جاباما
۷۶۳۹۰۹
۶ نظر
۵۰۱۶
۶ نظر
۵۰۱۶
پ

گردشگری روی پل «سی و سه پل» به قصد کُشت!

عضو شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان طرح اجرا شده برای ایمن‌سازی سی‌و‌سه پل توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان را بسیار بد و غیرکارشناسی توصیف می‌کند.

روزنامه ایران نوشت: عضو شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان طرح اجرا شده برای ایمن‌سازی سی‌و‌سه پل توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان را بسیار بد و غیرکارشناسی توصیف می‌کند.

او در این باره می‌گوید: «طرح اجرا شده توسط میراث فرهنگی، مصوبه شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان را ندارد و غیرقانونی است.» «احمد منتظر» عضو این شورا در حالی طرح اجرا شده را غیرقابل دفاع می‌خواند که «محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور در سفری به اصفهان این طرح را تأیید می‌کند.

گردشگری روی پل «سی و سه پل» به قصد کُشت!

طالبیان به‌دنبال اعتراض فعالان میراث فرهنگی در شبکه‌های مجازی به این شهر صفوی رفت. این اعتراض‌ها بعد از انتشار جدیدترین عکس‌ها از طرح ایمن‌سازی سی و سه پل در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت.

«علی فصیحی» مسئول پایش پل‌های تاریخی اصفهان می‌گوید: «ایمن‌سازی سی‌و‌سه پل و پل‌های تاریخی اصفهان به‌عنوان یک ضرورت برای حفظ جان مردم و یک اصل مسلم انجام می‌شود.»

گردشگری روی پل «سی و سه پل» به قصد کُشت!

طرح ایمن‌سازی یکی از مشهورترین پل‌های تاریخی اصفهان به‌دنبال سقوط یک کودک از سی و سه پل و جان باختن او، روی میز مسئولان میراث فرهنگی استان رفت. به‌گفته فصیحی، این پل در سال شاهد چند سقوط است که در برخی از حادثه‌ها به مرگ «گردشگر» هم منجر می‌شود.

گردشگری روی پل «سی و سه پل» به قصد کُشت!

او می‌افزاید: «در ضرورت ایمن‌سازی پل شکی وجود ندارد. اما بحث روی چگونگی ایمن‌سازی پل بود. ما دو سال روش‌های مختلف را بررسی کردیم که آیا از شیشه، چوب یا فلز استفاده کنیم. شورای فنی میراث فرهنگی به‌گزینه «استحکام بخشی با ستون‌های فلزی رسید و مصوب کرد.» فصیحی انجام این کار را بدون هیچ آسیبی برای پل سی و سه پل توصیف می‌کند و می‌گوید:«ما ستون‌های فلزی را روی عرشه‌های بتنی که در دهه 50 به سی و سه پل اضافه شد، زدیم.»

گردشگری روی پل «سی و سه پل» به قصد کُشت!

به اعتقاد فصیحی، این ستون‌های فلزی حداقل دید منظری و حداقل مداخله را در بنای سی و سه پل دارند. فصیحی درحالی از دید منظری سی‌و‌سه پل به‌دنبال اجرای این طرح دفاع می‌کند که بسیاری از منتقدان میراث فرهنگی اصفهان اعتقاد دارند، طرح ایمن‌سازی میراث فرهنگی استان، به دید منظری سی و سه پل خدشه جدی وارد کرده و از آن به سقوط میراث فرهنگی در حفاظت از بناها یاد می‌کنند! اما فصیحی این انتقاد را غرض ورزی رسانه‌ها در نحوه انتشار عکس‌های طرح می‌داند.

گردشگری روی پل «سی و سه پل» به قصد کُشت!

«احمد منتظر» عضو شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان نیز می‌گوید:«طرحی که در این شورا مصوبه گرفت استفاده از بکسل‌های ظریف بود.» به گفته او اگر این بکسل‌ها استفاده می‌شد، منظر بیرونی پل خدشه دار نمی‌شد. منتظر می‌گوید:«چون چیزی از بکسل‌های بسیار ظریف اما قوی، دیده نمی‌شد.»

به‌گفته منتظر، امروزه روش‌هایی با بالاترین اطمینان و کمترین مداخله در اروپا اجرا می‌شود. او اعتقاد دارد که طرح‌های میراث فرهنگی در ایستگاه بی‌پولی متوقف شده‌اند و می‌گوید:«هم بی‌پولی و هم عدم توانایی اجرای تکنولوژی‌های جدید، باعث شده تا میراث فرهنگی اصفهان کار را خراب کند.»

گردشگری روی پل «سی و سه پل» به قصد کُشت!

مرمت سی‌و‌سه پل پیش از این هم، سیل انتقادات را به‌سمت میراث فرهنگی اصفهان برده بود. میراث فرهنگی در پروژه قبلی، مرمت را به یک پیمانکار سپرد.

پیمانکار هم به‌دلیل نداشتن متخصص، هزینه بالای مرمت آثار تاریخی و همچنین نبود نظارت بر عملکردش، کار را به کارگران افغان سپرد. نتیجه بازسازی پل ۴۰۰ ساله توسط کارگران تبعه این کشور همسایه، آه از نهاد بسیاری از کارشناسان مستقل برآورد.

گردشگری روی پل «سی و سه پل» به قصد کُشت!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مثل همه چیز نمی دونید هنوز چکار کنید از کارشناس مرمت بازسازی میراث خارجی استخدام کنید هم وجدان کاری دارن هم بلدن هم بریز بپاش پولی کمتر میشه

    • بدون نام

      بازسازی لازمه اما عقل میگه باید از جنس و رنگ خود سازه باید باشه پایه بتن میشه گزینه بعدی چوب بهترین گزینه ای هن طبیعته هم رنگ خودش فلز بدشکل مثل عکس چی میگه

    • بدون نام

      اول طرح بزنند روی نرم افزار طراحی کنند عکس بگیرن بعد پیاده کنند اینا عادت دارن فرغون و مصالح بیل رو میبرن یهو یه چیز میسازن بعد عکسش دراومد انتقاد و کارشناسی تازه شروع میشه سو مدیریت یعنی همین

    • ایده زیبا برای پل

      یه پیشنهاد اونجا آب نداره متاسفانه همه پل های زاینده رود رو به شعاع دویست سیصد متر برای زیباسازی از اون خشکی دربیاد زیر پل با نور مثل استخر ارتفاع سی سانت با تصفیه کننده اب بریزن با رنگ سبز و کاشی اصفهان خوب میشه زمان ابگیری هم از روش رد میشه مثل حوضچه های خود شهرداری اما بزرگتر

    • بدون نام

      یعنی بمیرید که یکذره واسه میراث این ملت ارزش قائل نیستید.. بمیرید که همه چی و با عقل ناقص خودتون و به بدترررین شکل انجام میدید

    • بدون نام

      خاک برسربی عرض وبی غیرتتون اینهمه کارگرایرانی هم وطن بیکاربعدکارودادین به افغانی پس فطرت کثیف مغول لعنت به خاینین وطن وهم وطن روی قاجاریه روسفیدکردین اینهمه اعتراض به خاطربیکاری وفقرمگه کوریدوکردیدیانفهمید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج