۷۶۴۹۵۰
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

آمریکا: لاهه به شکایت ایران رسیدگی نکند

وکیل وزارت خارجه آمریکا در جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا بابت اعمال یکجانبه تحریم‌های قانونی مدعی شد که دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن قضایی سازمان ملل صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد.

خبرگزاری تسنیم: دولت آمریکا در جلسه رسیدگی به شکایت ایران نزد دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آمریکا بابت اعمال تحریم‌ها، همان‌طور که انتظار می‌رفت مدعی شد که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد.

روند رسیدگی به پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران از دیروز (دوشنبه) در مقر دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن قضائی سازمان ملل متحد در «کاخ صلح» شهر لاهه آغاز شده است. جلسات علنی برای رسیدگی به این پرونده تا پنجشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت.

ایران پیشتر اعلام کرده از ایالات متحده به دلیل نقض تعهدات بین‌المللی و مشخصاً «عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» سال ۱۳۳۴ (۱۹۵۵) شکایت کرده است. شکایت جمهوری‌ اسلامی ایران در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ به ثبت رسید.

در نخسین دور جلسات استماع دیوان بین‌المللی دادگستری که روز دوشنبه برگزار شد «محسن محبی»، نماینده جمهوری اسلامی ایران گفت: «رفتار عادلانه و منصفانه با اتباع و شرکت‌های ایرانی، عدم ایجاد محدودیت بر پرداخت و نقل و انتقالات مالی، آزادی واردات، صادرات و حمل و نقل کالا و آزادی تجارت و کشتیرانی از جمله حقوقی است که طبق مواد (۱)۴، (۱) ۷، (۱) ۸، (۲) ۸، (۲) ۹ و (۱) ۱۰ عهدنامۀ مودت متعلق به کشورمان بوده و دولت آمریکا با وضع مجدد تحریم‌ها آن‌ها را نقض کرده است.»

نمایندۀ جمهوری اسلامی ایران در این جلسه همچنین گفت: «موضوع درخواست قرار موقت عبارت است از تحمیل و اِعمال مجدد تحریم‌ها و اِعلام تشدید تحریم‌ها توسط آمریکا که ایران، اتباع و شرکت‌های ایرانی را هدف قرار داده و ضرر و زیان غیرقابل جبرانی به منافع و حقوق ایران، اتباع و شرکت‌های ایرانی وارد کرده و این اقدامات نقض ترتیباتِ عهدنامۀ ۱۳۳۴ مودت، روابط اقتصادی، و حقوق کنسولی بین ایران و ایالات متحدۀ آمریکا محسوب می‌شود.»

بر اساس برنامۀ زمانی اعلام شده از سوی دیوان بین المللی دادگستری روز سه شنبه ۶ شهریور برای پاسخ دادن نماینده و وکلای ایالات متحده به اظهارات وکلای جمهوری اسلامی ایران تعیین شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «جنیفر نیواستد»، وکیل وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه حاضر و مدعی شد معاهده سال ۱۳۳۴ که ایران با استناد به آن اعمال تحریم‌ها را به چالش کشیده نمی‌تواند به عنوان زیربنایی برای صلاحیت این دادگاه جهت رسیدگی به پرونده مورد نظر به شمار رود.

نماینده آمریکا همچنین ادعا کرده است که اعمال تحریم‌ها با منافع امنیتی آمریکا مرتبط بوده و واشنگتن به همین دلیل از حق بازگرداندن آنها برخوردار بوده است.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علی‌رغم پایبندی ایران به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، اردیبهشت‌ماه سال جاری کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های رفع‌شده علیه ایران به موجب برجام در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد.

ترامپ ۱۵ مردادماه سال جاری یک فرمان اجرایی را برای بازگرداندن اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترامپ بمیر

      چرا؟ چون تو قلدری؟

    • امید

      بابا قلدر نیس پول داره مملکتش همه از سرمایه داران دنیا هستند تو کشور خودمان یارو نشسته پشت یه میز ریاستی موقت نه جواب سلام میده اینقدر تکبر داره با چنگال اب میخوره

    • نظر

      ترامپ بنگاهدارهست/تاسیاستمدار!....

    • کاوشگر فضایی

      این هم از کدخدا ...

    • بدون نام

      اونايي كه رو صندليهاي لاهه نشسته بودند همه شون فاميلهاي اوباما و ابولا يي بودند بايد ديد رايشان يعني مغزشان به كدام سمت تراوش ميكند،،،،امروز ناهار چي ميدن ،،،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج