۷۶۱۸۸۶
۵۰۲۶
۵۰۲۶
پ

مردان زودتر لاغر می‌شوند یا زنان؟

مطالعات محققان نشان می‌دهد که در یک رژیم غذایی یکسان مردان زودتر از زنان لاغر می‌شوند.

خبرگزاری فارس: در مطالعه‌‌ای محققان کار تحقیقاتی را با حضور بیش از ۲۰۰۰ فرد بالغ از اروپا، استرالیا و نیوزیلند که دچار اضافه وزن بودند انجام دادند.

براساس گزارش «لایوساینس»، به مدت هشت هفته، شرکت‌کنندگان از یک رژیم لاغری پیروی کردند که دارای ۸۰۰ کالری بود و عمدتا از غذاهای آبکی نظیر سوپ، شیر و کورن فلکس به اضافه‌ی روزانه یک و نیم کاسه (۳۷۵ گرم) سبزیجات کم کالری از جمله گوجه فرنگی، خیار و کاهو تشکیل شده بود.

پس از پایان بازه‌ی هشت هفته‌ای، سطح گلوکز خون ۳۵ درصد از افراد تحت آزمایش، نرمال بود و آن‌ها دیگر در وضعیت پیش دیابت قرار نداشتند. همچنین نتایج از آن حکایت داشت مردان به طور میانگین ۱۱.۸ کیلوگرم از وزن خود کاستند؛ در حالی که میانگین کاهش وزن زنان، ۱۰.۲ کیلوگرم بوده است.

اما نتیجه‌بخش بودن مضاعف این رژیم لاغری برای مردان، تنها در لاغرتر شدن آن‌ها خلاصه نشد و سایر فاکتورهای سلامت‌سنجی نیز برای مردان در حد مناسب‌تری گزارش شد که می‌توان به نرخ پایین‌تر ضربان قلب و چربی بدن، و همین‌طور کاهش خطر ابتلا به دیابت و سندرم‌های متابولیک اشاره کرد.

سندرم‌های متابولیک به علائمی از قبیل بالا بودن فشار خون و شاخص توده بدنی (BMI) دلالت دارد که خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می‌دهند.

این رژیم کم کالری، نتایج متفاوت دیگری هم در زنان به دنبال داشت که همه‌ی آن‌ها مثبت و سازنده نبودند؛ به عنوان مثال سطح HDL خون زنان (که از آن به عنوان کلسترول خوب یاد می‌شود)، کاهش شدیدتری داشت و این، چیز خوبی برای سلامت قلب نیست.

علاوه بر این، هم در تراکم معدنی استخوان و هم در توده‌ی بدون چربی بدن (LBM)، زنان تحت آزمایش دچار کاهش بیشتری شدند؛ دو فاکتوری که به ترتیب نمایانگر شدت استحکام استخوان‌ها و تراکم عضلات بدن هستند.

به گفته‌ی دکتر «الیزابت لودن» از مرکز کاهش وزن بیمارستان دلنور در ایالت ایلینویز امریکا؛ این نتایج نشان می‌دهد که چنانچه یک زن و شوهر، رژیم لاغری یکسانی داشته باشند؛ فرد مذکر سریع‌تر با کاهش وزن مواجه خواهد شد.

وی افزود: تفاوت میزان کاهش وزن و سایر فاکتورهای ارزیابی شده در این مطالعه، با ویژگی‌های فیزیولوژیکی دو جنس، انطباق دارد؛ چرا که مردان به دلیل فیزیک بدنی خاص خود، دارای عضلات بیشتر و شدت سوخت و ساز بالاتری نسبت به زنان هستند.

هر چند که همه‌ی شرکت‌کنندگان، رژیم غذایی ۸۰۰ کالری در روز را در پیش گرفتند؛ اما بدن مردان به طور روزانه کالری بیشتری را می‌سوزاند و همین امر سبب کاهش وزن سریع‌تر آن‌ها شده است.

محققان معتقدند تفاوت‌های متابولیکی حاصل شده در بدن زنان و مردانی که از رژیم لاغری یکسان پیروی می‌کنند، به این دلیل است که مردان عمدتا چربی شکمی خود، و زنان عمدتا چربی زیرپوستی خود را از دست می‌دهند؛ با این حال به گفته‌ی لودن، فارغ از تفاوت‌هایی که این رژیم غذایی کم کالری در پی داشت؛ کاهش وزن همواره برای افراد دچار اضافه وزن، سودمند است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج