۷۶۸۰۳۶
۱۳ نظر
۵۰۲۳
۱۳ نظر
۵۰۲۳
پ

رویایی‌ترین دریاچه‌های ایران؛ از اوان الموت تا گهر لرستان

اگر در واپسین روز‌های فصل تابستان قصد سفر دارید، دریاچه‌های ایرانی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. دریاچه‌هایی که در کنار آن می‌توانید ازدحام و هیاهوی شهر را به وادی فراموشی سپرده و به آرامش دست یابید.

روزنامه قانون: ایران از دیرباز به سرزمین چشمه‌ها، قنات‌ها و البته دریاچه‌های زیبا مشهور بوده است. نام دریاچه در كشور مترادف با كاسپین یا ارومیه است، اما شاید جالب باشد بدانید ده‌ها دریاچه بی‌نظیر در گوشه و كنار این سرزمین واقع شده كه كمتر كسی آن‌ها را می‌شناسد یا به آنجا سفر كرده است. دریاچه‌هایی با طبیعت بكر و خارق‌العاده همچون نگین فیروزه‌ای، هوش از سر هر گردشگری می‌ربایند و جلوه‌گری می‌كنند.

اگر در واپسین روزهای فصل تابستان قصد سفر دارید، دریاچه‌های ایرانی می‌تواند یكی از بهترین گزینه‌ها باشد. دریاچه‌هایی كه در كنار آن می‌توانید ازدحام و هیاهوی شهر را به وادی فراموشی سپرده و به آرامش دست یابید.

اوان؛ دریاچه افسانه‌ای الموت

رویایی‌ترین دریاچه‌های ایران؛ از اوان الموت تا گهر لرستان

در شهر افسانه‌ای الموت، دریاچه‌ای زیبایی به نام اوان قرار دارد. در دامنه کوه خشچال در منطقه الموت در ۷۵ کیلومتری قزوین یکی از زیباترین دریاچه های طبیعی ایران قرار دارد که چشم اندازهای تماشایی، آن را از معروف‌ترین دریاچه های ایران کرده است.

به راحتی می توانید برای تفریح و گردش و گذراندن روزی متفاوت خودتان را به این دریاچه برسانید چون جاده مناسبی دارد و در اطراف آن هم امکانات خوبی هست. بهترین زمان برای رفتن به این دریاچه فصل تابستان است چون بودن در ارتفاع ۱۸۵۰ متری از سطح دریا زمستان های سردی را برایش ساخته است؛ در زمستان سطح دریاچه یخ می زند و می‌توان رویش اسکی سواری کرد.

در تابستان با آمدن به این دریاچه سفری لذت بخش را پیش رو دارید؛ حس آب و هوای خنک و تماشای فضای سبز دیدنی به همراه تفریحاتی مثل قایق سواری، آبتنی و کوهنوردی خیلی ها را مشتاق رفتن به این دریاچه می کند. در فصل پاییز پرندگان مهاجری مثل قو، غاز، مرغابی و ... مدتی را در این دریاچه زیبا می گذرانند. در اطراف دریاچه حیواناتی مثل کل، بز کوهی،پلنگ، خرس قهوه ای، گراز، شغال، سیاهگوش، شاهین، جغد، دارکوب، کبک، قورباغه، لاک پشت و... پیدا می شوند.

این دریاچه زیستگاه ماهی هایی مثل قزل آلای رنگین کمان، اردک ماهی و کپور است ولی نمی توان در آن ماهی گیری کرد. در اطراف دریاچه پوشش گیاهی قابل توجهی هست و درختانی مثل بید، چنار، سیب، آلبالو، گیلاس و... فضایی زیبا را به وجود آورده اند که می توان در آنجا پیک‌نیک برپا کرد یا کمپ زد.

این دریاچه با مساحت ۷۰ هزار متر مربع، ۳۲۵ متر طول و ۲۷۵ متر عرض دارد و عمیق ترین قسمت آن ۶/۸ متر عمق دارد. جایی در نزدیکی دریاچه اوان، دریاچه دیگری به اسم الوبوم هست که افراد کمی از وجودش خبر دارند. در جاده زیبای قزوین - الموت، دشت های سرسبز و گردنه های کوهستانی را پشت سر می‌گذارید ، از رجایی دشت رد می شوید و حدود سه ساعت پیش می روید تا به یک دو راهی برسید؛ راه را به سمت دریاچه اوان پیش می گیرید و پس از گذشتن از روستای زرآباد، دریاچه را در روبه‌روی خود می بینید.

دریاچه رویایی كوهگل در دنا

رویایی‌ترین دریاچه‌های ایران؛ از اوان الموت تا گهر لرستان

در دل كوه‌های سربلند دنا، دریاچه رویایی كوهگل آرمیده است.پس از گذر از جاده ها و رسیدن به شهر سی‌سخت باید مسیری را پیاده طی کرد تا به دریاچه ای زیبا رسید. دریاچه کوهگل که نگین منطقه ی کوهگل است، در ارتفاعات دامنه نزدیک به قله کوهگل دنا و در «دهانه انبری» گردنه مشهور «بیژن» به جلوه گری ادامه می‌دهد.

این دریاچه وسعتی نزدیک به نیم هکتار و عمقی برابر ۱۵ متر دارد .این دریاچه زیبا در شمال شرقی شهر سی سخت است و ۳۲ کیلومتر با شهر یاسوج فاصله دارد.در فصول مختلف سال ریواس، جاشیر، پونه کوهی، نعناع کوهی وقارچ کوهی این دامنه‌ها را در بر گرفته اند .

تصویر گل ها و سر سبزی کوه ها نیز در آب می افتد و جلوه ی خاصی را ایجاد می کند.تابستان که از راه برسد ، تجمع پرندگان مهاجری همچون مرغابی و اردک کله سبز، لک لک، حواصیل، درنا، خروس کولی و چنگر ، همراه با پرندگان بومی در کنار دریاچه منظره‌ای را پدید می آورد که چشم از دیدنش سیر نمی شود. در فصل بهار و تابستان عطر خوش گل های شقایق و گیاهان وحشی و همچنین آویشن خوش عطر کوهستان در اطراف دریاچه به مشام می رسد.

منطقه كوهگل در نزدیکی شهر سی سخت چشم انداز های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است.نام آن، نشان از منطقه ای پر از گل دارد که در بهار بیشتر از همیشه این نام در آن جلوه می کند . دشت لاله های واژگون، آبشار تنگه نمک ، چشمه سردو ،منطقه حفاظت شده دنا و دریاچه کوهگل مجموعه بسیار زیبایی را در این منطقه ایجاد کرده اند.بهار که می آید بوی چویل و بابونه و ریواس این منطقه را عطرآگین می کند و لاله واژگون چند روزی مهمان این دشت می شود .

دشت لاله های واژگون با آن گل‌های سرخ و زرد ،دل هر بیننده ای را می رباید . آبشار تنگه نمک ، دیگر زیبایی این منطقه است که از تنگه ای به همین نام سرازیر می شود و موسیقی گوش‌نوازی را با آب می‌نوازد. این آبشار در انتهای منطقه کوهگل و در یک کیلومتری پاسگاه محیط بانی در کنار چشمه های آب نمک قرار دارد و آب آن در رودخانه كوهگل جریان می یابد.چشمه سردو نیز در این منطقه قرار دارد و آب گوارایی را به گردشگران هدیه می کند.

منطقه حفاظت شده دنا هم در این منطقه قرار دارد و با پوشش گیاهی و جانوری خاص خود بر زیبایی منطقه افزوده است . منطقه ای وسیع که خانه امنی برای انواع مختلف پستانداران ، آبزیان ، پرندگان و دوزیستان و خزندگان است .چهار فصل طبیعت زیبای خداوند دیدنی است اما در بهار و تابستان كوهگل را فراموش نکنید . آب و هوای مطبوع و دامنه های پرگل در این منطقه انتظار شما را می کشند . ماه اردیبهشت اوج زیبایی كوهگل را با آن لاله های واژگونش به تصویر می کشد.

دریاچه زریوار، زیبای مریوانی

رویایی‌ترین دریاچه‌های ایران؛ از اوان الموت تا گهر لرستان

دریاچه زریوار مریوان از جمله نقاط گردشگری استان کردستان است که چون نگینی در غرب کشور می درخشد. شهرستان مریوان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است. مریوان با برخورداری از مناطق جنگلی، مرز رسمی باشماق، دریاچه زریوار، روحیه شاد و مهمان پذیر مردم و به علت همجواری با منطقه طبیعت‌گردی اورامان، به یکی از نقاط مورد هدف گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

اگر تا به حال دریاچه زریبار که خارج از استان کردستان با نام زریوار مشهور است، ندیده اید، کافی است یک بار به مریوان و ساحل این دریاچه زیبا بروید تا عاشق آن شوید.فاصله دریاچه زریبار تا مرکز استان کردستان ۱۳۵ کیلومتر و از شهر مریوان کمتر از ۳ کیلومتر راه است، این دریاچه در ارتفاع یک هزار و ۲۸۵ متری از سطح دریا قرار گرفته و طولش حداکثر ۵ کیلومتر و عرض آن حداکثر ۱.۵ کیلومتر است.

حجم آب زریوار ۳۰ میلیون مترمکعب و عمق متوسط آن ۳ متر است که در برخی نقاط تا هشت متر هم می رسد. آب دریاچه شیرین بوده و از جوشش چشمه هایی تأمین می شود و هیچ رودخانه‌ای به زریوار نمی ریزد.آب دریاچه زریوار اغلب سبز مایل به قهوه ای کم رنگ است، زریوار در همه فصول زیباست، حتی در روزهای سرد زمستان، سطح دریاچه کاملا یخ می بندد به حدی که می توان روی آن راه رفت و موتورسواری کرد به طوری که چشم انداز وصف ناپذیری به خود می گیرد.همین علت موجب شده است تا دریاچه زریوار در ماه های سرد سال نیز بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد، اطراف دریاچه را نیزارهای بلند پوشانده که در برخی جاها صاف و در جاهایی نیز تپه ای است.

قصه های زیادی در مورد پیدایش این دریاچه در بین مردم استان به ویژه حاشیه نشیان زریوار وجود دارد که معروف ترین آنان دفن شدن شهری در زیر این دریاچه است.دریاچه زریوار بیش از دو میلیون سال است که حیات و آبادانی را به مریوان بخشیده است و امروز برای ماندگاری و نفس کشیدنش نیاز به تخصیص اعتبار دارد تا چه باشد کرم مسئولان....این اکوسیستم زیبا با مساحتی در حدود ۳ هزار هکتار ترکیبی از آب، نیزار و حیات وحش در میان کوه های جنگلی و سر به فلک کشیده محصور شده است به نوعی که چشم انداز آن را رویایی کرده و جاذب هر رهگذری است.نیزارهای دریاچه نیز محل امنی برای زیست گونه‌های جانوری شده است؛ به طوری که در حال حاضر گونه‌های متعددی از ماهیان بومی مانند سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، سس ماهی، شاکولی و گامبوزیا در این دریاچه زیست می کنند.

بهشت گمشده‌ای به‌نام چورت

رویایی‌ترین دریاچه‌های ایران؛ از اوان الموت تا گهر لرستان

دریاچه چورت، مقصدی بکر در طبیعت استان مازندران است که زیبایی چشم‌نوازی دارد.این دریاچه در قلب یک جنگل انبوه واقع شده و همین امر بر جذابیت آن برای طبیعت گردان می افزاید.مسیر دسترسی به دریاچه یکی از مسیرهای مورد علاقه آفرودرهاست و بسیاری برای تجربه این تفریح هیجان انگیز به سراغ این مسیر می روند.چورت، یکی از معدود دریاچه هایی است که به صورت طبیعی به وجود آمده و در نتیجه احداث سد خاکی ایجاد نشده است.

ترکیب فضای مه‌آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه آن‌ها از آب بیرون زده است، چیزی نیست که در هر جایی بتوانید آن را ببینید و طبیعت اروپا را برای تان تداعی می کند.فرقی نمی کند که از کجای این سرزمین راهی دریاچه چورت شوید، در هر صورت مسیر، بخشی از جاذبه های سفر شما خواهد بود.

در این مسیر از میان درختان سر به فلک کشیده عبور می کنید و در میانه‌های راه به روستایی به نام چورت می رسید که جلوه ای خیال انگیزی را به دور از دود و دم شهر و دغدغه های آن پیش روی تان قرار می دهد؛ چیزی شبیه به یک تابلوی نقاشی که خانه‌ای روستایی را با گلدان های رنگارنگ در خود دارد و در پس زمینه آن کوه های سبزی به چشم می خورند. آسمان آبی تر از هر زمان دیگری است و دیگر رنگ های خاکستری شهر در آن دیده نمی شود.

دل کندن از این روستا و مردمان مهربانش سخت است و شاید برای همین باشد که برخی یک شب را در آن اقامت می کنند و در روز بعد راهی دریاچه می‌شوند. پس از این روستا جاده ای خاکی و البته ناهموار تنها راه رسیدن به چورت است. حالا گردشگران دو راه را در پیش رو دارند: برخی به پاهای شان تکیه می کنند و دل شان می‌خواهد دو ساعتی را راه بروند و از نزدیک زیبایی های این مسیر جنگلی را لمس کنند. برخی دیگر نیز به دنبال هیجانند و تصمیم می گیرند با خودروهای آفرود، خودشان را به این جواهر طبیعت مازندران برسانند.

در پایان راه آنچه پیش روی‌تان قرار می گیرد، تصویری فراموش نشدنی از طبیعت ایران است که تا همیشه در گوشه ذهن تان جا خوش می کند...ترکیب فضای مه‌آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه‌ آن‌ها از آب بیرون زده است، صحنه ای است که در کمتر جایی به چشم تان می خورد و طبیعت اروپا را در ذهن تان تداعی می کند.

در زمان هایی که میزان آب دریاچه کاهش می یابد، تنه های درختان در میان آن پدیدار می شوند و منظره ای شگفت انگیز را ایجاد می کنند. این درختان، همان گیاهانی هستند که پیش از به وجود آمدن دریاچه در این قسمت وجود داشتند و به یکباره به زیر آب رفته اند. تصویر این درختان در میان آب یکی از دلایل شهرت دریاچه چورت است و بسیاری برای دیدن آن راهی سفر می شوند.

گهر، نگین فیروزه‌ای لرستان

رویایی‌ترین دریاچه‌های ایران؛ از اوان الموت تا گهر لرستان

دریاچه کوهستانی گهر، با آب زلال و شفاف و طبیعت بکر خود ،یکی از بزرگ‌ترین دریاچه های آب شیرین کشور است. اگر از علاقه‌مندان به کوهنوردی هستید، صعود به قله های مرتفع اشترانکوه را که به آلپ ایران مشهور است و دریاچه را در برگرفته، هرگز از دست ندهید. گهر از بهترین مکان ها برای صید ماهی قزل آلاست.خطه کوهستانی لرستان از زیباترین استان های کشورمان است که جاذبه‌های طبیعی بی نظیری را در خود جای داده و هر ساله بسیاری از گردشگران، در جست‌وجوی آرامش و طبیعت ناب و بکر به این خطه تماشایی سفر می کنند.

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این استان دریاچه آب شیرین و دایمی گهر است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود قرار گرفته و محصور در میان کوه‌های سر به فلک کشیده اشترانکوه در ارتفاع ۲۳۵۰ متری از مسافران دلبری می کند. دریاچه گهر که به نام نگین اشترانکوه نیز از آن یاد می شود، خود از دو دریاچه گهر بزرگ (کله گهر یا گهر بالا) و گهر کوچک (پایین یا دوم یا کره‌گهر) تشکیل شده است.

در انتها جالب است بدانید گهر در گویش محلی به معنای آب جمع شده در گودی است که عمق زیادی دارد و ساکن به نظر می رسد. در ادامه بیشتر با این دریاچه آشنا می شویم. همان طور که گفته شد، دریاچه گهر از دو دریاچه گهر بزرگ و کوچک تشکیل شده است:گهر بزرگ؛عمق دریاچه ۸۵ هکتاری گهر بزرگ بین چهار تا ۲۸ متر متغیر است.

این دریاچه با ۱۵۰۰ متر طول و عرض بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر، شکوه خاصی به رشته کوه زاگرس و مناظر طبیعی اطراف خود داده است. آب دریاچه گهر بزرگ زلال و عاری از کدورت است و به دلیل بازتاب و شکست نور در آب، فیروزه ای رنگ دیده می شود.

دریاچه به اندازه ای شفاف است که در قسمت های کم عمق می توان به راحتی کف دریاچه را تماشا کرد و از زیبایی آن لذت برد. گهر، بستری سنگی دارد و آب با حجم ۱۰ فوت مکعب بر ثانیه داخل آن شده و با حجم ۲۰ فوت مکعب بر ثانیه از آن خارج می شود.

دلیل افزایش حجم آب به هنگام خروج، وجود چند چشمه در قسمت انتهایی دریاچه است. آب دریاچه گهر بیشتر از رودخانه ای به نام تاپله تامین می‌شود. این رودخانه ابتدا وارد گهر کوچک شده و سپس به دریاچه گهر بزرگ می ریزد و از انتهای آن به سوی دره جاری می شود. علاوه بر این، تعدادی رودخانه فصلی و برف‌چال‌های بزرگ و کوچک نیز آب دریاچه را تامین می کنند.دریاچه بزرگ خود به دو بخش ساحلی ماسه ای و صخره ای تقسیم شده است.

بخش ماسه ای آن در غرب و شرق دریاچه قرار گرفته است و باقی نقاط، ساحلی صخره‌ای دارد. در سال‌هایی که میزان بارش برف زیاد است، سطح دریاچه یخ می زند و مناظر بدیع و بسیار زیبایی به وجود می آورد. دریاچه گهر علاوه بر ویژگی های زیست محیطی خود، به دلیل زیست بوم و محیط طبیعی که در آن قرار گرفته نیز از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و در این سال‌ها تاکید بسیاری بر حفظ آن صورت گرفته است.

گهر کوچک؛ دریاچه گهر کوچک در حدود دو کیلومتری دریاچه گهر بزرگ قرار گرفته و توسط درختان بید احاطه شده است. با ۴۰ دقیقه پیاده روی می توان از گهر بزرگ به گهر کوچک رسید. این دریاچه پنج هکتاری آبی به نسبت شفاف دارد و عمق آن نیز تقریبا به دو متر می رسد. اگر کمی دقت کنید می توانید بازی ماهی ها را در کف دریاچه ببینید.

رویایی‌ترین دریاچه‌های ایران؛ از اوان الموت تا گهر لرستان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد.ح

      کسایی که دیدنی های ایران وترکیه رو دیدن می دونن ایران پتانسیل گردشگری اش حداقل کمتر از ترکیه نیست .. وقتی می ری تر کیه و فرودگاه هاشون رو می بینی که دائما هواپیما می شینه و توریست ها با جیب پر می آن ترکیه داغ دلت تازه می شه چرا این همه سال ما یه قدم تو این مسیر قدم بر نداشتیم

    • بدون نام

      فوقالعاده ست

      پاسخ ها

      • رضا

        تا خشک شون نکردن بشتابید،بشتابید
        آخرین مکانهای زیبا قبل از تبدیل شدن به برهوت نازیبا

    • مازنی

      عالی بود همشون عالی بودند ، پیشنهاد میدم به دریاچه الیمات شهر نور هم سری بزنید ، دریاچه ولشت کلاردشت هم هست

    • بدون نام

      همه ی این ها یک طرف دریاچه قله ی سلطان ساوالان یک طرف

    • رضا

      آدرس دریاچه اوان الموت رو اشتباه نوشتید اولا که از شهر قزوین تا دریاچه 1 ساعت و نیم فاصله داره و ضمنا از زرآباد عبور نمی کنه خودش یه راه دیگه داره و شنا هم ممنوعه داخلش به خاطر علفزاری که داخل دریاچه هست. ولی در کل بسیار زیباست و توصیه میکنم ببینید. مردم بسیار خوبی هم داره الموت. علاوه بر دریاچه روستاهای بسیار زیبا و قلعه سحر آمیز الموت هم هست و چشمه های طبیعی و آبشارهای روستای دهک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازرجایی دشت تا اوان نیم ساعته نه سه ساعت...

      • بدون نام

        سلام دوستان دریاچه اوان از روستای زیبای زرآباد هم راه دارد اینجوری می تونید چنار خونبار زرآباد رو هم ببینید که بسیار معروفه

    • بدون نام

      زمانی دریاچه ارومیه و زاینده رود هم آب داشت. صد حیف

      پاسخ ها

      • رضا

        ایکاش خانم های کشورم قدری گیسوانشان را کمتر به باد میسپردند
        تا کمتر منابع مان به باد میرفت
        ربطش رو بهم باید خودتون پیدا کنید،من نمیدونم
        بزرگی میگفت..!
        البته بزرگ به معنای عالم نه
        بزرگ به معنای عمرزیاد مثل کلاغ

    • بدون نام

      دستتون درد نکنه نوشتید گهر ۳۵ کیلومتری دورود
      یه بار صدا سیما گفت گهر ۸۰ کیلومتری خرم آباد!!!!
      من دورود بودم ویوی پنجره خونمون اشترانکوه بود. یادش بخیر

    • بدون نام

      اینا همه واسه ی آقا زاده ها ومسولین دزد خلق شده آخه اونا تافته ی جدا بافته هستن حرف هم میزنی میگن ناشکر نباش .خوبه دیگه ما هم جوبهای تو کوچه هارو نگاه کنیم خوشلی خوشانمونه .ای لعنت به این چرخ وفلک بد کردار. روزش تاریک باد.

    • من از خونمون

      گهر زیباست واقعا من لرم و به همچین چیزی افتخار میکنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج