جاباما
۷۶۴۷۴۳
۱۷ نظر
۵۰۰۸
۱۷ نظر
۵۰۰۸
پ

پیامدهای نگران کننده ازدواج سفید

خبری مبنی بر وجود ۵۸ هزار ازدواج سفید در پنج سال اخیر در یکی از رسانه‌ها حیرت همگان را برانگیخت. در واقع به ادعای این گزارش در پنج سال اخیر سالانه حدود ۱۱ هزار نفر به ازدواج سفید رو آورده‌اند. این آمار در حالی است که بر اساس قانون جمهوری اسلامی افرادی که به ازدواج سفید مبادرت می‌ورزند دارای هیچ حق و حقوقی در طول زندگی مشترک و پس از آن نیستند.

روزنامه آرمان: خبری مبنی بر وجود ۵۸ هزار ازدواج سفید در پنج سال اخیر در یکی از رسانه ها حیرت همگان را برانگیخت. در واقع به ادعای این گزارش در پنج سال اخیر سالانه حدود ۱۱ هزار نفر به ازدواج سفید رو آورده‌اند. این آمار در حالی است که بر اساس قانون جمهوری اسلامی افرادی که به ازدواج سفید مبادرت می‌ورزند دارای هیچ حق و حقوقی در طول زندگی مشترک و پس از آن نیستند و در صورت جدایی غیرقانونی خود از یکدیگر زنان هیچ حقی از سوی مردان دریافت نمی‌کنند.

این آمار به قدری شو‌ک‌ کننده و عجیب بود که بر آن شدیم در این ارتباط با رئیس کمیسیون‌ اجتماعی مجلس صحبت کرده و نظر او را جویا شویم.

رئیس کمیسیون ‌اجتماعی مجلس در ارتباط با خبر ۵۸ هزارتایی شدن ازدواج سفید در کشور می‌گوید: مبنای هر گونه اظهارنظر، توضیحات و بیان یک موضوع باید علمی، تحقیقی یا پژوهشی باشد. مراکز تحقیقی، علمی و آماری در این کشور کاملا مشخص است و این آمار باید توسط سازمان ثبت‌احوال یا مراکز تحقیقاتی رسمی در کشور اعلام شود.

سلمان خدادادی می‌افزاید: به عنوان رئیس کمیسیون‌اجتماعی مجلس که دستی بر آمار دارم و به مسائل‌اجتماعی از جمله ازدواج و طلاق حساس هستم، اعلام می‌کنم آماری از سوی مراکز ثبت‌اسناد و تحقیقاتی در این باره رسما انتشار نیافته است. او تاکید می‌کند: کمیسیون‌اجتماعی مجلس یکی از مراکز و مراجع اعلام آمارها و یک سوی مکاتبات‌رسمی کشور در زمینه مسائل‌اجتماعی است.

بنابراین آمار منتشره در خبرگزاری‌فارس را صراحتا رد، اما وجود ازدواج سفید را در جامعه انکار نمی‌کنم، زیرا آمار رسمی در این خصوص و توسط نهادهای رسمی کشور منتشر نشده است. ازدواج‌های سفید در جامعه وجود دارد، اما صراحتا اعلام می‌کنم، تعداد آن زیاد و نگران‌کننده نیست.

خدادادی می‌افزاید: علاوه براین مشکلات ازدواج‌های‌رسمی نیز در کشور وجود دارد. او می‌گوید: کاهش آمار ازدواج و افزایش‌ طلاق را با توجه به برخی از مسائل و مشکلات شاهد هستیم، اما این امر ناشی از مولفه‌های مختلف در جامعه مانند بیکاری، فقر، اعتیاد و خشونت است.

خدادادی در پاسخ به این سوال که تفاوت میان آمار ثبت و وقوع ازدواج ناشی از چه مسائلی است، می‌گوید: برخی از ازدواج‌ها به‌صورت قانونی ثبت می‌شوند و آنهایی که با عنوان وقوع ازدواج یاد می‌شوند نیز ثبت شده هستند، اما به صورت ازدواج‌های‌رسمی ثبت‌ شده و دفترخانه‌ای نیستند.

به عنوان مثال ازدواج‌های‌رسمی ثبت‌شده در دفترخانه‌های تک‌برگی باشد که همچنان آمار در این دفترخانه‌ها نیز ثبت است و احتمالا مورد خلاف شرعی در آنها نیست.

او می‌افزاید: این تفاوت غریب نیست و ناشی از تغییرات فرهنگی و نوع نگرش به این مساله است که به ‌ثبت نکردن سند رسمی می‌انجامد. این ثبت معمولا دفترخانه‌ای و تک برگی است. در این‌حال، آمار ازدواج‌های‌ سفید تاکنون به صورت رسمی منتشر نشده، اما قابل انکار نیز نیست. خدادادی خاطرنشان می‌کند: یکی از عوامل ازدواج‌های‌ سفید ریشه اقتصادی است.

آغاز زندگی مشترک هزینه‌بردار است و افراد باید بسیاری از تعهدات را بپذیرند و زندگی، خانه و هزینه‌ها را تامین کنند. احتمالا در برخی از ازدواج‌های سفید اتفاق افتاده و ثبت نیز می‌شوند و بنابراین خلاف شرع نیستند، اما تعهدات و هزینه‌های بالایی ندارند، اما افراد نمی‌توانند زیربار تعهدات بلندمدت بروند.

به گفته معاون‌پژوهشی موسسه مطالعات‌جمعیتی کشور اگر بخواهیم درباره ازدواج صحبت کنیم، باید سه عامل کلیدی یعنی «امکان‌ ازدواج»، «مطلوبیت ‌ازدواج» و «فراهم‌بودن و دسترسی» را در نظر داشته باشیم. رسول صادقی افزود: «باید دید در هر سه عامل چه اتفاقی‌افتاده که سن ازدواج در کشور افزایش یافته و تبدیل به مساله‌اجتماعی شده است؟درخصوص «مطلوبیت‌ازدواج» در کشور وضعیت خوبی حکم‌فرماست.

یعنی درصد کسانی که قصد ازدواج ندارند پایین است. هرچند درباره «امکان‌ازدواج» در کشور مشکلاتی به‌چشم می‌خورد، چرا که ازدواج دارای پیش‌شرط‌هایی همچون اشتغال، خصوصا برای مردان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مبنای هر گونه اظهارنظر، توضیحات و بیان یک موضوع باید علمی، تحقیقی یا پژوهشی باشد. مراکز تحقیقی، علمی و آماری در این کشور کاملا مشخص است.........چقدر هم امار مرکز امار در ایران وعتی وقابل استناد است !!!خخخخ

      پاسخ ها

      • شهریار

        ازصحبتهای این اقا مشخصه که آگاهانه خودرو به ندانستن میزنه چرا؟ چون پرواضحه نتیجه اداره کشوری که توسط مبلغین مذهبی اداره میشه نباید چنین خروجی داشته باشه واعتراف به این امار نوعی قبول شکست است یه نکته بگم اوناییکه ازدواج سفید می کنند تازه خیلی شهامت دارند وگرنه بقیه هر زمان که احتیاج دارند به خانمها مراجعه می کنند در نگاه جوانان دختر وپسر هم نداره ازدواج به مثابه طوق لعنتی تعریف شده که رهایی از اون پر هزینه پر استرس و حتی از خود ازدواج بدتره خدا از اوناییکه باعث شدن این مملکت به اینجا برسه نگذره !

    • بدون نام

      شرم اور حالا برین کل بودجه ومنابع کشورشغلامون خرج حدود۱۶ملیون افغانی کنیدوخودایرانی گشنه بیکاروفقیرباشن واین تعدادبه هرایرانی سالی بالای۳۰۰ملیون تومان ضرروزیان میزنن وفقط ازلحاظ شغلی وبه قول نمایندگان یعنی چی که بیش از۳ملیون افغانی اشغال کردن و فقط توکارساختمانن وبیکارکردن وفقیروزیرکارگفته اگه افغانیانباشن مشکل معضل بزرگ بیکاری برطرف میش وپلیس امنیت گفته افغانیا کل امنیت کشوروبه خطرانداختن کمترینشم بیکاری وریس اتباع خارجی گفته تحصیل وبهداشت رایگان اینهارومیدیم واین هزینه گزاف برای مردم ومملکت واینهافقط توشغلی بایدباشن که ایرانی نباش وبه قول نمایندگان اینهاحتی دانشجوهامونم که توشغل غیرمربوط درسیشونم بیکارکردن هرجامیرن صابکارپیمانکارکارگرافغانی به کاروتوهرخانه۱تا۲نفربیکارداریم چه توجیحی داربودن اینقدرافغانی باشن وبااین بیکاری نجومی رتبه بد۱۶جهان توبیکارترینیم حتی ازافغانستانم بالاترومگه بی ابی کشورخشک نیستیم درروزبالا۱۰میلیاردلیتراب مصرف میکنن واستانداردجهانی روزی بالا۱۵۰لیترمصرف درمصرف خانگی میشودوفقط ازلحاظ بهداشت شست شوحمام ووقتی ۱پرس غذا بمثل چلوکباب و۱کیلوشیروگندم گوجه سیب زمینی .....بالای۲۰۰۰لیترمصرف میش چه توجیحی داراینقدرافغانی اب وبرق مملت خرج کنیدوهم وطنانمون رنج وعذاب وسختی وبه جون هم بیفته شمااندازپاکستانم نیستین وپارسال۹ملیونشون ریخت بیرون تو۶ماه باجمعیت۳۰۰ملیونی ۹۰درصدمشکلات کشورازوجوداین افغانیاس بدترازاینهاتوانتظارمون

      پاسخ ها

      • aaa

        بابا جون مادرت این متن و جمله های تکراری که هر دفعه برای افغانها می زنی را عوض کن چندین هفته متن تکراری و یکنواخت را جایی سیو ( ضبطش ) کردی وهر جا داری ازش استفاده میکنی مثلا در مورد تقسیم خزر - مرگ ومیر ،تصادفات ، ماشین ، کشاورزی ، ازدواج و طلاق اب برق تلفن گاز نفت و گاز و خلاصه هرچی اخبارتو این سایت هست تو یه پای ثابتشی و با امار هر افغانی چقدر اب میخورد و چقدر چکار میکند و در سال 300 م میبرند را ربطش میدی به موضوعی که اصلا ربطی ندارد خواهشا دیگه این متن تکراری و خسته کننده را ننویس همه میدانیم که این افغانها چه کثافت کاریها و چه جرمها و خیانتها که نکردن و ایران را نابود کردن ولی سعی کن پاسخت مربوط به همان موضوع باشد و تکراری و نا مربوط نباشد . ممنون

    • reza

      چرا بهش میگین ازدواج سفید!؟

    • بدون نام

      ازدواج سفید حتما خوبه که استقبال شده ...نه سکه ایی نه بگیر ببری راحت زندگی کن

    • بدون نام

      اگه خودشون صیغه خونده باشند، باز هم اشکال داره؟

    • بدون نام

      ازدواج سفید

      عراقی ها دارن میان مشهد،مشهد حکم تایلند پیدا کرده




      ....

    • بدون نام

      با اين اوضاع مملكت و اقتصاد ازدواج كردن حماقته .
      و ازدواج سفيد بهترين كار و عاقلانه ترين كاره

    • بی نام

      این ازدواج سفید که هردم بغل یکی باشی چه فرقی میکنه با زنا عه

    • بدون نام

      خودش میگه آمار رسمی از ازدواج سفید نداریم بعدش میگه تعداد این نوع ازدواج نگران کننده نیست!!!!!
      توکشورمون اکثر اونایی که ازدواج رسمی داشتن وپس از مدتی متارکه میکنند به حق وحقوقشون نمیرسند پس مردمو باحیله حق وحقوق از ازدواج سفید نمی تونی بترسونی
      دوست من فقط سال اول زندگیش خوب بود 9سال بقیه شو خودش کار کرده وخرج خونه واعتیاد شوهرشو داده الان 3سال که درگیر دادگاه شده وهی پاسش میدن به مشاور،بدبخت عمرش رفت وبه قول خودش تنها کار درست زندگیش این بود که نذاشت بچه دار بشه وحتی اگه بعد از طلاق ازدواج مجدد بکنه سنش از بچه دار شدن گذشته

    • بدون نام

      بسیار ازدواج خوب و منطقیه

      پاسخ ها

      • مهربانی

        چرا بدون فکر و دانش اظهار نظر می کنی دوست عزیز؟!

    • بی نام

      آمار که ندارن، چون علاقه ای ندارن از آمار واقعی و دقیق این موضوع اطلاعی داشته باشن. سوالا رو هم که با سوال جواب دادن: باید دید.

    • بدون نام

      دولتی که اولویت استخدام رو با زنان میدونه به فکر افزایش ازدواج سفیده.چون پسری که شغل درستی نداره با کدوم پول قرار خرج یه زندگی رو اونم با این گرونی به دوش بکشه.

    • بدون نام

      حیف نمیتونم نظرمو شفاف بنویسم
      ولی نتیجه اینهمه تبلیغ و تربیت،این شد؟!!!!!

    • مملی

      بذار جوونی کنن یکم زندگی کنن ملت. خودشون 10 تا 10 تا صیغه میکنن
      30 سالمونه یبارم با کسی نبودیم. پیر شدیم رفت. تازه احمقا میگن بازم صبر کن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج