جاباما
۷۶۶۵۷۳
۸ نظر
۵۰۶۳
۸ نظر
۵۰۶۳
پ

آشنایی با «اماره»؛ یک ابرقهرمان باحجاب

اولین ابرقهرمان زن بومی امارات با نام «اماره» در روز‌های اخیر توجه بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. در حال حاضر او یک دختر نوجوان معمولی به نام موعزه است و شب که می‌شود به یک دختر ابرقهرمان نترس تبدیل می‌شود که در خیابان‌های امارات متحده عربی با جرم و جنایت مبارزه می‌کند.

وب سایت روزیاتو - حسین علی پناهی: یک ابرقهرمان خودسر جدید در دنیای انیمیشن و کارتون توانسته که کلیشه های این ژانر را به کلی تغییر دهد. «اماره» (Emara) لباس کشی اسپندکس نمی پوشد، نقاب نمی زند و از لباس های تنگ چرمی دوری می کند و از همه مهم تر این که حجاب دارد.

آشنایی با «اماره»؛ یک ابرقهرمان باحجاب

اولین ابرقهرمان زن بومی امارات با نام «اماره» در روزهای اخیر توجه بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. در حال حاضر او یک دختر نوجوان معمولی به نام موعزه است و شب که می شود به یک دختر ابرقهرمان نترس تبدیل می شود که در خیابان های امارات متحده عربی با جرم و جنایت مبارزه می کند.

آشنایی با «اماره»؛ یک ابرقهرمان باحجاب

فاطمه المحیری اهل امارات تنها ۲۱ سال داشت که یکی مینی سریال با حضور این ابرقهرمان زن را در سال ۲۰۱۶ در یوتیوب منتشر کرد اما اکنون بیش از ۷۵٫۰۰۰ مشترک به طور مرتب به تماشای ویدیوهای او می نشینند. المحیری می گوید که وی در تمام طول دوران کودکی خود نتوانسته بود با شخصیت هایی که در تلویزیون می بیند ارتباط برقرار نماید. وی در این باره چنین می گوید:" اماره ابرقهرمانی است که من می خواستم در دوران کودکی باشم، چیزی که نمی توانستم باشم. این من هستم که آن را برای نسل های جوانتر ساخته ام".

آشنایی با «اماره»؛ یک ابرقهرمان باحجاب

اگر چه فاطمه المحیری خود روسری به سر ندارد اما شخصیت اماره و برخی از شخصیت های دیگر انیمیشن های او چنین پوششی دارند. وی در این باره می گوید:" من می خواستم اماره لباس های سنتی و قابل قبولی برای عامه مردم به تن داشته باشد زیرا در دنیای ابرقهرمانان هیچ شخصیت اصلی دارای حجابی وجود ندارد".

آشنایی با «اماره»؛ یک ابرقهرمان باحجاب

بدین ترتیب، اماره برای به چالش کشیدن کلیشه ای منفی نسبت به شخصیت های مسلمان، به دیگر ابرقهرمانان مسلمان- لطیفه از عربستان سعودی و دوشیزه مارول پاکستانی-آمریکایی پیوسته است. المحیره زمانی که در ایالات متحده ساکن بود می خواست که ابرقهرمان زن خود را بسازد، جایی که با باورهای و پیشداوری های نادرستی در مورد زنان مسلمان و عرب مواجه شد. بارها از او پرسیده شد که چرا به عنوان یک دختر مسلمان نقاب به صورت ندارد و او هر بار مجبور بود توضیح دهد که اگر چه نقاب به عنوان پوشش، انتخاب برخی از زنان مسلمان است اما در هیچ جای قانون کشورهای مسلمان و عرب، چنین پوششی اجباری نیست.

آشنایی با «اماره»؛ یک ابرقهرمان باحجاب

وی می گوید:" به نظر من دیگر نقاط دنیا نیاز دارند که تصویر درستی از ما [زنان عرب] ببینند زیرا درصد بالایی از آنان درکی کاملاً نادرست از ما و فرهنگ ما دارند. نمی توانم آن ها را به این خاطر سرزنش کنم زیرا ما در رسانه های آن ها حضور نداریم. ما جایی در کارتون های آنان نداریم".

آشنایی با «اماره»؛ یک ابرقهرمان باحجاب

هدف المحیری نوشتن داستان هایی جذاب است که به شیوه ای زیرکانه باعث نمایش دادن ظریف فرهنگ اماراتی شود، با شخصیت هایی فعال با ویژگی های اسلامی و عربی. وی در این باره نیز چنین گفته است:" اطلاعات کمی در مورد نحوه زندگی در اینجا [امارات متحده عربی] وجود دارد و این موضوع ناراحت کننده است. واقعیت آنطور نیست که آن ها فکر می کنند، اینکه … فکر می کنند همه اینجا باید نقاب داشته باشند. اجازه نداری خانه ات را ترک کنی و نمی توانی رانندگی کنی".

آشنایی با «اماره»؛ یک ابرقهرمان باحجاب

برای دسترسی به مخاطبان بیشتر، صدای اماره در کارتون های المحیری انگلیسی، عربی رسمی و لهجه اماراتی است. شاید باورکردنی نباشد که اکثریت مخاطبان این ویدیوهای کارتونی شهروندان ایالات متحده هستند که بعد از آن ها نیز شهروندان آمریکای جنوبی، اسپانیا و عربستان سعودی قرار می گیرند. المحیری می گوید که به طور مداوم از دختران مسلمان و عرب پیام هایی دریافت می کند که در آن ها از او به خاطر ساختن این شخصیت که می توانند با آن ارتباط برقرار کنند تشکر می شود.

آشنایی با «اماره»؛ یک ابرقهرمان باحجاب

وی در مورد احساس این دختران چنین گفته است:" من نیز در موقعیت آن ها بوده ام و در سریال هایی که دیده ام، کارتون هایی که تماشا کرده ام به دنبال چنین چیزی بودم. این که بتوانم این احساس را به کس دیگری بدهم و این که کسی به خاطر پیدا کردن چنین چیز غیرکلیشه ای از من تشکر کند برایم بسیار غیرقابل توصیف است".

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شبیه کارتونهای ژاپنیه

    • بدون نام

      شبیه کارتونهای ژاپنیه

    • بدون نام

      شبیه کارتونهای ژاپنیه

    • بدون نام

      چند روز دیگه میان دوبتره میگن مسلمونا خشنن اصلا هم تو فکرشون هیچی نیست که خودشون کلی ضد قهرمان و ابر قهرمان دارن که هم نجات دادن هم کشتن

    • بدون نام

      ( اما در هیچ جای قانون کشورهای مسلمان و عرب، چنین پوششی اجباری نیست )
      منو نخندون

    • بدون نام

      واسه این کارتون ها باید پول خرج کرد، نه مثل ایران که با دوتا چوب کبریت کارتون میسازه

    • بدون نام

      ایرانیا هم باید قهرمان اینجوری بسازن ولی رستم نباشه خسته شدیم از بچگی گفتن رستم رستم

    • بدون نام

      حجابش تو حلقم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج