۷۶۸۹۸۰
۱۴ نظر
۵۰۰۹
۱۴ نظر
۵۰۰۹
پ

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

مراسم مذهبی و سنتی «قاراقارا» یکی از آئینهای دیرینه مردم منطقه تاریخی خلخال محسوب می‌شود. این مراسم هر چند در سال‌های اخیر از رونق افتاده است ولی همچنان در شهرستان خلخال و روستاهای همجوار این شهر اجرا می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: مراسم مذهبی و سنتی «قاراقارا» یکی از آئینهای دیرینه مردم منطقه تاریخی خلخال محسوب می‌شود. این مراسم هر چند در سال‌های اخیر از رونق افتاده است ولی همچنان در شهرستان خلخال و روستاهای همجوار این شهر اجرا می‌شود.

در گذشته این مراسم علاوه بر آئین مذهبی دینی جلوه دیگری، همچون حسن همکاری و تعاون اهالی در تهیه هیزم مساجد، اما به علت توسعه و رشد تکنولوژی و جایگزینی سوخت فسیلی، و سوخت های فرآورده های نفتی، بعد مذهبی و سنتی این آئین باقی مانده و در شهر خلخال فقط به صورت نمادین اجرا می شود.

در آخرین جمعه ماه ذی الحجه و در برخی مواقع یک یا دو روز مانده به ماه محرم این آئین مذهبی برگزار می‌شود، قارقارا در فرهنگ کنونی آذربایجان به درخت قطور و بلندی اطلاق می‌شود که پارچه‌های متنوعی از جمله مشکی بواسطه رفع نیاز و نذر و حاجات به آن می‌بندند. درخت قارقارا که در واقع به نشانه و نماد برافراشته کردن علم عزای امام حسین (ع) گفته می‌شود.

قارقارا در خلخال توسط شخصی که درخت را نذر کرده و در یکی از باغات نگهداری و با آئین خاصی و با تشکیل دسته عزاداری از محل باغ که درخت در آن واقع شده است با قطع درخت بر روی دوش گذاشته و از مسافت دور آن را به میدان اصلی شهر (میدان مساجد مرکزی و قدیمی) با مراسم تعزیه و عزاداری حمل می کنند.

مراسم قارقارا علاوه بر فلسفه اصلی یکی از نشانه‌های شروع محرم محسوب می­‌شود. علت اینکه درخت از قدیم الایام نزد ایرانیان دارای تقدس بوده است به همین جهت پوشاندن درخت قارقارا به پارچه و شال سیاه عزاداری امام حسین (ع) را بر تن درخت میپوشانند و یکی از وجه تسمیه قارقارا همان به درختی اطلاق می شود که پارچه سیاه عزا بسته اند و برخی از ریش سفیدان قارقارا را در زبان آذری یادبود علم حضرت ابوالفضل عباس (س) بوده که به عنوان سمبل و نمود علم روز عاشورا حضرت عباس(ع) است که این درخت پس از تغییر ماهیت ظاهری و رنگ عزا گرفتن در میدان اصلی شهر نصب می شود و تا آخر محرم در آنجا قرار دارد.

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

آیین مذهبی مردم خلخال در آستانه محرم

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درخت سبز و نباید قطع کرد امام حسینم راضی به این کار نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ندونسته دخالت نكن و نظر نده ياد بگير درباره همه چيز نظر ندي ياد بگير ياد بگير اين همه درخت قطع ميكنن و استفاده مبلمان و كاغذ و دارويي ميكنن اين درخت هم يكيش بعد ميبرن استفاده ميكنن ازش...ياد بگير درباره همه چيز نظر نده ياد بگير...ياد بگير ... ياد بگير...ياد بگير

    • بدون نام

      کاش این خرجها رو نمیکردیم و بجاش دست فقیر و بیکارز رو میگرفتیم . تمام سالها پول مردم ایران تو عراق خرج شد اونها رو ثروتمند و ایران رو فقیر کردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب يکم از خرج سفرهاي ترکيه کم کنيم و از دست فقير و بيکار بگيريم
        تمام خرج اين جور مراسمات رو توسط مردم عادي داده ميشه ، شما نگران اون نباش
        ( طبق آمار تعداد 2 ميليون سفر از ايران به ترکيه در سه ماهه نخست امسال انجام شده . حالا خودت يه حساب بکن چه حالي به بيکاراي ترکيه داديم. )

    • بدون نام

      فکر ملت ایران که گرفتار شده باشین

    • بدون نام

      افسوس که فرهنگ بدی داریم درخت سبز را ازبین میبریم

    • بدون نام

      احسنت قبول باشه ان شاءالله
      البته الان یک عده میگن ای وای درخت‌رو چرا قطع کردن وای

    • بدون نام

      مردم هم بخوان کم کم یه چیزی حالیشون بشه شما نمی زارین

    • بدون نام

      بدکن نام ۱۱ ۱۷ دقیقه عزیزم لطفا به اون پنج شش میلیون نفری که میرن ترکیه و دوبی تایلند بگو پولاشونو خرج فقرا کنن

    • بدون نام

      این مراسم یکی از مراسم آیینی و زیبا در منطقه خلخال می باشد .این نوع درخت ها که نوعی چنار تبریزی میباشد دقیقا برای مصارف صنعتی و مصرفی کاشته می شود .و اهدایی می باشد. و بعد از اربعین به بفروش می رسد . و پولش باز صرف خیریه میشود.

    • بدون نام

      عزاداری امام حسین مهمه و باید هرسال پر رونق تر برگزار بشه.خیلی از مراسم ها و آیین های سنتی تو گوشه گوشه ایران باعث میشن عزای محرم و صفر جلوه زیباتری پیدا کنه. اما باید جلوی رفتارهای نادرست و بدعت ها رو گرفت.درخت قطع کردن هم مثل قمه زدن اشتباهه. درخت بینوا رو که تازه داره پا می گیره قطع میکنن میبرن میدون شهر.خب چه کاریه؟ یه درخت تو میدون بکارید.سالیان سال هم براتون می مونه و رو همون پارچه سیاه بزنید. خدا رو خوش میاد هر سال یه درخت جوون رو قطع می کنید؟ امثال این کارهای فکر نشده و جاهلانه راه رو برای سوء استفاده رسانه های معاند شیعه باز می کنه. جهالت تا کی؟

    • بدون نام

      خلایق رو هر چی لایق

    • ....

      امام حسین رو ناراحت نکنیم با اختلاس ، رای دادن به افراد بی اعتبار ،انتخاب نمانده های مجلسی که الان با خیال راحت به همراه خانوادشون در تعطیلات به سر میبرن ، با غیبت ،خوردن حق الناس ، از بین بردن بیت المال ، دروغ و... ،ما آدم هایی هستیم با مغز کوچک...درخت رو قطع میکنیم که دست مان را بهش بزنیم و به صورتمان بکشیم که حاجت روا شویم...!!!!!!!!!!!!!مگر ما چوب پرست هستیم.. یکی از حاجی هایی که به مکه رفته دست به احتکار زده و به مملکت اسلامیش خیانت کرده...خیلی عقب هستیم از معرفت و اسلام حسینی ...اره دوستان به جای اینکه یه صلیب 100 کیلویی رو بلکه بیشتر روی دوشمان کنیم و خودنمایی کنیم تو شبهای عزیز محرم...بیایند زنبیل سنگین آن پیر مرد و پیر زنی رو که در خیابان به زور حمل میکنن رو کمک کنیم نه اینکه بیخیال از کنارشان بگذریم....امام حسین راضی به قطع کردن درخت و زنجیر زدن و سینه زدن های جو گیر شده ما نداره...امام حسین معرفت داشت...دست دراز کرد برای یاری...الان دستت رو دراز کن و دستش رو بگیر...باهاش بیعت کن..ببین چی میخواد...اصن دوست عزیز ماه محرم نذر نده...تو ماه جمادی الاول نذرت رو ادا کن به نیت امام حسین اگر فقط برای امام حسین هست ...اگر قصد خودنمایی نداری...چه کار به دیگران داری که به ترکیه مسافرت میکنن...آخه به من چه...من باید حسینی باشم ...من اول باید خودمو درست کنم که دیگری شاید تحت تاثیر قرار بگیرد...به ولای علی داریم اشتباه میریم...یا علی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انقد ژست روشنفكري نگير خواهشا هم شعائر هم عمل

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج