۷۶۲۹۷۷
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

توضیح درباره صدور مجوز شکار گراز

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال جاری تاکنون هیچ پروانه شکار گرازی برای شکارچیان خارجی صادر نشده است، تاکید کرد: در سال ۹۶ نیز پروانه شکار کمتر از ۵۰ راس گراز جهت شکارچیان خارجی در کل کشور صادر نشده است.

خبرگزاری ایلنا: مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال جاری تاکنون هیچ پروانه شکار گرازی برای شکارچیان خارجی صادر نشده است، تاکید کرد: در سال ۹۶ نیز پروانه شکار کمتر از ۵۰ راس گراز جهت شکارچیان خارجی در کل کشور صادر نشده است.

صدور پروانه شکار از جمله مباحث جریان‌‌‌سازی است که هراز گاهی موجی را در بین دغدغه‌‌مندان طبیعت به راه می‌‌اندازد. اخیرا نیز ابلاغ دستورالعمل شکار گراز به ادارت کل حفاظت محیط زیست استان‌ها جهت صدور پروانه شکار، موضوع بحث منتقدان شکار قرار گرفته و به مخاطره افتادن جمعیت این گونه به تیتر اخبار کشیده شده است.

طرح این نگرانی‌‌‌ها از کاهش جمعیت گونه مذکور در شرایطی است که گراز به واسطه پر زاد و ولد و همه چیز خوار بودن و نیز گستره وسیع پراکندگی آن به دلیل قدرت تطابق بالا با شرایط زیستی متنوع در بسیاری از زیستگاه‌‌ها به یک گونه آسیب‌‌رسان و زیانکار تبدیل شده است.

البته یکی از نقاط اختلاف موافقان و مخالفان شکار در این حوزه تاثیر گونه گراز به عنوان طعمه در زیستگاه‌‌‌های گوشتخوارانی همچون پلنگ است و بیم آن دارند که با صدور پروانه شکار و در پی آن کاهش شدید جمعیت این گونه در زیستگاه گوشتخواران، این جانوران دچار فقر غذایی شده و تلف کردند.

علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: حفاظت از حیات وحش و در راس آن حفاظت از گونه‌‌‌های در معرض انقراض و حفاظت شده مانند یوز همیشه در تدوین دستورالعمل‌‌‌‌‌‌های شکار مدنظر قرار داده شده و به صراحت شکار در زیستگاه‌‌های یوزپلنگ و پلنگ ممنوع اعلام شده است. بنابراین نگرانی‌‌‌ای از بابت کمبود منابع غذایی جهت گوشتخواران وجود ندارد.

از سویی دیگر تفاوت در شرایط پروانه‌های صادره جهت اتباع ایرانی، که در مورد گونه گراز صرفا مختص اقلیت‌‌‌های مذهبی است و شکارچیان خارجی اعتراض تعدادی از شکارچیان را به همراه داشته است.

وی در این باره اظهار داشت: دستورالعمل‌‌‌های شکار و صید هر ساله پس از اخذ نقطه نظرات فنی ادارت کل حفاظت محیط زیست استان‌‌‌ها که مبتی بر اطلاعات میدانی از وضعیت جمعیت گونه، شرایط زیستگاهی و خسارات وارده به جوامع محلی است، تنظیم و جهت اجرا به ادارت کل حفاظت محیط زیست استان‌ها ابلاغ می‌‌‌شود.

در سال جاری ۲۷ استان در کشور متقاضی صدور پروانه شکار گراز بوده‌‌اند که البته با توجه به محدودیت صدور پروانه صرفا جهت اقلیت‌‌‌‌های مذهبی، حدود ۵۰ درصد استان‌ها متقاضی‌‌ای جهت صدور پروانه شکار گراز ندارند و بنابراین به منظور تعدیل جمعیت گونه مذکور و جلوگیری از ورود خسارات متوسل به میرشکاران محلی می‌‌‌شوند، یعنی افرادی را برای کنترل جمعیت گراز به کار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص صدور پروانه شکار گراز جهت شکارچیان خارجی تصریح کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد هر شکارچی در ازا پرداخت ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار به ازا هر راس گراز بر حسب طول دندان، می‌‌‌تواند مجوز شکار دریافت کند. این مبلغ برای شکارچیان داخلی ۱۰۰ هزار تومان برای هر راس گراز است.

تیموری با تاکید بر این مسئله که در سال جاری تاکنون هیچ پروانه شکار گرازی برای شکارچیان خارجی صادر نشده است، تصریح کرد: در سال ۹۶ نیز پروانه شکار کمتر از ۵۰ راس گراز جهت شکارچیان خارجی در کل کشور صادر نشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مدافع حقوق فقرا

      زمین و دریا و هوای ایران کلا فروختین گرازها هم بفروشید بابا کسی چکار داره کشورت غارت شده ایران دیگر جای سکونت نیست

    • بدون نام

      اگه از دور در شمارش دندان اشتباه شد پولشو میگیرید؟؟؟ مجوز به گردشگران بدید تراکت هم پخش کنید سرویس با مزه ان در بیابان ..کباب گراز!. ایرانی هم بره کبک بگیره با تفنگ تو ...ویا مصاحبه میکنید راز شوم خانه روستای ....دوتا کبک در بازرسی کشف و شکاربانی توقیف کرد

    • بدون نام

      به وحوش کشور هم رحم نمیکنید انهم با مجوز به خارجی وای بر شما.
      شاه فقط نفت کشور را به حارجی ها داد و......

    • بدون نام

      آخه به چه جرمی این حیوانات با ارزش را اجازه ازبین بردتش را میدهید اون هم به خارجیها فقط بخاطر کمی پول

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج