۷۶۵۷۷۷
۴ نظر
۵۰۰۱
۴ نظر
۵۰۰۱
پ

پایان چهار روز جدال حقوقی ایران و آمریکا ؛

دیوان لاهه با دریافت خواسته‌های پنج‌گانه ایران وارد شور شد

دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد جلسات استماع در پرونده شکایت ایران از آمریکا پایان یافته و اکنون دیوان برای تصمیم‌گیری وارد شور شده است.

خبرگزاری فارس: پس از چهار روز از آغاز بررسی شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری، این دیوان اعلام کرد روند استماع اظهارات طرفین پایان یافته و حالا قضات وارد شور شده‌اند.

دیوان از روز دوشنبه جلسات استماع درباره شکایت ایران را آغاز کرد، که از این مدت دو روز به طرح شکایت ایران و دو روز هم به شنیدن دفاعیات طرف آمریکایی گذشت.

جمهوری اسلامی ایران، پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه امسال، ایالات متحده را به دلیل اعمال تحریم‌های اقتصادی و تلاش برای اثرگذاری منفی بر روابط تجاری ایران، به نقض «عهدنامه مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنوسی» که در سال ۱۳۳۲ میان دو کشور به امضا رسیده، متهم کرده است.

در بیانیه دیوان با اشاره به روند برگزاری دادگاه در چهار روز گذشته و پایان جلسات استماع، آمده است: «دیوان اکنون مشورت‌هایش را آغاز می‌کند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «تصمیم دیوان درباره درخواست اعلام تدابیر موقت در یک نشست عمومی، که تاریخ آن در وقت مقتضی اعلام می‌شود، بیان خواهد شد.»

بر اساس اعلام دیوان، ایران در پایان جلسات استماع، پنج درخواست را مطرح کرده، که عبارتند از:

ایالات متحده باید فورا تمام تدابیر مقدور را انجام دهد تا از تعلیق و اجرای تمام تحریم‌های ۸ می (۱۸ اردیبهشت)، از جمله تحریم‌های فراسرزمینی اطمینان یابد و ضمنان از اعمال یا تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر و اقداماتی که می‌توانند مناقشه ارائه شده در دیوان را تشدید کرده یا تطویل کنند، خودداری کند؛

ایالات متحده باید فورا اجازه انجام کامل تراکنش‌هایی را که پیش از این مجوز آن‌ها به صورت کلی یا مشخصا، صادر شده، به خصوص برای فروش یا اجاره هواپیماهای مسافربری، و تجهیزات و قطعات یدکی هواپیما، صادر کند؛

ایالات متحده باید ظرف سه ماه، اقداماتی را که برای پیشبرد خواسته‌های پاراگراف «الف» و «ب» دنبال کرده، به دیوان گزارش کند؛

ایالات متحده باید به اتباع و شرکت‌های ایرانی، ایالات متحده و غیرایالات متحده اطمینان دهد که از دستورات دیوان پیروی می‌کند، و باید هرگونه اقدام و بیانیه‌ای را که شرکت‌ها و اتباع ایالات متحده و غیرایالات متحده را از تعامل و ادامه تعامل اقتصادی با ایران و شرکت‌ها و اتباع ایرانی، نهی می‌کند، متوقف کند؛

ایالات متحده باید از هر اقدامی که ممکن است حقوق ایران و شرکت‌ها و اتباع ایران ذیل عهدنامه ۱۹۵۵ مودت را در ارتباط با هر تصمیمی که ممکن است این دیوان اتخاذ کند، تضییع کند، خودداری کند.

به گفته دیوان، نماینده آمریکا هم در پایان جلسات استماع، با اشاره به استدلال‌های مطرح‌شده در جلسه دادگاه، از دیوان خواسته درخواست‌های ایران برای اتخاذ تدابیر موقت را رد کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه مغز متفکری رفته سراغ معائده سال ۱۳۳۲؟ هر چه هست که به مخ چرچیل هم نمیرسد این افکار و اینگونه مملکت داری!

    • بدون نام

      لاهه باید به نفع آمریکا رای دهد

    • بدون نام

      شر و ور نگید مملکت را با پیمان دوستی هفاد سال پیش پیش نمیره.

    • احمدی نژاد

      شما که عهدنامه مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنوسلی با آمریکا را دوست دارید پس چرا هر روز در خیابانها مرگ بر آمریکا میگویید . آدم را گیج میکند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج