۷۶۴۱۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

تکذیب خرید بیش از ۱۰ نان با مجوز فرمانداری

فرماندار سراوان در پاسخ به این پرسش که آیا نان در منطقه سهمیه بندی شده و برای دریافت بیشتر از سهمیه، مجوز فرمانداری نیاز بود؟، گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنیم و اضافه می‌کنیم که اگر حتی یک برگ نامه در این رابطه یافتید، ما پاسخگو خواهیم بود.

تابناک: خیلی پیشتر از آنکه هدفمندی یارانه‌ها آغاز شده و عرضه بنزین و گازوئیل با کارت هوشمند و به صورت سهمیه‌ای صورت پذیرد، سهمیه بندی سوخت در سیستان و بلوچستان، به ویژه شهرهای جنوبی آن مرسوم بوده است اما این کجا و سهمیه بندی نان کجا؟!

طی روزهای گذشته خبری از سراوان مخابره شد که هرچند تفاوت بسیاری با ماجرای ترور چهارده‌تن از نیروهای مرزبانی مستقر در حومه آن داشت، ولی حکایت از عمق محرومیت منطقه داشته و به نوعی تایید کوتاهی مسئولان در رسیدگی به امور مردم داشت؛ رسیدگی به امور اولیه‌ای همچون تامین قوت غالب مردم.

خبر می‌رسید که شهروندان سراوانی در کنار همه کمبودهایی که متحمل می‌شوند، باید روزانه چند ساعت را در صف‌های نان بگذرانند تا حداکثر ده قرص نان نصیب‌شان شود و اگر تقاضای نان بیشتر داشته باشند، می‌بایست با تقاضای کتبی‌شان به تایید فرمانداری رسیده باشد و یا به سراغ میانبرهای قدیمی مثل صف ایستادن‌های خانوادگی بروند.

به سراغ هدایت‌اله میرمرادزهی، نماینده مردم سراوان، سیب و سروان و زابلی در مجلس شورای اسلامی رفتیم و در این باره از او پرسیدم. با این پرسش شروع کردیم که آیا کمبود نان در منطقه را می‌توان به حوادث تلخ منطقه مرتبط دانست یا نه؟، که در پاسخ گفت: منتظریم گزارش مقامات استان درباره ترور مرزبانان به کمیسیون امنیت ملی مجلس برسد تا نهایتا در کنار درخواست ما مبنی بر برخورد قاطع با مسببان و از بین بردن ریشه شکل گیری این دست مشکلات، گزارش جامعی شکل گرفته و به شورای عالی امنیت ملی ارسال شود تا هم خون این عزیزان پایمال نشود و هم منطقه از نظر اقتصادی قوی شود.

او در ادامه با اشاره به مشکل کمبود نان در منطقه می‌گوید: توقع ما این است که مشکلات اقتصادی و معیشتی در منطقه حل شود. از نظر تجهیزات ایمنی کمبود نداریم ولی در بحث رونق منطقه کم آورده‌ایم؛ بیکاری بیداد می‌کند و کمبودها مردم را رنج می‌دهد. باور داریم که اگر مبادی رسمی واردات و صادرات در سایه گمرک مرزی رونق بگیرد، خود مردم اجازه شکل گیری هیچ اتفاق ناخوشایندی را نخواهند داد و کسی نخواهد توانست برخی را فریب داده و مجذوب خود کند.

میرمرادزهی در ادامه با اشاره به مصائب و مشکلاتی که کمبود نان طی روزهای گذشته در منطقه سراوان و حومه آن بوجود آورده می‌گوید: از یکی دو ماه پیش گفته می‌شد که کاهش سهمیه آرد مشکلاتی به همراه خواهد آورد که بعدها خودش را نشان خواهد داد و این موضوع تدبیر نشد تا طی ده روز گذشته شاهد باشیم که کاهش سرانه هر نفر از ۱۰ کیلو به ۷.۵ کیلو، مردم را در تامین نان دچار مشکل کند؛ قوت غالب مردم منطقه ما نان است نه برنج و نباید فرمولی که برای تهران، مشهد و ... تهیه شده، برای منطقه ما اعمال شود. باید به مسئولان گفت نان خالی را از مردم نگیرید!

این نماینده مجلس در ادامه درباره شرایط فعلی منطقه می‌گوید: با رایزنی هایی که صورت گرفته، ۲۰۰ تن آرد به شهرستان اختصاص داده شده و قرار است کمبود آرد دقیق تر ارزیابی شده و جبران شود. در حال حاضر خبر می‌رسد که مشکل مرتفع شده است اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا کمبود نان حل شده است یا خیر. معتقدیم که با اختصاص میزان مورد نیاز بر اساس سرانه جمعیتی، مشکل حل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه مشکلاتی همچون برآورد نشدن جمعیت هنگ مرزی، دانشجویان و غیره و یا قاچاق نان به خارج از کشور را در کمبود به وجود آمده دخیل می‌دانید؟، گفت: از جمله نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، در نظر گرفتن جمعیت هنگ مرزی مستقر در منطقه و دانشجویان و مهمانان خوانده و ناخوانده است که می‌بایست به جمعیت منطقه افزوده شده و در سرانه ارد اختصاص یافته به سراوان دیده شود که در دستور کار قرار دارد اما اینکه حمل نان از شهر به روستا، به ویژه روستاهایی که نانوایی ندارند را قاچاق به حساب بیاوریم، درست نیست.

اما در شرایطی که نماینده مردم منطقه در مجلس، قصور اصلی در بروز کمبود نان در سراوان را متوجه مسئولانی می‌داند که فرمول نادرستی را برای اختصاص سهمیه آرد در نظر گرفته‌اند، فرماندار سراوان از حل کامل این مشکل خبر داده و معتقد است که مشکل بوجود آمده در اثر خروج مقوله آرد و نان از نظارت مستقیم فرمانداری‌ها پس از شروع هدفمندی یارانه‌ها شکل بوده و اکنون در سایه تدابیر اتخاذ شده، نه تنها دیگر سراوان کمبودی در این زمینه ندارد، بلکه می‌تواند کمبود نان دیگر شهرها را با نان بسته بندی تامین نماید.

محمد شریف خالقی در این باره به خبرنگار ما گفت: همانگونه که می‌دانید، پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، نظارت مسقیم از فرمانداری‌ها در بحث آرد و نان گرفته شد و در اختیار مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان غله قرار گرفت. طی روزهای گذشته با تغییر کوچکی که سازمان غله در زمان بندی پخت خبازی ها ایجاد کرد، مشکلاتی به وجود آمد که به کمک برخی فشارهای روانی بر مردم مبنی بر احتمال قحطی نان(!)، مشکلاتی به وجود آورد که با مدیریت صحیح و تصحیح برنامه سازمان غله خاتمه یافت.

فرماندار سراوان با تاکید بر نقش سو مدیریت در شکل گیری کمبود نان، افزود: اینکه گفته می‌شود کمبود آرد موجب این اتفاق شده، درست نیست چراکه آرد آزاد است و خبازان می‌توانستند با تامین آن از طریق مرکز استان و حتی استان‌های مجاور، نان مورد نیاز مردم را تامین کنند اما مسائلی همچون تفاوت قیمت آرد آزاد با نرخ تعیین شده هم به یاری سو مدیریت آمد و موجب شد که تهیه نان با دشواری‌هایی مواجه شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سراوان در کانون ورود اتباع بیگانه قرار دارد، البته نباید از این نکته غافل شویم که سراوان شهری مرزی است که جمعیت آن در روز از ۶۰ هزار تا ۸۰ هزار افزایش می‌یابد و در کنار آن، بار مهمانان خوانده و ناخوانده نیز بر دوش آن قرار دارد؛ گاه بوده که ۹۷۰ تن از اتباع بیگانه در یک روز در سراوان دستگیر شده‌اند. مواردی از این دست یا جمعیت هنگ مرزی و دانشجویان باید لحاظ شود که این امر را تدارک دیده‌ایم. به این موارد بیافزایید که مصرف نان در منطقه زیاد است و کمی بر هم خوردن تقاضا می‌تواند عرضه را برهم بزند.

فرماندار سراوان در پاسخ به این پرسش که آیا نان در منطقه سهمیه بندی شده و برای دریافت بیشتر از سهمیه، مجوز فرمانداری نیاز بود؟، گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنیم و اضافه می‌کنیم که اگر حتی یک برگ نامه در این رابطه یافتید، ما پاسخگو خواهیم بود. اینکه برخی خبرگزاری‌ها خبر داده‌اند که برخی مراکز مانند حوزه‌های علمیه اهل سنت یا مدارس شبانه روزی مجبور به ارائه درخواست کتبی و موافقت فرمانداری شده‌اند نیز درست نیست چراکه این گونه مراکز سهمیه آرد دریافت کرده و برخی از آنها مانند حوزه‌ علمیه اهل سنت، واحد خبازی مستقل در اختیار دارند.

خالقی در ادامه با اشاره به بازدید امروز خود از برخی خبازی‌های سطح شهر، اوضاع را عادی دانست و گفت: با افزایش ساعت کار برخی خبازی‌هاف همه چیز به روال عادی برگشته و نه تنها دیگر سراوان کمبودی در این زمینه ندارد، بلکه می‌تواند کمبود نان دیگر شهرها را با نان بسته بندی تامین نماید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج