۷۶۷۵۱۳
۳۵ نظر
۵۰۱۹
۳۵ نظر
۵۰۱۹
پ

تورم لوازم التحریر در آستانه مهر؛ ۶۰ یا ۱۳۰ درصد؟

یک واردکننده لوازم التحریر می گوید: «از عید تا حالا همه چیز ۱۳۰ درصد گران شده. جنس آورده‌ایم با دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومان اما گمرگ مانده و الان می‌گویند باید با دلار هشت هزارتومانی حساب کنی تا اجازه ترخیص بدهیم.

روزنامه ایران نوشت: از راهروهای قدیمی بازار بزرگ تهران به سمت مسجد امام و از آنجا به بازار بین الحرمین می‌روم. جایی که بورس لوازم‌التحریر است و این روزها باید شلوغ و پر رونق باشد اما نیست.

حاج محمود متین وارد‌کننده است و عصبانی از وضعیت ترخیص اجناس در گمرگ: «از عید تا حالا همه چیز ۱۳۰ درصد گران شده. جنس آورده‌ایم با دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومان اما گمرگ مانده و الان می‌گویند باید با دلار هشت هزارتومانی حساب کنی تا اجازه ترخیص بدهیم.

تورم لوازم التحریر در آستانه مهر؛ ۶۰ یا ۱۳۰ درصد؟

مرد فروشنده ادامه می‌دهد: «الان ماژیک وایت برد که من دارم قیمت می‌گیرم شده جعبه‌ای 36هزارتومان درحالی که 12 تا 13هزارتومان بود. یکی دو ماه پیش شد 22 تومان اما یکدفعه شد 36 هزار تومان واقعاً غیرقابل توجیه است. یعنی هر دانه ماژیک هزارتومانی شده 3 هزار تومان. ما که هزار و 500 فروخته‌ایم از کجا بیاوریم 3 تومان بخریم؟».

او با 50سال سابقه کار در بازار، از جمله قدیمی‌های این صنف است: «هر کی صبح زودتر از خواب بلند شد برای خودش قانون می‌گذارد. با این وضعیت ما دیگر نمی‌توانیم جنس به بازار بدهیم. قبلاً خودکار می‌آوردم 500 تومان الان شده هزار تومان خب مردم چطور بخرند؟ در همه این سال‌ها این‌طور بازاری ندیده‌ بودم. ما دوران قطعنامه هم کار می‌کردیم ولی اوضاع این همه بد نبود.

بازار افتضاح است، هیچ وقت این شکلی نبود، قیمت‌ها بالاست،... جملاتی که دائم تکرار می‌شود. مردی که مشغول خرید است و او را در بیشتر مغازه‌هایی که سر زده‌ام می‌بینم، جلو می‌آید و می‌گوید: «یک دفتر نقاشی با یک مداد رنگی تا حالا شد 40 هزار تومان. جامدادی، مگر جامدادی چیست که قیمتش شده 60 هزارتومان؟ یک تکه پارچه یک زیپ مگر می‌شود آنقدر گران باشد؟ کیف... آقا یک کیف ساده که دوسال دوام داشته باشد 200هزارتومان... هرچی ما با کم پولی بزرگ شدیم ولی بچه‌های ما با پر پولی هم بزرگ نمی‌شوند.

«اوضاع قیمت‌ها که وحشتناک است. دو تا دفتر و دو جعبه مداد خریدیم با یک مداد رنگی شد 112 هزار تومان. دارد می‌رود کلاس اول و چون کلاس اولی است باید بخریم، نمی‌شود گفت نه چون مجبوریم. شما فکر کن روز اول مدرسه اگر وسایلش خوب نباشد بچه چه حالی پیدا می‌کند؟»

افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم التحریر

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی گفت: افزایش قیمت تاثیر خود را گذاشته است به طوری که الان مصرف‌ها به حداقل رسیده است و کاملا مشخص است که مردم میزان مصرف خود را مدیریت می‌کنند.

موسی فرزانیان در خصوص وضعیت لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی گفت: در چند سال اخیر ما درگیر رکود در این صنف بودیم و با توجه به مشکلات پیش آمده در بازار ارز و عدم ترخیص کالا از گمرک امسال مشکلات ما بیشتر شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی ادامه داد: با توجه به وقفه‌ای که در واردات و ترخیص مواد اولیه برای کارخانجات تولید داخل به وجود آمده این امکان وجود دارد که در صورت عدم تدبیر مسئولان در ماه‌های آینده شاهد کاهش کالا در بازار باشیم اما الان با توجه به موجودی انبارها مشکلی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: آقایان شعار حمایت از تولید داخل می‌دهند اما در رسیدن مواد اولیه به این واحد‌ها همه نوع سنگ‌اندازی وجود دارد در این چند وقت به قدری بخشنامه صادر شده که ثبت سفارش و واردات تبدیل به یکی از سخت‌ترین کارها شده است امروز ما کارخانه‌هایی برای تولید مداد و خودکار داریم اما همین کارخانه‌ها در آستانه سال تحصیلی به دلیل نبود جوهر و چوب مجبور شدند با حداقل ظرفیت تولید کنند از طرف دیگر جلوی واردات را گرفته‌ایم نتیجه آن این شده که امروز کالا در بازار نسبت به گذشته کم شده است.

فرزانیان اظهار داشت: تولید کننده‌های خودکار می‌گویند الان دو ماه است جوهر در گمرک ایران مانده اما به دلیل مابه التفاوت ارزی و عدم ابلاغ بخشنامه جدید برای ترخیص کالا ، گمرک از خروج جنس خودداری می‌کند و اینطور جواب می‌دهد که چیزی معلوم نیست. از طرف دیگر کالاهایی که مواد اولیه آن از پتروشیمی تامین می‌شود علاوه بر اینکه افزایش قیمت 150 درصدی داشته‌اند اکنون نمی‌توان به راحتی آن را از بازار تهیه کرد.

وی تصریح کرد: تا به امروز لوازم التحریر 60 درصد افزایش قیمت داشته است که این روند صعودی ادامه خواهد داشت.

فرزانیان گفت: با توجه به اینکه کالاهای ما در ردیف 3 تعرفه گمرکی هستند باید ارز مورد نیاز را از بازار ثانویه تهیه کنیم.

وی یادآور شد: امروز این جنس‌هایی که در بازار وجود دارد با ارز 4200 تهیه شده است و هنوز بار جدید با ارز 9 هزار تومانی وارد کشور نشده که به طور حتم در سری جدید کالاها بیش از دو برابر قیمت‌ها افزایش خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار افزود: این افزایش قیمت تاثیر خود را گذاشته است به طوری که الان مصرف‌ها به حداقل رسیده است و کاملا مشخص است که مردم میزان مصرف خود را مدیریت می‌کنند.

وی گفت: در سالهای قبل مردم در این روزها معمولا برای مصرف 6 ماه خود خرید می‌کردند اما الان این مدت به یک ماه رسیده است چون قدرت خرید مردم پایین آمده و بیش از این توان ندارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم چرا ساکتین؟؟؟

      پاسخ ها

      • محسن وات ؟؟

        ای خدااا من که از دار دنیا فقط یک خودکار ۱۵۰۰ تومنی ... یک کیف از قدیم گرفتم و یک کلاسور که از ۲ سال پیشه .... و البته خوبه که وسایلی قابل استفاده است از اون ها استفاده کنیم البته در صورتی که از روی بی پولی نباشه

      • بدون نام

        چون توهم سکوت اختیار کردی من هم همینطور چون شدیم مرده متحرک

      • بدون نام

        به زودی

    • کامبیز

      خدا سایه تدبیر وامید راازسرمان کم کم کم نکنه!؟

    • امید

      خوب الحمدالله ..علی برکت الله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چی خوبه دوست عزیز فقر وگرسنگی ملت وبی مسولیتی حالمان از خدابی خبر

    • مینا

      خدایا خودت به داد مردم برس. به قرآن تو این مملکت هیچکس به فکر مردم نیست. از بس شرمنده عزیزامون شدیم که افسرده شدیم. آخه آدم مگه چقد تحمل داره؟!!!!!!!!!!!!! خدایا کاری نکن از تو هم نا امید بشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط مردم خودشون باید به داد خودشون برسند

      • بدون نام

        خدا هم گفته انسان زیر بار ظلم نرو

    • وحید

      یعنی زندگی .... داریم تو اینجا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این اسمش زندگی نیست ما فقط زنده ایم همین

    • بدون نام

      حسن کلیدت تو گلوی ملت گیر کرده اخه به اینده هم فکر کن که بد نام ترین ریس جمهور قرنی به ولا ی علی

    • ناشنا

      چیطوری روحانی؟سلام ونزوئلا

    • بدون نام

      سگ زندگی ....سگ زندگی

    • بدون نام

      خاک تو سر این مملکت

    • بدون نام

      قابل توجه اداره امار که اعلام می کند تورم هنوز زیر ده درصد است
      جا دارد از دولت محترم هم صمیمانه تشکر کنیم بابت ثابت نگه داشتن قیمتهای ارز ، طلا ، گوشت ، لوازم تحریر ، لوازم خانگی ، خودرو ، نان ووووو راستی گفتم نان ، نان که گران نشده ولی وقتی وزن نان را با قبل حساب بکنیم نصف شده است یعنی قیمت همان است ولی وزن آن را نصف کرده اند به عبارتی قیمت نان دو برابر شده است

    • حسین

      حقمونه واسه راهپیمائی ۲۲ بهمن خوب میریند از دولت تشگر میکنید خوب نماز جمعه میریند پای این حرفهای..... میشینید تا ما این مردم را داریم تو همین جهنمیم

    • بدون نام

      چرا دیگه باید درس خواند جمع کنید اموزش و پرورش را هم به نفع مردم است هم دولت

    • بدون نام

      بگن مرگ بر امریکا دشمن هیچ غلطی نمیتونه بکنه باز

    • بدون نام

      مسعولین محترم بخدا یسری دانش آموزا پدرانشان کارگر کارمند یا ارتشی هستن ودلال دوزد اختلاصی نیستن نمیتونن بخرن برای بچه هاشون توروخدا دلتون به حال ما بسوزه تا کی شرمنده زن بچه بشیم

    • بدون نام

      چرااینقدرگرانی؟کی باعث اینهمه گرانی شده چرانمیتوانندمشکل مردم راحل کنند؟خدالعنت کندکسانی که باعث وبانی اینهمه گرانی شده ماکه کارگریم وزیریک میلیون حقوق میگیریم چطوری جوابگوی سه تابچه مدرسه رورابدهیم اقای رییس جمهوربیا جواب بده؟

    • بدون نام

      اشکال نداره تا ۱۴۰۰ خیلی دیگه مونده تازه بعدش هم ۸ سال باید اسحاق جون رئیس جمهور بشه

    • بدون نام

      آخه مردم خیلی اسحاق‌جون دوست دارن بعد از روحانی اون‌رو رئیس جمهور میکنن

    • بدون نام

      بابا می خواید برید مدرسه که چی اخرش بیکاریه برای تحصیلکرده ها یا فرار از مملکته

    • بدون نام

      هر روز صبح که از خواب بلند میشم، میگم خدایا من به چه امیدی چشم هام رو باز کنم؟؟
      هر روز یه مدل جدید بدبختی رو عرضه میکنن

    • بدون نام

      هرروز گرانتر از دبروز کشور کمونیستیه دوستی با روسیه بهتر از این نمیشه پوتین کمر همت رو بسته تا ایران رو مثل سوریه بدبخت کنه

    • بدون نام

      نظرهای من کجا میره برترینهای عزیز

    • ناشناس

      مشکل ما سیستم ماست ! خودمون خواستیم جور دیگه ای زندگی کنیم

    • محا

      الان من پول از کجا بیارم

    • وحید

      درس خوندن تو کشوری که توسط امریکا تهدید میشه بی فایده است بهتر است کودکانمونو بفرستیم بجنگن

    • لیندا

      هنوزمدرسه هاشروع نشده یک میلیون تومن خرج شده حالاشهریه مدارس که بماندچقدربالاست

    • بدون نام

      وقتی پوشک بچه که به وسیله مصرفی یه بار مصرفِ انقدر گرون شده توقع دارید لوازم تحریر گرون نشه انقدرم خودمون به خودمون رحم میکنیم که با گرونی پوشک یه عده شروع به احتکارش کردن که بازم گرونتر بشه و بیشتر سود کنن

    • بابالنگ دراز

      چطوری ایرانی؟
      خسته نباشی دلاور خداقوت پهلوان.
      باز هم خیالی نیست روی برگ مقشامونو مینویسیم

    • علی ایران

      پوشک بچه روازمردم گرفتن .سفره مردموکوچک کردن قدرت خریدمردمو گرفتن کم کم سوادودرس خوندنم برای مردم حروم میشه مردم هرچی بیسوادترباشن سواری بهتری میتونن بدن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج