۷۶۹۲۲۰
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

اوزیل؛ درختی که هرگز در آلمان ریشه نزد

در گلزنکرشن، زادگاه ایلکای گوندوگان، یکی از اقوام ستاره سیتی برای شام به بیرون رفته بود.

ورزش سه: در گلزنکرشن، زادگاه ایلکای گوندوگان، یکی از اقوام ستاره سیتی برای شام به بیرون رفته بود.

او که در حال صرف غذایش بود، متوجه شد که آقایی موجه در رستوران به او زل زده است. او نگاهی به مرد انداخت و متوجه شد که مرد، یک نماینده سابق مجلس آلمان است، بنابراین به‌پیش او رفت و باهم دست دادند. بحث بین آن‌ها شکل گرفت و سیاست‌مدار به اقوام گوندوگان هشدار داد: «امیدوارم اوضاع برای شما خیلی بدتر از این‌ها شود.»

چند هفته پیش، ماشین گوندوگان توسط عده‌ای هوادار دوآتشه مورد هجوم قرارگرفته بود. به نظر نمی‌رسد تنش‌ها رو به آرامش بروند.پس از عکسی که اوزیل و گوندوگان در جریان حضور رجب طیب اردوغان در لندن با او گرفتند، اوضاع به‌کلی از کنترلشان خارج شد، خبر مثل بمب ترکید و درنهایت اوزیل مجبور شد اعلام بازنشستگی کند.

اوزیل؛ درختی که هرگز در آلمان ریشه نزد

در این جریان، کسی که پیش‌ازاین مورد تمجید آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نماد آلمان مدرن قرارگرفته بود، از سوی هم‌گروهی‌هایش ترک شد، فدراسیون آلمان پشت او را خالی کرد و خیلی سریع به یک شخصیت منفور تبدیل شد.

در منطقه صنعتی رو هر، جایی که اوزیل متولدشده، نظرات همیشه متفاوت است. آدریاس وینکلر، مدیر آکادمی های یک تیم محلی از خاطرات رد شدن اوزیل در تست های شالکه تعریف می‌کرد.

او گفت:" مربی ها او را می‌دیدند و می‌گفتند « خیلی لاغر است، به اندازه کافی قوی نیست، زبان بدنش جالب نیست» و همیشه در لحظه آخر او را می‌گرفتند."

اوزیل مثل گوندوگان متولد آلمان است ولی ریشه ترک دارد. پدربزرگ ‌های او در دهه 60 میلادی به گلزنکرشن رفتند و آلمان را به عنوان خانه شان انتخاب کردند. اوزیل در کتاب بیوگرافی اش می‌نویسد:" آنها سخت تلاش می‌کردند، سخت می‌جنگیدند، سخت کوش بودند، بدون اینکه هیچ ایرادی بگیرند. همیشه کارهایشان قراردادی بود و پادرد و کمردرد داشتند."

اوزیل در آپارتمان‌های بورنتراسه به دنیا آمد، جایی که 9 خانواده از 10 خانواده مهاجر بودند. در این منطقه موش‌هایی بزرگ وجود داشت که بچه‌ها از ترس آنها جرات نمی‌کردند سراغ دوچرخه هایشان بروند.

اوزیل؛ درختی که هرگز در آلمان ریشه نزد

کریستین کرابه، معلم انگلیسی اوزیل درباره اش گفت:" مسوت شخصیتی بسیار خاکی دارد. او پس از اولین حقوقی که در سن ۱۷ سالگی در شالکه گرفت، دوستانش را راهی لندن کرد. بیشتر این بچه ها هیچگاه گلزنکرشن را ترک نکرده بودند. او وقتی به آرسنال پیوست، به دیگر مدارس هم کمک کرد. ما با مسوت و بچه ها به رستوران گلدرز گرین که رستورانی ترک است رفتیم و اوزیل برای هر بچه یک کارت امضا کرد و پول تمام بچه ها را حساب کرد."

اما این تابستان، قضاوت‌ها درباره اوزیل به کلی دچار تغییرات شد. ملاقات با اردوغان برای هر دو جناح چپ و راست، جنجالی بود. پس از کودتا نافرجام، اردوغان متهم به این موضوع است که خبرنگاران و منتقدانش را به زندان می‌اندازد.

انس کانتر، ستاره نیویورک نیکس، اردوغان را هیتلر قرن می‌داند زیرا پدر او را به زندان انداخته است. اما هزینه بلند صحبت کردن بالاست زیرا اسپانسرها کانتر را ترک کردند و خانواده اش تحت فشار قرار گرفت. دیگر منتقد اردوغان یعنی هاکان شوکور، به کالیفرنیا پناهنده شده است.

اوزیل؛ درختی که هرگز در آلمان ریشه نزد

کانتر در این رابطه گفت:" از طرف نماینده نایکی به ما گفته شد که اگر آنها بخواهند اسپانسر من باشند، بازار بزرگی در ترکیه را از دست خواهند داد. من نمی‌دانم اوزیل و گوندوگان مخالف اردوغان هستند یا نه ولی اردوغان افراد بیگناه زیادی را با قدرتش دستگیر کرده است. خیلی از افراد نمی‌توانند همراهی خود با ترک های بی گناه را ابراز کنند. اگر گوندوگان و اوزیل هر حرفی بزنند.، مسیری مثل من را طی خواهند کرد."

اوزیل و اردوغان، اقوام زیادی در ترکیه دارند و هرگونه اقدامی از سوی آنها ممکن است برای اقوامشان در ترکیه دردسرساز شود. گوندوگان جلسه ای با یواخیم لوو، مسوت اوزیل، اولیور بیرهوف و رینهارد گریندل در برلین برگزار کرد و بر این باور بود که مشکل آنها حل شده است.

اما این موضوع ادامه پیدا کرد و نماینده راست گرا دیگری نیز وارد مجادله شد. حتی برخی از سیاست مدارها درخواست لغو قراردادهای حمایت مالی از اوزیل و گوندوگان کردند.

در کمپ تیم ملی آلمان، شرایط باز هم خیلی به نفع این دو نبود. هر چند که لوو از دو شاگردش حمایت می‌کرد ولی اوزیل و گوندوگان از مربی و هم تیمی‌هایشان خواسته بودند که در مقابل رسانه ها از آنها حمایت کنند، موضوعی که در نهایت رخ نداد.

اوزیل؛ درختی که هرگز در آلمان ریشه نزد

اما درگیری اوزیل با هواداران، به دیدار مقابل کره جنوبی بازمی‌گردد، جایی که او با هواداران دچار درگیری لفظی شد. هم مدرسه ای سابق اوزیل در این رابطه گفت:" ما فکر می‌کردیم که به اینجا تعلق داریم ولی این موضوع باعث شده تا حالا خیلی چیزها را زیر سوال ببریم." اوزیل که ۵۰ هزار پوند برای مدارس محل زندگی اش هزینه کرده، به خاطر مشکلاتی که ممکن است سیاستمداران برایش به وجود بیاورند، تصمیم گرفت در مراسم ملاقات مردمی شرکت نکند.

او از تیم ملی آلمان بازنشسته شد و مدعی شد که در این موضوع، نژادپرستی دخیل بوده است. او گفت:" وقتی می‌بریم من آلمانی هستم ولی وقتی می‌بازیم، مهاجرم؟ آیا به خاطر ترکیه است یا مسلمان بودن من؟"

سرنوشت اوزیل زندگی او را تا به اینجا جهت داده است. او با دست راست غذا می‌خورد، در حالی که چپ دست است. علت این موضوع این است که دست راست او دست پاکیزه ای است و دست چپ برای تمیز کردن کثیفی ها. بنابراین او دندان‌هایش را با دست چپ می‌شوید. او پیش از هر دیدار دعا می‌کند و از خدا کمک می‌خواهد.

کرابه، معلم سابق اوزیل می‌ترسد که آلمان دیگر برای او امن نباشد. او گفت:" اطرافیان اوزیل باید در امنیت باشند. مردم به او نگاه می‌کنند و می‌گویند:" او پول زیادی دارد، چرا اعتراض می‌کند؟".

این اشتباه است. مردم حسود هستند. آنها از رده پایین تر موفقیت را می‌بینند و از همین رو از ثروت مندان بدشان می آید. اوزیل مرد خوبی است، چه درست بگوید چه غلط، برایم مهم نیست. حس او این است. او این پیام را رسانده که همه چیز خوب نیست، مشکلی وجود دارد. باید به حرفش گوش کرد."

منبع: دیلی میل
مترجم: روزبه مهری

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج