جاباما
۷۶۱۵۰۳
۱۴ نظر
۵۰۸۹
۱۴ نظر
۵۰۸۹
پ

به این توصیه‌های مادربزرگانه در بچه داری گوش نکنید!

دانشمندان می‌گویند بیشتر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها امروزه اطلاعات و دانش خود را در مورد اصول بچه‌داری به روز نمی‌کنند و تنها به تجربیات شخصی خود تکیه کرده و توصیه‌هایی می‌کنند که در دنیای امروز ممکن است نادرست باشد. حتی بعضی از این بکن و نکن‌ها می‌توانند خطرناک هم باشند!

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: دانشمندان می‌گویند بیشتر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها امروزه اطلاعات و دانش خود را در مورد اصول بچه‌داری به روز نمی‌کنند و تنها به تجربیات شخصی خود تکیه کرده و توصیه‌هایی می‌کنند که در دنیای امروز ممکن است نادرست باشد. حتی بعضی از این بکن و نکن‌ها می‌توانند خطرناک هم باشند!

در این مطلب برخی از توصیه‌های قدیمی را که ممکن است شما مادر یا پدر جوان دریافت کنید اما ندانید که درست نیستند بیان می‌کنیم.

اگر بچه را قنداق نکنید پا کفتری می‌شود

به این توصیه‌های مادربزرگانه در بچه داری گوش نکنید!

در گذشته قنداق پیچ کردن کودک واقعا مرسوم بود چون پدر و مادر تصور می‌کردند با این کار پاهای نوزاد صاف می‌ماند و فرزندشان اصطلاحا پا کفتری نمی‌شود. اما متخصصین کودک اکیدا توصیه می‌کنند کودک را قنداق نکنید چون موجب ناهنجاری لگن یا hip dysplasia خواهد شد. مادر ممکن است برای تسکین کولیک شدید نوزادش او را قنداق کند اما این راهش نیست و اگر کودک بدون هیچ مشکلی به خواب می‌رود نیازی نیست او را بپیچید.

خانه‌ای که نوزاد دارد باید تا آخرین حد ممکن گرم باشد

به این توصیه‌های مادربزرگانه در بچه داری گوش نکنید!

نه واقعا اینطور نیست؛ محیط بیش از حد گرم درست به اندازه‌ی هیپوترمی (کاهش دمای مرکزی بدن) خطرناک است. توصیه می‌شود دمای اتاق نوزاد بین ۶۰ و ۶۸ درجه فارنهایت باشد. به گفته‌ی دانشمندان این دما باعث می‌شود نوزاد بهتر بخوابد. ضمنا در یک اتاق خنک، غشای داخلی بینی کودک خشک نمی‌شود و راحت‌تر نفس می‌کشد.

برای ساکت کردن بچه باید پستانک را شیرین کنید

به این توصیه‌های مادربزرگانه در بچه داری گوش نکنید!

خیلی از مادربزرگ‌ها توصیه می‌کنند برای اینکه گریه‌ی نوزاد را ساکت کنید پستانکش را در عسل یا مربا بزنید و دهانش بگذارید اما متخصصین کودک مخالف این کار هستند. مواد غذایی شیرین معمولا آلرژی‌زا هستند و شما هنوز نمی‌دانید کودک‌تان به این مواد آلرژی دارد یا نه. ضمنا اگر دندان‌های کودک شروع به درآمدن کرده باشند، خوراکی‌های شیرین می‌تواند موجب پوسیدگی آنها شود. فراموش نکنید که عسل، حتی می‌تواند موجب بوتولیسم هم بشود. در مورد استفاده از پستانک هم با پزشک متخصص کودک‌تان مشورت کنید.

در تختخواب کودک همیشه باید یک بالش و پتو باشد

به این توصیه‌های مادربزرگانه در بچه داری گوش نکنید!

شاید در گذشته این کار را می‌کردند اما پزشکان بارها و بارها توصیه کرده‌اند در تختخواب کودک نباید هیچ بالش و پتو یا اسباب بازی باشد زیرا اینها می‌توانند موجب آسفیکسیا (حالتی که اکسیژن به مقدار کافی به بدن نمی‌رسد) شوند. اگر اتاق سرد است، لباس گرم‌تری تن کودک کنید اما روی او پتو نیندازید.

بچه را باید روی شکم بخوابانید

به این توصیه‌های مادربزرگانه در بچه داری گوش نکنید!

شاید توصیه‌ی مادربزرگ‌ها را شنیده باشید که باید کودک را روی شکم بخوابانید. اما پزشکان دریافته‌اند دمر خوابیدن کودک بسیار خطرناک است و احتمال سندرم مرگ ناگهانی در خواب (SIDS) را افزایش می‌دهد، چون در این وضعیت راههای هوایی ممکن است مسدود شوند. وقتی کودک را روی شکم می‌خوابانید، فشار زیاد به شکم و دیافراگم او وارد می‌شود و احتمال گرم شدن بیش از حد کودک نیز بالا می‌رود و از همه خطرناک‌تر احتمال خفه شدن نوزاد زیاد است. به همین دلیل شدیدا توصیه می‌شود کودک را به پشت خوابانده و سرش را به پهلو برگردانید.

نوزاد باید در محیط کاملا ساکت بخوابد

به این توصیه‌های مادربزرگانه در بچه داری گوش نکنید!

برای یک بزرگسال سخت است که در یک محیط پُر سر و صدا به خواب برود اما در مورد نوزادان قضیه فرق می‌کند؛ سر و صدا کمک می‌کند نوزادتان بهتر بخوابد! البته سر و صدای محیط باید معمول و یکنواخت باشد، نه بلندتر. حتی اگر مادر با تلفن در حال حرف زدن باشد یا صدای دوش حمام بیاید، کودک راحت‌تر می‌‌خوابد! بعضی از والدین برای اینکه کودک سریع‌تر به خواب برود از نویز سفید استفاده می‌کنند؛ در صورت استفاده از نویز سفید، اگر جارو برقی بکشید یا ماشین ظرفشویی را روشن کنید، کودک‌تان بیدار نخواهد شد.

طبق برنامه به کودک شیر بدهید

به این توصیه‌های مادربزرگانه در بچه داری گوش نکنید!

مادربزرگ‌ها و حتی بعضی از پزشکان توصیه می‌کنند برای شیر دادن به کودک باید برنامه‌ داشته باشید اما این شیوه هم مادر را خسته می‌کند و هم کودک‌ را. متخصصین کودک پیشنهاد می‌کنند هر وقت کودک نیاز به تغذیه با شیر مادر داشت این کار را بکنید و دنبال برنامه نباشید. البته این روش برای بچه‌هایی که غذا خوردن را شروع کرده‌اند کاربرد ندارد چون برای آنها باید برنامه‌ی غذایی داشته باشید و به آن پایبند بمانید.

غذای کمکی را باید هر چه زودتر شروع کنید

به این توصیه‌های مادربزرگانه در بچه داری گوش نکنید!

شاید شما هم به عنوان یک مادر جوان از بزرگ‌ترها شنیده باشید که باید به بچه‌ی سه ماهه، زرده تخم مرغ رنده شده بدهید یا از چهار ماهگی غذای کمکی را شروع کنید، اما پزشکان می‌گویند این توصیه‌ی خوبی نیست. طبق توصیه‌ی سازمان جهانی بهداشت، تغذیه‌ی مکمل باید از شش ماهگی تمام شروع شود.

شیر گاو بهتر از شیر خشک است

به این توصیه‌های مادربزرگانه در بچه داری گوش نکنید!

بیشتر افراد فکر می‌کنند شیر خشک نوزاد حاوی مواد مضری است و برای همین شیر گاو را ترجیح می‌دهند اما پزشکان توصیه می‌کنند این باور اشتبا هم راهی دیگر برای به خطر انداختن سلامت نوزاد است. یادتان باشد شیر خشکی که پزشک کودک‌تان فرمول آن را برای او مناسب تشخیص داده، بهترین شیر برای اوست. شیر گاو به چند دلیل خطرناک است:

  • حاوی املاح زیادی است که کلیه‌های کودک تحمل آنها را ندارند
  • آهن کافی ندارد و می‌تواند منجر به کم خونی یا کمبود آهن در نوزاد شود. ضمنا ویتامین C کافی هم ندارد
  • پروتئین موجود در شیر گاو ممکن است مخاط روده‌ی کودک را تحریک کند
  • کودک ممکن است به شیر گاو حساسیت داشته باشد
  • به دلیل ترکیبات نامتعادل در شیر گاو، ممکن است کودک بیش از حد وزن بگیرد.

به همین دلایل همیشه توصیه می‌شود فقط به بچه‌ها بالای یک سال شیر گاو بدهید.

گاهی مادربزرگ‌ها ممکن است اشتباه کنند اما فراموش نکنید که آنها دنیایی از اطلاعات و تجربیات ارزشمند با خود دارند و می‌توانند واقعا کمک و حامی بزرگی برای ما باشند. صبور باشید و سعی کنید برای‌شان توضیح دهید چرا توصیه‌‌ای اشتباه است. حتی می‌توانید از مادربزرگ‌تان بخواهید همراه شما پیش پزشک کودک‌تان بیاید و توضیحات را از زبان او بشنود. یادتان باشد که بزرگ‌ترهای خانواده هم درست مانند شما دوست دارند بچه‌های شما سالم و شاد باشد و به دنبال بهترین راه برای مراقبت از آنها هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پریسا

      جالب بود

    • بدون نام

      قندان پیچ کردن برای برخی از نوزادان که کم وزن هستند خیلی خوبه این جوری موقع برداشتن و گذاشتنشون اسیب نمیبینن و اذیت نمیشن

    • بدون نام

      از نازک نارنجی بودن بچه های الان معلومه !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخ عجب نتیجه گیری خوبی.

    • یه خانوم

      قنداق کردن برای نوزادان تا سه ماهه اول خیلی خوبه چون بچه با آرامش میخوابه و در ضمن دست و پاشم کج کوله نمیشه قدیمی ها کارشونو رو تجربه انجام میدادن

    • بدون نام

      شاید در این چند مورد تجربیات گذشته کاربرد نداشته باشند لیکن کلیات روشهای گذشته مبتنی بر سالها تجربه و امتحان پس داده بسیار بهتر از روشهای تغذیه ای و بخصوص تربیتی حال حاضر جامعه ماست
      اکنون جامعه ایران از نظر علم و تجربه تربیت کودک(به مانند بسیاری از زمینه های دیگر) خالی است و اندک موارد هم اغلب بسیار اشتباه و غلط است
      مانند این دکتر هولاکویی که با توصیه هایی احمقانه به مادران جوان باعث تربیت کودکان از خود راضی بدون وجدان و ضد اجتماع شده است

    • نگارین

      هرچیزی که قدیمیا گفتن درست بوده
      نتیجه مقایسه بچه های قدیم که این میگه!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما اینجوری نتیجه گیری کردی!
        اتفاقا اکثر کاراشون اشتباه بوده

    • بدون نام

      اینکارا چیه بابا بچه تو این سن وسال رو فقط باید گذاشت لای نون و خورد تموم شد رفت :)

    • مهر

      بر اساس نظر پزشک دخترم درخصوص شروع غذای کمکی مجددا پروتکل عوض شده و ار ۴ ماهگی مناسب است

    • بدون نام

      دهه هفتادی ها رو لای پر قو بزرگ کردن که شدن یه نسل پر رو،پرتوقع،هیچی نفهم وبیکار والاف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما که لای پر قو بزرگ نشدی چقدر فهمیده ای :|

    • بدون نام

      علمی که پزشو میدی تجربیه و تجربشم کمتر از گذشتگانه زود خودشو منسوخ میکنه ولی تجربه بزرگترها البته نه در مواردی که بر اساس خرافاته درسته و تجربه سالیان دراز پشتشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بابا
        براساس همین تجربیاتشون انقد بچه ها رو ب کشتن میدادن، فرقی بین بچه و بزرگسال قائل نبودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج