جاباما
۷۵۹۴۲۴
۲۰ نظر
۵۴۴۷
۲۰ نظر
۵۴۴۷
پ

۸ نکته جالب در مورد دریای خزر که شاید تاکنون نمی‌دانستید

موضوع امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، به‌ویژه در روز‌های گذشته به یک مساله ملی نزد بسیاری از شهروندان تبدیل شده؛ جایی که مردم نگرانند دولت نتواند از حقوق «ملت» در دریای خزر دفاع کند. این حجم از توجه مردم همیشه در صحنه ایران‌زمین ما را بر آن داشت تا نکاتی جالب و خواندنی در مورد دریای خزر را به اطلاع کاربران برسانیم تا کسانی که مدعی حق‌گیری هستند دست‌کم با ویژگی‌های بزرگ‌ترین دریاچه جهان تا حدی آشنا شوند.

وبسایت روزیاتو: مناقشه تعیین خط بستر و سهم آبی کشورها در دریای خزر سال‌ها‌ست که به یک چالش جدی میان کشورهای حاشیه این دریا بدل شده است. مسئله‌ای که به ویژه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ و تغییر وضعیت بازیگران حاضر در این مجادله از ۲ به ۵ شرایط پیچیده‌تری را پدید آورده است.

اما موضوع امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، به‌ویژه در روزهای گذشته به یک مساله ملی‌ نزد بسیاری از شهروندان تبدیل شده؛ جایی که مردم نگرانند دولت نتواند از حقوق «ملت» در دریای خزر دفاع کند. این در حالیست که افراد صرف نظر از تخصص، دانش و میزان مطالعه، خود را در جایگاه مدعی قرار می‌دهند و مذاکره کنندگان، دیپلمات‌ها، وزارت خارجه، دولت و حتی کل نظام سیاسی ایران را به اتهام آنچه آنها «خیانت علیه منافع ملی ایران زمین» می‌خوانند به باد انتقاد تهمت و دشمنام می‌بندند.

۸ نکته جالب در مورد دریای خزر که شاید تاکنون نمی‌دانستید

این موضوع به شکل غیر عادی‌ای عمومیت پیدا کرده است. بسیاری از رسانه‌های داخل و خارج ایران هم در ساعت‌های قبل و بعد از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، با انتشار تحلیل و مصاحبه و کارتون و کاریکاتور، خشم خود را نسبت به «آب رفتن سهم ایران در دریای خزر» ابراز کردند.

این حجم از توجه مردم همیشه در صحنه ایران‌زمین ما را بر آن داشت تا نکاتی جالب و خواندنی در مورد دریای خزر را به اطلاع کاربران برسانیم تا کسانی که مدعی حق‌گیری هستند دست‌کم با ویژگی‌های بزرگ‌ترین دریاچه جهان تا حدی آشنا شوند. برای این منظور در ادامه همراهمان باشید.

آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر است

۸ نکته جالب در مورد دریای خزر که شاید تاکنون نمی‌دانستید

دریای خزر یک جزیره ایرانی موسوم به آشوراده دارد. جزیره آشوراده با وسعتی حدود یک‎هزار و ۲۰۰ هکتار از شرق به تنگه‎ای باریک موسوم به تنگه «چپق اوغلی» و از غرب به کانال طبیعی «خزینی» و ادامه شبه جزیره «میانکاله» و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‎شود که طرفداران محیط زیست معتقدند می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل شود.

۸ نکته جالب در مورد دریای خزر که شاید تاکنون نمی‌دانستید

آشوراده در سه کیلومتری بندر ترکمن قرار دارد. این جزیره تا پیش از سال ۷۲ خورشیدی قابل سکونت بود اما زمانیکه در سال ۱۳۷۲ سطح آب دریا بالا آمد، مردم با سیلی مواجه شدند که آنها را مجبور به مهاجرت کرد و جزیره بدون سکنه تنها ماند.

دریای خزر، ته‌مانده‌ی اقیانوسی‌است که دیگر نیست

۸ نکته جالب در مورد دریای خزر که شاید تاکنون نمی‌دانستید

دریای خزر در گذشته بخشی از اقیانوسی به نام «تتیس» بود. تتیس اقیانوسی در دوران باستان بوده که بین دو قاره به‌نام‌های گوندوانا و لوراسیا قرار داشته. اما با گذشت زمان، بخشی از ابرقاره گوندوانا از آن جدا شد و بعدها صفحه هند-استرالیا را تشکیل داد. این بخش که دایما در حرکت بوده در نهایت به اوراسیا نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود تا آنکه برخورد آن با اوراسیا به پایان تتیس می‌انجامد و پدید آمدن رشته کوه هیمالیا را رقم می‌زند.
در حال حاضر، هند، پاکستان، اندونزی و اقیانوس هند جای تتیس را گرفته‌اند.

دریای خزر نام‌ها و عناوین گوناگونی دارد

۸ نکته جالب در مورد دریای خزر که شاید تاکنون نمی‌دانستید

دریای خزر که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود، با عناوین مختلفی در سراسر جهان یاد می‌شود؛ از جمله می‌توان به «دریای کاسپین»، «بزرگ‌ترین دریاچه جهان»، «کوچک‌ترین دریای خودکفای کره زمین» یا «بزرگ‌ترین پهنه آبی محصور در خشکی» اشاره کرد.

دریای کاسپین کمتر از ۵ متر عمق دارد

۸ نکته جالب در مورد دریای خزر که شاید تاکنون نمی‌دانستید

دریای خزر حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر طول، بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر عرض دارد، عمق آن به‌طور میانگین کمتر از ۵ متر است و سطح آن در حدود ۲۸ متر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است. باید بدانید که قسمت شمالی این دریا به‌قدری کم‌عمق است که فقط نیم درصد آب دریا در یک‌چهارم شمالی آن قرار دارد.

دریای خزر بهترین منبع برای کسب درآمد است

۸ نکته جالب در مورد دریای خزر که شاید تاکنون نمی‌دانستید

دریای خزر مملو از ذخایر نفت و گاز است که در زیر بستر دریا واقع شده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد حجم ذخایر تخمین زده شده نفتی در دریای خزر حدوداً برابر با ۵۰ میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی تأیید شده هم برابر با ۲۵۷ هزار میلیارد فوت مکعب بوده‌است؛ که این ارقام ۴٪ از ذخایر گاز و نفت دنیا را تشکیل می‌دهد. البته انواع ماهیان خاویاری هم از دیگر منابع مهم دریای خزر بشمار می‌رود. دریای مازندران محیطی مناسب برای زندگی و رشد مرغوب‌ترین ماهی‌های خاویاری جهان بشمار می‌رود به‌طوریکه ۹۰ درصد صید ماهیان خاویاری مختص به این دریاست.

جهت جریان آب دریای کاسپین سبب آلودگی ساحل ایران می‌شود

۸ نکته جالب در مورد دریای خزر که شاید تاکنون نمی‌دانستید

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا سواحل دریای خزر در ایران تا این اندازه آلوده و کثیف است؟ علاوه بر رعایت نکردن خود مردم که ساحل را با سطل زباله اشتباه می‌گیرند، باید بدانید که جهت جریان آب این دریاچه از سمت شمال غربی به جنوب شرقی است. همین جهت جریان و عمق زیاد آب در سواحل ایران منجر به تجمع انواع آلودگی‌های این دریاچه در سواحل ایران به میزانی بیشتر از کرانه‌های دیگر کشورها می‌شود.

آلودگی ناشی از عملیات اکتشاف و استخراج نفت خزر را تهدید می‌کند

۸ نکته جالب در مورد دریای خزر که شاید تاکنون نمی‌دانستید

آلودگی معضلی جدی و خطرناک برای دریا خزر بشمار می‌رود به‌طوری‌که با ورود سالیانه ۱۲۲ هزار و ۳۵۰ تن آلودگی از کشورهای حاشیه این دریا به ویژه آلودگی ناشی از عملیات اکتشاف و استخراج نفت، محیط دریای کاسپین را آلوده کرده و گونه‌های زیستی این دریا را در معرض خطر جدی قرار داده‌است.

نام خزر توهین به ایرانی هاست!

۸ نکته جالب در مورد دریای خزر که شاید تاکنون نمی‌دانستید

بسیاری معتقدند نوشتن نام خزر برای دریای شمال ایران، توهین به ایرانی هاست! برای اینکه خزرها، قومی بوده اند که در دوران های مختلف به ایران می تاختند. خزرها به همراه دیگر اقوام بیابان‌گرد شمال قفقاز، در زمان ساسانیان، بارها و بارها به سرزمین ایران می‌تاختند و پس از حضور کوتاه مدت خود معمولاً به دست سپاه ساسانی از مرزهای ایران بیرون رانده می‌شدند. این قوم هم‍‌واره با بیزانس بر ضد ایران هم‌پیمان بود. بنای استحکامات بزرگی چون شهر دربند در شمال قفقاز در عهد ساسانیان، که برای جلوگیری از حملات خزران صورت گرفت، هنوز پا برجاست.

چرا کاسپین؟

۸ نکته جالب در مورد دریای خزر که شاید تاکنون نمی‌دانستید

کاسپین نامی است که اروپائی‌ها و دیگر مردمان جهان برای دریای شمال ایران به‌کار می‌برند. فارسی زبانان نیز از جمله تاجیکان آن را «کاسپین» می‌نامند. کاسپین خود از نام قوم آریایی کاسپی (یا کاسّی) گرفته شده‌است که ابتدا در کرانه‌های غربی تا جنوب غربی آن ساکن بوده‌اند و به تدریج تا کرانه‌های جنوبی آمدند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Shaqyq

      حالا که دریامونو نصف کردن مهم شد /:

      پاسخ ها

      • گیلک

        من نمی دونم شما چه اصراری دارید همه عالم و آدم رو آریایی بنامید؟ در حالیکه خود آریایی ها اصلا در هاله ای از ابهام اند! عوامفریبی هم حدی داره! کاسپین ها اقوام بومی پیشاآریایی بودند .هر چند که اصلا در شمال ایران اقوام هندواروپایی چندانی ورود نکردند ...

      • بدون نام

        گیلک چقدر طول کشید متنو حفظ کنی/=

      • آتش خاموش

        موافقم باهات

    • بدون نام

      چه نصف چه یک بیستم مگه فرقی داره؟مگه پولش تو جیب من و تو میره ؟؟ یهو درامد کل سه سالش گم میشد بعدش جک میساختیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وطنمونه میفهمی وطن

    • بدون نام

      کاسپین رو میدونستم ولی خدایی برترینها خوشت میاد عذابمون بدی ها

    • پریسا (همون پری)

      به به

    • علیرضا حسینی

      عمق خزر پنج متره بطور میانگین .این نحوه اطلاع رسانی اشتباه ،درستش حداقل عمقش بگو چقدره حداکثر عمش رو هم بگو.

      پاسخ ها

      • روح اله

        عمق ۵ متر اشتباه است . میانگین ۷۰۰ متر به بالا است

    • بدون نام

      در مورد عمق که نوشتید 5 متر اشتباهه. عمق دریای خزر بین 25 تا 1000 متر است.

    • مصطفی

      تنها چیزی که راجع دریای خزر میدونم اینه که دیگه سهممونو فروختن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سهممونو فروختند !!! کل نظری که یک عوام که ذهنش در اختیار خودش نیست می تونه بگذاره!! به وقتش تبدیل میشین به پیاده نظام آمریکا برای نابود کردن ایران!

    • بدون نام

      عزیز چرا اطلاعات غلط میدی عمق در سواحل ایران بیشتر از 980 متره وبطور میانگین 180 متر عمق داره

    • بدون نام

      تازه بردنش ....
      ما همه هیچ

    • بدون نام

      کاسی ها اریایی نبودن یه قوم بودن که قبل از ورود اریاییا در کنار تمدن ایلام زندگی میکردن

    • بدون نام

      مگه تو عمق 5 متر کشتی میتونه بره؟ 5 مترو از کجا آوردی؟

    • shahrokh

      دریای مازندران از نظر وسعت حدود 438 هزار کیلومتر مربع تقریبا یک چهارم مساحت ایران وسعت دارد طول دریاچه 1205 تا 1280 کیلومتر و پهنای آن 202 تا 554 کیلومتر می باشد و عریض ترین نقطه آن کمی با
      لاتر از سواحل جنوبی قرار دارد. عمق متوسط آن 180 متر و گودترین نقطه که نزدیک سواحل ایران واقع شده 980 متر عمق دارد حجم آب آن 790 هزار کیلومتر مکعب و سطح آب آن از سطح آب های آزاد 28 متر پایین تر است.

    • بدون نام

      بقول رفیقمون چون فروختنش عمقشو 5متر میگن تا ناچیز جلوه بدن عامو مگه استخره!

    • ملیکا

      عمقش پنج متر نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج