۷۶۸۸۸۵
۱ نظر
۵۰۱۹
۱ نظر
۵۰۱۹
پ

چرا دخیا در یونایتد فوق‌العاده است و در اسپانیا نه چندان خوب؟

 دیوید دخیا در منچستریونایتد عملکرد فوق العاده ای دارد ولی این موضوع در تیم ملی کشورش خیلی صادق نیست.

وبسایت نود: دیوید دخیا در منچستریونایتد عملکرد فوق العاده ای دارد ولی این موضوع در تیم ملی کشورش خیلی صادق نیست.

دیوید دخیا در پنج فصل از شش فصل اخیر لیگ برتر انگلیس، در تیم منتخب فصل قرار گرفته است، در چهار فصل از پنج فصل اخیر هم به عنوان بهترین بازیکن فصل منچستریونایتد انتخاب شده است.

دسامبر گذشته بود که در پیروزی ۳-۱ منچستریونایتد مقابل آرسنال، شبی شگفت انگیز را پشت سر گذاشت و با ثبت ۱۴ سیو موفق شد به رکورد بیشترین سیو در یک مسابقه در لیگ برتر برسد. با هر متر و معیاری او یک دروازه بان فوق العاده است و شاید بهترین در حال حاضر در دنیا.

با این وجود عملکرد او در تیم ملی اسپانیا بعد از نمایش های متزلزل اخیر او در ترکیب لاروخا، زیر سوال رفته است. دخیا پیش از شروع جام جهانی، در دیدار دوستانه ای مرتکب اشتباهی کودکانه شد و در بازی نخست دور گروهی جام جهانی هم در مقابل شوت رونالدو، سیو عجیبی داشت که منجر به گل خوردن تیمش شد، عملکرد کلی او هم در طول جام، رضایت بخش نبود.

چرا دخیا در یونایتد فوق‌العاده است و در اسپانیا نه چندان خوب؟

درست است تمام دروازه بانان اشتباه می کنند، شکی نیست و مهمتر این که اشتباهات آن ها به نسبت دیگر بازیکنان حاضر در زمین، بیشتر دیده و برجسته می شود. اما در مورد دخیا این موضوع بدل به یک روند شده است. او در یونایتد خیلی خوب است ولی در اسپانیا نمی تواند این عملکرد را تکرار کند.

یک جنبه از بازی دخیا است که خیلی تعریف زیادی ندارد. در این فصل در لیگ برتر، درصد پاس های صحیح او ۵۰ بوده است، فصل گذشته این رقم ۵۷،۵% بود. این عدد برای یک دروازه بان آمار خیلی بدی هم نیست ولی عالی هم نیست. برای مثال ادرسون فصل قبل آمار ۸۵،۳ درصد را ثبت کرد.

درست است منچسترسیتی سبک کاملاً متفاوتی را نسبت به یونایتد بازی می کند و اگر ادرسون در یونایتد بود، آمارش کمتر بود و بالطبع اگر دخیا هم در سیتی حضور داشت، آمارش به مراتب بیش از این بود. اما تحت نظر فن خال که یونایتد بازی مالکانه را انجام می داد و دروازه بان هم بیشتر در جریان بازی قرار می گرفت، آمار دخیا بیش از ۶۰،۷ درصد تجاوز نکرد. دیوید دخیا از نظر واکنش ها و جاگیری ها در موقعیت ها، بسیار فوق العاده است ولی قطعاً در مورد بازی با پا، آنچنان قدرتمند نیست.

چرا دخیا در یونایتد فوق‌العاده است و در اسپانیا نه چندان خوب؟

البته این مورد خیلی هم نمی تواند جای نگرانی باشد، خصوصاً اگر سبک بازی تیم و مهارت دروازه بان با یکدیگر همراستا باشند. تصورش را بکنید وقتی این دو در راستای هم نباشند، همان اتفاقی می افتد که در این فصل برای چک رقم خورده است. او روزهای خوبی را درون دروازه آرسنال تجربه نمی کند.

یا می توانید به کامرون در اواخر دهه ۸۰ میلادی رجوع کنید که دو تن از بهترین دروازه بانان تاریخ آفریقا را در تیم ملی خود داشتند: توماس انکونو و ژوزف آنتونی بل. انکونو دروازه بانی بود که عقب می نشست و منتظر بود تا حریف کاری کند و سپس واکنش لازم را نشان دهد، سبکی که دخیا دارد.

هر دو اما در زمینه واکنش و جاگیری عالی. در مقابل، بل دروازه بانی بود که جچرا دخیا در یونایتد فوق‌العاده است و در اسپانیا نه چندان خوب؟ لو می آمد و همچون یک دفاع آخر، پشت خط دفاع تیمش را پوشش می داد. اما سران کامرون نمی توانستند تصمیم بگیرند از کدام یک بهره بگیرند، نتیجه این بود که در یک مسابقه خط دفاع باید با یک نوع دروازه بان پشت خود بازی می کرد و در مسابقه ای دیگر با دروازه بانی با سبکی کاملاً متفاوت.

نباید کتمان کرد که اسپانیا با روشی کاملاً متفاوت نسبت به یونایتد مورینیو بازی می کند. شاید به اندازه سیتی گواردیولا، پرس نکنند ولی بسیار جلوتر از تیم مورینیو در زمین آرایش می گیرند و بازی خود را انجام می دهند. حتی اگر دخیا توان بازی در این سبک را داشته باشد نیاز به وفق پذیری دارد.

اما در مورد یونایتد اوضاع فرق می کند. انتخاب های مورینیو در منچستریونایتد محدود است. ضمن این که تغییر سبک بازی و پرس سنگین از جلوی زمین، تغییر بزرگی در سیاست های بازی مورینیو محسوب می شود (هرچند او در پورتو زمانی این کار را می کرد) در عین حال در طی دو فصل و نیم اخیر، هیچوقت خط دفاع یونایتد ترکیب ثابتی را به خود ندیده است.

چرا دخیا در یونایتد فوق‌العاده است و در اسپانیا نه چندان خوب؟

سبک بازی یونایتد موجب شده تا خط دفاع عقب تر بنشیند و در عوض خط هافبک هم نتواند فضای جولان زیادی داشته باشد، چون خط دفاع برای حمایت از انها جلو نمی آید. شاید یکی از دلایل عملکرد ضعیف پل پوگبا در برخی بازی ها همین مطلب باشد. همین دلیل هم می تواند توجیه کننده این باشد که یونایتد روی به توپ های بلند می آورد و لوکاکو برخی مواقع در خط حمله تنها و یکه می ماند و روز خوبی را سپری نمی کند.

اگر به تابستان ۲۰۱۶ بازگردیم و تصور کنیم پپ گواردیولا به جای مورینیو به یونایتد می آمد، خیلی سخت نیست که فکر کنیم اکنون دخیا بازیکن رئال مادرید بود. به هر حال وظیفه یک دروازه بان فقط گرفتن توپ های حریف نیست!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کی گفته فوقالعاده است دخيا لایی خورش که ملسه .لیگ قهرمانان پارسال یادتون رفته مقابل سویا سه تا گل فاجعه خورد و باعث حذف منچستر شد حالا بازی های دیگه بماند شانس آوردیم نیومد رئال وگرنه یه فاجعه دیگه اتفاق میافتاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج