جاباما
۷۶۹۲۸۶
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

وزیر ارشاد: فضای اکران را عادلانه‌تر می‌کنیم

وزیر فرهنگ و اسلامی با اشاره به افزایش شاخص‌های کمّی در تولیدات فرهنگی و هنری کشور در چهل سال اخیر، درباره وضعیت گیشه سینمای ایران گفت: اکنون تغییراتی درباره شرایط اکران فیلم‌ها هم در فضای شورای عالی اکران هم در آیین‌نامه اکران به وجود آمده است. در تلاش هستیم تا با افزایش نظارت فضای اکران را قابل دفاع‌تر و عادلانه‌تر کنیم.

خبرگزاری ایسنا: سیدعباس صالحی شامگاه شنبه (۱۷ شهریورماه) با حضور در برنامه تهران ۲۰ شبکه پنج سیما، به بیان توضیحاتی درباره شرایط سینما، تئاتر، نشر کتاب و مجلات و همچنین وضعیت کاغذ و بیمه هنرمندان پیشکسوت پرداخت.

او در ابتدای صحبت‌های خود درباره ارزیابی‌اش از تولیدات آثار فرهنگی هنری بر اساس محتوا، کمیت و کیفیت در چهار دهه گذشته بیان کرد: ما بر اساس شاخص‌های کمّی در حوزه تولیدات فرهنگی هنری پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را در این چهار دهه داشتیم.

در سال گذشته حدود صد هزار کتاب چاپ اول و دوم منتشر کردیم. اکنون توان تولید حدود ۸۰ تا ۱۰۰ فیلم سینمایی را در یک سال داریم و حدود ۴۵۰۰ فیلم سینمایی بلند، کوتاه، انیمیشن و مستند در یک سال تولید می‌شود.

بعد از انقلاب ۲۰۰ فیلم کودک و نوجوان تولید شده این در حالی است که قبل از انقلاب به ۱۰ فیلم هم نمی‌رسید. در سال گذشته حدود ۷هزار تئاتر با ۱۰۰ و یک هزار اجرا در کشور داشتیم و در حوزه رسانه هم حدود ۷هزار مجوز رسانه مکتوب داده شده که از این تعداد سه هزار و ۸۰۰ رسانه فعال هستند.

حدود ۲۳۰۰ پایگاه خبری و خبرگزاری داریم که از بین آنها ۱۳۰۰ پایگاه فعال هستند. اینها همه در حالی رخ داده‌اند که جمعیت نسبت به پیش از انقلاب دو برابر شده است اما تولیدات ما رقم قابل توجهی رشد پیدا کرده‌اند. در حوزه منابع انسانی نیز تقریبا یک و نیم میلیون فارغ التحصیل رشته هنر داریم.

با افزایش نظارت، فضای اکران را قابل دفاع‌تر و عادلانه‌تر می‌کنیم

وزیر ارشاد درباره حوزه سینما توضیح داد: در حوزه زیرساخت‌های سینمایی همه به خاطر داریم که در دوره سال‌های ۷۰ و ۸۰ شاهد بسته شدن بسیاری از سینماها بودیم اما اکنون نهضت سینماسازی پدید آمده و به این ترتیب ما در سال گذشته حدود ۱۰۰ سینما و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰ سینما افتتاح کرده‌ایم.

او ادامه داد: ما در سال ۹۲، ۳۰میلیارد تومان فروش سینمایی داشتیم و در سال گذشته ۱۸۶ میلیارد تومان. این رقم در چهار ماه اول امسال هم به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است. البته از نظر تعداد مخاطب نیز افزایش داشتیم.

صالحی با اشاره به حضور بخش خصوصی در سینما و همچنین لزوم تنوع در ژانرهای سینمایی گفت: بخش خصوصی هم به حوزه سالن‌سازی و هم سینمای خانگی وارد شده و سرمایه جدیدی از این طریق به سینما وارد شده که به پایداری این هنر کمک خواهد کرد.

سینمای ما باید مثل یک سوپرمارکت باشد به این معنا که باید ژانرهای مختلف به صورت مکمل در آن وجود داشته باشد. اگر توازن ژانرها به هم بخورد در درازمدت سینما ضربه خواهد دید.

او همچنین ضمن تاکید بر این که "نباید سطح کارهای سینمایی را فقط برای این که مخاطب عام را به سینما جذب کنیم، پایین بیاوریم"، درباره تفاوت و میزان فروش گیشه فیلم‌های سینمایی یادآور شد: ممکن است فیلمی به جهت فروش نسبت به دیگر آثار در قله و با فاصله قرار بگیرد اما این طور نیست که فیلم‌های پرفروش در سینما کم باشد.

اکنون تغییراتی درباره شرایط اکران فیلم‌ها هم در فضای شورای عالی اکران هم در آیین‌نامه اکران به وجود آمده است. در تلاش هستیم تا با افزایش نظارت فضای اکران را قابل دفاع‌تر و عادلانه‌تر کنیم.

در حوزه مطبوعات با چالش‌هایی مواجه هستیم

صالحی در ادامه صحبت‌های خود درباره وضعیت نشر کتاب، مجلات و مطبوعات نیز اظهار کرد: در حوزه کتاب کودک و نوجوان و تصویرپردازی آنها، نشر مجلات موضوعی و تخصصی و مطبوعات مکتوب شرایط خوبی داریم اما نمی‌توان گفت که در بین آنها کتاب‌سازی یا کتاب‌های ضعیف وجود ندارد.

وزیر فرهنگ در پاسخ به این که چرا فقط نیمی از تعداد مجوزهایی که در حوزه مطبوعات صادر شده است، فعال هستند، گفت: ما در حوزه مطبوعات دچار چالش‌هایی هستیم.

روزنامه‌خوانی در ایران نسبت به کشورهای توسعه‌یافته بسیار کم است. فضای شبکه‌های اینترنت، شبکه‌های مجازی، موبایل هوشمند و در نهایت ترکیب اینها بر رسانه‌های مکتوب ما تاثیرگذار بوده است. در کنار آن گرانی کاغذ هم به وجود آمده.

ما اکنون موجودی کاغذ در گمرکات را تخلیه و ترخیص کرده‌ایم، انبارها دارایی خود را اعلام کرده‌اند و کارگروهی در وزارت تشکیل شده تا ثبت سفارشات در آن اتفاق افتاده بیفتد. بنابراین کاغذ به اندازه نیاز تامین شده و نرخ آن هم با فاصله کمی از مبنا قرار دارد.

او درباره نگاه حمایتی این وزارتخانه در حوزه ادبیات و رمان نیز بیان کرد: نگاهمان به این شکل است که ادبیات و رمان جانمایه اتفاقات بعدی فرهنگ و هنر است بنابراین هم قبل چاپ و هم پس از چاپ از آثار ادبی حمایت می‌شود. آثاری هم که در جوایز ادبی برنده می‌شوند، مورد خرید و حمایت ما قرار می‌گیرند.

صالحی در پایان درباره برنامه‌های ماه محرم وزارت فرهنگ و ارشاد هم خاطرنشان کرد:

به صورت آماری در محرم در ۳۲ استان، ۳۸۵ مراسم شب شعر، ۲۶۴ تئاتر عاشورایی، ۳۸۸ تعذیه، ۱۸۱نمایشگاه کتاب عاشورایی، ۴۱ فیلم متناسب با فضای عاشورا، مسابقات عکس و ۷۶ همایش و نشست عاشورایی خواهیم داشت و سازمان اوقاف هم مانند هر سال در امامزاده‌ها و بقعه‌ها برنامه‌هایی را برگزار خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج