جاباما
۷۶۷۱۴۷
۲۷ نظر
۵۰۰۸
۲۷ نظر
۵۰۰۸
پ

عراقی‌ها در شهر‌های مرزی ایران چه می‌کنند؟

دیدن گردشگران خارجی بخصوص گردشگرانی که از کشورهای همسایه غربی وارد ایران می‌شوند، صحنه‌ای است که در اکثر شهرهای مرزی و شهرهای زیارتی هرروز می‌توان دید و در برخی از اماکن، تجمع و تعداد بالای آنان بیشتر خودنمایی می‌کند.

ایران نوشت: دیدن گردشگران خارجی بخصوص گردشگرانی که از کشورهای همسایه غربی وارد ایران می‌شوند، صحنه‌ای است که در اکثر شهرهای مرزی و شهرهای زیارتی هرروز می‌توان دید و در برخی از اماکن، تجمع و تعداد بالای آنان بیشتر خودنمایی می‌کند.

پلان اول از این تصاویر نشان از رونق گردشگری و حرکت به سمت گردشگری مذهبی، درمانی و سیاحتی دارد که پیشتر نیز با وقوع تحولات نظامی و سیاسی در منطقه انتظار می‌رفت اتفاق بیفتد.

گردشگری که حکایت از رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار می‌داد و وجود مراکز متعدد گردشگری مذهبی، درمانی، طبیعی و اکوتوریسم در کنار غنای بالای آثار باستانی- تاریخی و فرهنگ بالای میهمان نوازی ایرانی‌ها همگی ظرفیت‌های بالای این موضوع به حساب می‌آمد.

پلان دوم اخباری است که از گوشه و کنار ایران منتشر می‌شود و حکایت از ورود گردشگرانی دارد که از طریق مرزهای زمینی وارد می‌شوند و به جمع‌آوری مواد خوراکی و اقلام اساسی مشغولند و در این بین هیچ اثری از رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار نیست؛ گردشگرانی که بواسطه کاهش برابری ریال ایران در برابر ارزهای خارجی بسیار راحت و بدون هزینه زیاد وارد ایران شده و به خرید کالاهای اساسی و اقلام یارانه‌ای مشغولند.

البته کسب و کار و خرید و فروشی که در آن هیچ نشانی از توسعه و رشد اقتصادی دیده نمی‌شود. این موضوع را می‌توان در شهرهای زیارتی که معمولاً مرکز تجمع و مقصد این دسته گردشگران به حساب می‌آیند بیشتر و در ابعاد وسیع تری بررسی کرد. اسکان گردشگرانی که معمولاً از مرزهای غربی و شرقی وارد ایران می‌شوند در اماکن اقامتی ارزان قیمت و بعضاً فاقد مجوزهای قانونی و خانه مسافران و استفاده نکردن آنان از هتل‌ها و اماکن اقامتی معتبر نیز موضوعی است.

که با توجه به فرصت‌های به‌وجود آمده و به رغم آمار بالای ورود گردشگر منجر به رشد اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار نشده است. این موضوع آنجا بیشتر خود را نشان می‌دهد که در ایام اوج سفرهای داخلی و تعطیلات تابستان زمانی که هموطنان از سایر نقاط ایران به شهرهای زیارتی و گردشگری سفر می‌کنند با کمبود فضای ارزان اقامتی مواجه می‌شوند.

این شرایط را در برخی از شهرهای شمالی نیز با افزایش نجومی و سرسام آور قیمت‌ها شاهد هستیم که افزایش چادرخوابی و اسکان در مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی تنها چاره آن خواهد بود. برخی از گردشگران عراقی حتی برای سفر به شهرهای زیارتی قم و مشهد نیز حاضر نیستند از مسیرهای هوایی و ریلی استفاده کنند و با خودروهای شخصی خود سفر می‌کنند.

این خودروها بدون توجه به کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهرهای زیارتی و استفاده از فضای پارکینگ‌های روباز و ارزان قیمت که به سختی و هزینه‌های بسیار شهرداری‌ها، برای رفاه حال شهروندان احداث شده، معضلات ترافیکی را دوچندان کرده است.

این در حالی است که چند سال پیش پارکینگ مکانیزه‌ای با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه(س) احداث شد که بواسطه استقبال نشدن، تعطیل و به‌حال خود رها شده و روند مشارکت سرمایه‌گذاران نیز در این خصوص متوقف شد.

خرید اقلام مصرفی بخصوص مواد غذایی ارزان قیمت، استفاده از سامانه حمل و نقل عمومی ارزان با یارانه شهرداری‌ها و دولت، استفاده رایگان از فضاهای گردشگری شهری و بوستان‌ها، استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی با کمترین هزینه و نمونه‌هایی از این دست نه تنها فرصت رشد اقتصادی به شهرهای میزبان نداده بلکه باعث سردرگمی گردشگران داخلی، افزایش بی‌رویه قیمت بخصوص در اقلام مصرفی و خوراکی شده است. ازدحام و شلوغی در مطب‌های پزشکی و نبود نوبت ویزیت متخصص و فوق تخصص تا چند ماه نیز تنها دستاورد گردشگری درمانی در بسیاری از شهرهای مرزی تاکنون بوده است.

در تمام دنیا برای ورود گردشگر، استانداردها و قوانین خاصی وجود دارد؛ این استانداردها شامل تعیین محل اقامت قبل از ورود، تعیین هدف از سفر و حتی وجود مبلغ مشخصی وجه نقد در حساب بانکی که رسید آن باید تحویل شود، است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر پول‌عراقی ها که سی سال در جنگ هستند و ویان شده از پول بی خاصیت ما بالا تراست وای بحال مدیرت مملکت داری ایانی ها پس حالا‌حالا باید نا امید باشیم

      پاسخ ها

      • سکوتم از رضایت نیست

        متاسفانه ویران کردن مسولین مملکت رو با احمق بازی و ندانم کاریاشون.در بعضی از شهرهای پای مرزی عراقیا دارن زمین و ملک مردم رو میخرن.

    • بدون نام

      عراقی ها و افغان دیگر غریبه نیستند آنان شهروندان حکومت اسلامی ایران می باشند.
      یارانه حق مسلم هر شیعه مسلمان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو کی هستی فرصت طلب؟ عراقی یا افغانی؟ برگرد به خراب شده خودت

      • بدون نام

        گمشو بابا یقینا خودم عراقی هستی

    • سکوتم از رضایت نیست

      حتی خبر رسیده در کنار مرز عده ای از تجار عراقی پول ایران رو میخرن و حتی عده از عراقیا دارن زمین و ملک میخرن در شهرهای پا مرزی

    • بدون نام

      فقط کالاهای با یارانه دولتی است که برای صادرات می صرفه آن هم بخاطر یارانه از بودجه ایران وگرنه همه کالاهای خوب در عراق ارزانتر از ایران است.

    • بدون نام

      همین عراقی های بی شرف بودن که جان هزاران جوان رعنای کشور م ایران را گرفتند و حالا خیلی راحت وارد ایران می شوندو هر غلطی که دلشان بخواهد. می کنند و کسی هم جلو انها را نمی گیرد ولی حکومت بداند که صبر مردم هم اندازه دارد .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردادماه که سفری شمال داشتیم .دوستان عراقی با ماشین هیوندا کنار دریا نوار عربی گذاشته بودند میرقصند.روزگار است دیگه

    • بدون نام

      عراقی های عزیز پارو فراتر گذاشتن از مرز الان دارن شمال میخرن خوش به حال مسوولین کشور بمیرید بخدا براتون بهتره چه خونه ایی دادیم که این بی عرضه ها الان مسوول کشور بشن

    • اسدی

      من خوزستان زندگی میکنم عراقی ها به دلار حقوق میگیرن میان آبادان و خرمشهر ی عالمه خرید میکنن خانم بازیشون هم حسابی میکنن چون واسه اونا که دلار در میارن خرج ایران پولی نیست
      اکثر هم دارن تو آبادان و خرمشهر خونه میخرن به زودی آبادان و خرمشهر میفته دست عراقی ها چون ملک خریدن هیچ کارشون هم نمیشه کرد میشه حکایت فلسطین و اسرائیل .

    • بدون نام

      بلانسبت شما مردم هم بی عرضه شدن و کاری نمی کنند دولت هم زور مردم رو دیده که هرروز یک غلطی میکنه

      پاسخ ها

      • ترسو

        ايرانيان اين روزها : چرا كسي كاري نميكنه ؟!!!!!!!!!!!! ؟؟؟؟؟

    • امیرامیری

      بهتره مرزها را ببندند تا خودمون از گرسنگی نمردیم

    • امیر رضا لقمانی

      دیگه همه میدونن چرا انقدر عراقی ها میل دارن بیان ایران ....

    • شیرعلی

      اولون اومدن حال کنند دومن پول ايران بی ارزش شده و پول عراق ارزش پیدا کرده اومدن ملک برخرن که بعدها ما بشيم فلسطین و اونا بشن اسرائیل باور کنید همین طور هست

    • یاسین

      درکشورهاب کانادا وامریکا فیلم های که ما می بینیم اگر مسافر بیشتر از مبلغ مشخص شده پول همراهش باشه واعلام نکنه دیپورت میشه ونباید بیشتر از مقدار مشخص شده درقانون پول همراهش باشد .شما هم همین کار رو انجام دهید تا نیایند غارت کنند

    • محمد

      برادرا عراقی ها اصلا ادمهای پرویی هستن من چند وقت پیش خرمشهر و ابادان بودم مواردی رو دیدم که از بازگو کردنشون شرم دارم البته جوانان با غیرت عرب زبانمون به صورت خودجوش بهاشون برخورد میکنن ولی خوب بی فایده هستش چون عراقی ها احساس مالکیت میکنن نسبت به ایران بدون جنگ وخونریزی دارن خاک خرمشهرو با دلار های امریکایی تصاحب میکنن مسئولین با قیرت که توی جبهه ها جونتونو برای ناموستون پای کار گذاشتین امروز چی شده که این خفت رو تحمل میکنید

    • بدون نام

      اومدن زیارت عمتون

    • بی نام

      آخه مسعولین ما یا عراقی هستن و یا افغانی از تیریه هندی مغولی .

    • اریایی

      از ماست ک بر ماست تا زمانی ک این مسئولین سر کارن بیش از این نباید انتظار داشت

    • بدون نام

      باید برای ایران گریه کرد که تمام اعتبارش به دست مدیران و مسولان نا لایق و غیر ایرانی نابود شد. تفو بر تو ای چرخ گردون تفو

    • ebi

      سلام..
      من خودم بچه خوزستانم اهواز زندگی میکن چند ماهی نبودم اهواز گفتم برم نادری اهواز یه دوری بزنم. بخدا احساس غربت کردم فکر کردم اینجا بیگانم.. جفتیم عراقی بود با تیر طائفه اش و پشت سریم افغانی بود.. یعنی تمام عراقی ها. تو اهواز بودن. که از رفیقم پرسیدم. گقت این ها بدون ویزا. تا آیادان خرمشهر و متاسفانه. بصورت.. قاچاقی میان اهواز..
      و جالب ترش این اون احساس مالکیت میکنن.

    • بی نام

      آقای رییس جمهور, حافظ قانون اساس ,آقای وزیر اطلاعات فقط زورتان به چند تا جوان دانشجو بدبخت میرسه چرا توجه نمیکنید که دشمنان عراقی ما دارند با جنگ نرم مملکت را غارت میکنند ,جنابتان فکر کردید دشمن شاخ و دم دارد

    • بدون نام

      بی غیرتااین افغانیای باعث بیکاری وفقروبدبختی شدن که صابکاربی شرف لعنت به کل خانوادش وجدوابادش که میگه۲تاافغانی به کارمیگیرم به حای ۱دونه ایرانی باعث بیکاری وفلاکت همینهاهستن باعث جولان دادن عراقیهاشدن ۲۰ملیون چه .... توایران بودجه ومنابع اینهارودادن یعنی ورشکستگی وحتی شغل شون

    • ناشناس

      آروم آروم خوزستان و اهواز به دست عراقی ها میافته بدجور زمین و ملک میخرن مثل سالیان دور فلسطین از اونجایی هم که مسوولین بی کفایت کم نداریم صدا از کسی در نمیاد ...

    • Mrym

      سلام .چرا ما ایرانیها برای ورود به عراق باید ویزا بگیریم؟ وچرا عراقیها برای ورود به ایران ویزا نگیرند؟ وچرا دولت اینگونه رفتارمیکند؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج