۷۶۰۰۹۶
۱۸ نظر
۵۰۰۲
۱۸ نظر
۵۰۰۲
پ

شعبده‌بازی دوباره بانک‌ها با نرخ سود

به موازات اعلام بسته ارزی دولت و کاهش نرخ‌ها در بازار، بانکها نیز رقابتی را با بازار ارز برای جذب منابع آغاز کرده‌اند و حتی پای سودهای ۲۲-۲۳درصدی هم به نظام بانکی دوباره باز شده است.

خبرگزاری مهر: به موازات اعلام بسته ارزی دولت و کاهش نرخ‌ها در بازار، بانکها نیز رقابتی را با بازار ارز برای جذب منابع آغاز کرده‌اند و حتی پای سودهای ۲۲-۲۳درصدی هم به نظام بانکی دوباره باز شده است.

بازار ارز هنوز هم تب و تاب خاص خود را دارد. نرخ‌ها اندکی متعادل شده و صرافی‌ها مشغول به کار شده‌اند، اما هنوز هم دلال‌ها در بازار فعال‌ هستند و تلاش می‌کنند تا بلکه بتوانند دوباره نبض بازار را در دست گیرند. اگرچه صرافی‌ها همیشه برای آنها یک رقیب جدی به شمار می‌روند. اکنون، هم صرافی‌ها تلاش دارند نقش‌آفرین میدان باشند و هم دلالان می‌خواهند خود را از تب و تاب نیندازند.

در این میان دولت می‌گوید که نرخ‌ها در بازار کاهش یافته و روند کاهشی در بازار ادامه خواهد یافت؛ چراکه هنوز هم دلار و یورو، حباب دارند و باید تا جایی که امکانش وجود دارد، حباب آنها تخلیه شود؛ دولت امیدوار است که بتواند برنامه‌های منطقی خود را در این حوزه پیاده‌سازی کند.

به هر حال هنوز هم اخبار ضد و نقیض و شایعاتی که در بازار وجود دارد، باعث شده وسوسه حضور در این بازار خاتمه نیابد و هنوز هم بخشی از نقدینگی در سودای حضور بازار ارز را دارد؛ شاید مقاومت در برابر کاهش نرخ به همین خاطر حجم بالای نقدینگی باشد که در ماههای گذشته با برخی سیاست‌های غلط، روانه بازار ارز شدو توازنش را بر هم ریخته است.

اما اتفاق دیگری که به موازات بازار ارز اکنون در بازار پولی و مالی کشور در حال رخ دادن است، سپرده‌های بانکی و بازی بانکها برای جذب سهمی بیشتر از نقدینگی در دست مردم باشد. دوباره برنامه‌های سودهای جذاب در نظام بانکی، پرونده خود را گشوده و بانکها با نرخ‌های متنوعی که دارند، تلاش دارند تا سهم بیشتری از آن بستانند.

گزارش میدانی مهر از شعب بانکی نشان می‌دهد که برخی بانکها به مشتریان خاص خود، حتی نرخ‌های سود بالای ۲۲ درصد را هم پیشنهاد می‌دهند و در اعلام رسمی خود، برای سپرده‌های خرد و اندک نیز نرخ از ۱۵ درصد مصوب شورای پول و اعتبار با ترفندهایی همچون انتشار اوراق گواهی سپرده ویژه، به ۱۸ درصد افزایش یافته است.

در بهترین حالت، برای نرخ‌های سود بانکی در سپرده‌های با رقم چندصد میلیونی، نرخ بین ۲۰ تا ۲۳ درصد و در بدترین حالت برای سپرده‌های صدهزار تومانی تا چند ده میلیونی، نرخ سود ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است که البته در قالب گواهی سپرده بانکی با مجوز بانک مرکزی از سوی برخی بانکها عرضه شد.

گویا برخی شعب با اجازه‌ای که از سیاستگذار پولی و ارزی دریافت کرده‌اند، تلاش دارند که نرخ را برای مردم جذاب کنند؛ چراکه بخش عمده‌ای از سپرده‌های مردم از بانکها خارج شده و به سمت بازارهای سوداگری از جمله طلا و سکه و همچنین ارز رفته است و بنابراین بانکها باید با ایجاد جذابیت در نرخ سود، آن را باز هم جذب کنند.

بررسی‌های منابع رسمی از جمله اتاق بازرگانی تهران، حکایت از آن دارد که طی فصل اول سال ۹۷، حدود ۴.۵ هزار میلیارد تومان از حجم سپرده‌های بلندمدت در نظام بانکی کاسته شده است و در پایان خرداد سال جاری هم، حجم سپرده‌های بلندمدت به رقم ۸۳۵.۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

شعبده‌بازی دوباره بانک‌ها با نرخ سود

بنابراین نظام بانکی امیدوار است که بتواند بخشی از سپرده‌ها که بعد از اجرای سیاست‌های غلط ارزی از بانکها خارج شده و روانه بازار سکه و ارز شده است را جذب کرده و وارد پروژه‌های جدیدی کند که برای هر دو طرف، مردم و بانک، سود داشته باشد.

در همین رابطه، عبدالناصر همتی اعلام کرده است که در رابطه با سود و اضافه برداشت با بانکها به زودی صحبت خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفته که بانک مرکزی وظیفه دارد تا ارزش پول ملی را حفظ کرده و تورم را کنترل نماید؛ این در حالی است که بانکها باید ضوابط جدید را رعایت کرده و از خلق پول جلوگیری کنند.

همتی به این نکته هم اشاره کرده است که پس از ساماندهی بازار ارز، به بانکها خواهد پرداخت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بردولت بی عرضه و ماست ملنگ کار که جزدروغ ونخوت چیزی ازو باقی نیست حنای مکاران حیله گر رنگی ندارد

    • رفیعی نسب

      تازمانی که سود بانکی دولتی به عمل بالانیاد مردم خوب کاری کردن ازبانک خارج کردن ان دوبارهم کاهش دادن اشتباه بوده خلاصه اینکه اگرقرارافزایش بدین یه فکریهمبرای تسهیلات بکنید بعدا روحانی میگه کاهش داشته کجا داشته

    • بدون نام

      کارمندان بانک این همه درآمد دارند ...از نظر شرعی خودشان برسی کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو اگر می تونید یک روز جای کارمند بانک کار بکن. بهروری. تمام ادارت. زیر یک ساعت جز کارمندان بانک

    • بدون نام

      این پولی که دست مردمه تمام بازارها را به هم ریخته سود بانکی به خدا به پیر به پیغمبر هیجای دنیا این همه سود به سپرده نمیدن

    • بدون نام

      تا سفره رانت و نفوذ سیاسی چهار دهه اخیر دلالها و واسطه ها برچیده نشود محاله وضعیت اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، ................ جامعه درست شود .

    • بدون نام

      بهترین راه برای حل مشکل بازار افزایش سود سپرده‌های بانکی است تا پول ازبازار خرید سکه وارز ودیگر وسایل دور شود که قطعا باعث پایین آمدن قیمت ها خواهدشد حداقل برای مدتی اگر سود بانکی افزایش پیدا کند بازار سکه وارز وگرانی وسایل خانگی از این تب وتاب خواهد افتاد الان سکه وارز که بماند فروشنده‌های لوازم خانگی هم اجناس رو در انبار ها گذاشته وفروش ندارن منتظر گرانتر شدن نشسته اند. مردم از خارج وسایل خانگی تهیه کنن؟

    • بدون نام

      وقتی دولت با افزایش قیمتها دارد جبب مردم را خالی میکند و صنعت و تولید واشتغال را نابود میکند چه توقعی از بانکها داشته باشیم.

    • محمد

      از آن جایی که مردم نمی توانند سرمایه گذاری مطمعأ داشته باشند .بانکها باید سپردهای مردم را جذب کنند و در بخش تولید سرمایه گذاری که هم کارخانه ها به فعالیت برسندو هم مردم از سرمایه‌گذاری خود نگران نباشد وبه سود مورد نظر خود برسند.

    • بدون نام

      بانکی که 23 یا 22 درصد می دهد با ورشستگی روبه رو هستند مردم باید مواظب پولهایشان باشند

    • بدون نام

      بانک آینده سود ۲۲درصد میده .بعد یه ماه هم میتونی برداشت داشته باشی

    • بدون نام

      چه بهتر که سود سپرده بیشتر بشه تا تواین آشفته بازار اقتصاد کمی از نقدینگی ها کم بشه وبازارها سامان بگیره.در واقع دلیل اصلی افزایش قیمت ارز وسکه همین سیاست غلط بانک مرکزی در کم کردن نرخ سود سپرده ها بود که سیل ویرانگر نقدینگی به سوی بازار ارز وسکه روان شد وانچه نباید بشود،شد.

    • محسنی منش

      یکی از علل توقع سود زیاد و بی زحمت برخی از مردم( ثروتمندان جامعه) ، ربا ، دلالی و قاچاق و رانت می باشد که سودهای هنگفت و ثروت های باد آورده در مدت کم بدون زحمت ، تلاش یا خدمت به جامعه نصیب گروهی خاصی از جامعه می شود و باعث تشویق بقیه سمت این بازار کاذب و بی دردسر می گردد.
      در حالی که خدمات و تولید به خلاقیت ، ابتکار ، برنامه ریزی ، زحمت و سرمایه گذاری زیاد نیاز دارد و سود متعارفی بابت آن بدست می آید .

      باید هر طور شده جلو ربا و سود زیاد بانک ها گرفت. ( ربا بدلیل اقتصادی نشدن خدمات و تولید و توقف آنها و همچنین فرار سرمایه به سمت دلالان و قاچاچیان باعث ضرر و زیان مردم می شود. کار برای نیروی ایجاد نمی شود و کالا و خدمات روز به روز گرانتر می شود )

    • بدون نام

      آیا مردم میدانند که سود سپرده های بانکی برای کارمندان بانکها پایین نیامده وبانکها همچنان به کارمندان خود سود22درصد میدن؛اینو از فامیل نزدیکمان که کارمند بانک است شنیدم؛سران ومسولین ودور وبریهاشونم که وامهای میلیاردی میگیرن وپس نمیدن این وسط فقط سر ما مردم معمولی وکارگران وکارمندان بعضی ادارات بی کلاه مونده

    • بدون نام

      همه گرانی ها از بانک مرکژی شروع شد فرد بیسوادی مثل سیف
      مسول آن بود

    • بدون نام

      سود بانک هارا تا 23 درصد بلا ببرید

    • سانسورچی تاکی سانسور؟؟؟؟؟؟؟

      مهمترین مشکل جامعه ما دروغ گفتن مسئولان کشور است کاش یه دادگاه تشکیل میشد بنام (دادگاه اعدام دروغگویان ) بعد هرکس ازمسئولان دروغ میگفت اونجامحاکمه میشد بعداعدام میکردندتابرای بقیه درس عبرتی میشد

    • رضا حسنی

      هموطنان عزیز؛ مراقب حربه جدید بانک ها باشید.بنده بعنوان مشتری در بانک آینده حساب سپرده 23% داشته ام.
      متاسفانه ععی رغم تبلیغات وسیع این بانک؛ در یک اقدام غیر عالانه؛ یکطرفه سود سپرده ها را به 21% تغییر داده و بدتر از آن از زمان این تغییر یک جانبه در کاهش سود؛ بمدت یک ماه موجودی مشتریانش با آخرین موجودی را بلوکه کرده است .اگر کسی هم قصد برداشت داشته باشد؛ به مبلغ برداشتی هیچ سودی تعلق نمی گیرد.
      جالب اینکه در این خصوص هیچگونه اطلاع رسانی ننموده است.
      اگر هم اعتراض کنید، کارمند شمارا به معاون؛ و معاون به رییس و رییس هم کارمندو... پاس می دهد.
      پس خواهشا" خیلی مواظب تبلیغات خوش آب و رنگ آنها باشید.
      امیدوارم مجددا حادثه بانک "تات"تکرار نشود.
      برای اثبات عرایض بنده؛ خودتان می توانید قضیه را امتحان کنید. هرچند که متاسفانه در این مملکت ؛ کسی پاسخگو نمی باشد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج