جاباما
۷۶۴۸۲۸
۱۲ نظر
۵۰۰۴
۱۲ نظر
۵۰۰۴
پ

دلیل اصلی تلاطمات بازار ارز در ایران

در بازار ارز ایران نوسانات روزانه همچنان ادامه دارد و صرافی ها در اعتراض به سیاست های متغیر بانک مرکزی تمایلی به فروش ارز ندارند.

تسنیم به نقل از المانیتور نوشت: در بازار ارز ایران نوسانات روزانه همچنان ادامه دارد و صرافی ها در اعتراض به سیاست های متغیر بانک مرکزی تمایلی به فروش ارز ندارند.

شکی نیست که عوامل سیاسی و روانی دلیل اصلی تلاطمات بازار ارز بوده، اما این موضوع نیز روشن است که دولت و بانک مرکزی نتوانسته اند در این مقطع حساس توازنی بین عرضه و تقاضا برقرار نمایند. نگاهی دقیق تر به تصمیمات اخیر ارزی نشان می دهد که برخی ضعف های ساختاری تاثیری منفی بر اقتصاد ایران گذاشته است.

تا ۹ آوریل، ایران سیستم ارز دو نرخی را به اجرا گذاشته بود. نرخ ارز رسمی که حدود ۳۷ هزار ریال بود، برای واردات کالاها و خدمات مجوز دار مورد استفاده قرار می گرفت. نرخ بازار آزاد که در اواسط ماه مارس حدود ۴۵ هزار ریال بود، برای سایر مصارف مورد استفاده قرار می گرفت. از ابتدای دولت حسن روحانی در سال ۲۰۱۳، این نرخ تقریبا ثابت مانده بود. از سال ۲۰۱۵، مقامات دولت ایران مدام وعده هایی مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز می دادند، اما اجرای این تصمیم چندین بار به تعویق افتاده بود.

وارد آمدن فشار ناگهانی بر بازار ارز در مارس امسال، منجر به کاهش ارزش ریال شد و دولت را ناگزیر ساخت تا بالاخره سیاست یکسان سازی را به اجرا بگذارد. دولت نرخ واحد ارز را ۴۲ هزار ریال اعلام کرد و خرید و فروش ارز در صرافی ها را ممنوع ساخت. اما این تصمیم نه تنها تاثیری در آرام شدن جو بازار نداشت، بلکه منجر به آشفتگی بیشتر شد و تا اوایل ماه اوت، ارزش ریال حدود ۶۰ درصد کاهش یافت.

رئیس جدید بانک مرکزی در اواخر ماه جولای انتخاب شد. عبدالناصر همتی یک اقتصاددان مورد احترام و رئیس سابق بیمه مرکزی ایران بود. در بسته جدید پولی بانک مرکزی ۳ نرخ مختلف برای نرخ ارز پیش بینی شد. یک نرخ دلار ترجیحی ۴۲ هزار ریالی برای واردات کالاهای اساسی، یک نرخ بازار ثانویه که قرار است در آن صادر کنندگان ارز حاصل از صادرات را به وارد کنندگان و صرافی ها بفروشند و در نهایت یک نرخ بازار آزاد که صرافی ها در آن نقش اصلی را ایفا می کنند.

تردیدی نیست که فعالان اقتصادی برای تطبیق دادن خود با ساختار جدید ارزی به زمان نیاز دارند. اما ابهامات موجود، پیگیری نحوه اجرای سیاست ها و در پیش بودن دور جدید تحریم ها علیه صنعت نفت و بخش بانکی کشور موجب می شود تا رفتار بازار غیرقابل پیش بینی باشد. همتی اهداف بسته ارزی جدید را، آزادسازی بازار، افزایش شفافیت و مهار تورم توصیف کرده است. وی برآورد کرده که ۹۵ درصد نیازارزی کشور توسط بازارهای رسمی و ثانویه ارز تامین می شود و تنها ۵ درصد تقاضا از بازار آزاد تامین خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ad

      ارز تا 98میشه بالای 15هزار تومان.اگه رییس جمهور هم عوض کنن وضع همینه، یه مشت سرمایه دار بی دین مملکت رو داغون کردن.

    • بدون نام

      همه مردم فهمیده اند کار خود دولت و روحانی است تا روحانی سر کار فکر ارزانی دیگر نباشید

    • بدون نام

      مردم روانی شدن؛ ارز شده ۱۱ تومن؟
      یا ارز شد ۱۱ تومن ؛ مردم روانی شدن؟
      یک دلیل داره اونم دلیل سیاسی هستش و این دیوار تا ثریا کج میرود زانکه بنیادش کج است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایناهمه اش سیاسته سیاست هم یک بازی خطرناک است که خطرش به ملت خورده

    • بدون نام

      اقاي همتي ،اقاي دانا ،چكار كردي پس؟
      اقدام عملي ؟ حرف باد هواست

    • بدون نام

      موج گرانی ها ادامه خواهد داشت. چون افزایش نرخ ارز هنوز در خیلی کالاها تأثیرش را کامل نشان نداده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفانه

    • بدون نام

      يه پالس مثبت سياسي به بازار بدين تا بتونيد كنترلش كنيد

    • بدون نام

      دلیلش فقط?دلارهست?مثل ترکیه دلارو اتیش بزنند!همه چی ارزون!میشه????

    • سعید

      اولش روحانی پز میداد میگفت من ارز رو تک نرخی میکنم ارز سه نرخی شده بازم مشکلی حل نشده هر ساعت هم میره بالا کلا روحانی به جز چیز دیگه ایی هم بلده

    • مهدی

      اگه از خرید ارز دست کشیده بشه التهاب بازار ارز کاسته میشه و این میتونه باعث ثبات بیشتری درقیمت کالاها و کنترل تورم باشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بقول گالیور کارمان تمام است دیگه کارمان تمام است بخدا خود نمایندهای مجلس گفتن در دو ماه اینده انچنان گرانی اتفاق بیافته بسیار وحشتناک همینه هی به روحانی میگن همه چیز رابگو وشفاف سازی کن کارمون دیگه تمومه.تا درست نشه پراید شورای رقبات زده تا ۶٠ ملیون تومان جای افزایش داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج