل این معضلات هم جزو وظایف نود و عادل فردوسی پوره؟! اونوقت میشه بفرمایید شما با این همه ادعا غیر از حسادت نقشتون چیه؟

    • بدون نام

      نود؛ برنامه ای خوب و موفق

    • شهین سیفی

      راست میگند دست خودی را رو میکنه تعداد زیادی اقا زاده ها فرزند ورزشی ها بودند یا سلطان ما نمدونستیم برنجها را میلیاردی پسرش دزدید یا اقا زاده تاج یا رویانیان گدا که دارند میبرند زندان او نمدانستند خودی هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج