۷۶۳۸۶۵
۱۴ نظر
۵۰۲۲
۱۴ نظر
۵۰۲۲
پ

روزنامه قانون: سهم ۵۰ درصدی از خزر توهم نیست

مهرداد میرسنجری در قانون نوشت: سهم ۵۰ درصد احساسی،توهمی و بی منطق و غیرکارشناسانه بوده و برای ایرانیان زیاد است ولی سهم ۲۰ درصد و کمتر از آن، غیر‌احساسی،عاقلانه، منطقی و کارشناسانه بوده و برای ایرانیان کافی است؟!

مهرداد میرسنجری در قانون نوشت: آیا به راستی سهم ۵۰ درصد احساسی،توهمی و بی منطق و غیرکارشناسانه بوده و برای ایرانیان زیاد است ولی سهم ۲۰ درصد و کمتر از آن، غیر‌احساسی،عاقلانه، منطقی و کارشناسانه بوده و برای ایرانیان کافی است؟!

پاسخ بانيان اين سوال را نيز بايد اين‌گونه داد كه مستندات غیرقابل انکار حقوقی در قراردادهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ و ضمايم و مکاتبات آن ثابت می کند سهم « برابر، مساوی و مشاع »ایران و شوروی با هر نامی آن را بخوانیم ۵۰-۵۰، برابر یا...، در واقعیت مستند و حقوقی موجود تغییری ایجاد نمی کند، چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، چه آن را ببینیم چه چشم های‌مان را ببندیم، چه آن را بخواهیم و چه آن را نخواهیم.

روزنامه قانون: سهم ۵۰ درصدی از خزر توهم نیست

پس این که سهم ۲۰ درصد یا کمتر از آن است یک توهم غیر مستند، ناپایدار، سلیقه‌ای و احساسی است زيرا مخترعان این سهم توضیح نمی‌دهند جمهوری اسلامی ایران در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی چه نقشی داشته که باید حق مسلم ما از یک دوم به یک پنجم تقلیل یابد؟

در ضمن چنانچه در آینده هر یک از این جمهوری‌ها به فرض به دو قسمت تقسیم شوند باز هم به استناد همین اصل، حق ما به یک نهم تقلیل خواهد یافت؟! یا برعکس اگر این جمهوری‌ها تصمیم بگیرند که یکی شوند آیا این بخشندگی را برای طرف های متحد مقابل خواهد داشت که حق ایران به همان یک دوم پیشین برگردد؟!

نكاتي خاص

کوتاه سخن اینکه نهایی شدن کنوانسیون دریای كاسپين كه به دست روسيه طراحي شده است چند نكته را در خود دارد:

۱- با عنایت به اینکه تعیین خط مبدا دریای كاسپين به بعد موکول شده است، به فرص این که مفاد این کنوانسیون را ( که حقوق مسلم ما را نفی می کند ) بپذیریم، مادام که خط مبدا مشخص نشده، هیچ دستاورد خاصي، نصیب ایران نحواهد شد.

۲- بند يك ماده هشت کنوانسیون، تمام اقدامات چهار کشور بازمانده از شوروی پیشین با یکدیگر، در زمینه تقسیم دریاچه، بستر و زیربستر را که در گذشته انجام گرفته و سال ها مورد اعتراض ایران بوده است ( از جمله سهم های اعلام شده ۳۰ درصدی قزاقستان و ۱۷درصدی روسیه که بیش از ۵۳ درصد را برای سه کشور دیگر، یعنی بیشینه ۱۷ درصد را برای هریک از جمله ایران باقی نمی گذارد )را تایید کرده و به رسمیت می شناسد.

۳- تمام اسناد و مدارکی که در طول چند دهه گذشته، از جمله قراردادهای ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ میلادی،تنظمي شده است فسخ ضمنی می شوند.

پس به نظر مي‌رسد وظیفه اعمال قدرت قاطعانه دولت در احقاق حق «برابر، مساوی و مشاع» ایران با شوروی ( و هم اکنون، چهار جمهوری جانشین شوروی پیشین ) است و تلاش در تشکیل یک نهاد منطقه‌ای براي همکاری، هماهنگی، سیاست‌گذاری و بهره‌برداری مشاع و مشترک از منابع دریاچه مازندران به نسبت ۵۰درصد برای جمهوری اسلامی ایران و ۵۰درصد برای جمهوری‌های جانشین شوروی سابق، زيرا هیچ دستاوردي جز این نه حق ایران بوده و نه به صلاح و پذیرش نسل های هوشیار ایرانی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاش روزنامه قانون نقشه دریای خزر را جلوی این کارشناس می داشت و می گفت شما بر اساس دانش خودت سهم پنجاه درصدی ایران را در این نقشه مشخص کن !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مزدور باشی کشورتم بفروشن دم نمیزنی

      • بدون نام

        اگر ایران فردا برود و یک دریاچه متعلق به روسیه را در وسط آن کشور طبق یک قرارداد معتبر بخرد
        آیا روسیه بعداً می‌تواند به استناد اینکه ایران با آن دریاچه اصلأ مرز مشترک ندارد مالکیت ایران و آن قرارداد را کن‌لم‌یکن معرفی کند ؟
        خیر . خیلی ساده است .
        اگر ما برویم و از این چهار کشور ۵۰ درصد سهم(مشاع)شان از دریا را بخریم بعداً می‌توانند دبه دربیاوردند که شما مالک آنچه خریده‌اید و قرارداد بسته‌اید نیستید چون مرز تعیین نکرده‌ایم و مشاعا فروخته‌ایم ؟
        خیر خیلی ساده است .

        ما و روسیه طبق قرارداد ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ مالک کل دریای خزر بودیم به طور مشترک و مشاع بدون اینکه مرزی سهم اختصاصی برای هر کداممان مشخص کرده باشد
        همه حقوق را هم عیناً در قرارداد به طرفین به طور یکسان متعلق دانسته است .
        به همین سادگی
        کافی ست متن این دو قرارداد را بخوانیم ، همین .

    • بدون نام

      حالتون خوش نیستا بخدا
      اقا اصلا نقشه ی خزر با یه خودکار دست شما
      ببینم چجوری تقسیم می کنی که 50 درصد به ایران برسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی راحته. کشورهای جدیدالتاسیس نوار ساحلی شوند داشته باشن، بقیه دریا بین ایران و روسیه تقسیم بشه. البته در این صورت هم مقداری از سهم ما می‌ره. ولی بهتر از وطن فروشی دولته. دریای خزر دریای آزاد نیست و نصفش جزو ملک ایرانه و ربطی به طول ساحل ما نداره

    • کرم احمدی

      سهم ایران از دریای خزر همان پنجاه درصدیاست که در زمان شوروی سابق مشخص شده واگنون باید کشورهای جدا شده از شوروی سهمشان را با روسیه تقسیم کنند واگر دولت ما در این موضوع ورود کند ظلم به مردم ایران کرده زیرا ان کشورها از شوروی سابق جدا شدند نه از ایران پس حقشان را باید در روسیه جست وجو کنند نه در ایران سهم ما بر اساس سند که در دست هست همان پنجاه درصد است وبه کمتر نباید قانع شوند حال چه ایران ان را ویران کند یا ابادش سازد

    • بدون نام

      احسنت .

    • خزر

      طول ساحلی ایران دریای خزر۱۳۰۰کیلومتر_طول حاکمیت 50%تا100%ایران برآن طول تاریخ میباشد.کشورهای تازه استقلال یافته ازایران جدانشده اند که از حق ایران ببرند

    • علی

      نویسنده متوهم!واقعا چی میزنین شماها؟اون زمان که خاک ایران رو کامیون کامیون به کشورهای عربی میفروختند کجا بودی؟حالا اومدی رژیم حقوقی تعیین میکنی واس چهار کشور خارجی!

    • بدون نام

      روزنامه قانون را یه عده معلوم الحال اداره میکنند و بسیاری از مطالب و مقاله هاشون احساسی است و فقط جنبه مصرف داخلی دارد.

    • بدون نام

      تکرارتاریخ وعهدنامه های ننگین ترکمنچای وگلستان

    • بدون نام

      آقا حرفت را باید طلا بگیرند گل گفتی حرف ما مردم هم دقیقا همین است . این ها دنبال حق وتو روسیه در مواجه با آمریکا هستند و این یک باج بود که به روسیه داده شد . و هزینه بسیار سنگینی برای ایران می باشد .

    • بدون نام

      آفرین ، دقیقاً ، قربون دهنت
      تنها کارشناسی هستی که واقعیت رو مستندا گفتی .

    • بدون نام

      از موقعی که ما درس جغرافیا میخواندیم دریای خزر به شکل نیمه برای ایران بوده وهیچ سرسپرده ای نمیتواند بدون اجازه ملت چیزی را از این کشور جدا کند ویا به غیر بدهد مگر ارث پدریشان است .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج