۷۶۸۵۲۴
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

صرافی‌ها در تامین ارز مورد نیاز مانده اند!

کارشناس مسائل بانکی از عدم حمایت بانک مرکزی از بازار آزاد و صرافی ها برای تامین ارز مورد نیاز انتقاد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: حسین توکلیان، کارشناس بانکی در گفت‌وگویی با اشاره به معضلات صرافی ها در تامین ارز مورد نیاز اظهار کرد: بانک مرکزی پس از آزاد کردن معاملات ارز در صرافی ها، هیچ تضمینی برای حمایت این قشر ارائه نکرد و آن ها موظف شده اند خودشان به تامین ارز بپردازند.

وی افزود: زمانی که این نهاد در بخشنامه ای تنها یک بازار( بازار ثانویه) را معیار قرار داده و برای این بازار نیز هیچ پشتوانه ارزی ایجاد نمی کند، فعالان اقتصادی( صادر کنندگان پتروشیمی و نفت) در بدو ورود به این بازار، نرخ های بالایی را تعیین می کنند به طوری که در ابتدا شاهد نرخ ۹ هزار تومانی تا ۸ هزار و ۷۰۰ تومانی بودیم در نهایت بازار آزاد نیز نرخ خود را بر اساس همین بی منطقی ها بالا برده و به ۱۰ الی ۱۲ هزار تومانی می رساند.

این کارشناس بانکی در انتقاد به بسته ارزی ارائه شده از سوی بانک مرکزی گفت: حذف تمام پرداختی های ارزی برای متقاضیانی که شامل ارز دولتی نمی شوند، شوک بالایی را به این قشر وارد کرد، زیرا آن ها باید در انتظار تامین ارز از سوی صادرکنندگان بنشینند و همچنین شاهد انواع نرخ از سوی این افراد باشند.

وی افزود:البته سیاست ایجاد بازار ثانویه بسیار مفید و راه حلی برای حذف التهابات در بازار کشورهایی که شامل تحریم ها می شوند است،اما نوسانات ایجاد شده در بازار آزاد به دلایلی داخلی نیز مربوط است و تقاضای ارز پابر جاست اما عرضه با مشکل رو به روست در نهایت با بالا رفتن قیمت ارزهایی نظیر دلار و یورو دیگر خریداران رغبتی برای سرمایه گذاری های خارجی و یا حتی واردات اجناس ضروری ندارند.

توکلیان بیان کرد: نبود یک منطق درست در پشت پرده سیاست های ارزی، باعث سلب اعتماد جامعه از بانک مرکزی شده است، نهادی که بیشترین فعالیت های خود را بر پایه اعتماد ملی انجام می دهد.

وی با تاکید بر عدم توازن موجود در سیاست های دریافتی و پرداختی دولت گفت: در تدوین آئین نامه افزایش حقوق کارکنان نیز با مشکل مواجه هستیم؛ جامعه نرخ تورم را در کل سال بالای ۲۰ الی ۳۰ درصد لمس می کند اما دریافتی آن ها بنا به تورم کلی ۱۰ درصد اعمال می شود.

مشکل اصلی از بین رفتن اعتماد به بانک ها و منسوخ شدن نظام بانکی است که امیدواریم با ورود رئیس جدید بانک مرکزی ثبات و اعتماد به بازارها برگردد.

وی در پایان گفت: معضلات تنها به سپرده های ارزی و ریالی باز نمی گردد و بلکه نحوه اجرای قوانین موجب بروز انواع و اقسام اشکالات در تامین منابع پولی و بانکی در بازار ها می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاملا درست است .

    • بدون نام

      کاملا درست است .

    • بدون نام

      بذار تحریمهای نفتی رسمی بشه اونوقت فلاکت رسما بیداد میکنه

    • POOMPE

      شما نگران صرافی ها نباش اتفاقا این بازار منهدم به نفع آنها هست شما نگران بدبختی مردم باش.

    • بدون نام

      من هنوز نفهمیدم چرا اصرار دارید تورم را یک دهم تورم واقعی اعلام کنید ...تمام کارشناسان دولتی انگار از جایی توصیه شده اند ...از کره مریخ آمده اید انگار و ایران زندگی نمی کنید .تورم 30درصدی از سال 92تا 96حاکم بوده و دلار سه تا چهار برابری یعنی تورم 200تا 300درصدی در بهترین حالت ممکن

    • بدون نام

      دولت از محل صادرات نفت هر دلار ازاد را به قیمت یک میلیون تومان بفروشد ببیند با این قیمت حاضر هستند برای خرید صف بکشند یا به خارج از کشور سفر کنند یا اینکه ارزش هر دلار ازاد نفتی را برابر قیمت یک سکه طلا قرار دهد ذخایر ارز تا 30سال دیگه تمام نمی شود

    • بدون نام

      یک نکته محرمانه اگر در بدترین حالت را درنظر بگیریم صادرات نفت از 2میلیون و پانصدهزاربشکه با تحریم به 250هزار بشکه برسد قیمت دلار باید 40هزار تومان شود تا کسر بودجه جبران گردد که این حالت بعید است حداقل صادرات در زمان تحریم 1میلیون و 300هزار خواهد بود و قیمت دلار براساس ان تعیین می شود اگر تمام صادرات نفت قطع شود بودجه از محل مالیاتها جبران می شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج