۷۶۴۳۲۱
۱۱ نظر
۵۰۱۹
۱۱ نظر
۵۰۱۹
پ

آقایان! تریبون مداحی جای سیاسی‌بازی نیست

گزارش «اعتماد» از حواشی رخ‌داده توسط مداحان را بخوانید.

گزارش «اعتماد» از حواشی رخ‌داده توسط مداحان را بخوانید.

مداحان که با شورآفرینی و سرودن اشعار احساسی میزان تاثیر‌گذاری روحانیون روی منبر بر مردم را کاهش داده بودند، در سال ٨٤ آستین‌ها را بالازده و به صورت رسمی وارد گود سیاسی کشور شدند. مداحان در آن سال با تمام توان به سراغ محمود احمدی‌نژاد رفتند و منبر‌های مقدس مساجد و هیات‌ها را به حمایت از فردی اختصاص دادند که خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد منتقدش شدند و از همان منبر‌های مقدس به او دشنام‌ها دادند.

آن‌ها همان افرادی بودند که در سال ٨٤، آیت‌الله هاشمی را با تند‌ترین الفاظ مورد خطاب قرار دادند تا محمود احمدی‌نژاد راه بهتری برای رسیدن به پاستور پیدا کند.

در انتخابات ٨٤، احمدی‌نژاد که شهردار تهران بود، روزی را در مسجد ارک و روزی دیگر را در مهدیه امام حسن مجتبی (ع) پای مداحی‌های حاج‌منصور ارضی و حاج‌سعید حدادیان می‌نشست، همین دو را مجاب کرده بود تا پیشگام شده و بیانیه‌ای به امضای ١٠٤ مداح در حمایت از کسی که خود آن را «بسیجی ولایی دکتر محمود احمدی‌نژاد» خوانده بودند منتشر کنند.

یکی از مداحان که حامی سخت احمدی‌نژاد بود منصور ارضی بود که دو سال پس از انتخابات ٨٤ و پس از حرف‌های تند و تیزی که درباره مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در میانه روضه‌خوانی خود داشت، محمدباقر قالیباف دیگر رقیب انتخاباتی احمدی‌نژاد را هدف گرفت و او را به عمر بن سعد تشبیه کرد.

حاج‌منصور در دور دوم سفر‌های استانی نیز رییس‌جمهور وقت را همراهی می‌کرد. اما این لشکر نامریی چندان به محمود احمدی‌نژاد وفادار نبود. زمان آن‌ها را از هم جدا کرد. اینجا بود که از همان منبر‌هایی که احمدی‌نژاد مدح می‌شد، حالا باید تندترین جملات را از زبان مداحان می‌شنید. مسجد ارک و مهدیه امام حسن مجتبی (ع) روز‌های متفاوتی را به خود دید.

دوران پسا محمود

محمود احمدی‌نژاد رفت، اما این پایان دخالت مداحان درسیاست ایران نبود. آن‌ها برای دوران پسا احمدی‌نژاد هم برنامه داشتند. آن‌ها این‌بار دو‌دسته شدند. یک دسته دل به محمدباقر قالیباف باختند و دسته دیگر دل در گروه سعید جلیلی نهادند. هلالی در حمایت از محمدباقر قالیباف گفته بود که هدف ما انتخاب شخصی است که سرباز خوبی برای ولایت باشد و در آخرین روز از تبلیغات انتخاباتی با محمدباقر قالیباف به میدان فلسطین رفت و در کمپین او حضور یافت.

محمود کریمی دیگر مداح سرشناس تهران نیز در آستانه انتخابات یک مداحی عجیب برای حمایت از سعید جلیلی داشت و فیلم و صوتش در رسانه‌ها منتشر شد. آن‌ها البته این‌بار به خواست خود نرسیدند و فردی غیر از دو فردی که آن‌ها می‌خواستند به پاستور رسید و همین سبب شد تا بار دیگر تریبون عزاداری و شادی ائمه اطهار سیاسی‌تر از گذشته شود.

در کنار افزایش رنگ و بوی سیاست در این برنامه‌ها، این جریان به تربیت نیرو‌های تازه‌نفس نیز اقدام کرد تا جایی که یک مداح جوان پیش از خطبه‌های نماز عید‌فطر که تجلی وحدت و همدلی مسلمانان است در مصلای تهران پشت تریبون قرار گرفته و خطاب به رییس‌جمهور می‌گوید: «ای نشسته در صف اول نکنی خود را گم...» هرچند این شعر با واکنش‌های منفی بسیاری رو‌به‌رو شد، اما این اتفاق حاکی از آن است که اتاق فکر این جریان همچنان فعال بوده و برنامه‌هایی برای تحت فشار قرار دادن دولت در آینده را دارد و چه زمانی بهتر از ماه محرم که در پیش‌رو قرار دارد.

دولت روحانی و چالش‌سازی مداحان

پس از اشعار میثم مطیعی، حاج‌منصور ارضی بار دیگر و این‌بار در نیمه دوم دهه ٩٠ وارد گود شده است. «اون یارو آخرش در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد.» این جملات بخشی از آخرین حمله آتشین حاج‌منصور به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی رییس‌جمهور است که پس از اتفاقات مدرسه فیضیه سر و صدای زیادی به پا کرد؛ و حاج‌منصور عریان‌تر از گذشته به رییس‌جمهوری که مطلوب او نیست، تاخت.

اظهاراتی که با واکنش منفی بسیاری رو‌به‌رو شد تا جایی که لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهور خبر از طرح شکایت علیه این اظهارات داد. جنیدی روز یکشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران اظهار داشت: به دلیل متزلزل شدن احساس امنیت عمومی و جلوگیری از مایوس شدن مردم و محرز بودن جرم مشهود از هتاکان به رییس جمهور شکایت خواهیم کرد. در میان فعالان سیاسی و مسوولان، جالب‌ترین واکنش به اظهارات حاج‌منصور به علی مطهری نایب‌رییس مجلس تعلق دارد.

مطهری بر‌خلاف سایرین که اذعان دارند ارضی رییس‌جمهور را تهدید کرده عنوان کرد: «صحبت آقای منصور ارضی در مراسم قرائت دعای عرفه گرچه حاکی از کینه عمیق ایشان نسبت به مرحوم آیت‌الله هاشمی و آقای رییس‌جمهور و شامل توهین به این دو بزرگوار بود ولی انصاف این است که سخن وی دلالت بر قتل آقای هاشمی در استخر و نیز شامل تهدید رییس‌جمهور به مرگ نبود، زیرا ایشان گفته است اینگونه افرادِ به زعم ایشان خیانتکار به شکل خاصی از دنیا می‌روند که موجب تعجب مردم می‌شود که چگونه چنین شخصی در چنین مکانی از دنیا رفت.

کوتاهی، قصور و کم‌کاری روحانیت بوده است که کرسی تعلیم و تربیت جامعه را به دست اینگونه مداحان که معمولا از تهذب نفس کافی برخوردار نیستند، سپرده است که خواسته یا ناخواسته به فضای سیاسی و معنوی جامعه آسیب می‌رسانند.»

برخی معتقدند با توجه به نزدیک بودن ایام شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع)، مداحان قصد دارند با استفاده از این فرصت منبر‌ها را سیاسی کرده و انتقادات خود را از تریبون‌های مذهبی به گوش مسوولان برسانند. همچنین این بخش از جامعه معتقدند اظهارات حاج‌منصور در مراسم دعای عرفه نقشه راه مداحان برای محرم و صفر را لو داده و باید نسبت به اتفاقاتی که قرار است در آینده رخ دهد هوشیار بود.

ماه‌های محرم و صفر فرصت مناسبی برای بیان برنامه، استراتژی و اهداف مورد نظر جریان حامی مداحان است؛ از این رو با تشکیل گروه‌های مختلف فکری و حلقه‌های مطالعاتی تلاش می‌کنند تا منویات خود را به جامعه القا کنند. از آن جهت این فرصت، مناسب عنوان می‌شود که به مدت دوماه تریبون مساجد، هیئات و رسانه ملی در اختیار این قشر قرار دارد.

مردم فارغ از هر تفکر سیاسی علاقه‌مند به شرکت در مراسم‌های مذهبی هستند، اما عده‌ای اندک با سوءاستفاده از تمایلات مذهبی مردم سعی در تسویه حساب دارند. نکته جالب توجه آن است که صحبت‌های سیاسی در مراسم جشن و سرور به مراتب کمتر از مراسم سوگواری مطرح می‌شود.

دلیل این اتفاق هم مشخص است؛ زمانی که دل‌ها شکسته و چشم‌ها ابری شده جملاتی که مداح مطرح می‌کند تاثیر بیشتری بر افکار مخاطب دارد به همین دلیل مداحان بیشتر صحبت‌های سیاسی خود را در چنین برنامه‌هایی عنوان می‌کنند در حالی که از اثرات مخرب آن غافل هستند.

اگر این اظهارات منجر به دلسردی و بدبینی مردم به مراسم‌های مذهبی و به صورت ویژه‌تر به مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین شود، مقصر اصلی این اتفاق مداحانی هستند که از این تریبون سوءاستفاده می‌کنند به همین دلیل لازم است بررسی‌های لازم درباره این مهم صورت گرفته و در صورت لزوم تذکری به وعاظ در آستانه ماه محرم داده شود.

زمان چندانی به آغاز ایام سوگواری محرم و صفر باقی نمانده و با توجه به اتفاقات اخیر باید منتظر ماند و به نظاره نشست آیا این جریان از تریبونی که تاثیر گذار بهره می‌برد قصد دارد در اشعار خود جامعه را نسبت به دولت بدبین کرده و شرایط سخت تری برای کشور رقم بزند یا خیر

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحانی بارها با الفاظ دون شأن رئیس جمهور مخالفان خود را مورد هجمه قرار داده بیش از چهل بار پس چرا آن موقع لال بودید وحرفی نمیزدید حال زبان باز کرده اید خجالت بکشید از اين همه سیاسی بازی و دفاع از شخصی که اقتصاد کشور را خود خواسته وبه بهانه تحریم به خاک سیاه نشاند سانسور نشود لطفا.....

    • بدون نام

      پول فراوان در هر جا و مکانی موجب فساد است وقتی به مداحانی که هیچ تولیدی برای جامعه ندارن پول بی حد و حساب داده میشه و تریبون در اختیارشون گذاشته میشه ،نتیجه اش همین میشه که در مسایلی که هیچ ربطی بهشون نداره دخالت بیجا کنن .در ضمن تا وقتی ما ملت از احساس فاصله نگیریم ،از احساسات مون بر علیه منافع خودمون استفاده میشه

    • بدون نام

      رهبرفرمود مداحان تمام مشکلات جامعه اعم از سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را بیان کنند

    • بدون نام

      مجلس و دولت هم جای زد و بند و جناح بازی و آقازادگی و فساد و رانت و قاچاق کالا و دختر مظلوم وزیر و داداش مفسد رئیس دولت و داداش مفسد معاون رئیس دولت و حقوق‌های نجومی و هزار جور فساد دیگه نیست
      اگر شما انقدر فساد نکنید نه مداح نه هیچ کس دیگه‌ای برعلیه دولت و مجلس تیریبون دست نمیگیره

      به قول رهبر انقلاب مگس روی زخم میشینه این زخم باید ترمیم بشه ولی شما این زخم‌رو چرکین کردین

    • بدون نام

      فعلا کسی بااین روضه خوان کاری ندارن معلومه میتازونه

    • بدون نام

      جناب اعتماد ده ساله بودم نسبت به مداحی و عزاداری علاقه و فعالیت میکردم تا الان۶۰سالم است بازم به مداحی علاقه دارم البته شغلم مداحی نبوده حتی پدرم هم برای فراهم کردن زمینه عزاداری مداحی فعلا بوده اما جماعتی مثل ارضی مداح نیست مداح اهلبیت برا خودش احترامی دارد و شخصیتش خیلی بیشتر امثال ارضیها

    • بدون نام

      جناب اعتماد ده ساله بودم نسبت به مداحی و عزاداری علاقه و فعالیت میکردم تا الان۶۰سالم است بازم به مداحی علاقه دارم البته شغلم مداحی نبوده حتی پدرم هم برای فراهم کردن زمینه عزاداری مداحی فعلا بوده اما جماعتی مثل ارضی مداح نیست مداح اهلبیت برا خودش احترامی دارد و شخصیتش خیلی بیشتر امثال ارضیها خودشان را جای مداح به مردم قالب کردن اینها مثل تلخکهای درباره شاهان هستند

    • بدون نام

      کلا گند زدن به دین و دنیای مردم

    • بی نام

      فعلا که به نام مداحی هرکاری دلشون میخواد میکنند

    • بدون نام

      اتفاقا هست...مگر در قیام امام حسین چیزی جز سیاست میبینید؟؟

    • بدون نام

      دین از سیاست جدا نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج