۷۶۰۴۸۱
۱۸ نظر
۵۰۱۲
۱۸ نظر
۵۰۱۲
پ

واکنش کرباسچی به تجمع قم

روزنامه ایران با غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در باره تجمع ضددولتی جمعی از طلاب در قم که در ان شعارهایی علیه دولت داده شد، مصاحبه کرده است.

روزنامه ایران با غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در باره تجمع ضددولتی جمعی از طلاب در قم که در ان شعارهایی علیه دولت داده شد، مصاحبه کرده است.

بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

برخی از طلاب حوزه علمیه قم، تجمعی را روز پنجشنبه شکل دادند و در آن هجمه‎‎هایی علیه دولت در قالب شعارهای خود داشته‎اند. چرا فقط دولت از سوی این طیف محکوم می‎شود و تلاش می‎شود که نقش سایر نهادها در پدید‌آوری وضعیت فعلی کشور دیده نشود؟

اگر در کشور آزادی وجود داشته باشد و دستگاه‎های اجرایی و بخصوص دولت که در رأس نظام اجرایی کشور قرار دارند مخاطب اعتراضات مردم قرار بگیرند، خوب است. مهم این است کسانی که حرف و اعتراضی علیه دولت دارند، در ابراز احساسات خود آزاد باشند. این آزادی می‎تواند یا به‌صورت فردی باشد یا به‌صورت اجتماعاتی که نمونه آن را روز پنجشنبه دیدیم.

واکنش کرباسچی به تجمع قم

این نقطه منفی‎ای نیست. می‌توان گفت باعث افتخار است که یک دولت مخالفان خود را در هرجایی، از دانشگاه گرفته تا حوزه و بازار و خیابان‎ها تحمل کند و اجازه دهد تا انتقاد کنند. البته کلماتی که به‌کار برده می‌شود و شعارهایی که سر داده می‌شود و پلاکاردهایی که نوشته می‌شود، اگر جنبه توهین و اتهام و افترا داشته باشد، بالطبع پذیرفته نیست و در جامعه هم اثر معکوس خواهد داشت.

طلبه‎ها هم بخشی از جامعه هستند و حق دارند در رابطه با مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی کشور چه به‌صورت فردی و چه به‌صورت جمعی ابراز نظر و مسائل خود را مطرح کنند.

اما این اولین‎بار نیست شعارهایی که هدفی جز تخریب دولت را دنبال نمی‎کنند از سوی برخی حوزویان مطرح می‌شود...

حوزه‎ها امروز سر و سامانی هم پیدا کرده و مدیریت نسبتاً متمرکزی هم در آنجا حاکم است. اینگونه نیست که هرج و مرجی وجود داشته باشد و هرکسی بتواند هر حرکتی را داخل حوزه به‌طور خودسرانه راه‌اندازی کند.

اگر احساس شود حوزه‌های علمیه ما که مراجعی برای اعتقادات و باورهای دینی مردم هستند، در مسائل سیاسی جهت‏‌گیری‎های خاصی داشته و به یک گروه یا حزب سیاسی تبدیل شوند حال به اسم حوزه یا اسم طلبه‌ها باشد، به اعتقادات و باورهای مردم یعنی همان کسانی که قصد مراجعه به این افراد را دارند لطمه جدی وارد می‎شود.

اگر جهت‏‌گیری‎های سیاسی عمده شود و بحث‌های گروهی بخواهد در مراکز حوزه و نزد شخصیت‎های حوزوی پررنگ شود، می‎تواند به اعتقادات مردم آسیب برساند.

مردم دیگر حرف‏‌ها و بحث‌هایی که از ناحیه بزرگان و مراجع و کسانی را که برای بحث‎های اعتقادی به آنان مراجعه می‎کنند نمی‎توانند باور کنند و یک ضربه اساسی به آنها وارد خواهد شد.

اگر نارسایی‎های مختلفی در جامعه و در بخش‎های مختلف اقتصادی و سیاسی و قضاوت و قانونگذاری وجود داشته باشد و احساس شود که این مجموعه طلاب به بخشی از این مسائل بنا به هر دلیلی حساسیت دارند و تنها به همان بخش می‎پردازند، آنگاه در بین مردم صورت خوشی نخواهد داشت. اگر بنابر پرداختن این نارسایی‎ها باشد خوب است که به گونه‌ای به آن پرداخته شود که احساس جهت‌گیری سیاسی در آن وجود نداشته باشد.

ما گاهی اوقات در ایام انتخابات تحرکاتی را از همین مجموعه‎ها می‌‏بینیم. حال چه به شکل دعوت از سخنرانان خاص و شخصیت‌های سیاسی باشد و چه به شکل برگزاری تجمعات. اولین آسیب این رفتارها در وهله اول به خود حوزه‎ها می‎رسد. تا آنجایی که من اطلاع دارم شخصیت‎ها و مراجع بزرگی که در حوزه هستند عمدتاً با این نوع حرکات مخالفند. این شخصیت‌ها به هیچ وجه نسبت به توهین و افترا نظر مساعدی ندارند. باز هم تأکید می‌کنم که نقد دولت یا دستگاه اجرایی خودبه‌خود کار منفی نیست ولی اگر حالت تخریبی و اتهام داشته باشد بی‎فایده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای کرباسچی شما ماهیتت در طول دوران خیانتت در زمان تصدی شهرداریت مشخص است دیگه کسی گول شما نمی خورد از شیراز هستم

      پاسخ ها

      • AAAAA

        کرباسچی هر خروسی اگر صبح مردم را از خواب بیدار کند باید کشته شود میگویند مفسد است .پس تو بزار مردم در خواب باشند صدای تو تمام ایران را فرا گرفته .از ما گفتن

      • بدون نام

        همه ی مردم ایران از دولت ناراضی هستند.چون همه مردم زیر فشار اقتصادی هستند.این طور نیست که فقط قشر خاصی از دولت ناراضی باشد.دوما دولت باعث و بانی به وجود امدن همه ی این اتفاقات است.

    • بدون نام

      توحالا بروزندان بعد بیاحرف بزن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک، لایک، لایک

      • بدون نام

        لایک، لایک، لایک

    • بهمن

      من کاری به گذشته اقای کرباسچی ندارم ولی صحبتهای الانشون کاملا درسته .اگر مردم حس کنند که طلبه ها و کلا کسانی که خود را نماینده دین در کشور قلمداد میکنند از یک طیف سیاسی عموما طرفداری میکنند آنگاه اشتباهات اون طیف سیاسی (خواسته یا ناخواسته)به پای جریان مذهبی هم نوشته میشود .دقیقا این اتفاق متاسفانه افتاده و روحانیون اغلب سنگ اصولگرایان را به سینه میزنند پس باید جوابگوی اشتباهات انها هم تا حدودی باشند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقاً : ما، به گذشته یک مفسد فی الارض، خیلی کار داریم، چه رویی داره این مردک پلید و خائن، اظهار نظر هم میکنه!!!!!!!

    • جهرمی

      تو هم بدتر۰۰۰۰۰۰ راستی مگر از فیلتر شورای نگهبان عبور نمیکنند خوب وقتی ادم درست حسابی.نیست ماه هم مثل لبنان که بعضی وقتها تا۴ سال ریس جمهوری ندارد ما ۰۰۰۰۰۰۰۰

      پاسخ ها

      • محمد

        اولین دزدی تواین مملکت تو کردی ... بروزندان

    • بدون نام

      برو بابا مهره سوخته مگر مهره سوخت هم میتواند نظر دهد

    • بدون نام

      این کرباسچی چرا هنوز، آزاده؟؟ مگر قرار نبود بره زندان؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به همین خیال باش

      • بدون نام

        کرباسچی جرمی کرده،دادگاش هم علنی وبدون سانسور برگزار شده،ازخودش دفاع کرده وطبق نظراکثرصاحبنظران،کاملا مجاب کننده بود.تنهاجرمش این بوده که به اصلاح طلبان نزدیک بود.ضمن اینکه بهترین شهرداربعدانقلاب بوده...!دوستان عزیزمغرضانه وبدون اطلاع تهمت نزنید...کاش تفکرامثال کرباسچی روزی دراداره کشورماحاکم بشه

    • علی

      سلام، اتفاقا تجربه چند سال اخیر نشون داده هر کس مورد حمله افراد تندرو قرار گرفته بیشتر مورد حمایت مردمه، نگاهی به انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان اخیر بندازید متوجه میشید،،، بعدش هم انگار این افراد بیشتر از بیست و چهار میلیون میفهمن، شاید دولت روحانی خوب نباشه ولی حداقل از بقیه نامزدها بهتر بود و هست...

    • بدون نام

      آقای کرباسچی ما نمیگویم دیگران اشکال ندارن ولی دولت در خط مقدم اقتصاد قرار دار واگر ضعیف عمل کند بیشترین فشار به ملت وارد میشود البته برای اقتصاد خوب فعال امیدواریم همه بدون هیچ نیتی کمک بکنن خدا وکیلی هرکی خلاف کرده هرکی اختلاس کرده بیاد توبه کنه برای سربلندی کشور تلاش کنه از این به بعد به خدا قول بده برای بقیه عمرش برای سربلندی کشور ملت تلاش کنه مردم اگر ببینن کسی واقعا خدمت میکنه گذشته او را نادیده میگیرن اجازه ندید اختلافات بیشتر از این بسه اعتراضات خیابانی شکل بگیره که معلوم نیست دستاوردی چه خواهد بود انشالله همه توبه کنن وبه مردم خدمت کنن انشالله ایت بهترین راهه

    • بدون نام

      به کرباسچی :
      تو یکی برو بمیر.....

    • مهدی قربانی

      آقای کرباسچی
      بیاییدبرای برون رفت ازمشکلات جهادی کارکنیم خداییش وضع مردم خیلی بداست حال نظام هم خوب نیست . باید فکری بایدراهکارداد آخرتاکی میخواهیدمردم باحرف معطل کنید دیگراینقدرحرف شنیدیم خسته شدیم فقط بگیدکی اوضاع اقتصادی ایران درست میشودچطوراوضاع اقتصادی درست میشود حرفهایتان به درد مردم نمیخورد همه تان سروته یک کرباسید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج