۷۵۹۹۴۴
۱۸ نظر
۵۰۱۳
۱۸ نظر
۵۰۱۳
پ

تکذیب ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در خنداب

فرماندار خنداب گفت: اینکه در شهرستان خنداب به صورت غیرقانونی ازدواج زیر ۱۳ سال رخ داده باشد، صحت ندارد و گزارشی که کارشناس مرکز بهداشت ارائه کرده فاقد مولفه‌ها و شاخص‌های زمانی و مکانی دقیق و رسمی آماری است.

خبرگزاری ایسنا: فرماندار خنداب گفت: اینکه در شهرستان خنداب به صورت غیرقانونی ازدواج زیر ۱۳ سال رخ داده باشد، صحت ندارد و گزارشی که کارشناس مرکز بهداشت ارائه کرده فاقد مولفه‌ها و شاخص‌های زمانی و مکانی دقیق و رسمی آماری است.

عبدالرضا حاج‌علی‌بیگی درخصوص آمار عنوان شده در مورد عقد دختران زیر ۱۰ سال در خنداب، که توسط کارشناس مسئول مرکز بهداشت استان در کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده مطرح شده بود، توضیح داد: گزارشی که این کارشناس مطرح کرد دارای چند نقص است.

وی مشخص نبودن بازه زمانی این ازدواج‌ها و قید نشدن وضعیت آمار‌ها مبنی بر رسمی یا غیررسمی بودن آن‌ها را، نواقص گزارش ارائه شده عنوان کرد و گفت: ازدواج‌های زیر ۱۳ سال توسط قانون قابل پذیرش نیست و امکان ثبت آن وجود ندارد مگراینکه شروط سه‌گانه‌ای که قانونگذار برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال لحاظ کرده است، تامین شود.

فرماندار خنداب ضرورت وجود اذن پدر، گواهی و اجازه دادگاه و لحاظ شدن شرایط کودک براساس کنوانسیون مربوطه را شروط سه‌گانه مذکور دانست و تصریح کرد:

این شرایط در قانون صراحت دارد، ولی هیچیک از این شروط و ابعاد حقوقی موضوع در گزارش کارشناس مسئول مرکز بهداشت استان مرکزی ذکر نشده است.

علاوه بر این، محل وقوع این تعداد عقد (روستا یا شهر) و رسمی یا غیررسمی بودن آن مطرح نشده است و به صورت کلی تعداد و آماری را ذکر کرده‌اند که احساسات مردم شهرستان خنداب را جریحه‌دار کرده است.

وی تاکید کرد: با بررسی انجام شده توسط فرمانداری خنداب و گفتگو با مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی، وی بیان کرد که براساس آمار‌ها هیچ اتفاق غیرقانونی در این خصوص واقع نشده است که نیاز به مداخله باشد.

حاج‌علی‌بیگی با بیان اینکه بررسی‌های میدانی در این راستا در شهرستان آغاز شده است تا اگر نکته‌ای باشد بررسی شود و پاسخ آن را ظرف یکی دو روز آینده مطرح خواهم کرد، ادامه داد:

قانون در مورد ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال ممنوعیت ایجاد کرده است مگر با تامین شرایط سه گانه مذکور و کارشناس مسئول مرکز بهداشت باید این شرایط را در ارائه گزارش خود مدنظر قرار می‌داد که بر این اساس، این آمار، آمار واقعی نیست.

وی در خصوص طرح سوال از کارشناس مربوطه جهت شفاف‌سازی آمار‌های ارائه شده عنوان کرد: با کارشناس مربوطه شخصا صحبت نکردم، اما با مدیران ارشد این کارشناس صحبت کردم و آمار ارائه شده را غیرواقعی عنوان کردم.

فرماندار خنداب تصریح کرد: آمار ارائه شده متاسفانه باعث سوء‌استفاده سایت‌ها و رسانه‌های معاند شده است، در گزارش‌ها و آمار‌های رسمی کشور تعدادی از این ازدواج‌ها که تعداد بالایی بود ذکر شده است، اما اینکه در شهرستان خنداب به صورت غیرقانونی ازدواج زیر ۱۳ سال رخ داده باشد، صحت ندارد.

قانون باید فصل‌الخطاب باشد و اگر یک فعال حوزه بانوان و کودکان نسبت به قانونی نقد دارد باید از سازوکار تعریف شده برای پیشنهاد اصلاح قانون استفاده کند.

به گزارش ایسنا، کارشناس مسئول مرکز بهداشت استان مرکزی پیش از این در کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده که با دستور کار تبیین و تشریح وضعیت زنان روستایی در جهاد کشاورزی استان برگزار شد، با اشاره به ازدواج دختربچه‌ها در روستا‌های استان گفته بود:

شهرستان خنداب در این زمینه نسبت به سایر شهرستان‌های استان دارای شرایط ویژه است بطوریکه در این شهرستان ۳۵ دختر زیر ۱۰ الی ۱۳ سال عقد شده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      توی خیلی از روستاها ازدواج سن کم برای دخترها رواج داره و قابل انکار نیست

    • idah0111

      مسئولین ما تنها کاری که از دستشون بر میاد تکذیب کردنه

    • بدون نام

      اون گزارش رو خوندم و گریزی زده بود که یه فریاد وامصیبتا زده باشه!!!!! ! شاید مواردی بوده اما بدون سند وامار وارقام فقط حکایت از کذب بودن دارد وبه اون بانو یه کارت زرد نشون بدید

    • بدون نام

      بازهم تکذیب اه اه اه اه اه حال انسان ازشماهابی شرفهای احمق بهم می خورد وقتی ایرانی نجیب چهل سال خودش رابه حماقت می زند احمق های واقعی یاورشان می شود

    • بدون نام

      "ازدواج‌های زیر ۱۳ سال توسط قانون قابل پذیرش نیست و امکان ثبت آن وجود ندارد مگراینکه شروط سه‌گانه‌ای که قانونگذار برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال لحاظ کرده است، تامین شود"
      اول میگه امکان ثبت وجود نداره بعد میگه اگه شروطش رعایت بشه امکان ثبتش وجود داره
      خوب چرا میپیچونی قضیه رو بگو تو مملکت ما میشه دختر بچه 10 ساله رو عقد کرد دیگه

    • بدون نام

      اقای فرماندار تو دروغگو ئی حتما باید مجازات بشی چون ازدواج دختر ده سال جنایت هست و قانون شکنی

    • بدون نام

      این یعنی اینکه صحت داره ولی مهم نیست
      مملکت مسایل مهمتر دارد
      ازدواج در اسلام سنت پسندیده ای است و این خبرها هیچی رو ثابت نمی کنه

    • بدون نام

      بابا خسته شدیم از بس که خبر دادید بعد تکذیب کردید کم مونده تو خبراتون بگید الان اینجا ایرانه فردا تکذیب کنید ...... جمع کنید این خبرای دوزارری رو .........

    • بدون نام

      چرا نصف اخبار شده تکذیب

    • بدون نام

      خداوکیلی خجالت بکشد به خدا.مسخره کردید ملتا. همش تکذیب تکذیب.ادم شک میکنه نکنه مسولین از کره دیگه اودن یا از جایه دیگه اودن ملتا شبیه خودشو فرض کردن.اول تکذیب بعد در دست بررسی.ساسنسور چی مرد باش تایید کن

    • بدون نام

      من میگم از این به بعد هر خبری رو اول تکذیبیه شو بیارین رو سایت بعد خود خبر رو

    • بدون نام

      چرا همش دنبال توجیه و پاک کردن صورت مسئله هستید ....

    • رضا

      مگه میشه؟ مگه داریم؟

    • بدون نام

      لعنت به مکذبین

    • بدون نام

      ما تو روستا اقوام داریم خیلیا عقد عادی میکنن بدون ثبت بعدا شایدم بعد از عروسی ثبت میکنن

    • بدون نام

      تکذیب=تایید

    • بدون نام

      بابا گناه داره از تجاوز بدتره این کار دوام نمیاره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی هم خوبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج