۷۶۳۴۱۷
۳۳ نظر
۵۰۰۸
۳۳ نظر
۵۰۰۸
پ

واکنش هراسان مردم به گرانی

دلار، لبنیات، مواد شوینده، مرغ و گوشت یا حتی دارو زمانی که افزایش قیمت پیدا می‌کنند، تقاضای مردم هم برای بیشتر خریدن و انبار کردن آنها بیشتر می‌شود. این اتفاق بارها از سوی مردم تکرار شده است؛ مردمی که از قحطی می‌ترسند و گاهی اوقات به گرانی و کمبود یک کالا دامن می‌زنند.

خبرگزاری ایسنا: دلار، لبنیات، مواد شوینده، مرغ و گوشت یا حتی دارو زمانی که افزایش قیمت پیدا می‌کنند، تقاضای مردم هم برای بیشتر خریدن و انبار کردن آنها بیشتر می‌شود. این اتفاق بارها از سوی مردم تکرار شده است؛ مردمی که از قحطی می‌ترسند و گاهی اوقات به گرانی و کمبود یک کالا دامن می‌زنند.

با افزایش قیمت محصولات لبنی، برخی از فروشگاه‌ها از این محصولات خالی شد و آنچه بیشتر از همه در سبد خرید مردم دیده می‌شد، لبنیات بود. این موضوع حتی در مورد دارو هم دیده شد. ترس از کمبود یا گران شدن دارو باعث شد آنهایی که بیمار دارند به فکر آینده بیماران‌شان باشند و به جای یک بسته دارویی که پزشک برای آنها تجویز کرده بدون توجه به بیماران نیازمند این دارو و ترس از گرانی و کمبود آن، چند بسته خریداری و در خانه ذخیره کنند.

با شرایط اقتصادی و تورم موجود در کشور و ترس از گران یا کمیاب شدن بسیاری از محصولات موجود در بازار بعد از اعمال تحریم‌ها در ایران، بازار شایعات و به تناسب آن رفتارهایی که به نابسامانی اوضاع دامن می‌زند هم داغ شد. با نوسان قیمت ارز، حتی زنان خانه‌دار هم به صف خرید ارز پیوستند تا بتوانند از این طریق هم سود ببرند و هم برای آینده‌شان چاره‌اندیشی کنند. همین امر موجب تشدید بر هم زدن تعادل عرضه و تقاضا و افزایش قیمت‌ها شد.

اما وسعت ذخیره‌سازی و انبار کردن به کالاهای غیرضروری هم رسید. زمانی که موضوع فروش تعداد محدودی آیفون ۱۰ با دلار ۴۲۰۰ تومان مطرح شد مردم برای خرید آن هجوم بردند. در حال حاضر نیز همه در مترو و اتوبوس گرفته تا مهمانی‌ و دورهمی‌ به یکدیگر پیشنهاد می‌کنند هرچه پس‌انداز دارند برای خرید خودرو سرمایه‌گذاری کنند زیرا احتمال افزایش بیش از پیش قیمت خودرو در آینده وجود دارد.

گاهی اوقات ترس از قحطی موجب می‌شود مردم به دوران گذشته برگردند و حتی آرد هم ذخیره کنند! مثل شهروندی که این حرکتش را برای مسافران داخل واگن مترو با صدای بلند فریاد می‌زد و می‌گفت: «پسرم را فرستادم چند گونی آرد و قوطی روغن خریده و در گوشه‌ انباری ذخیره کردم تا در دوران بحران گرسنه نمانیم».

شاید بتوان فرهنگ ذخیره و انبار کردن مردم را در اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های عامیانه از جمله «هرچه که خوار آید، روزی به کار آید» نیز جست‌وجو کرد.

اما علیرضا زمانی - کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی - معتقد است انبار کردن و ذخیره‌سازی تحت تاثیر شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه پیش می‌رود و به یک فرهنگ تبدیل می‌شود. چون مردم ما در طول تاریخ تجربه‌های مشابهی داشته‌اند، بنابراین نگران آینده هستند و از ترس نبود ثبات اقتصادی دست به چنین کارهایی می‌زنند.

او با اشاره به اتفاق‌های مشابه در دوران قاجار می‌گوید: ما از دوران قاجار با قحطی مواجه بودیم. قحطی‌هایی که منجر به آسیب‌های جدی به مردم شد. یکی از مهمترین نمونه‌ها قحطی سال ۱۲۸۸ هجری قمری در زمان ناصرالدین شاه بوده است. در چنین سالی بارش به شدت کم ‌می‌شود و محصولات آن‌چنانی نداشتیم. از آنجایی که قوت غالب مردم نیز گندم و نان بوده است، تعداد بسیاری از مردم از بین می‌روند.

زمانی ادامه می‌دهد: آن زمان افرادی که دستشان به دهنشان می‌رسیده عمل ذخیره‌سازی را به نیت کمک به هموطنان‌شان انجام می‌دادند و بزرگانی مثل میرزا یوسف خان مستوفی الممالک یا میرزا حسین خان سپهسالار که در آن زمان سِمتی هم داشته‌اند، به نحوی به داد مردم می‌رسند.

آنها بر اساس زمین‌های بسیاری که داشتند از مردم می‌خواستند به بهانه کار، خاک زمین‌های‌شان را جابه‌جا کنند و به آنها غذا و دستمزد پرداخت می‌کردند. زمانی هم که از آنها می‌پرسند چرا از مردم می‌خواهند چنین کاری را انجام دهند، پاسخ می‌دهند برای آنکه مردم تنبل بار نیایند و کمک‌شان شیوه گدایی را ترویج ندهد چنین کاری را انجام می‌دهند.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی اضافه می‌کند: برای مثال میرزا حسین‌خان مردم را در قلعه نصرت‌آباد (در محدوده دانشگاه تهران امروز و میدان مشق) کمک می‌کرده است. قحطی‌های دوره قاجار موجب شد تا مردم از گرسنگی ترس داشته باشند.

او همچنین می‌گوید: در پایان دوره رضاشاه، زمانی که متفقین وارد ایران می‌شوند ترس و فضای بدی در ایران حاکم می‌شود. خاطرات عبدالرحیم جعفری بنیانگذار انتشارات امیرکبیر بیانگر این موضوع است. او آن زمان سرباز نیروی هوایی بوده. فروشگاه بزرگی در خیابان سرهنگ سخایی امروزی وجود داشته که متعلق به ارتش بوده است.

او در خاطراتش آورده است وقتی خبر رسیدن نیروهای متفقین به تهران رسید، من نزدیک این فروشگاه بودم. خانواده‌های ارتشی‌ها وارد این فروشگاه شده بودند و آن را غارت می‌کردند و عملا چیزی از فروشگاه باقی نماند.

زمانی ادامه می‌دهد: آن سال‌ها به دلیل اینکه نیروهای متفقین بخشی از غلات را برای خود و نیروهایشان مصرف می‌کردند، با مشکلات بسیاری مواجه شده بودیم. در جنگ جهانی اول هم باز با چنین مشکلاتی مواجه بودیم. به دلیل همین اتفاقات و با توجه به پیشینه تاریخی که وجود دارد، مردم ما نیز زمینه‌ای برای ذخیره‌سازی و انبار کردن مواد غذایی دارند.

این ترس به دلیل نبود برنامه‌ریزی‌ها و اتفاقات سیاسی در پیش‌زمینه مردم وجود دارد. مردم ما حتی تجربه چنین اتفاقی را در دوره معاصر و جنگ ایران و عراق هم دارند. به همین دلیل، نگرانی از آینده و نبود ثبات در این زمینه در آنها وجود دارد.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی بیان می‌کند: حکومت‌ها هر اندازه در این زمینه به مردم تضمین بدهند اما نوعی ترس به دلیل وعده‌هایی که عملی نشده است، همراه مردم است. هرکدام از ما شاهد دوره‌هایی بوده‌ایم، من شاهد دوران جنگ در دهه ۶۰، پدر بزرگ من در دوره‌های قبل‌تر شاهد مسائل دیگر.

بنابراین اتفاقات مشابه سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و تاثیرات خودش را گذاشته است. وعده‌های مسوولان هم نمی‌تواند این شرایط را تغییر دهد، بنابراین طبیعی است که ما شاهد چنین صحنه‌ها و اتفاقاتی باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • غلامحسین

      دستور دین در شرایط سخت اقتصادی قناعت است و برای آنهایی که توانایی دارند انفاق مال، دوری از اسراف و اینکه ثروتمندان سطح زندگی شان را به مردم فقیر نزدیکتر کنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش ما تو خرج روزانمون موندیم شما از جیب مبارکت کمی خرج کن

    • یوناس حقی

      این اتفاق میافتد چون مردم به دولت مردان و نهادنشینان اعتماد ندارند !!!
      مگر قحطی زمان جنگ در اروپا وجود نداشت ؟
      چرا آنها دربرابر گرانی و اتفاقات مشابه عکس المعلی متفاوت تر از ما دارند ؟!!!

    • r.s

      هراسان= بی عقلی،، بحای اینکه اعتراض کنن....

    • بدون نام

      اتفاقا مردم ما برخلاف مسئولین شامه ی خیلی تیزی درباره بحران ها دارن. میدونن تورم های 40 درصدی زمان احمدی نژاد و افزایش قیمت بنزین و بالطبع افزایش همه چیز دوباره در انتظارشونه هر چی هم مسئولین تکذیبش کنن.

    • بدون نام

      اگر مدیریت خوب باشد این اتفاقها نمی افتد

    • بدون نام

      همه این مصیلتها از بی لیاقتی و بی سوادی بزرگان کشور است

    • بی نام

      بی اعتمادی به مسئولین دروغگو بی اعتمادی در مردم ایجاد کرده و ضمنا زنان خانه دار پول زیادی ندارند که دلار بخرن اقازاده هان که با پول های کلان طلا و دلار خریداری کردن .به گردن مردم عادی نندازید

    • بدون نام

      از همین ترس مردم استفاده میکنند و تا جایی که بتونن همه چیز رو گرون میکنن!
      این سناریو چندین بار تکرار شده و مردم هم همیشه همراهی کردن!

    • هادی

      اگر یادتون باشه مجری پرسید مردم مطمئن باشند دیگه دلار افزایش پیدا نمی کنه تو دوربین تلویزیون همراه با لبخند گفت بله من اطمینان میدم و شد آنچه نباید میشد پس مردم وقتی اطمینان به سخنان مسئولان را از دست میدهند فاجعه شروع می شود.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یکی از بدترین خاطره های 40ساله منه از صحبت ؛
        هنوز موندم که چرا در بهمن96 با اون اطمینان گفت دلار گرون نمیشه!
        یعنی واقعاً براساس شرایطی مثل خروج آمریکا از برجام ووو؛ از دست آقای روحانی در رفت گرونی ها و بجای دوسال آینده؛امسال گرونی شد؟
        یا نه؛ایشون میدونست و تو چشمای مردم اونجوری دروغ گفت. نمیدونم بخدا هنوز.

    • بدون نام

      چون دیدیم مسئولین وعده میدادن قطعا ارزان میشه دیدیم نشد گفتن نخرین که ضرر میکنین نخریدیم و ضرر کردیم پس باید به مردم حق داد

    • حسن

      من امروز پنیر اضافی وبرنج اضافی و...خود را به بازار می برم ومی فروشم تا هموطنانم دچار کمبود نشوند ،منرا ساخته اند در روزهای سخت ماهیتم آشکار شود ،اگر نه در وسعت همه خوبند

    • بدون نام

      خدالعنت شان کنه همه چی را گرون کردن?خجالت هم نمی شکند?

    • تبریز

      عجب کارشناس کودنی! مردم را برای احتکار تشویق میکنه!!!!!

    • بدون نام

      به نظر بنده ،اگر در گذشته ویا در زمان جنگ اتفاق افتاده بود با گرانی ایندفعه تفاوت خواهد داشت وتفاوت ان این موضوع است که ایندفعه مردم مصمم خواهند بود که با شورش وراهپیمایی های گسترده بساط این گرانفروشی،رانت،تبعیض،ویژه خواری،بی لیاقتی،وغیره رایکبار برای همیشه جمع خواهند کرد

    • بدون نام

      مردم نگران هستند و حق دارند، وقتی میبینند که دولتمردا فقط دنبال پرکردن جیب خودشون هساتند

    • بدون نام

      این خبرو نمیدونم از کجات در اوردی مگر میشه لبنیات و انبار کرد

    • بدون نام

      خاک بر سر مسولین

    • کامبیز

      با این دولت بی لیاقت به فردا هم برسیم خوب است!مردم باگرانی دست به گریبان هستند شایعه گرانی بنزین راراه می اندازند تابعد عملی شود دزدی وچپاول جیب ملت تاکی؟بدکاری کردند به حرفهای این دولت مسخره دل بستندورای دادند (من که ندادم رای)همه شون سروته یک کرباسند

    • مشایی

      این کار مردم نشانه بی اعتمادی به دولت دروغگوی روحانی است.
      روحانی استعفا.

    • بهرام

      ترس از گرانی ندارد . هر لحظه ، توجه کنید هر لحظه کالا و خدمات در حال گران شدن میباشد آنوقت شما میگوید ترس از گران شدن مردم را به خرید بیشتر سوق میدهد . بخدا مردم حق دارن از گرانیهای بی حساب کتاب بترسند چون دولت محترم در قبال مردم عملا خودش را کنار کشیده و کمترین کاری را برای ملت انجام نمیده

    • بدون نام

      وقتی دولت سرنوشت معیشت وزندگی مردم‌را با مثلا بیست قلم کالای اساسی گره میزند تکلیف مردم با بیش از دویست قلم کالای مثلا غیر اساسی که شدیدا مردم به انها وابسته ان چیست مگر مردم مرغ هستکد که فقط بخورند و زنده بمانند

    • نا شناس

      خیلی ممنون که باعث گرانی مردم هستند

    • یوزارسیف

      البته به اقتصاد دولتی و باعث گرانی همه محصولات توسط شرکتهای دولتیهم که اشاره ایی نداریند.مثلا خودرو فولاد اهن مس حتی واردات مثل گوشت شکر موبایل ووووووووووو.............مردم هم که این چیزا رو نمیفهمند.بابا شماخوب.مابد

    • بدون نام

      عامل اصلی وحشت عدم داشتن توکل وایمان به خداست

    • بدون نام

      مردم بیچاره کردید دست بردارید

    • م

      کی گرانی متوقف میشه

    • بدون نام

      خوش‌بحال اونایی که پول دارن‌خرید میکنن اونایی که ندارن تماشا میکنن.اما من عقیدم براینه که مگه خدایی نیست که ما از آینده بترسیم خدا بنده هاش گرسنه نمیذازه خدا مکافات شما نامردا را میکنه که این جوری باعث دلهره ی مردم میشوید امیدوارم بچهاتونم درد بچهای ما را لمس کنند

    • امید ایران

      همه بدبخت و نا امید هستیم . شرم بر همه مسئولین . ونزوئلا خواهیم شد بزودی

    • شهریار

      تروخدا ببین کار این ملت بعداز چهل سال به کجا کشیده که داریم درباره قحطی وگرسنگی حرف میزنیم اونوقت اقای شریعتمداری داره یقه اشو جر میده که رضا کیانیان اینطور ه وانطوره خب راست گفته بدبخت تواین چند دهه امنیت فکری واقتصادی وفرهنگی ومذهبی که جزء بدیهیات هر زندگی هست از مردم سلب شده

    • بی نام

      خدابزرگه

    • گرسنه

      فقط میخوام بگم این حق مردمی نیست که مردم پنجمین کشور ثروتمند جهان هستن ولی دارن با این بدبختی زندگی میکنن.چیکار کردید با مردم.خدا تو شاهد باش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج