جاباما
۷۶۵۵۰۹
۲۴ نظر
۵۱۶۳
۲۴ نظر
۵۱۶۳
پ

با ۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل چه خودرو‌هایی می‌توانستیم بخریم؟

با قیمت امروزِ پراید، در سال ۱۳۸۷ چه خودرو‌های صفر کیلومتری می‌توانستیم بخریم؟ این گزارش اعصاب خردکن را از دست ندهید!

روزنامه هفت صبح - ارسلان سلیمانیان: بالاخره اتفاقی که دوست نداشتیم رخ دهد، رخ داد. قیمت پراید یعنی ارزان ترین خودروی تولیدی در داخل کشور در هفته ای که گذشت به مرز ۴۰ میلیون تومان رسید. البته که در بازار آزاد، برخی دلالان قیمت ها را از این هم بالاتر برده اند و ارقام عجیب و غریبی می گویند. قابل پیش بینی هم بود.

با ۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل چه خودرو‌هایی می‌توانستیم بخریم؟

بعد از نوسانات اخیر ارز، مشخص بود که سونامی افزایش قیمت ها به محصولات وطنی هم خواهد رسید. هر چند طی هفته های اخیر قیمت انواع خودروهای ساخت داخل تا چند میلیون تومان افزایش داشتند اما تیر خلاص را «شورای رقابت» به این بازار نیمه جان زد. به نحوی که قیمت بسیاری از خودروهای تولید انبوه ایرانی در چند روز گذشته وارد کانال یکصد میلیون تومانی شد و برای خرید ارزان ترین خودروی صفر کیلومتر ساخت داخل نیز باید حدود 40 میلیون تومان کنار بگذاریم!

همین اتفاق بهانه ای شد تا فلاش بک بزنیم به عقب. به همین 10 سال پیش. به تابستان سال 1387... می خواهیم با مرور بازار خودروی ایران در آن دوران به این سوال پاسخ دهیم که با پولِ امروز پراید یا حتی کمتر از آن، در سال 87 چه خودروهای صفر کیلومتری می توانستیم بخریم.

تویوتا کرولا (مدل ۲۰۰۸)

با ۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل چه خودرو‌هایی می‌توانستیم بخریم؟

بهار سال ۸۷ بود که نسل نو «تویوتا کرولا» به ایران آمد. یکی از پرفروش ترین خودروهای جهان که در کشورمان نیز طرفداران پروپاقرصی داشت. کرولا ۲۰۰۸ برخلاف نسل قبلی خود، چهره ظاهری زیبا و مدرنی داشت که بی شباهت به مدل «کمری» نبود. همین امر سبب شد تا برخی از مشتریانی که قصد خرید تویوتا کمری را داشتند به سمت کرولا جذب شوند.

این خودرو موتور ۱.۸ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری داشت که با جعبه دنده چهار سرعته خودکار عرضه می شد. کرولا در دو تیپ Xli (مدل پایه) و Gli (فول آپشن) به کشورمان آمد که از تفاوت های این دو تیپ می توان به سانروف برقی اشاره کرد. قیمت کرولا Xli (مدل شرکتی) در آن زمان از حدود ۳۸.۵ میلیون تومان آغاز می شد که این رقم در مدل Gli به ۴۲ میلیون تومان می رسید.

سوزوکی گرندویتارا (مدل 1387)

با ۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل چه خودرو‌هایی می‌توانستیم بخریم؟

از اواسط دهه 80 خورشیدی بود که شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت با مشارکت شرکت «سوزوکی» ژاپن اقدام به مونتاژ و عرضه مدل «گرندویتارا» در ایران کند. یک شاسی بلند سایز متوسط که با چهره ظاهری زیبا و کیفیت مونتاژ بالا توانست بخشی از مشتریان خودروهای وارداتی را به سمت خود بکشاند. گرندویتارا در ابتدا با موتور دو لیتری 140 اسب بخاری عرضه شد که البته در اواخر دهه 80، موتور 2.4 لیتری جایگزین موتور قبلی شد.

ویتارا در ایران در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک (با تجهیزات مشابه) به فروش رسید که البته از مدل دنده اتوماتیک استقبال بهتری شد. در سال 87 مدل دنده دستی این خودرو با قیمت 37 میلیون و 500 هزار تومانی به فروش می رسید که در قیاس با رقبای کره ای، از قیمت منطقی تری برخوردار بود. مدل دنده اتوماتیک گرندویتارا نیز با قیمت 41 میلیون تومان به فروش می رسید.

هیوندای سوناتا (مدل ۲۰۰۸)

با ۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل چه خودرو‌هایی می‌توانستیم بخریم؟

یکی از معروف ترین خودروهای وارداتی در دهه ۸۰ خورشیدی. سوناتا جزو اولین خودروهای خارجی بود که بعد از آزاد شدن واردات خودرو به ایران آمد و با قیمت مناسب و چهره ظاهری عامه پسندی که داشت به سرعت توانست در دل طبقه متوسط جا باز کند.

سوناتا در دو نوع چهار و شش سیلندر وارد ایران شد که عمده مدل های وارداتی از نوع چهار سیلندر بودند. این خودرو مجهز به موتور ۲.۴ لیتری ۱۶۴ اسب بخاری بود که با کمک جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک، سطح مطلوبی از دینامیک رانندگی را برای راننده به ارمغان می آورد. قیمت سوناتا (مدل چهار سیلندر) در سال ۸۷ از حدود ۳۷ میلیون شروع می شد که این رقم برای مدل فیس لیفت ۲۰۰۹ به حدود ۴۰ میلیون تومان می رسید. لازم به ذکر است که انواع مدل های کم کارکرد سوناتا در آن زمان با قیمت تقریبی ۳۰ الی ۳۵ میلیون تومانی قابل خریداری بودند!

کیا کارنز (مدل 2008)

با ۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل چه خودرو‌هایی می‌توانستیم بخریم؟

«کیا کارنز» دیگر خودرویی است که با بودجه کمتر از 40 میلیون تومان می توانستیم در سال 87 خریداری کنیم. این خودرو که در کلاس MPV (ون شهری) قرار دارد، جزو معدود محصولات کره ای بود که آنچنان که باید و شاید نتوانست در ایران به موفقیت چشمگیری دست یابد. شاید به این دلیل که هنوز در آن زمان خیلی ها به چهره متفاوت کارنز عادت نکرده بودند و ترجیح می دادند سراغ خودروهای سدان یا شاسی بلند بروند.

این خودرو مجهز به یک موتور دو لیتری بود که می توانست 145 اسب بخار قدرت تولید کند. گفتنی آن که کارنز در آن روزها قیمتی معادل 35 الی 37 میلیون تومان داشت.

ب ام و ۳۱۸i (مدل ۲۰۰۵)

با ۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل چه خودرو‌هایی می‌توانستیم بخریم؟

شاید امروز باورکردنی نباشد، اما در سال ۸۷ یعنی حوالی سال ۲۰۰۸ میلادی با بودجه کمتر از ۴۰ میلیون تومان می شد یک دستگاه ب ام و سری ۳ مدل ۲۰۰۵ خریداری کرد! خودرویی که بعد گذشت ۱۵ سال از زمان عرضه، هنوز جذاب است چه رسد به آن روزها! ب ام و ۳۱۸i (اتاق E۴۶) دارای موتور دو لیتری بوده که ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد. این خوردو که از نوع دیفرانسیل عقب است در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک به ایران آمد. قیمت نمونه های کار کرده ۳۱۸i در آن روزها از ۳۸ میلیون تومان شروع می شد که این رقم در نمونه های کم کارکرد به حدود ۴۰ میلیون تومان می رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد.ح

      با 40 ملیون 10 سال پیش میشد یه خونه 50 متری نوساز تهران خرید الان با 400 ملیون هم نمیشه همونو بخری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من یادمه لندکروز 90 میلیون بود الان بالای یک میلیارد هستش

    • بدون نام

      خاک برسراین مسعولین.ومدبران دزد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اين راهيه كه خودمون انتخاب كرديم و مقابله با امريكا كمي هم ممكنه تبعات داشته باشه ولي در عوض سرمون بالاست

      • س

        سرت بالاست و به خوبی در حال سواری دادن ....

      • بی نام

        خر هم سرش همیشه بالاست

    • امیر احمدی

      حالا پرایدم نمیدن

    • بی نام

      10سال قبل چیه همین اسفند دی ماه 96 چرا نمیگی
      الان هرروز چند میلیون چند میلیون میره رو قیمت ماشین

    • محمد

      خدا رحمت کند پدر و مادر احمدی نژاد را

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدایی خیلی زمانش وضعمون بهتر بود

      • بدون نام

        زمان احمدی نژاد بهتر از الان بود چون این مسعولان بی عرضه زمان کمتری روی کار بودن

      • س

        استارت همه این بدبختیا همون زمان احمدی نژاد بود...اگه اینطوره زمان خاتمی از همه این ها بهتر بود

      • بدون نام

        از زور بدبختی مردم میگن رحمت به احمدی نژاد کسی که همه چیزو سوزوند

    • بدون نام

      اقا ناموسا از این چیزا ننویسین. حالمون رو بدجوری گرفت.

    • بی نام

      چه مسئولینی داریم ما!چه آدمیانی اینا !ماشاالله به غیرتشون آدمایی که میخاستن سال قبل ماشین خبرت امسال باید موتور بگیرن پس فردا اگر دیر بجنبن دوچرخه

    • بدون نام

      ماکسیما هم ۳۰ تومن بود. من قشنگ یادمه.

    • بدون نام

      تا چشممون کور بشه شکم ها سیر بود هار شدیم گفتند شاه دزده خدا از سر تقصیراتمون بگذره حالا بفرمایید بدتر هم خواهد شد روزی برسه که سر تکه نانی همدیگه را بکشیم و برا خریدن ی دونه نون مجبور بشیم چک میلیونی بکشیم زیاد دور نیست اب میشه لیوانی ی میلیارد تومن

    • بدون نام

      با این مطالب فقط مردم رو عذاب می دهید.

    • بدون نام

      احمق خره بیشعوره
      هرکی پراید بخره

    • بدون نام

      خدا لعنت کرده مارو مردم زیادی ملت ایران داشتن پیشرفت میکردن انگلیس نامرد نمیذاره ملت ایران فریب داد

    • بدون نام

      یه بنزو ۳ سال قبل خریدم ۴۵۰ ملیون الان شده یک ملیاردو ۲۰۰ ملیون

      پاسخ ها

      • علی

        ارزش پولمون افت کرده وگرنه چیزی گرون کشده

      • بدون نام

        خوب،.بِشکن بزنم برات؟

    • بدون نام

      بلایی سر این مملکت آوردن که تا قرن ها ازش بنویسن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج