جاباما
۷۶۷۵۲۱
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

منتجب‌نیا به مداحان: تریبون جای تخریب نیست

رسول منتجب‌نیا می‌گوید: برخی مداحان تریبون‌ها را محل تسویه‌حساب سیاسی و جناحی کرده‌اند.

روزنامه ایران با حجت‌الاسلام رسول منتجب‎نیا گفتگو کرده است.

بخشی از این گفتگو را بخوانید:

یک آفت ورود مداحان به مسائل سیاسی است. این نوع مداحی چگونه رواج پیدا کرد؟

این آفت بسیار خطرناکی است که در مداحی نفوذ و مداحان را باندباز و سیاست‎زده کرده است. مراجع بزرگوار و بخصوص آیت‎الله مکارم و دیگران که الان هشدار می‌‏دهند، می‎دانند که این موضوع به یک مسأله اساسی تبدیل شده است.

مردم در زمان‎های خاصی چون روز عرفه، شب قدر، تاسوعا و عاشورا با احساسات پاک می‎آیند و بر سر و سینه می‎زنند اما بعضی از مداحان نهایت سوء استفاده را از آنان می‏‌کنند. یادم است در سال‎های گذشته برخی مداحان، حین مداحی در شب قدر حتی تهمت‎های بسیار زشتی به مقامات نظام وارد کردند که مشمول مجازات می‎شد.

منتجب‌نیا به مداحان: تریبون جای تخریب نیست

آنان در موقع مداحی شروع به تسویه حساب‎های جناحی و سیاسی می‎کنند و در واقع مداحی را به پاتوقی برای باندبازی به منظور مقابله کردن با طیفی که قبول ندارند، تبدیل کرده‌‏اند؛ چه آن طیف در دولت و مجلس باشد و چه در جای دیگری. در حین مداحی شروع می‌کنند به نام اهل بیت و یاد اهل بیت تهمت زدن و دروغ گفتن و فحاشی کردن. این کار بسیار زشتی است.

در روز عرفه امسال، رسماً آمدند و آن حرکت بسیار زشت و ضداخلاقی در مدرسه فیضیه قم را تأیید کردند. با تعابیر بسیار زشت از مرحوم آیت‏ الله ‌هاشمی و رئیس‎ جمهوری نام بردند. اینها آفت‌هایی است که دامنگیر مداحی شده و معتقدم که نهایت ظلم به اهل بیت است.

آنها اهل بیت را برای سوء استفاده و تسویه حساب سیاسی خود وسیله قرار داده‌‏اند. جالب اینجاست که این آفت دامنگیر صدا و سیما هم شده و به باندهای سیاسی هم ورود پیدا کرده. خدا بخیر بگذراند؛ اگر جلوی این حرکت گرفته نشود، روزهای محرم و صفر و ایام اعیاد و وفیات شاهد حرکت‎های زشت‎تری از سوی این قشر از جامعه خواهیم بود.

چطور می‎شود جلوی این حرکت‌‏ها را گرفت؟ هشداری که از سوی آیت‏ الله مکارم داده شده، برای اولین بار نیست که انجام می‎شود. بارها این موضوع مخصوصاً در آغاز فرارسیدن ماه محرم بیان می‎شود اما نه تنها وضعیت بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است. آیا برنامه‎ای پشت این کار است؟

بدون تعارف خود مقامات نظام، مسأله مداحی را تقویت کردند و به مداحان میدان دادند. حتی بعضی از حواشی را که قابل دفاع نبود، مستقیم یا غیرمستقیم مورد حمایت خود قرار دادند. خدا مراجع تقلید را حفظ کند که تذکر می‎دهند اما امر اجرا که دست مسئولان است.

من از مسئولان محترم و مقامات دولتی و غیردولتی و مخصوصاً از شخص مقام معظم رهبری به عنوان یک روحانی تقاضا می‏‌کنم که جلوی این حرکت انحرافی گرفته شود. به جای مداحان، علما و اساتید میداندار شوند تا حواشی آنان گرفته شود.

خود مداحان گاهی برای ما مسائلی را از برخی مداحان مشهور نقل می‎کنند و آنان را افرادی بی‌تقوا می‎دانند. اینها باید از فعالیت ممنوع شوند و تعدادی از افراد متدین و با تقوا و اهل علم و دانش سمت مداحی را برعهده بگیرند. صدا و سیما به جای اینکه در اعیاد و وفیات شبکه‎ها را در اختیار مداحان بگذارد، تریبون را به علما و اساتید دهد تا مردم استفاده ببرند.

بحث وجود پشت‎پرده برای حرکات مداحان را مطرح کردم چون آنان بیشتر به سمت اصولگرایی چرخش دارند. البته برخی اصلاح‌طلبان هم این را ناشی از ضعف خود اصلاح‎طلبان دانستند و می‎گویند که چرا روی مداحی به عنوان یک سرمایه، کار برنامه‌ریزی شده‎ای انجام نگرفته است.

به طور کلی نمی‎شود گفت که همه مداحان از نظر موضعگیری‌‏های سیاسی به سمت اصولگرایی چرخش کرده‎اند. البته من این را قبول دارم که اکثریت مداحان اصولگرا و اقلیت اصلاح‎طلب هستند. اصلاح‌طلبان چون اعتقاد به چاپلوسی و تملق ندارند و دنبال این هستند که به جامعه آگاهی بدهند، طبیعی است که نتوانند از مداحی در سطح گسترده استقبال کنند.

نمی‎خواهم بگویم که اصولگرایان چنین خصلتی دارند ولی تعدادی از آنان چنین روشی را پیش می‎کشند. آنها بیشتر به احساسات توجه کرده و کمتر ادراکات و عقلانیت مردم را مدنظر دارند. لذا می‌بینید که تمایل به آن طرف پیدا می‌کنند. بخصوص که مداحان نوعاً خود را ولایتی می‎دانند و طرفدار رهبری معرفی می‌کنند. آنان با همین عنوان هر کاری را که خواستند، انجام می‎دهند. نام مقام رهبری را می‌برند و از ایشان تجلیل می‌کنند و بعد هر چیز ناروایی را در قالب مداحی بیان می‎کنند.

البته افراد باتقوای زیادی هم در این میان پیدا می‎شوند اما بسیاری از آنان نیاز به اصلاح دارند. اساساً باید فضای جامعه ما به سمت عقلانیت برود. این رشد نیست بلکه تنزل است که هرچه جلوتر می‌رویم علم و دانش و سخنان مردان ارزشمندی چون شهید مطهری و شریعتی و امثال ذلک را پشت سر بگذاریم و سراغ مداحی برویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منتجب نیا فتنه گر .کی باید مشکلات را به گوش مردم برسونه. این چند تا مداح که حرف مردم را میزنند را بکوبید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به این مداحها هر کی پول بیشتر بده به نفع او مداحی میکنند

    • بدون نام

      معلومه به ضررتان است ! مرد حسابی آنکه عزاداری میکند مال همین مملکت که شماها برایش جهنم کردید چگونه از حال خودمان بی تفاوت باشیم ماشاءالله حقوق خوب میگیری نفست از جای گرم بیرون میآد

    • بدون نام

      شما اصلاح طلب ها معنی واژه ها را به نفع خودتون تغییر دادید تا بتونید عوام را جز سرمایه های خودتون کنید.
      واژه هایی چون ... تندرو... دلواپس... هتاک....

    • بدون نام

      به شما ربطی ندارد مداح هر غلطی خواست میکنه چه عزا چه جشن . مثل سین سین سین سین گفتنشون.

    • بدون نام

      ب تو چه آخه
      همه راجع ب مداحا و مجلس امام حسین نظر میدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج