۷۶۸۴
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

چند پيشنهاد براي كارفرما‌ها و کارمندان

چرا در تابستان خشن مي‌شويم؟

بالا رفتن دماي هوا مي‌تواند بدن ما را دستخوش تغييرات بسياري كند. اين تغييرات هميشه هم جسمي نيستند؛ هواي گرم، روان ما را هم تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. به يكي از اين تاثيرات، افزايش خشونت و علائم رفتاري‌اي است كه به عقيده محققان در شرايط اقليمي مناسب كمتر به سراغ ما مي‌آيند

چرا در تابستان خشن مي‌شويم؟

چرا در تابستان خشن مي‌شويم؟

هواي گرم به شيوه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم بر روان ما تاثير مي‌گذارد و با تقويت نوعي احساس خصومت و پرخاشگري در افراد و افزايش انديشه‌هاي خصمانه، واكنش‌هاي نابهنجاري را در آن‌ها به‌وجود مي‌آورد. دانشمندان سال‌هاست كه براي اثبات اين ادعا تلاش مي‌كنند و تحقيقات پياپي آن‌ها در ۱۰‌ساله اخير بر همان ادعاي قبلي صحه گذاشته است كه «خشونت و جنايت در مناطق گرم جهان بيشتر از مناطقي كه شرايط مساعد آب‌وهوايي دارند اتفاق مي‌افتد.» اين ادعاي دانشمندان به نگراني جهاني تبديل شده و محققان سعي كرده‌اند كه هر يك در كشورشان چنين آزمايشي را انجام دهند. براي مثال آمريكايي‌ها به اين نتيجه رسيدند كه در مناطق اين كشور كه هواي گرم‌تري دارد، آمار جنايات به شكل قابل‌تأملي بالاتر است. آن‌ها مي‌گويند، آدم‌هايي كه در هواي مساعد زندگي مي‌كنند عادات بد رفتاري كمتري دارند و بيشتر مي‌توان از آن‌ها انتظار رفتار منطقي داشت. دانشمندان معتقدند، ساكنان مناطق خنك‌تر آدم‌هاي صادق‌تر و بي‌شيله‌پيله‌تري هستند. فرضيه آن‌ها كه «فرضيه گرما» نام گرفته، مي‌گويد هواي گرم آدم‌ها را تحريك‌پذيرتر و خشم و برانگيختگي را در آن‌ها تقويت مي‌كند.


چگونه در گرما کار کنیم؟

براي بسياري از ما، تابستان زمان خوبي براي گردش در عصرهاي بلند تابستاني و زمان مناسبي براي سفر كردن و غذاخوردن در فضاي آزاد است. اما برخلاف عده‌اي كه تابستان را فصل فراغت و لذت مي‌دانند، اين 3 ماهه براي برخي افراد زماني ناخوشايند و طاقت‌فرساست. كساني كه در محيط‌هاي كاري گرم مجبور به انجام كارهاي سخت و پرتحرك هستند، بدون شك كمترين لذت را از تابستان مي‌برند. براي آن‌ها اين فصل از مشكلات جسماني، خستگي و استرس‌هايي انباشته است كه همگي از گرما ناشي مي‌شوند. كاركردن در محيط گرم استرس‌هايي را به همراه دارد. اين استرس‌ها و تاثيرات رواني ممكن است گاهي به خاطر افزايش تعريق بدن به‌وجود بيايند يا گاهی از قرار گرفتن بلندمدت زير نور گرم خورشيد حاصل شوند. تغيير در سرعت وزش باد و تغييرات ديگري كه در شرايط اقليمي رخ مي‌دهد، عواملي‌ هستند كه جسم و روح افراد را با خود درگير مي‌كنند. بدون شك در اين شرايط افرادي كه سابقه فشار خون يا بيماري قلبي هم دارند، بيشتر از ديگران آزار مي‌بينند و تحت‌تاثير اين شرايط قرار مي‌گيرند. بدن ما در مواجهه با گرما به شيوه‌هاي مختلفي واكنش مي‌دهد. تغييرات تنفسي، تعريق، تغيير در جريان خون و... مي‌تواند برخي از واكنش‌هاي ظاهري بدن به هواي گرم باشد.


چند پيشنهاد براي كارفرما‌ها

انجام كارهاي سخت و پرتحرك در گرم‌ترين مناطق، مسئله‌اي نيست كه به راحتي بتوان از كنار آن گذشت. اختلالات ناشي از گرما، هم مي‌تواند براي كارمندان مشكل‌ساز شود و هم كارفرما‌ها را به دردسر بيندازد. شايد در برخي مناطق نتوان براي خنك شدن هوا كار زيادي انجام داد اما با رعايت برخي نكات بهتر مي‌توان اوضاع را مديريت كرد.

گرما را كنترل كنيد: يكي از پيشنهاد‌ها، استفاده از راهكارهاي مهندسي كنترل است. به اين طريق با رعايت چند نكته ساده مي‌توان اوضاع را تا حدودي بهتر ساخت:
  • در مكان‌هايي كه بيشتر در معرض گرما هستند، سيستم مناسب تهويه را برقرار كنيد.
  • منبع گرما را بپوشانيد تا گرماي كمتري به منطقه نفود كند.
  • منافذ نشت بخار را از بين ببريد.
  • سعي كنيد به جاي استفاده از نيروي انساني، در كارهايي كه قابليت انجام شدن با ماشين‌ها را دارند، از وسايل مكانيكي استفاده كنيد.


آموزش دهيد

كارمندان بايد با تهديدهاي گرما آشنا شوند و علائم ناشي از اختلالاتي را كه گرما دليل اصلي‌شان است، بشناسند. وقتي دماي بدن ما بالا مي‌رود، شرايط براي بروز استرس ناشي از گرما فراهم مي‌شود. استرس ناشي از گرما مشكلات ديگري را هم در پي دارد. خستگي، گرمازدگي، بي‌رمقي، گرفتگي عضلات، بيحالي و اگزما همه از مشكلاتي هستند كه به خاطر گرم شدن هوا به‌وجود مي‌آيند. اغلب آدم‌ها نشانه‌هاي اين اختلالات را با هم اشتباه می گیرند و فكر مي‌كنند كه براي درمان تمامي آن‌ها مي‌توانند از يك راهكار استفاده كنند. اما شناخت اين عوارض و راه درمان‌شان مسئله مهمي است كه بايد از آن آگاه شد. كارفرماها بايد بعد از استخدام افراد براي كار كردن در محيط‌هاي گرم، در جلساتي آن‌ها را آگاه كنند و آموزش‌هاي لازم را به آن‌ها بدهند.


وزن كنيد

افراد در وزن‌هاي مختلف به شكل متفاوتي با محيط كنار مي‌آيند. براي كارفرمايان كارخانه‌ها و كارهاي سخت، لازم است كه از وزن كاركنان‌شان آگاه باشند. آن‌ها با آگاهي از اينكه افراد چاق بيشتر از گرما آسيب مي‌بينند و به تبع كم‌تحمل‌تر مي‌شوند، بايد مسئوليت كارها را تفويض كنند. گرما براي همه سخت است اما محول كردن كارهاي پرتحرك و سخت به آدم‌هاي چاق‌- آن هم در گرم‌ترين نقاط- هم مي‌تواند به آنها آسيب بزند و هم با بيمارشدن‌شان سرعت انجام كار را تحت‌تاثير قرار دهد.


خنك بپوشيد، بنوشيد

خنك بپوشيد: لباس‌هاي خنك و كم‌وزن بپوشيد و سعي كنيد لباس‌هايي از پارچه كتان نازك انتخاب كنيد تا تعريق‌تان را بيشتر نكند. اگر در فضاي باز كار مي‌كنيد استفاده از كلاه‌هاي آفتاب‌گير نخي يا كتان هم مي‌تواند كمي از آفتاب‌خوردگي سر و صورت‌تان جلوگيري كند.

خنك بنوشيد: خستگي يكي از شايع‌ترين مشكلات ناشي از گرماست. اين اختلال در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه افراد به انجام كارهاي سخت مشغولند و تعريق بالايي دارند اما در مقابل به ميزان كافي آب نمي‌نوشند. براي توصيف اين وضعيت مي‌توان تنها از 3 واژه استفاده كرد: خيس، رنگ‌پريده و خسته. اين اختلال نشانه‌هايي چون تعريق، بي‌انرژي‌شدن و خستگي زياد از حد، حالت تهوع، بالا رفتن دماي بدن و رنگ‌پريدگي دارد. براي برطرف كردن اين مشكل تنها بايد در هواي خنك دقايقي استراحت كرد و نوشيدني‌هاي خنك بدون كافئين را مصرف كرد. بهترين پيشنهاد براي كاهش آسيب‌هاي گرما آب خنك است اما نوشابه‌هاي خنك هم توصيه بدي براي اين شرايط نيست. نوشيدن آب فقط در زماني كه احساس تشنگي مي‌كنيد براي‌تان لازم نيست بلكه شما هنگامي كه به كارهاي سخت و پرتحرك در هواي گرم مشغول هستيد بيشتر به آن نياز داريد. اگر آدم‌ها در شرايط طبيعي در تابستان به حدود 12 ليوان آب احتياج دارند، بدن كساني كه فعاليت بدني بيشتري دارند و در محيط گرم‌تري هستند قطعا به ميزاني بيشتر محتاج است.

برنامه‌ريزي كنيد: شايد لازم باشد كه در گرم‌ترين روزهاي سال كمي برنامه كارتان را تغيير دهيد. اگر براي‌تان ممكن است كارهاي سخت را براي ساعات خنك‌تر روز بگذاريد. با آگاهي از برنامه هواشناسي مي‌توانيد برنامه دقيق‌تر و عملي‌تري داشته باشيد. در اين شرايط لازم است كه ساعات كاري‌تان را به بخش‌هاي مختلف تقسيم‌بندي كنيد. اين تقسيم كه براساس ميزان گرمي هوا صورت مي‌گيرد، مسئوليت‌هاي شما را هم چند بخش كرده و كار كردن را براي‌تان راحت‌تر مي‌كند. كارهاي سنگين‌تر را براي ساعات خنك‌تر بگذاريد و در ساعات گرم‌تر كارهايي را انجام دهيد كه تحرك بالايي را از شما طلب نمي‌كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج